نویسندگان حرمت خانوادهها را نگه دارند!/ ادبیات محاوره در آثار نمایش خانگی جایگزین نامناسب دیالوگ های استاندارد!/ غذا بخور یه پر گوشت بیاری!
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۵۴۹۳۷
نکتهای که بیش از هر چیز در تولید آثار در شبکه نمایش خانگی مدنظر است کم رنگ بودن خطوط قرمز و پایین آمدن درجه ممیزیهایی است که در تلویزیون بدون هیچ اغماضی با آن برخورد میشود و حتی آثاری که بر اساس سهل انگاری به آن مجوز داده اند مورد توبیخ قرار میگیرند.
در اینکه خطوط قرمز چه به لحاظ محتوایی و چه به لحاظ پوشش، گریم و .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در حقیقت باید این نکته مد نظر مسئولین ذیربط قرار بگیرد که سریالها در شبکه نمایش خانگی اصولا مخاطبان تلویزیونی را به خود معطوف میکنند و تردیدی نیست اگر قرار است قواعد سینمایی در شبکه نمایش خانگی در راس باشد سنگ روی سنگ بند نمیشود.
سریالها در شبکه نمایش خانگی همان طور که از اسمشان بر میآید میهمان خانههای مردم میشوند، خانههایی که محل زندگی افراد در سنین مختلف (نونهالان و کودکان) و دختران و پسرانی هستند که شاید با نسبت خواهر ــ برادری پای این سریالها می نشینند و نیاز است ادبیات دیالوگ نویسی یا بداهه پردازی در شبکه نمایش خانگی نظارتی عمیق تر داشته باشد.
در سریالهایی که اخیرا در پیش خوان مارکت ها هستند گاهی میشنویم که الفاظ و دیالوگها خارج از عرف اخلاق و مخاطبی است که بدون اطلاع در کنار خانوادهاش قرار است سریال را دنبال کند.
متاسفانه گویا در کنار موقعیت نویسی کمدی و طنز، دیالوگ نویسی، لحن های طنازانه، شوخیهای منتقدانه و ... فاکتوری به نام لحن نامرغوب و ادبیات غیر قابل استاندارد نیز به ویژگیهای طنز از تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی اضافه شده و قرار است گویا مخاطب به هر نحوی جذب شده به هر نحوی هم بخندد!
گویا یکی از فاکتورهای تولید آثار طنز، شوخیهای سخیف کلامی است که بدون رعایت اخلاق و ادب قرار است تماشاگر را جذب خود کند. اتفاقی که مطلع شدیم برخی از خانوادهها را از ادامه تماشای سریالها منصرف کرده است.
اتفاقی که قابل حدس بود و دور از ذهن نبود که با واکنش برخی از خانوادهها مواجه شود. به هر حال شبکه نمایش خانگی در دسترس همه اعضای خانواده است و این به آن معناست که باید مراقبت کرد ادای کلمات و جملاتی که شنیدن و تعبیر آن در ادبیات مخاطب مضر است این سرگرمی گران را برای مخاطبش گرانتر تمام نکند .
شخصیتهای این مجموعه های تلویزیونی یا از بازیگرهای محبوب سینما و تلویزیون انتخاب شدهاند یا اینکه با بازی در کنار بازیگران محبوب به زودی شناخته شده و تردیدی نیست که این تقلید اشتباه و الگوبرداری نادرست میتواند بر رفتار و ادبیات مخاطب تاثیر بگذارد.
در حقیقت ناظران وزارت ارشاد باید جدا از ممیزیهای معمول اخلاقی، نوع دیالوگ نویسی و انتخاب کلمات را هم مدنظر قرار داده و اجازه ندهند ادبیات سخیف در شبکه نمایش خانگی مد گردد و جای فرهنگ اصیل ایرانی را بگیرد.
علی اکبر محلوجیان، تهیه کننده آثاری چون «زیر تیغ»، «پدر سالار»، «یه تیکه زمین» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در مورد وضعیت ادبیات در آثار نمایشی گفت: امروزه متاسفانه میبینیم بازیگران در سریالهای نمایش خانگی از لحن، الفاظ و کلمات دور از شان جامعه و فرهنگ استفاده میکنند. اگر این شرایط ادامه پیدا کند علاوه بر اینکه کلمات سخیف در دهان مردم جا میافتد، به زبان فارسی هم لطمه وارد میشود.
