Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-25@16:22:17 GMT

استرس بر باروری زنان چه تاثیری دارد؟

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۵۱۶۰۶

نتایج یک پژوهش که در مجله بین المللی BMC Research Notes به چاپ رسیده، نشان داد که با بررسی سن، مدت زمان ناباروری و علت ناباروری هیچ رابطه معنی داری میان میزان موفقیت روش های کمک باروری با استرس، اضطراب و افسردگی پیدا نشد.


به گزارش صدای ایران از ایسنا، زنانی که از روش های کمک باروری استفاده می کنند، به علت مشکلات باروری و عدم اطمینان از موفقیت روش های درمانی، معمولاً مضطرب و دچار استرس هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اضطراب، استرس و افسردگی خصوصیاتی هستند که ممکن است سلامت افراد را تحت تأثیر قرار دهند.

گروهی از محققان پژوهشگاه رویان از جمله بهناز نوید، سامان معروفی زاده و دکتر رضا سامانی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و دانشگاه گیلان، پژوهشی را به منظور بررسی اثر اضطراب، استرس و افسردگی بر میزان موفقیت روش های کمک باروری طراحی کردند. در این پژوهش 142 زن مبتلا به ناباروری مورد بررسی قرار گرفتند. متوسط بارداری در زنان شرکت کننده در این پژوهش 26.8 درصد بود.


زنان با سن بالا و زنان دارای بیش از یک مشکل باروری، میزان باروری کمتری نسبت به درصد کلی داشتند که منشأ فیزیولوژیک داشته و ارتباطی با عوامل اضطرابی نداشت.


براساس اعلام پژوهشگاه رویان، در مجموع نتایج این پژوهش نشان داد که اضطراب، استرس و افسردگی زنان اثر معنی داری بر میزان موفقیت روش های کمک باروری ندارد.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: باروری زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۱۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید

آفتاب‌‌نیوز :

باروری به معنای توانایی برای داشتن فرزند، به عنوان یکی از علت‌های تشکیل خانواده شناخته می‌شود؛ با توجه به اینکه سبک زندگی، الگوی غذایی و فعالیت بدنی زوجین بر قدرت باروری آن‌ها تأثیر دارد، پیروی از یک الگوی غذایی مناسب، مصرف ریزمغذی ها، فعالیت بدنی منظم و حفظ وزن مطلوب می‌تواند از بسیاری از مشکلات باروری جلوگیری کرده و سبب کاهش هزینه‌های درمان ناباروری شود. در ادامه با ۱۰ توصیه تغذیه‌ای کاربردی و مؤثر در باروری سالم آشنا می‌شویم:

سعی کنید غذا‌های غنی از آنتی اکسیدان مانند منابع ویتامین C، E و کاروتنوئید‌ها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید و نسبت به گذشته مرکبات، فلفل سبز، توت فرنگی، گوجه فرنگی، بروکلی و میوه‌های نارنجی رنگ را بیشتر مصرف کنید.

از مصرف ماهی‌های چرب و ماهی تن، زرده تخم مرغ، شیر غنی شده و جگر گاو غافل نشوید؛ این مواد غذایی به عنوان منابع ویتامین D، می‌تواند در بارورری افراد مؤثر باشد.
منابع غذایی فولات (B۹) مانند جگر، نخود، عدس، لوبیا، آجیل و مغزدانه ها، بادام زمینی، اسفناج، مارچوبه، سبزی‌های سبز تیره، مرکبات و بروکلی را به برنامه غذایی هفتگی خود اضافه کنید.

مصرف جگر، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لبنیات، تخم مرغ، حبوبات و مغزدانه‌ها به دلیل غنی بودن از روی، توصیه می‌شود.

بهتر است در طول هفته از منابع غذایی امگا ۳ مانند گردو، ماهی سالمون، دانه کتان، کلم بروکسل و دانه چیا مصرف کنید.

نسبت به گذشته فیبر بیشتری مصرف کنید؛ میوه ها، سبزی‌ها و غلات کامل و سبوسدار به عنوان منابع سرشار از فیبر شناخته می‌شود.

مصرف مغزدانه‌ها و حبوبات مانند عدس، نخود، لوبیا، بادام، گردو و دانه آفتابگردان بسیار حائیز اهمیت است.

توصیه می‌شود مصرف کربوهیدرات تصفیه شده مانند قند و شکر، کیک و شیرینی و انواع نان سفید کاهش یابد.

مصرف چربی‌های غیر اشباع مانند روغن‌های زیتون، کانولا و آفتابگردان به صورت متعادل و کنترل شده افزایش یابد.

سعی کنید مصرف چربی‌های اشباع مانند روغن‌های جامد و حیوانی و گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس را تا حد ممکن کاهش دهید.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • نقش مغفول مانده پدران در سلامت زنان و بارداری | تلویزیون با برنامه‌ «ماه‌ ترین» وارد شد
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • اگر مراقب خودتان باشید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت/ خطرات استرس مادر بر جنین
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • چگونه افسردگی را از خود دور کنیم؟
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد
  • موفقیت مخترعان شیرازی در اختراع کیسه مدرج جمع آوری خون از ناحیه جراحی
  • والدین چطور می‌توانند به کاهش استرس کنکور فرزندشان کمک کنند؟
  • خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی
  • ساعات کار طولانی در جوانی احتمال افسردگی و بیماری در میانسالی را افزایش می‌دهد