Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیروز نخستین روز از اجرای طرح جدید کنترل آلودگی هوا در تهران بود. ساعت 6 و نیم صبح دیروز، پایتخت نشین ها پس از 14 سال‌ توانستند بدون دردسر و بی‌توجه به پلاک خودروهایشان، وارد محدوده زوج و فرد سابق یا همان رینگ ترافیکی دوم شوند. حمیده امینی‌فرد خبرنگار

این ورود البته الزاماتی هم داشت و رانندگان باید حتماً مشخصات خودروی خود را در سامانه ثبت می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این همه در اولین روز از اجرای این طرح، اغلب رانندگان ترجیح دادند با دور زدن مسیر‌های ترافیکی و جایگزین، از سهمیه 20 روز در هر فصل خود استفاده نکنند. این جایگزینی البته با دردسرهایی هم همراه بود. اگرچه اغلب رانندگان درمحدوده زوج و فرد سابق یا همان کنترل آلودگی هوا، از تردد در این محدوده رضایت داشتند و ترافیک غافلگیرکننده و غیر قابل تحملی را در این مسیرها تجربه نکردند، اما برخلاف آنها رانندگانی که مسیرهای خود را تغییر داده بودند، با وضعیت عجیب و غریبی در این مناطق مواجه شدند. چند نفر از شهروندان در تماس با روزنامه ایران از ترافیک شدید بزرگراه همت گلایه داشتند و معتقد بودند که ترافیک بزرگراه حکیم، به سمت همت سرریز شده و گره‌های ترافیکی موجب شده تا آنها با تأخیر به محل کار خود برسند. البته بخشی از رانندگان هم که موفق به ثبت‌نام در سامانه نشده بودند، به ناچار به سمت مسیرهای جایگزین رو آوردند. پلیس البته در این زمینه هنوز هیچ واکنشی نشان نداده و ترجیح داده با جمع‌بندی وضعیت ترافیکی یک روز کامل، گزارش مفصلی را امروز منتشر کند. مسئولان شهرداری هم صبر کرده‌اند تا طی چند روز آینده و با جمع‌بندی کامل، گزارشی را در این زمینه ارائه دهند.
طرح ترافیک جدید، حداقل مبلغ برای ورود به محدوده را 7 هزار و حداکثر 20 هزار تومان تعیین کرده است، اما مسافربرهای شخصی و همین‌طور رانندگان بعضی خودروهای اینترنتی که موفق به دریافت سهمیه نشده‌اند، باید مبلغ کامل را برای تردد در محدوده‌ها بپردازند. این مبلغ روزانه، بار هزینه‌های این نوع تاکسی‌ها را بشدت افزایش داده و آنها را وادار می‌کند تا این مبلغ را از جیب مسافران بگیرند. جالب اینکه به گفته برخی مسافران، سرشکن کردن بار هزینه‌ها در اولین روز از اجرای طرح کاملاً مشهود بوده و مسافران مجبور به پرداخت هزینه بیشتری نسبت به روز قبل شده‌اند. آقای کریمی که هر روز از مسیر ورودی کردستان به حکیم تا زیر پل سید‌خندان را 2 هزار تومان پرداخت می‌کرده، دیروز با واکنش تند راننده مواجه شده و مجبور به پرداخت 3 هزار تومان شده است. راننده در جواب اعتراض او هم تأکید کرده که به علت پرداخت عوارض برای ورود به محدوده به ناچار باید کرایه بیشتری بگیرد!  البته با توجه به مبلغ عوارض و جابه‌جایی حداقل 50 مسافر در روز و به علاوه 20 روز سهمیه رایگان، حتی اگر قرار به گرفتن کرایه بیشتر از مسافران باشد، این هزینه نمی‌تواند هزار تومان برای هر مسافر تعریف شود! اگرچه افزایش کرایه تاکسی، بیشتر به مسافربرهای شخصی و تاکسی های اینترنتی مربوط می‌شد و تاکسی‌های خطی و گردشی اجازه افزایش مبلغ کرایه را نداشتند. خانم روان بخش، نیز با گلایه نسبت به قیمت کرایه‌ها می‌گوید:«قیمت تاکسی‌های اینترنتی برای این مناطق بشدت گران شدند(نارمک به خیابان میرعماد19000تومان!) حمل و نقل عمومی هم که کفاف این حجم از جابه جایی را نمی‌دهد، خب ما چه باید بکنیم!»  آقای معیری مهندس عمران هم می‌گوید: «در طرح زوج و فرد سابق تا ساعت ۶ طرح داشتیم که یک ساعت اضافه شد و به ساعت 7 رسید، اما به جای آن روزهای پنجشنبه را تعطیل کردند که دوباره ورود ممنوع شد، این واقعاً عادلانه نیست!» در مقابل اما افرادی که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کردند، معتقد بودند که دیروز، نسبتاً حمل و نقل عمومی بویژه مترو، روز شلوغ و پرجمعیتی را پشت سر گذاشته است و آنها نیزبرای نشستن در مترو با مشکلاتی مواجه بودند. البته برخی دیگر هم معتقد بودند که در مسیرهای عادی، وضعیت همچون گذشته بوده و شاهد تغییرات چشمگیری نبوده‌اند.
امیری که ساکن محدوده طرح اصلی است، می‌گوید: «دیروز شاهد ترافیک کلافه کننده ای در میدان سپاه بوده و با زحمت از این محدوده در ساعات صبحگاهی عبور کرده است.»
خانم احمدی ساکن خیابان جمهوری، هم تأکید می‌کند: «ساعت 10 صبح که از خیابان فاطمی عبور کردم ، خیابان‌ها تقریباً پر ترافیک بود جالب اینکه در روز زوج، اغلب پلاک‌ها فرد بودند و به نظر می‌رسید با وجود ترافیک، مردم از این شرایط رضایت دارند!»  کاهش
16 روزه اجازه ورود به طرح کنترل آلودگی هوا برای پلاک‌های زوج از گلایه‌های اصلی برخی دیگر از رانندگان است. آنها ترجیح می‌دهند که سهمیه بیشتری برای تردد داشته باشند که البته این طرح هیچ تبعیضی برای این قبیل رانندگان قائل نشده است. حتی‌ محسن
پور سید آقایی، معاون شهردار تهران هم تأکید کرده که نمی‌توانیم هوای شهر را آلوده و ترافیک ایجاد کنیم به‌دلیل اینکه عده‌ای می‌خواهند مسافرکشی کنند!
همه خودرو ها برای ورود به محدوده باید ثبت نام کنند
عمار سعیدیان فر، مدیر واحد صدور آرم‌های ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با «ایران»، با بیان اینکه خودروهایی که هنوزموفق به ثبت‌نام در سامانه نشده‌اند، می‌توانند به محدوده وارد شوند، می‌گوید: همه خودروها برای ورود به محدوده باید ثبت‌نام کنند، اما از آنجا که ممکن است در این چند روز موفق به ثبت‌نام نشوند، تا پایان تیرماه مهلت دارند تا مراحل ثبت‌نام را تکمیل کنند. بنابراین رانندگان می‌توانند در این مدت به محدوده وارد شده و سپس اقدام به ثبت‌نام کنند. به عبارتی آنها منعی برای ورود به محدوده پیش از ثبت‌نام ندارند. تأکید می‌کنم که این مهلت تا پایان تیر ماه است.
رینگ دوم طرح ترافیک از شمال به بزرگراه همت، از غرب به بزرگراه‌های چمران و نواب از جنوب به بزرگراه بعثت و از شرق به بزرگراه امام علی محدود می‌شود و در داخل نیز تا حریم طرح ترافیک اصلی ادامه دارد. طرح ترافیک اصلی و طرح ترافیک رینگ دوم پایتخت هردو از ساعت 30 و 6 دقیقه صبح آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۹ ادامه خواهد داشت، این محدودیت در روزهای تعطیلی رسمی و جمعه‌ها اجرا نمی‌شود.

بـــــرش
روز شنبه روز خوبی برای ارزیابی طرح نیست

نوشین سرور، مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه روز شنبه، روز خوبی برای ارزیابی وضعیت ترافیکی محدوده کنترل آلودگی هوای تهران نیست، می‌گوید: معمولاً روزهای شنبه در مقایسه با روزهای دیگر هفته خلوت‌تر است. اما مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد که ترافیک در محدوده نسبت به قبل از اجرای طرح جدید کمتر شده است. اگرچه نمی‌توانیم بسرعت آماری در این زمینه ارائه دهیم و لازم است که به جمع‌بندی برسیم. کارشناسان ما در حال بررسی جزئیات طرح از جمله تردد خودروهای شخصی و عمومی هستند، اما به‌نظر می‌رسد تردد در برخی مبادی ورودی افزایش داشته است.
وی تأکید می‌کند: هر طرح جدیدی که اجرا می‌شود، معمولاً در ساعات اولیه، بازخوردهای خودش را نشان نمی‌دهد. مخصوصاً اینکه فعلاً وضعیت خودروهای ورودی به طرح مشخص شده و هنوز آمار خروجی‌ها معلوم نیست. البته رفتار ترافیکی ممکن است در روزهای اول غیرعادی باشد و این تغییر در چند روز آینده جا می‌افتد و بهتر می‌توان درباره اثرات طرح قضاوت کرد. هدف طرح جدید هم بررسی وضعیت ترافیکی و آلودگی بعد از 3 ماه است، با توجه به سهمیه 20 روزی که در نظر گرفته شده است. بنابراین در 3 ماه آینده به‌صورت آمار و اعداد می‌توان درباره جزئیات طرح اطلاعات خوبی به‌ دست آورد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۴۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

به گزارش خبرنگار مهر، ترافیک در محور فیروزکوه مسیر (جنوب به شمال) محدوده گیلاوند سنگین گزارش شده است.

همچنین تردد در محورهای چالوس، هراز، آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین - رشت (رفت و برگشت) روان و محورهای شمالی فاقد هرگونه مداخلات جوی است.

آخرین وضعیت جوی ترافیکی سایر محورها، ترافیک در آزادراه کرج - قزوین حدفاصل پایانه شهید کلانتری تا حصارک، آزادراه قزوین - کرج حدفاصل مهر ویلا تا ساسانی و محور تهران - پاکدشت محدوده خاور شهر سنگین است.

همچنین براساس آخرین اطلاعات از وضعیت جوی، برخی از محورهای استان‌های فارس، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و یزد دارای بارش باران است.

کد خبر 6088447 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های شمالی
  • پنجشنبه سیاه در فرودگاه‌های فرانسه
  • آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار
  • ماجرای مبهم حذف طرح زوج و فرد در تهران چیست؟
  • ماجرای حذف طرح زوج و فرد از طرح ترافیک تهران چیست؟
  • فتوایی که درباره اگزوز خودرو صادر شد!
  • احتمال کاهش محدوده طرح ترافیک
  • بازنگری در نحوه اجرای طرح ترافیک قطعی است/ احتمال کاهش محدوده طرح
  • هراز بازگشایی شد/ ترافیک در محور کندوان
  • واژگونی تانکر روغن به دلیل خواب‌آلودگی راننده