وی ادامه داد: ادبیات نمایشی حرمت دارد. یک نویسنده نباید به خود اجازه دهد از کلماتی استفاده کند که دون شان شنوده است. منتهی نویسندگان این نوع مدیا به دلیل اینکه سخت گیری نسبت به آنها کمتر است، اهمیتی به این موضوع نمیدهند.
این نویسنده با اشاره به ملاحظاتی که در سریال «پدر سالار» از سوی تلویزیون انجام میشد، گفت: درگذشته، تلویزیون حتی به مفهوم ضربالمثلهایی هم که به گوش مردم عامه آشنا بود اهمیت میداد. برای مثال در سریال «پدرسالار» دیالوگی وجود داشت که پدر (محمدعلی کشاورز) به عروسش میگفت: «غذا بخور یه پر گوشت بیاری». این دیالوگ به دلیل اینکه شاید برداشت بد و اشتباهی از آن شود حذف شد.
محلوجیان ادامه داد: به نظر من این کار تلویزیون سختگیری نبود بلکه یک ملاحظه بجا و درست بود. ما باید توجه کنیم خانوادهای که با فرزندانش پای گیرنده ها نشسته چه دیالوگهایی را میشنود. به هرحال حرمت خانواده را باید به هر شکلی که شده نگه داشت.
این نویسنده با اشاره به اینکه نویسندگان در کارهایشان دیالوگ نویسی انجام نمیدهند، بیان داشت: نویسندگان دیالوگ نویسی را با خودمانی حرف زدن اشتباه گرفتند. درصورتی که هر دو مقوله جدا و مجزایی هستند. دیالوگ ادبیات است و باید روی آن فکر کرد اما خودمانی حرف زدن گفت و گوی محاوره مردم است، بدون اینکه تفکری پشت آن وجود داشته باشد و داستانی را پیش ببرد.
وی در ادامه افزود: درگذشته دیالوگهای بسیاری در فیلمها و سریالها رد و بدل میشد که الان به عنوان دیالوگ ماندگار از آنها یاد میشود. علتش این است که نویسنده برای نوشتن هر کلمه و جمله فکر کرده و فاکتورهای ادبیات نمایشی را در فیلمنامه رعایت کرده است. اما الان اینگونه نیست و دیالوگ پرمغز و معنی داری میان شخصیتها رد و بدل نمی شود که در اذهان باقی بماند. در واقع مخاطب بعد از پایان فیلم و سریال به طور کلی آن را فراموش می کند. دلیلش هم این است اثر هیچ جذابیت قابل توجه ای برای مخاطب نداشته که ذهن او را درگیر خود کند.
خبرنگار: مجتبی احمدی_الهام مرادی
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: ادبیات پوشش خانواده سینما و تلویزیون کودکان وزارت ارشاد نویسنده نمایش خانگی پدرسالار زیر تیغ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۴۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جلوی تبلیغات غیرقانونی در نمایشخانگی گرفته میشود
معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا در خصوص شیوههای تبلیغات حوزه نمایشخانگی و انتقاد کاربران به رفتار برخی پلتفرمها در پخش تبلیغهای چند ثانیهای در حین پخش سریالها و برنامهها توضیحاتی داد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اخیراً برخی کاربران شبکه نمایشخانگی با انتقاد از رفتار برخی پلتفرمها و سکوهای نمایش در vodها به خاطر پخش یک تبلیغ چند ثانیهای در حین پخش سریالها و برنامههای خانگی و اینترنتی انتقاداتی را از پلتفرمها و ساترا به عنوان نهاد ناظر این حوزه مطرح کردند.
چرا که امروز بعضاً دیده میشود حجم آگهیهای تبلیغاتی برخی پلتفرمهای ایرانی تولیدکننده فیلم و سریال بالاتر رفته است. حتی حامیان مالی در بیلبوردهای نمایشداده شده از شخصیتهای سریالها و برنامهها برای تبلیغات بهره میبرند و به نوعی استفاده ابزاری میکنند. در کنار این در هفتههای اخیر پلتفرمها از تبلیغات در ابتدای محصولات نمایشی که آن هم مورد انتقاد تماشاگران بود به اضافه کردن آگهی میان برنامه روی آوردند.
این انتقادات خبرگزاری تسنیم را بر آن داشت که موضوع را از سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یا همان ساترا پیگیری کند.
