Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از سنت‌هایی که اهل‌بیت(ع) بیان فرمودند، مسئله عفت‌ورزی نسبت به زنان نامحرم و تبعات عدم رعایت حریم عفیفانه آنهاست. ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۰ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، خداوند نظام هستی را بر اساس قوانین و قواعد متقنی نظام داد و بر آن سنت‌هایی را جاری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سنت به‌ معنای روش سیره و عادت بوده و سنت‌های الهی عبارت است از فعل و انفعالات و عمل و عکس‌العمل‌هایی که در طول روز با آن‌ها مواجه هستیم و یا به تعریف دیگر سنت‌ها ضوابطی‌اند که در افعال الهی وجود دارد و به تصریح فرمایش خداوند در قرآن، نه تغییر می‌پذیرند و نه تبدیل «لا تَجِدُ لِسُنَّتِنا تَحویلاً» (اسراء / 77)؛ مثلاً سنت خداوند بر این است باران را برای سیراب کردن و نوسازی طبیعت و ... قرار داد به صورتی که با شروع فصل بارش، زمین نفس تازه‌ای می‌گیرد. یا در بُعد معنوی، پیروزی کامل حق و ریشه کن شدن باطل یکی از سنت‌های جاری در عالم است به گونه‌ای که تاریخ شهادت می‌دهد هیچ گاه ظلمی پابرجا نبوده است.

سعیدی: عفاف و حجاب احساسی بر آمده از حیای ذاتی استدستگاه‌های اجرایی به ترویج عفاف و حجاب بها نمی‌دهند/دیگران وظایفشان را انجام می‌دادند نیاز به برخورد پلیس نبود

سنت‌های الهی از یک منظر به اُخروی و دنیوی تقسیم می‌شوند. سنت‌های اُخروی به زندگانی آن جهانی انسان‌ها و پاداش و کیفر اُخروی اعمالشان مربوط است و سنت‌های دنیوی به زندگی این جهانی آدمیان مربوط است که به نوبه خود یا اختصاص به رفتارهای فردی دارند، یا به رفتارهای اجتماعی و یا رفتارهای فردی و اجتماعی. برخی از این سنت‌ها را خداوند در قرآن بیان فرموده و بخشی دیگر را اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) تبیین فرموده‌اند؛ چرا که اهل‌بیت(ع) از جانب خداوند عالم به تمام علوم آسمانها و زمین و سنت‌های جاری در آن هستند.

به عنوان مثال یکی از سنت‌هایی که بیان فرمودند، مسئله عفت‌ورزی نسبت به زنان نامحرم و تبعات عدم رعایت حریم عفیفانه آنهاست. در این باره امام صادق علیه‌السلام در روایتی فرمود: «چه اطمینان و چه امانى دارند آنان که (از پشت سر) به پشت زن‌هاى مردم چشم می‌دوزند از اینکه نسبت به همسران خود ایشان، دیگران چنین نکنند؛ أَ مَا یَخْشَى الَّذِینَ یَنْظُرُونَ فِی أَدْبَارِ النِّسَاءِ أَنْ یُبْتَلَوْا بِذَلِکَ فِی نِسَائِهِمْ‏. ( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص553، ح2)

این روایت گویای آن است که ممکن است افرادی به عمد نگاه شهوت‌آلود خود را متوجه زنان کنند، غافل از اینکه بر اساس سنت الهی افرادی پیدا می‌شوند که نسبت به محارم او همین رفتار را انجام خواهند داد. امام صادق(ع)‌ در روایتی نزدیک به همین مضمون فرمود: «با پدران خود به نیکى رفتار کنید تا فرزندانتان با شما به نیکى رفتار کنند؛ نسبت به زنان مردم به عفّت و پاک‌نظرى رفتار کنید تا دیگران با همسران و محارم شما عفّت ورزند و پاکدامنى کنند؛ بَرُّوا آبَاءَکُمْ یَبَرَّکُمْ أَبْنَاؤُکُمْ وَ عِفُّوا عَنْ نِسَاءِ النَّاسِ تَعِفَّ نِسَاؤُکُم‏ (من لا یحضره الفقیه، ج‏4، ص21)

عفاف و خویشتنداری مقدمه تعبد و زندگی مؤمنانه استبازگشت به عفاف و پوشش، آخرین دستاورد فمینیسمسنگری: کربلا آموزگار عفاف و حجاب است/ زنان اهل بیت در سخت‌ترین شرایط حجاب خود را حفظ کردندمیزگرد عفاف|روح‌افزا: ارتباطی بین قانون افزایش سن ازدواج با "سند 2030" وجود دارد/ خزعلی: نفوذی‌‌ها بزرگ‌ترین لطمه فرهنگی را به جامعه زدند

انتهای‌پیام/

R1392/P/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط عفاف و حجاب

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عفاف و حجاب عفاف و حجاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۴۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش معنادار وزیر روحانی به تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی قاعده در حجاب

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدعباس صالحی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، به توئیت مهدی فضائلی که از تذکر گرفتن برخی مسئولان به خاطر اقدامات نامناسب در برخورد با بی حجابان خبر داده بود، واکنش نشان داد و نوشت:

گویا تذکرات غیرعلنی نتایج ملموسی نداشته‌ است. این تذکر علنی را هم دریافت کرده اند.

باید منتظر بود گه چگونه به این تذکر علنی هم عمل خواهند داشت.

ظاهرا فهم این نکته که در شرایط ویژه کشور نباید این گونه بی گدار به آب زد، سخت نبود و نیست. مواظب نفوذ و رخنه درونی دشمن باشیم.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897162

دیگر خبرها

  • واکنش معنادار وزیر روحانی به تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی قاعده در حجاب
  • مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح
  • نقش سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
  • تذکر مهم به برخی مسئولان بخاطر کارهای بی قاعده در حوزه حجاب
  • تذکر به برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در مساله حجاب
  • برخی مسئولان به دلیل کار‌های بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند
  • برخی مسئولین به دلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفته‌اند
  • برخی مسؤولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند
  • تذکر به برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب
  • شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند