Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شیر سرشار از مواد معدنی و مغذی برای سلامتی است . به همین خاطر گنجاندن این ماده لبنی بسیار مفید در برنامه غذایی تان تاثیر فوق العاده ای در روند سلامتی شما خواهد داشت.

شیر نیز مانند بسیاری از مواد خوراکی دیگر در انواع مختلفی قابل مصرف است و می توان با توجه به نیاز و ذائقه خود از آن استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ولی سوالی که اغلب مطرح می شود این است که تفاوت شیر کم چرب با پرچرب در چیست؟ یا اصلا مصرف چه نوع شیری مفید و دارای ارزش غذایی بالایی است؟ با مطالعه این مقاله به تفاوت شیر کم چرب با شیر پرچرب  و هم چنین انتخاب بهترین نوع شیر پی ببرید.

اهمیت و ارزش غذایی شیر

از اصلی ترین ویژگی های شیر می توان به وجود کلسیم در آن اشاره کرد که نقش مهمی در استحکام و شکل گیری استخوان های بدن، سلامتی دندان ها ایفا می کند. علاوه بر این وجود فسفر جهت رخ دادن بسیاری از واکنش های شیمیایی بدن و فعال کردن آنزیم ها و هم چنین رشد و ترمیم بافت ها ارزش شیر را دوچندان کرده است. ناگفته نماند که پتاسیم و سدیم نیز به عنوان مهم ترین املاح برای تنظیم اسیدی و بازی بودن سلول ها بسیار مهم هستند که در شیر وجود دارند.

 برای این که مردم به مصرف این ماده لبنی ترغیب شوند اول ژوئن به عنوان روز جهانی شیر قلمداد شده است .  ولی همان طور که گفتیم تنوع محصولات لبنی مانند شیر زیاد است و در این بین تفاوت های زیادی در سلایق افراد دیده می شود، به گونه ای که عده ای شیرهای سنتی پر چرب و عده ای شیر کم چرب را ترجیح می دهند.

اما تفاوت شیر کم چرب با پرچرب در نحوه مصرف

ما در این جا به تفاوت شیر کم چرب با  پر چرب در نوع مصرف آن ها اشاره کرده ایم و می خواهیم افراد را در انتخاب مصرف این ماده لبنی خوشمزه راهنمایی کنیم.

حتما بخوانید: مصرف شیر و لبنیات کم چرب فشار خون را پایین می آورد!

حتما بخوانید: شیر مادر تنها تغذیه کامل کودک در 6 ماه اول تولد 

شیر پرچرب برای چه کسانی خوب است؟

حرف از چربی که به میان می آید عده زیادی وحشت به جانشان می افتد که چربی مضر است و باید از آن دوری کرد . در حالی که واقعا این طور نیست و چربی نیز به اندازه خود برای بدن و سلامتی مفید است. در رابطه با شیر پرچرب نیز همین قضیه صدق می کند. به گونه ای که متخصصان چربی های موجود در شیر را از لحاظ تامین انرژی و دریافت ویتامین های محلول در چربی برای کودکان و نوجوانان مهم و دارای اهمیت می دانند.  از جمله تفاوت شیر کم چرب با پرچرب می توان به این مورد اشاره داشت که شیر پرچرب کلسیم کم تری را وارد بدن می کند. به همین خاطر برخی از افراد از مصرف آن پرهیز می کنند.

ولی جالب است بدانید که شیر های پر چرب برای مصرف کودکان و نوجوانان و هم چنین روزه داران بسیار توصیه می شود. پس این نوع شیر به نوبه خود مفید است. کودکان تقریبا 30% انرژی خود را از چربی موجود در شیر دریافت می کنند.

حتما بخوانید: شیر مادر، زیربنای زندگی سالم 

حتما بخوانید: جوش زیاد می زنید؟ شیر پرچرب بخورید!

شیر کم چرب را چه کسانی مصرف کنند؟

یک نمونه دیگر از تفاوت شیر کم چرب با پرچرب در میزان کالری هایشان است. به طوری که یک لیوان شیر کم چرب دربرگیرنده 90 کالری و شیر پرچرب حاوی 150کالری است. و حتما می دانید کالری زیاد موجب چاقی می شود.  پس افرادی که در معرض چاقی دارند از مصرف این نوع شیر(پرچرب)  خوددرای کنند.  هم چنین افرادی که شرایط زیر را دارند  شیر کم چرب بخورند که عبارتند از؛

افراد دچار چربی خون افراد بزرگسال به خصوص خانم ها افراد مبتلا به پوکی استخوان ( به علت کمبود کلسیم) خانم ها به علت جذب کلسیم بیش تر خانم های باردار و شیرده ( 3_4 لیوان شیر کم چرب در روز)

پس با توجه به مطالب ارائه شده فهمیدیم که مصرف شیر نیز در جای خود می تواند مزایای مختلفی در پی داشته باشد و فقط بایستی به نوع آن دقت کرده و انتخاب مناسبی داشت. تفاوت شیر کم چرب با پرچرب را در مصرف آن جدی بگیرید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: چربی خون شیر شیر پرچرب شیر کم چرب مصرف شیر لبنیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۴۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک بار برای همیشه با این عکس تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

زهرا رفیعی در همشهری آنلاین نوشت: سگ‌سانان زیرراسته‌ای از گوشتخواران هستند. گرگ، روباه و شغال هر سه شبیه سگ هستند یعنی پوزه‌ای دراز، باریک و استوانه‌ای شکل دارند. تعداد دندان‌ها ۴۲ عدد است. گوش‌های سیخ و مثلثی شکل، دم پرمو، دست و پایی بلند دارند و حیواناتی پنجه رو هستند. حس بویایی آنها بسیار قوی و شنوایی و بینایی‌شان قوی است.

دارای غده‌های تولید بو در سطح زیرین دم هستند. آنها قلمرو خود را به‌وسیله ادرار مشخص می‌کنند. در مقایسه با اغلب گوشت‌خواران دونده‌های خوبی هستند. اکثر آنها طعمه خود را تعقیب و شکار می‌کنند. این گونه‌ها در گسترش هاری در جوامع انسانی نقش مهمی دارند در نتیجه در صورت گزش حتما باید به مراکز درمانی برای دریافت واکسن هاری فوری اقدام کرد.

تصاویر برگرفته از کتاب راهنمای صحرایی پستانداران نوشته مهندس هوشنگ ضیایی است

گرگ

بزرگترین سگ‌سان وحشی، گرگ است. در ایران از خانواده گرگ‌ها گونه گرگ خاکستری Canis lupus زیست می‌کند. گرگ علارغم شباهت به سگ، سری پهن‌تر، گردنی کلفت‌تر، چشمانی مورب‌تر دارد. دم قدری افتاده و صاف است و گوش‌هایش بر خلاف سگ‌سانان، نوک تیز نیست. رنگ بدنش از خاکستری تا زرد است. توله گرگ‌ها بیشتر سیاه‌رنگ‌اند و با بالا رفتن سن، رنگ پوست آنها کم‌رنگ‌تر می‌شود.

رژیم غذایی: گرگ خاکستری از علف‌خواران بزرگی مانند کل و بز، قوچ و میش، آهو، مرال، شوکا، مهره داران کوچک و پرندگان تغذیه می‌کند.

زادآوری: گرگ ماده در فصل زمستان و اوایل بهار، بچه می‌زاید. پس از دو ماه ۲ تا ۱۰ بچه می‌زایند. عمر گرگ در طبیعت ۱۲ سال و در اسارت ۱۶ سال است.

وضعیت حفاظتی: جمعیت این گونه در اکثر نقاط کشور به شدت کاهش یافته و در برخی مناطق به‌طور کلی از بین رفته است.

شغال

شغال طلایی یا آسیایی در سراسر ایران وجود دارد. شغال‌ها تا ۱۳ سال در طبیعت زندگی می‌کنند. آنها هم در روز و هم شب فعال هستند، اگرچه در جایی که با انسان در تماس هستند تمایل به شبگردی دارند.

رژیم غذایی: شغال جانوری همه چیزخوار است و غذای آن با توجه به فصل و منطقه زندگی تفاوت می‌کند. از جانوارنی که در حاشیه جاده کشته شده‌اند تا مارمولک، میوه‌های باغات، جوندگان کوچک، خربزه، ازگیل و ... مصرف می‌کند.

زادآوری: در ایران از مهر تا بهمن ماه جفت‌گیری می‌کنند و۶ -۵ توله پس از ۶۳ روز حاملگی به دنیا می‌آورند و به مدت ۸ تا ۱۰ هفته به آنها شیر می‌دهند.

وضعیت حفاظتی: این جانور از سوی IUCN اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، به عنوان موجودی با کمترین نگرانی طبقه‌بندی شده‌است.

روباه معمولی

در بین روباه‌های ایران، روباه معمولی بیشتر خود را به شهر‌ها نزدیک کرده است. دسترسی به زباله‌های شهری و روستایی باعث شده آنها به محیط‌های انسانی راه یابند. با تغییر کاربری زمین‌های اطراف شهر‌ها از مناطق جنگلی و مراتع به زمین‌های کشاورزی، پارک‌های جنگلی و یا مناطق شهری، حضور حیات وحش در سکونتگاه‌های حاشیه‌ای معمول شده است.

رژیم غذایی: روباه معمولی از پستانداران کوچک مانند موش و خرگوش، پرندگان و جوجه‌ی آنها، قورباغه، حلزون، ماهی و خرچنگ، حشره‌ها و سایر بی مهرگان تغذیه می‌کند و غذا‌های گیاهی در حکم غذا‌های مکمل برای آن است.

زادآوری: روباه نر از بوی ادرار نوع ماده وی را پیدا می‌کند. روباه ماده ممکن است با چند نر نیز جفت گیری کند. روباه ماده در زمستان بچه می‌زاید. دوران آبستنی این روباه معمولاً بین ۵۱ تا ۶۳ روز است و تعداد توله‌ها بین ۳ تا ۸ عدد است و معمولاً ۴ عدد است. در ۱۰ ماهگی توانایی تولید مثل پیدا کرده و ۱۰ سال عمر می‌کنند.

وضعیت حفاظتی: این گونه وضعیت بدی ندارد و حمایت شده نیست.

tags # حیوانات سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • یک بار برای همیشه با این عکس تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • مادر کارفرین وبا نگاهی اقتصاد نگر
  • برای خلاص شدن از چربی شکم از این مواد غذایی دوری کنید
  • شکم تخت می‌خواهید؟ | ۷ ماده غذایی مفید و موثر برای چربی‌ سوزی شکم
  • فواید خوردن کره برای بدن
  • قرص جی سی بهتره یا گلوریا
  • نقش فندق در کاهش ریسک ابتلا به سرطان
  • مصرف کدام کره از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند؟
  • غذا‌هایی که ما را نابود می‌کنند
  • محصولات لبنی کم چرب واقعا سالم‌ترند؟