این پیگیریها به اینجا رسید که نهاد تنظیمگر این حوزه دغدغه کافی برای رعایت حقوق کاربران دارد و حتی درگاه پرداخت یکی از سکوهای شبکه نمایشخانگی مدتی قبل موقتاً به دلیل عدم رعایت آییننامه تبلیغات نمایشخانگی با پیگیری ساترا از مرکز تجارت الکترونیک وزارت صمت مسدود شده است.
تازههای نمایشخانگی با چاشنی پوست شیر و زخمکاری جدیدمحمدحسن خلعتبری معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا در خصوص شیوههای تبلیغات حوزه نمایشخانگی به خبرنگار تسنیم گفت: تبلیغات بخش جدایی ناپذیر از بازار صوت و تصویر فراگیر است. استفاده از مدل درآمدی مبتنی بر تبلیغات در تمامی جهان مرسوم است و رویکردهای استفاده از این مدل به فراخور مدل کسب و کار رسانه متفاوت است.
وی افزود: رویکردهای متفاوت رسانههای نمایشخانگی در حوزه تبلیغات برای ایجاد مزیّت رقابتی برای رسانه پیشبینی شدهاند و هر رسانه در تلاش است تا ضریب نفوذ بالاتری در میان کاربران داشته باشد.
خلعتبری با اشاره به اینکه در ایران نیز از حوزه تبلیغات به عنوان یکی از اصلیترین مدلهای درآمدی استفاده میشود، خاطرنشان کرد: در زمان تنظیم دستورالعمل ارتباطات تجاری ساترا تلاش شد علاوه بر حفظ حقوق کاربران در زمان استفاده از سرویسها، به کسب و کار رسانهها نیز توجه شود. بدین منظور منعی برای تبلیغات در رسانههای اشتراکمحور دیده نشد. این روال در رسانههای دنیا نیز مرسوم بوده برخی رسانهها علیرغم دریافت اشتراک از کاربر، به کاربر تبلیغ نشان میدهند. آنچه که در دستورالعمل ارتباطات تجاری ساترا منع شده است تبلیغات در سرویسهای پریمیوم بوده که برای آن سرویسها نیز تعریف درنظر گرفته شده است. سرویسهای پریمیوم اشتراکمحورند اما همه سرویسهای اشتراکمحور سرویس پریمیوم ارائه نمیکنند.
معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا افزود: هرچند حسب احترام به حقوق کاربران در همان دستورالعمل محدودیتی برای تعداد نمایش تبلیغ، مدت زمان نمایش تبلیغ و قابلیت رد کردن تبلیغ قید شده است، اما متأسفانه در تعداد بسیار محدودی از سکوها (پلتفرمها) این دستورالعمل رعایت نمیشود که به خاطر احترام به رعایت حقوق کاربران تمامی موارد یاد شده در کمیته تخلفات ساترا پیگیری خواهد شد و حتی این تخلفات در مواردی منجر به قطع درگاه پرداخت برخی رسانههای نمایشخانگی نیز شده بود که با تمکین رسانههای یاد شده از قانون و رفع تخلف، این مورد نیز مرتفع شد. لذا از کاربران محترم نیز تقاضا میشود موانع نقض حقوق کاربران را به سامانه ساپرا گزارش کنند.
وی تأکید کرد: علاوه بر تعدد نمایش تبلیغ متأسفانه شاهد چالشهای جدّیتری در حوزه تبلیغات در سکوهای صوت و تصویر فراگیر هستیم که یکی از آنها عدم توجه به رده سنی کاربر است. قربانی اصلی این بیتوجهی نیز کودکان و نوجواناناند که تبلیغاتی برای آنها به نمایش گذاشته میشود که تناسبی با سن آنها ندارد.در سامانه ساپرا نیز کاربران شکایتهای متعددی نیز در این خصوص دارند. تبلیغات گمراهکننده از مصداقهای دیگر چالش در حوزه تبلیغات است.
خلعتبری در خاتمه افزود: ساترا به عنوان نهاد تنظیمگر تبلیغات در شبکه نمایشخانگی نظارت مستمر بر پخش تبلیغات سکوهای صوت و تصویر فراگیر داشته و در تلاش است ضمن به حداقل رساندن چالشهای تبلیغات، به بالندگی این فضای به شدت پویا کمک کند.
انتهای پیام/