Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-25@17:08:02 GMT

آخر هفته داغ گردشگری

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۵۴۴۰۲

آخر هفته داغ گردشگری

پول‌نیوز -  هفته‌ای که گذشت شاهد روزهـــــای داغ گردشگری اصفهان بودیـــــم؛ چند کنفرانس و نشست و دیدارهای بین‌المللی مهمانان زیادی را به اصفهان کشاند که بخشی از برنامه همه آنها دیدار از جای جای شهر جهانی صنایع دستی و شهر گنبدهای فیروزه‌ای بود. از سوی دیگر یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری اصفهان هم توانست شماری از علاقه‌مندان را از شهرها و شهرستان‌ها و استان‌ها و کشورهای دیگر به اصفهان بکشاند تا همه با هم شاهد رخت بر بستن  زاینده رود از «نصف جهان» باشیــــم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بوی تعفن این مرگ هم در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری به مشام می‌رسید و هم هوای شهر را خاک‌آلود و داغ کرده بود. اگر اصفهان تنها یک هفته قبل، کلاردشت را به یاد می‌آورد تنها با گذشت چند روز رنگ تابستان طبس به خود گرفت، اما به هر حال «گردشگری» کلیدواژه مهم آخرین هفته خردادماه 98 اصفهان بود.


 نشست و خاست‌های گردشگریدر دو روز پایانی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، جمعیت زیادی از شهروندان اصفهان و فعالان و علاقه‌مندان حوزه گردشگری برای بازدید از نمایشگاه از شهرهای دیگر به اصفهان آمدند. حضور وزیر امور خارجه کشور، سفیر جمهوری آذربایجان، برپایی همایش شهر جهانی میبد (پایتخت زیلوی جهان)، برپایی کارگاه برندسازی در صنایع دستی و روابط عمومی آنلاین در گردشگری، برگزاری برنامه معرفی پلن حمایتی و تسهیلات گردشگری و صنایع دستی از طرح های توجیه پذیر، برگزاری کارگاه آموزشی توریسم سلامت با هدف بررسی الزامات و نیــــازهای توسعه گردشگری سلامت و رونمایی از کتاب راهنمای پیشگام گردشگری اصفهان به زبان لاتین در غرفه اصفهان 2020 از جمله برنامه های مهم سومین روز از یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی اصفهان بود. همچنین در روز چهارم این نمایشگاه، دیدار نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، برگزاری برنامه‌های آئینی گرجی‌ها، اعراب عشایر جرقویه، عشایر بختیاری و عشایر ترک قشقایی، نست راه‌اندازی کسب و کار گردشگری و صنایع دستی، نشست تخصصی حمل و نقل هوایی و نشست عصرانه آشنایی با اصول و مبانی حقوق در گردشگری و صنایع دستی، از جمله برنامه‌های متنوع روز آخر جشنواره بود.
 دیدار آقای دیپلمات از نمایشگاه بلندپایـــــه‌ترین مهمان نمایشگــــــاه بین‌المللی گردشگــــری اصفهـــــان، محمدجواد ظریف بود که عصر پنجشنبه سی خرداد ابتدا از پروژه در حال ساخت نمایشگاه بین‌المللی بازدید کرد و بعد به محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان در کنار پل تاریخی شهرستان آمد تا در میان جمعیت بسیار زیاد همراهان و بازدیدکننندگان فقط از سالن سوم یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اصفهان دیدن کند. همان ساعات اول بود که حضور  محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور از بلندگوی نمایشگاه اعلام شد. او بعد از بازدید از بخش هایی از نمایشگاه، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. ظریف بیان کرد وزارت امور خارجـــــــه وظیفه تصدی گری در گردشگری ندارد و نمایشگاه گردشگری یک فرصت برای آشنا کردن مردم ایران با فرهنگ و آداب مختلف شهرها و استان‌های کشــــور است.او اصفهان را از شهرهای کهن و صاحب تمدن کشور دانست که نشان دهنده عمق تاریخی ایران است و برای کشور ارزش اقتصادی دارد و با جذب گردشگر می تواند جهش عمده ای در گردشگری ایران رقم بزند. وزیر امور خارجه برجام را عاملی موثر در جهش گردشگری دانست و تاکید کرد به همین دلیل آمریکایی ها تاکید کردند هر گردشگری از ایران بازدید کند، اجازه بازدید از آمریکا را ندارد.

دیدار مقام جهانی صنایع دستی در بخش دیگری از نمایشگاه، غدا هیجاوی رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی از غرفه های پیشکسوتان صنایع دستی دیدن کرد و مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان به دیدار فعالان گردشگری چین رفت و در جمع آنها درباره اینکه توسعه گردشگری با کشور چین از اولویت های فعالان گردشگری اصفهان است، سخن گفت.
 دیدار با میراث موسیقایی اصفهان اما اجرای موسیقی توسط گروهی از نوجوانان گرجی بخش دیگری از برنامه‌های این شب از نمایشگاه بود که در شب دوم و سوم اجرا و با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان مواجه شد. لباس های بلند سرتاپا سفید و با جلیقه‌های مخملین به رنگ‌های آبی و قرمز دختران نوجوان، توجه هر بازدیدکننده ای را که از آن حوالی می‌گذشت جلب می‌کرد و باعث می شد برای دقایقی بایستد و به اجرای آنها چشم و گوش بسپارد.
  رونمایی از کتاب راهنمای انگلیسی اصفهاندر ساعات پایانی سومین روز نمایشگاه نوبت به رونمایی از کتاب راهنمای پیشگام گردشگری اصفهان به زبان لاتین در غرفه اصفهان 2020 رسید که از ابتدای برپایی نمایشگاه از بلندگوی نمایشگاه به اطلاع بازدیدکنندگان رسیده بود. ساعت 9 شب جمعیت قابل توجهی از بازدیدکنندگان در غرفه اصفهان 2020 در سالن شیخ بهایی جمع شدند تا شاهد رونمایی از این کتاب و همچنین قرعه‌کشی طرح اصفهان 2020 باشند. این کتاب نسخه ترجمه شده کتابی با همین نام است که در سال 1395 توسط مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل وابسته به شهرداری اصفهان منتشر شده بود. در مراسم رونمایی این کتاب، دکتر رضا روحانی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، در سخنان کوتاهی از لزوم چاپ چنین راهنمایی برای گردشگران خارجی اصفهان یاد کرد و کتاب با حضور رضوان پورعصار، مدیر مرکز اصفهان شناسی و مترجم کتاب و مدیر عصارخانه شاهی، رونمایی شد.
 یک روز اصفهان‌گردی مهمان شهردارییکی از برنامــــــه‌های ثابت غرفــــــــه شهرداری اصفهان با عنوان «اصفهان 2020» قرعه‌کشی شبانه بود. برندگان قرعه‌کشی کوله پشتی سفر دریافت می‌کردند و یک برنده خوش شانس هم می توانست با خانواده‌اش به صورت وی‌آی‌پی یک روز مهمان شهرداری باشد و اصفهان‌گردی کند و ناهار را هم در سردر قیصریه میل کند. شهرداری‌های مناطق و شهرداری‌های شهرستان‌ها حضور قابل توجهی در نمایشگاه داشتند. برای مثال، شهرداری های شهرستان های مبارکه، میمه و جوشقان قالی و خمینی‌شهر در نمایشگاه حضور داشتند و به تبلیغ پرداختند. همچنین اداره گردشگری شهرداری اصفهان که مسئولیت برگزاری غرفه را نیز برعهده داشت، بروشورهای معرفی برخی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان را نیز بین مخاطبان نمایشگاه توزیع کرد؛ مسجد جامع اصفهان، میدان نقش جهان، بازار بزرگ اصفهان، کاخ موزه چهلستون، عمارت عالی قاپو، مناره‌ها و آتشکده مهربین هفت عنوان بروشوری بودند که توسط این مرکز به زبان فارسی منتشر شدند.

