Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استانها؛ آرمان نصراللهی: مرز باشماق مریوان در سال ۸۵ و با تصویب در هیات دولت به عنوان یک مرز رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و تنها با گذشت یک سال نیز مجوز ترانزیت کالا برای این مرز در استان کردستان صادر شد.

به دلیل وجود بازار بکر در اقلیم کردستان عراق و همچنین دسترسی مناسب در داخل کشور، امروز مرز رسمی باشماق مریوان علیرغم ضعف شدید در حوزه زیرساختی به یکی از مرزهای مهم کشور در زمینه ارتباط بین دو کشور عراق و ایران تبدیل شده است و بدون شک رفع مشکلات و کاستی های آن یکی از نیازهای لازم و ضروری است که البته هر بار مسئولان وعده انجام آن را داده ولی تاکنون هیچکدام از این وعده ها رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از زمان رسمی شدن مرز باشماق در مریوان تاکنون مشکلات و کاستی‌هایی در مسیر تجارت کالا و همچنین تردد مسافر وجود دارد که با گذشت این همه سال هنوز هم ظرفیت‌های این مهم مورد استفاده قرار نگرفته و وجود این مشکلات به سدی محکم در راه افزایش مبادلات تجاری تبدیل شده است.

در زمان دولت محمود احمدی نژاد و با رسمی شدن مرز باشماق در مریوان هر چند وعده‌های مختلف در مسیر اعمال مدیریت واحد و یکپارچه و همچنین تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز در مرز مطرح شد ولی دولت وقت به پایان راه رسید و خبری از ایجاد و ارتقاء این زیرساخت‌ها نشد.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و در زمان استانداری عبدالمحمد زاهدی و علیرغم بازدید چند باره مسئولان استانی و ملی از مرز رسمی باشماق مریوان باز هم مشکلات قبلی ادامه داشت و تمامی وعده‌های مسئولان وقت نیز هیچکدام به سرانجام نرسید تا این وضعیت و میراث به بهمن مرادنیا استاندار فعلی کردستان برسد.

بهمن مرادنیا استاندار فعلی کردستان در ابتدای آذرماه سال ۹۶ و در جریان بازدید مرز رسمی باشماق مریوان ضمن دیدار و گفتگو با شماری از فعالان تجارت مرزی و همچنین مدیران مرتبط با این مهم وعده یک ماه برای بررسی و در نهایت رفع مشکلات این مرز رسمی را اعلام کرد که امروز ماه‌ها از آن وعده می‌گذرد و خبری از اجرایی کردن آن در میان نیست.

مدیریت واحد حلقه گمشده در مرز رسمی باشماق مریوان

یکی از مهم‌ترین مشکلات مرز رسمی باشماق مریوان که در روزهای نخستین راه‌اندازی و آغاز به کار آن نیز مطرح بوده و همچنان بلاتکلیف باقی است، تعیین مدیریت واحد برای اداره آن است که علیرغم گذشت بیش از یک دهه تاکنون این امر محقق نشده است و هر سازمان، اداره و نهادی بر اساس میل خود نسبت به اعمال قوانین و مقررات در باشماق اقدام می‌کند.

در حال حاضر نهادهای متعددی ازجمله استانداری کردستان، فرمانداری مریوان، اداره کل گمرکات، سازمان صنعت، معدن و تجارت، مرزبانی استان، اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، نیروی انتظامی و … در مرز رسمی باشماق نماینده دارند و هر اداره و سازمانی نیز قوانین و مقررات را به‌نوعی تفسیر و اجرا می‌کند.

موضوع مهم دیگر در مرز رسمی باشماق مریوان تعیین تکلیف سرمایه‌گذاری یک شرکت خصوصی است که علیرغم گذشت سالیان بسیار از این موضوع، تاکنون تعیین تکلیف نشده و مشکلات متعددی در این راستا به وجود آمده است.

ایجاد و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز در راستای تسهیل در تردد مسافر و وسائل حمل و نقل باری در مرز رسمی باشماق مریوان نیز امروز پس از گذشت سال‌ها همچنان به یک حلقه مفقوده تبدیل شده و هر بار وعده‌ای تازه در این خصوص مطرح می‌شود.

وضعیت زیرساخت‌ها در مرز باشماق مریوان مناسب نیست

نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد از عملیاتی نشدن وعده‌های مسئولان استان برای ساماندهی مشکلات این مرز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه تاکنون ده‌ها مورد بازدید از مرز رسمی باشماق مریوان صورت گرفته ولی هیچکدام خروجی مناسبی به دنبال نداشته است.

منصور مرادی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهارداشت: سال گذشته چندین مقام مسئول و مدیران گمرکات کشوری به مریوان آمدند و در نهایت نیز خروجی مناسبی برای مرز رسمی باشماق مریوان تا امروز دیده نشده است.

نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی خواستار توجه ویژه به حل مشکلات گمرک باشماق مریوان شد و ادامه داد: نبود مدیریت واحد در گمرک باشماق مریوان یکی از عمده ترین مشکلات این گمرک بین المللی است.

مرادی در ادامه سخنان خود به انتقاد از اجرایی نشدن وعده‌های مسئولان استانی و کشوری پرداخت و یادآور شد: انتظار می‌رود که زمینه برای تقویت و توسعه زیرساخت‌های این مرز رسمی فراهم شود و در این میان باید مسئولان استانی جدیت و تلاش بیشتری در این خصوص داشته باشند.

در حالی که وعده‌های مسئولان و مدیران استان کردستان در خصوص به سرانجام رسیدن طرح‌های توسعه‌ای و تقویت زیرساخت‌های مرزرسمی باشماق مریوان ادامه دارد که این بار رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در جریان بازدید از مرز باشماق مریوان از وضعیت این ظرفیت مهم توسعه تجارت و اقتصاد در کردستان اظهار تاسف کرد.

علی مویدی خرم آبادی روز دوشنبه هفته جاری و در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالای استان کردستان در سنندج، گفت: وضعیت مرز رسمی باشماق مریوان طی چند سال اخیر نه تنها بهتر نشده که بدتر هم شده و این روند مایه تاسف است.

وی ضمن اشاره به شماری از مشکلات و کاستی های مرز رسمی باشماق مریوان، گفت: بهداشت و امکانات رفاهی در مرز باشماق صفر است و انسان از این وضعیت احساس شرم می‌کند و متاسفانه به هیچ عنوان ظرفیت‌های ایجاد شده و امکانات موجود متناسب با نیاز این مرز رسمی نیست.

وضعیت مرز رسمی باشماق مریوان مایه تاسف است

وی ضمن تاسف از وضعیت و شرایط حاکم بر مرز رسمی باشماق مریوان، عنوان کرد: در حال حاضر نبود یک مدیریت واحد باعث شده است تا هر نهاد و سازمانی متناسب با وضعیت و شرایط خود در مرز رسمی باشماق مریوان تصمیم گیری کند که این وضعیت در نهایت باعث سردرگمی فعالان اقتصادی و تجاری در مرز می‌شود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای جبران بخشی از مشکلات مرز رسمی باشماق مریوان، عنوان کرد: به هر حال اقدامات و حرکت‌های در راستای توسعه این مرز صورت گرفته ولی همچنان ما برای رسیدن به شرایط بهتر فاصله داریم و این روند به هیچ عنوان مورد رضایت ما نیست.

وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در راستای ارتقاء وضعیت مرز رسمی باشماق مریوان و جبران کمبودها و کاستی های آن، اظهار داشت: علی‌رغم دستورات، وضعیت باشماق نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر شده است و ادامه این روند باعث فرار فعالان اقتصادی و تجاری از این مرز می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه مرز رسمی باشماق مریوان به تنهایی می‌تواند زمینه ساز توسعه پایدار در کردستان باشد، گفت: مرز رسمی باشماق مریوان دروازه اصلی ورود ما به اقلیم کردستن عراق است و در صورت توجه به آن نه تنها برای کردستان، بلکه برای سایر نقاط کشور نیز دستاوردهای بسیار خوبی به دنبال خواهد داشت و به همین دلیل انتظار می‌رود که از این پس مسئولان استانی و کشوری نسبت به سرنوشت آن با حساسیت بیشتری برخورد کنند.

رفع مشکلات و همچنین ایجاد زیرساخت‌های اولیه در مرز رسمی باشماق مریوان در حالی از سال ۸۵ تاکنون عملیاتی و اجرایی نشده است که امروز اقلیم کردستان عراق به عنوان یکی از بازارهای هدف کشورمان در حوزه صادرات غیرنفتی است و بدون شک در صورت وجود برنامه ریزی و ایجاد تسهیلات لازم برای تجار و بازرگانان می‌توان از این مهم به بهترین شکل ممکن بهره برداری کرد.

کد خبر 4644251

منبع: مهر

کلیدواژه: مرز باشماق قاچاق کالا مریوان اقلیم کردستان عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۵۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم سنگین برف گردنه تته کردستان در بهار ۱۴۰۳ + فیلم

گردنه تته اورامان کردستان همچنان درگیر برف و کولاک بوده و عملیات بازگشایی در حال انجام است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سروآباد، گردنه تته اورامان در مسیر ارتباطی بین استان‌های کردستان و کرمانشاه هرساله به‌علت بارش سنگین برف و کولاک شدید تقریباً 6 ماه از سال بسته است.

در همین زمینه؛ مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کردستان به خبرنگار تشنیم گفت: ادامه عملیات بازگشائی گردنه ته‌ته محور سروآباد ـ نودشه ـ پاوه توسط نیروهای راهداری شهرستان سروآباد در حال انجام است.

فرزاد حسنی افزود: با توجه به حجم بیش از حد برف و احتمال سقوط بهمن، بازگشائی مسیر ادامه دارد.

در همین راستا؛ عملیات بازگشایی این محور ارتباطی در مسیر سروآباد، نودشه- پاوه از یک ماه‌ قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد که در ادامه با هم می‌بینیم: 

.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • کردستان برای سومین سال متوالی میزبان زوار اربعین می شود
  • مریوان در هزارتوی مشکلات شهری
  • عکس | وضعیت سخت و دردناک بیش از ۱۲۰۰۰ اسیر فلسطینی در «قبرستان زنده‌ها»
  • نیازهای حمل و نقل سفر زوار اربعین در مریوان تامین شود
  • وضعیت سخت و دردناک بیش از ۹۱۰۰ اسیر فلسطینی در «قبرستان زنده‌ها»
  • حماس: آزادی اسرای فلسطینی همچنان در راس اولویت‌های ماست
  • گردنه تته کردستان همچنان درگیر برف و کولاک
  • حجم سنگین برف گردنه تته کردستان در بهار ۱۴۰۳ + فیلم
  • بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان
  • آغاز مسابقات فوتسال لیگ برتر کردستان به میزبانی مریوان