Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@13:24:32 GMT

مناطق عشایری، جذابیت های متنوع گردشگری

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۵۵۶۵۶

مناطق عشایری، جذابیت های متنوع گردشگری

به گزارش ایرنا، اکنون که عشایر به مناطق ییلاقی کوچ کره اند و در دامنه های کوه ها سیاه چادرهای خود را برپا کرده اند، می توان شب های پر ستاره، حلاوت غذاهای محلی و آشنایی با آئین‌های کهن ایرانی را یک جا دید.

دیدن جاذبه‌های معروف طبیعی، تاریخی و مذهبی کشور اگرچه جذابیت‌های خاص خود دارد اما گردشگری عشایری با توجه به تنوع آئین‌ها، رسوم، غذاهای محلی و طبیعت رنگارنگ ایران می‌تواند دلچسب باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزون بر این بخش عمده‌ای از هزینه‌های گردشگری مربوط به غذاها و هزینه‌های اسکان در هتل‌ها و مهمان سراهاست اما در مناطق عشایری با داشتن وسایل شخصی و خریدن غذاهای سالم و محلی اهالی ضمن کسب تجربه‌های نو می توان هزینه‌های اندکی صرف کرد.

عشایر در کنار نوع شرایط زندگی، تولیداتی مانندروغن، کره، دوغ، شیر، ماست، گوشت قرمز و صنایع دستی دارند که تکاپوی آنها برای تولید تماشایی است.
بیش از ۲۳۰ هزار خانوار با جمعیت تقریبی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، جمعیت عشایری کشور را تشکیل می‌دهند و از سوی دیگر بیش از ۳۵ میلیون هکتار از اراضی کشور در اختیار این قشر از جامعه قرار دارد.

ظرفیت‌های عشایر کهگیلویه و بویراحمد در گردشگری عشایری
عشایر بیش از ۲۵ درصد از گوشت، فرآورده‌های لبنی و صنایع دستی کشور را تولید می‌کنند، ظرفیتی که با وجود منحصر به فرد بودن از آن می‌توان برای توسعه اقتصادی و اجرای طرح‌های گردشگری استفاده بیشتری برد.

اما استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود اقلیم چهار فصل، قرار داشتن در راه کوچ عشایر از استان‌های جنوبی به مناطق مرکزی، داشتن ۷۰ هزار نفر جمعیت، طبیعت زیبا و آداب و رسوم کهن، ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه گردشگری عشایری دارد.

کارشناسان امور گردشگری می‌گویند: در صورت توانمندسازی جامعه عشایری و سرمایه گذاری مطلوب در مناطق ییلاق و قشلاق می‌توان ضمن ایجاد فرصت‌های جدید شغلی برای افزایش تولید جامعه عشایر از طریق فروش محصولات تولیدی به گردشگران و رونق این بخش برنامه ریزی کرد.

۵۵ درصد دام، ۲۷ درصد عرصه‌های زراعی، ۱۷ درصد باغ‌ها و تولید ۵۴ درصد گوشت قرمز کهگیلویه و بویراحمد در اختیار جامعه عشایری این استان است.
۷۰ هزار نفر از جمعیت ۷۲۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد عشایر هستند که این میزان جمعیت از ۶ ایل بومی، ۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) شکل گرفته است.

خوراکی‌هایی مانند گردو، مویز، کشک، قره قروت، روغن حیوانی، عسل، گیاهان دارویی و خوراکی خشک شده مانند چویل، کرفس، قارچ کوهی، بیلهر، کنگر و کارده از مهمترین سوغاتی‌های کهگیلویه و بویراحمد است که می‌تواند سوغاتی ارزان و خوشمزه برای گردشگران در مناطق عشایری باشد.
دست بافته‌ها و صنایع دستی مانند مهلو و میخک که به صورت دستبند، گردنبند، انگشتر، گلیم‌هایی که به صورت تابلو فرش تهیه می‌شود، سبدهایی که به صورت حصیری در اندازه‌های مختلف تهیه می‌شود از دیگر سوغاتی‌های است که سفر گردشگران را در این مناطق ماندگار می‌کند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: مناطق عشایری یکی از ظرفیت‌های خوب رونق گردشگری استان است که تاکنون استفاده چندانی از آن نشده است.

مجید علی پور اظهار داشت: آب و هوای مفرح در مناطق مختلف این استان در فصول مختلف سال در کنار زندگی ساده خانوارهای عشایری با لباس‌های محلی، گویش‌های ترکی و لری و آئین‌های خاص از جذابیت‌های گردشگری عشایری در کهگیلویه و بویراحمد است.

برنامه‌های در دست اجرا برای رونق گردشگری عشایری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: توسعه گردشگری عشایری از طریق افزایش زیرساخت‌ها در اولویت دولت در استان است.

محمود باقری ابراز داشت: ایجاد اکو موزه عشایر یکی از برنامه‌های دولت در این حوزه است.
وی گفت: باید امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد برای ایجاد اکو موزه عشایری در این استان با این اداره کل همکاری داشته باشد تا بتوان زندگی عشایر کهگیلویه و بویراحمد را در یک مکان مشخص به نمایش عمومی گذاشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: عشایری که قصد عبور از استان را دارند می‌تواند در کنار اردوگاه‌های گردشگری در شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد اسکان داشته باشند.

وی بیان کرد: جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین با برند کوچ شانزدهم تیر ماه امسال در پارک ولایت شهر یاسوج برگزار می‌شود. محمود باقری اظهار داشت: این جشنواره روزهای شانزدهم تا بیستم تیر ماه با حضور همه استان‌های عشایرخیز کشور برگزار می‌شود.
وی افزود: جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین در سال ۸۵ با حضور ۱۵ استان، سال ۸۹ با حضور ۱۴ استان، سال ۹۵ با حضور ۱۶ استان و سال ۹۷ با حضور ۲۰ استان در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شده است.
باقری عنوان کرد: نمایش سبک زندگی عشایری، موسیقی و شاهنامه‌خوانی، ادبیات بومی و فولکلور، پخت غذاهای محلی و نمایش صنایع دستی از جمله برنامه‌های این جشنواره است.
وی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی آداب و رسوم، سبک زندگی عشایری و آشنا شدن مردم با فرهنگ اقوام و طوایف مختلف عشایر کشور است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امروزه گردشگری بوم گردی و آداب و سنن اقوام به ویژه شیوه زندگی عشایری یکی از مهمترین جاذبه‌های توریستی محسوب می‌شود که برگزاری این جشنواره‌ها در همین راستا و معرفی آداب اقوام عشایری است.

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی در مناطق عشایری از جمله برنامه‌های این دستگاه متولی برای توسعه گردشگری عشایری استان است.

سلمان خوش قدم توضیح داد: پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت از مهمترین این حمایت هاست.

وی عنوان کرد: برای احداث هر واحد اقامتگاه بومگردی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تا ۲ میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.

وی کمک به تبلیغات و جذب گردشگر و اعطای مجوز در کمترین زمان را از دیگر حمایت‌های دولت برای توسعه این اقامتگاه‌ها ذکر کرد.

سلمان خوش قدم اظهار داشت: هم اکنون ۱۲ اقامتگاه بوم گردی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد در دست ساخت است که برخی از آنها در مناطق عشایری است.

استان ۷۲۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران سالیانه میزبان سه میلیون نفر گردشگر است.

۸۱۴۳/‏۱۶۶۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عشایر ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۵۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناگفته‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفتن نگین


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، شماره تلفن ۰۹۱۷۰۴۰۴۳۳۳ جهت اشتراک ویدئو‌ها و تصاویر شما مخاطبان گرامی جهت انعکاس در بسته گفتن نگین پیش بینی شده است.
نکته لازم اینکه در هنگام ضبط ویدئو حتما گوشی تلفن همراه بصورت افقی باشد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۳۰۰ برنامه متنوع در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان
  • ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت
  • عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد
  • نیروگاه خورشیدی برای مناطق عشایری ۵۰ خانواری استان نصب می شود
  • تمدید مهلت نام نویسی مادران روستایی و عشایر برای بیمه رایگان
  • ناگفته‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفتن نگین
  • پنل خورشیدی بین همه عشایر استان بوشهر توزیع می شود