روسیه و خواهرشهرها در اصفهانمرکز مشاوره روسیه در اصفهان 1398 نیز غرفه دیگری بود که در سالن شماره 2 برپا شده بود. مسئول این غرفه درباره اهداف و برنامه های این مرکز گفت که برگزاری تورهای توریستی برای مسکو، سنت پترزبورگ، سوچی و کازان، ارائه ویزاهای تجاری، توریستی و آموزشی، برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی، بازاریابی فروش محصولات، پذیرش دانشجو در دانشگاه های روسیه، آموزش زبان روسی در اصفهان، ارتباط با شرکت‌های تجاری و توریستی، مترجم مدارک یا مترجم هم زمان، ثبت شرکت در روسیه و کارت های روزانه گردشگری مسکو و سنت پترزبورگ از جمله فعالیت‌های مرکز مشاوره روسیه در اصفهان است که با هدف تسهیل ارتباط گردشگران میان دو کشور فعالیت می‌کند و در این نمایشگاه حاضر شده است. اما از دیگر غرفه های مورد توجه در این نمایشگاه غرفه خواهر خوانده‌های اصفهان بود که با حضور نمایندگانی از شهرهای خواهرخوانده اصفهان در سالن شماره یک برقرار شده بود. 
 نگاهی به طرح‌های توجیه‌پذیر گردشگریپاویون نمایشگاه در روز پنجشنبه میزبان «پنل حمایتی لیزینگ گردشگری و صــــنایع دستی کشـــــور از طرح‌های توجیه‌پذیر» بود. برگزارکننده این پنل نیز گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران (سمگا) بود. معاون این گروه درباره برنامه‌ها و اهدافشان صحبت و تاکید کرد طی سال‌های آتی نام این شرکت را به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری صنعت اقامت گردشگری پررنگ خواهیم شنید.  چرا که در مرحله ساخت 200 هتل قرار دارد که طی 4 سال اخیر به بهره برداری رسیده‌اند. به روایت حیدری‌پور، ساخت و بهره‌برداری یک هتل با المان خاص و متفاوت در شهر کرمان، ساخت گراند هتل به سبک اروپایی در شهر قزوین، ساخت هتل افق نگین در خیابان نیایش تهران، ساخت هتل در چهارمحال و بختیاری، اردبیل، عراق، نجف و کربلا از جمله پروژه‌های سمگا بوده‌اند. به روایت ایسنا از این نشست، گفته شده که معماری هتل، فراهم کردن ساختار هتل، لیزینگ گردشگری و تجهیزات هتل‌ها همه از جمله مواردی هستند که این شرکت انجام می‌دهد. اما سمگا فقط در این حوزه فعال نیست بلکه در حوزه گردشگری بخش مهمی از پروژه سیتی‌سنتر اصفهان را هم در دست گرفته است. نکته بعدی هم این است که این شرکت در گردشگری سلامت هم وارد شده و می‌خواهد از اروپا تورهایی با این عنوان وارد کند. از طرفی در پروسه خرید یک شرکت صنایع دستی با رویکرد صادرات هم فعالیت می کند. 
چه کسی حواسش به زاینده‌رود بود؟!پلن حمایتی و تسهیلات گردشگری و صنایع دستی یکی از نشســـــت‌هایی بود که به میزبانی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان برگزار شد. مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در جمع سرمایه‌گذاران گردشگری استـــــان از «لزوم حمایت تمام قد» از سرمایه‌گذاری گردشگری و نه «شعـــــار دادن» در این زمینه گفت.   به روایت فریدون اللهیاری، نه‌تنها در  حوزه گردشکری بلکه عمدتا تصمیم‌گیری و عملیاتی کردن نشست ها امروزه به معضل بزرگی تبدیل شده است. بنابراین پیگیری طرح های مختلف از طریق شهرداری و شوراها باید مدیریت شود تا مراجعان در مسیر توسعه به خوبی هدایت شوند. همچنین شکل گیری کمیته ها نیز  باید  منجر به تصمیم گیری شود و  از آنجایی که همکاران ما در حوزه سرمایه گذاری مشکلات عدیده ای دارند، دستگاه ها باید موظف به ارائه خدمات باشند. مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه از معضلی صحبت کرد که توان خیلی‌ها را کم کرده؛ «روزمرگی» یعنی عاملی که سیستم ها را مستهلک می‌کند. او رو به حضار تاکید کرد: «باید پروژه های بزرگ را معرفی کنید و از ظرفیت سایر دستگاه‌ها نیز استفاده کنید که در این مورد تسهیل‌گری در بخش سرمایه گذاری مهم ترین بخش خواهد بود.» به روایت او همه ما در گردشگری نقش موثر داریم. پس هر یک از ما باید در جایگاه خودمان فعالیت کنیم تا منتج به اتفاقات مثبتی بشود. معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان تنها مسئولی بود که در روز پنجشنبه به زاینده رود هم توجه کرد. در حالی که شماری از مسئولان شهر برای عکس یادگاری گرفتن با وزیر امور خارجه مسابقه دادند و کسی حواسش به مرگ زاینده رود و به درجه هشدار رسیدن شاخص آلودگی شهر نبود، سید علی صالح درخشان گفت: «در اصفهان بلایی سر محیط زیست آمده که جای بسی تاسف دارد و تنها صنعتی که می تواند ما را از این بحران ها عبور بدهد، صنعت توریسم است.»
منبع: اصفهان زیبا

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: گردشگری محمد جواد ظریف اصفهان میبد شهر جهانی میبد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۴۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: رسیدگی به بحث فرونشست‌ها در آثار و ابنیه تاریخی از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از میراث آریا، فاطمه داوری در سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین اظهار کرد: شرایط آثار و ابنیه تاریخی در دوره معاصر با توجه به تغییرات اقلیمی نسبت به دوره‌های تاریخی گذشته دچار بحران‌های گوناگونی شده، اما در راستای وظیفه ذاتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین یکی از برنامه‌هایی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۳ برای رسیدگی به موضوع فرونشست‌ها برگزار کرده است.

وی افزود: سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان، پروژه‌ای است که با همکاری میان معاونت میراث فرهنگی وزارت و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، دانشگاه اصفهان، مؤسسه بین‌المللی ایسکارسا است که آخرین نتایج و دستاوردهای متخصصان داخلی و خارجی در زمینه فرونشست در ابنیه تاریخی عرضه می‌شود.

مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: این سمینار نشان داد تغییرات اقلیمی و بحران‌های طبیعی فرونشست‌ها ما را با موضوعی تخریب‌کننده‌ای مواجه کرده بنابراین عزمی راسخ، جدی لازم است تا از بناها با افزایش تاب‌آوری و استحکام‌بخشی، در برابر تهدیدهای طبیعی محافظت کنیم.

داوری عنوان کرد: بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان یک نمونه و الگو فرایندی است که استاندارد نحوه مواجه با یک اثر تاریخی را با فرونشست در مطالعه و شناخت شناسایی کرد و اطلاعاتی جدید و به روز را در این حوزه اعلام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا این الگو را کامل کنیم تا بتوانیم از آن به‌عنوان یک الگو اجرایی حفاظت و مرمت اثر به سایر آثار و ابنیه تاریخی تعمیم دهیم.

کد خبر 747823

دیگر خبرها

  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • حضور میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان
  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز