Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-19@15:23:43 GMT

کاهش فشار خون بالا با ویتامین E.

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۵۱۳۸۵

کاهش فشار خون بالا با ویتامین E.

دکتر ضیا‌ء‌الدین مظهری درباره نقش ویتامین E. در کاهش فشارخون بالا گفت: ویتامین E. از ویتامین‌های محلول در چربی بوده و با خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی که دارد رادیکال‌های آزاد مهاجم را خنثی و از بافت‌های بدن و رگ‌های خونی محافظت می‌نماید.

گیاهان، دانه ها، جوانه‌ها مخصوصا جوانه گندم منابع غذایی حاوی این ویتامین می‌باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر عاملی که باعث بهبود وضعیت کشسانی عضلات بدن از جمله عضلات رگ‌ها شود و از حالت تصلب شرایین یا سفتی آن‌ها جلوگیری کند، مفید است. طبیعتا ویتامین E. برای جلوگیری از فشارخون بالا بسیار تاثیرگذار است، ولی نباید به صورت خود درمانی حتی از این ویتامین نجیب استفاده شود، ولی مصرف آن با تجویز متخصصین برای مدت معین با مقادیر تعیین شده مجاز می‌باشد.»

جوانه گندم علاوه بر ویتامین E. حاوی منیزیم، پتاسیم، سلنیم نیز می‌باشد که می‌توان آن را به انواع سالاد‌ها یا دیگر غذا‌ها اضافه کرد.

اصولا تمام منابع گیاهی به دلیل اینکه حاوی پتاسیم و منیزم هستند و حاوی فیبر‌های محلول و نامحلول و سایر ترکیبات مفید هستند از عوامل کاهش فشارخون بالا می‌باشند چرا که با افزایش مقدار پتاسیم دریافتی تعدیلی در میزان ذخیره سدیم بدن ایجاد می‌شود.

سدیم به هر شکلی چه به صورت نمک طعام و چه به صورت جوش شیرین که شوری ندارد از عوامل افزایش فشارخون در بدن است. در کنار استفاده از سبزیجات به صورت پخته و خام، کاهش مقدار مصرف نمک و استفاده از منابع گیاهی برای طعم دادن به غذا توصیه می‌شود.


متاسفانه آمار‌هایی که از میزان مصرف نمک در کشورمان داریم سه تا چهار برابر میزان توصیه شده سازمان بهداشت جهانی است افراد روزانه حداکثر ۵ گرم معادل یک قاشق مرباخوری مجاز به مصرف نمک هستند. متاسفانه علاوه بر نمک مصرفی به صورت نمکدان در سر سفره‌ها تمام مواد غذایی مصرفی ما نیز حاوی نمک هستند به عنوان مثال بیشترین ماده‌ای که در سفره‌ها نمود پیدا می‌کند نان است که به تنهایی یا با هر غذایی مصرف می‌شود که متاسفانه همین نان پربرکت در برخی موارد تا دو درصد نمک دارد و یا مصرف انواع چیپس‌ها و اسنک‌ها و آجیل‌های شور میزان مصرف نمک را بالاتر می‌برند.

برای کاهش و کنترل فشارخون باید مصرف نمک تعدیل و کنترل شود و نمکدان را از سر سفره‌ها حذف کرد و ازمصرف تنقلاتی که حاوی مقادیر زیادی نمک هستند باید پرهیز کرد و حتی سس‌هایی که استفاده می‌کنیم سرشار از نمک و مواد افزودنی هستند.

ویتامین E.
متاسفانه در کشور در تمامی رده‌های سنی گرایش عجیبی به مصرف مواد قندی وجود دارد که میزان مصرف قند و شکر و فرآورده‌هایی که میزان قند بالایی دارند روز به روز افزایش پیدا کرده که باعث افزایش ترشح انسولین و فرسودگی لوزالمعده در بدن می‌شوند.

وظیفه انسولین در بدن کنترل میزان قند خون است، ولی وقتی که مواد قندی زیادی دریافت کنیم رفته رفته لوزالمعده تحت فشار بیشتری برای تولید انسولین قرار می‌گیرد و انسولین اضافی تولید شده در بدن باعث افزایش پرفشاری خون از چند جهت می‌شود اول اینکه انسولین اضافی باعث آن می‌گردد مقدار نمک و قند از طریق کلیه‌ها آنطوری که باید و شاید فیلتر نشود و عملکرد انسولین در دفع نمک‌های اضافی و تعدیل آب بدن تاثیر منفی دارد در نتیجه با انباشت آب در بدن می‌تواند زمینه پرفشاری خون حجمی را افزایش دهد.

دوم اینکه افراد برای جلوگیری از ابتلا به فشارخون بالا باید جلوی اضافه وزن و چاقی را بگیرند، چون این افراد از چند جهت در خطر پرفشاری خون قرار دارند یکی به علت تحریک مداوم پانکراس جهت تولید و ترشح انسولین که می‌تواند زمینه ساز دیابت نوع دو باشد و از جهت دیگر اینکه موادی را که مصرف می‌کنند حاوی اسید‌های چرب اشباع شده است و کلسترول بدن را بالا می‌برد و کلسترول تام که بالا می‌رود باعث افزایش کلسترول بد LDL و کاهش کلسترول خوب HDL در بدن می‌شوند در نتیجه، چون کلسترول بد در قبال برخورد با رادیکال‌های آزاد بلافاصله الکترون هایش ربوده می‌شود و تبدیل به پلاک‌هایی در مسیر گردش خون رگ‌ها می‌شود و آن‌ها را از حالت کشسانی کم کم خارج کرده ودر قبال جریان خون مقاومت ایجاد کرده و فشارخون را افزایش می‌دهد.

اضافه وزن و انباشت انرژی‌های مازاد بر نیاز مصرفی از هر منبعی می‌تواند به حجم چربی‌ها افزوده و هر سانتی متری که تحت ذخیره چربی به محیط شکم اضافه می‌شود فرد را در معرض خطر بیماری‌های متابولیکی از جمله قند و چربی و پرفشاری خون قرار می‌دهد که زمینه ساز حمله‌های قلبی و مغزی هستند.

اگر ما به مصرف پروتئین‌های گیاهی گرایش پیدا کنیم از بسیاری از بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان نیز جلوگیری می‌شود. با کاهش منابع پروتئینی حیوانی و تلفیق آن با پروتئین‌های منابع گیاهی می‌توان ارزش بیولوژیکی بالایی را در مواد مصرفی ایجاد کرد که با کمترین هزینه بیشترین استفاده را از بعد تامین نیاز ما به پروتئین‌ها که غیرقابل حذف هستند را ایجاد می‌کنیم.

برای مثال تخم مرغ ارزش بیولوژیکی بالایی دارد وقتی که با سیب زمینی مصرف شود ارزش بیولوژیکی آن را افزایش بیشتری می‌دهد و یا تلفیق حبوبات با غلات می‌تواند کمبود احتمالی ویتامین‌های ضروری را برطرف نموده و با کمترین هزینه پروتئین مورد نیاز بدن تامین شود همچنین باید مصرف غذا‌هایی مثل عدس پلو و ماش پلو و یا مصرف نان‌های سبوس دار که غنی شده هستند را در برنامه غذایی خود داشته باشیم.

اگر ما به توصیه طلایی تغذیه که رعایت اصل تناسب، تعادل و تنوع است توجه کنیم، و در حد نیاز بدن مواد غذایی را دریافت کنیم از اختلال در تنظیم فشارخون و عدم تعادل بین فشارخون ماکزیمم و منیمم نیز جلوگیری می‌شود.   منبع:سیمرغ

منبع: پارسینه

کلیدواژه: تغذیه فشارخون ویتامین e منیزیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۱۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند باور رایج و غلط درباره ویتامین‌ها

آفتاب‌‌نیوز :

از اوایل دهه ۱۹۰۰بیماری‌هایی ناشی از کمبود ویتامین رویت نشده است؛ بنابراین این روز‌ها بعید است که کسی به طور جدی کمبود ویتامین یا به اصطلاح فقر ویتامین داشته باشد و نیاز به مصرف قرص‌های ویتامین پیدا کند. جالب است بدانید اغلب غذا‌های بسته بندی شده، غنی از ویتامین هستند. ماریان نویهوزر، دکتر پیشگیری از سرطان در مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در سیاتل، می‌گوید: «مولتی ویتامین‌ها شاید دو نوع ویتامین را تعمین کنند، ولی گیاهان صد‌ها ترکیب و ویتامین مفید دیگر علاوه بر آن دو نوع را دارا هستند.» دقت کنید، قرص‌هایی که با عنوان مولتی ویتامین مصرف می‌کنید به علت شیمیایی بودن به بدن آسیب نیز می‌رسانند.

۱. مولتی ویتامین جایگزینی برای کمبود رژیم غذایی نیست: داده‌ها نشان می‌دهد که مولتی ویتامین از بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی جلوگیری نمی‌کنند و آن‌ها را به تعویق نمی‌اندازند. دکتر نویهوزر می‌گوید: «حتی زنانی که رژیم غذایی ضعیفی دارند، مصرف مولتی ویتامین اثری بر سلامت آن‌ها نداشته است.»

۲. ویتامین سی با سرما خوردگی مبارزه نمی‌کند: در دهه ۱۹۷۰ لینوس پائولینگ برنده جایزه نوبل شد؛ زیرا ایده‌ی اهمیت ویتامین سی بر ممانعت از سرماخوردگی را مطرح کرد. امروزه داروخانه‌ها پر از قرص و شربت حاوی ویتامین سی هستند. در سال ۲۰۱۳ محققان با استناد بر نتایج مجموعه مطالعاتی که به چند دهه پیش برمی‌گردد و بر بیش از ۱۱٬۰۰۰ نفر را انجام شده بود، ثابت کردند که ویتامین سی هیچ اثری بر سرما خوردگی ندارد به جز در میان دوندگان ماراتن، اسکی بازان و سربازان در تمرینات زیردریایی. مواد مغذی ممکن است به شما در بهبود سرماخوردگی کمک کند؛ اما فقط مصرف ویتامین سی هیچ کمکی نمی‌کند.

۳. قرص‌های ویتامین از بیماری‌های قلبی جلوگیری نمی‌کنند: محققان امیدوار بودند ویتامین‌های آنتی اکسیدانی مانند سی،‌ای و بتاکاروتن بتوانند با ساخت پلاک شریان موجب کاهش گرفتگی عروق قلبی شوند؛ اما بر خلاف تصور، ویتامین‌های بی در این مورد بهتر عمل کردند. فولات، B ۶ و B ۱۲ به شکستن هموسیستئین اسید آمینه و سطح بالایی از هوموسیستئین که منجر به بیماری قلبی می‌شوندف کمک بسیاری کردند. ویتامین‌ای نیز ما را نا امید کرد، تجزیه و تحلیل هفت کارآزمایی بر ویتامین‌ای به این نتیجه رسید که خطر سکته مغزی یا مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش نمی‌دهد.

۴. مصرف ویتامین‌ها مانع سرطان نمی‌شود: محققان اثبات کردند که مولکول‌های ناپایداری به نام رادیکال‌های آزاد می‌توانند به DNA سلول‌ها آسیب برسانند و خطر ابتلا به سرطان را بالا ببرند. آن‌ها همچنین می‌دانند که آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد را تثبیت کنند و از نظر تئوری، خطر آن‌ها را کمتر کنند. مطالعاتی که در مجله موسسه ملی سرطان منتشر شده است که به طور تصادفی ۵۴۴۲ زن انتخاب شدند و قبول کردند که طی ۷ سال گروه ویتامین B را مرتب مصرف کنند. در طول بیش از هفت سال، تمام زنان نرخ مشابه (مردم عادی) مرگ و میر سرطان‌ها را تجربه کردند.

۵. ویتامین می‌تواند به بدن آسیب برساند: حتی یک دارو که برای درمان بیماری است هم در صورتی که بدن به آن نیازی نداشته باشد، به سلامتی ما آسیب می‌رساند. چرا فکر می‌کنیم ویتامین‌ها نمی‌توانند موجب آسیب رساندن به بدن شوند؟ دمتریوس آلبانز، اپیدمیولوژیست تغذیه‌ای در موسسه ملی سرطان می‌گوید: شروع یک مطالعه بر قرص بتا کاروتن آغاز شده بود. به منظور این که آیا آنتی اکسیدان می‌تواند از سرطان ریه جلوگیری کند یا نه، اما در این راستا محققان به نتایج عجیب سرطان ریه و مرگ و میر در میان افراد سیگاری (مذکر) رسیدند. نتایج از این قرار بود؛ مردان سیگاریی که مکمل ویتامین‌ها را مصرف می‌کردند، بیشتر از افرادی که این مکمل‌ها را مصرف نمی‌کردند به سرطان مبتلا شدند.

۶. باور درست: زنان باردار باید از مکمل‌های ویتامینی استفاده کنند: مادرانی که مقادیر کافی ویتامین بی را دریافت می‌کنند احتمال نقص نخاع در کودک خود را کاهش می‌دهند. از آنجا که نخاع خیلی زود به وجود می‌آید، خانم‌ها باید قبل از اقدام به بارداری از گروه‌های ویتامین بی استفاده کنند. این گروه ویتامین‌ها را می‌توانید از راه تغذیه از گیاهان نیز به دست آورید. گروه ویتامین‌های بی به جذب اسید فولیک (آهن) در بدن کمک بسیاری می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مصرف این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • فواید یک ویتامین برای زنان
  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • افزایش ۳۵ درصدی بهره وری آب در سطح مزرعه با سامانه آبیاری قطره‌ای
  • قیمت جهانی طلا امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • ۱۰ خاصیت شگفت انگیز اسفناج در بارداری
  • چند ماده غذایی مفید برای تسکین درد مزمن
  • این تخمه ها منبع بزرگ پروتئین و خواص گوناگون هستند
  • چند باور رایج و غلط درباره ویتامین‌ها