Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهاد فلاح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اینک ۵۴۰ هزار نفر صنعتگر در حوزه صنایع دستی کشور در سامانه هوشمند این سازمان ثبت شده که حدود ۱۰۰ هزار نفر از این تعداد فعالیت نمی‌کنند.

فلاح با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۴۰ هزار نفر در حوزه تولید صنایع دستی در کشور فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: تعداد نیروهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سطح کشور به اندازه‌ای نیست که بر فعالیت این تعداد صنعتگر فعال نظارت و به صورت فردی مشکلات آنها را رفع کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یکی از ایرادات اصلی جامعه صنعتگران صنایع دستی کشور را تشکل پذیر نبودن این قشر دانست و گفت: بیشتر فعالان این عرصه به صورت انفرادی در کارگاه‌های شخصی خود فعالیت می‌کنند و اکثراً نیز اتحادی با یکدیگر ندارند.

مدیرکل آموزش و حمایت از تولید صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: رفع مشکلات این حوزه در قالب تشکل‌های صنایع دستی سریع‌تر ممکن خواهد بود به عنوان مثال در پی بروز برخی مشکلات در خصوص تأمین مواد اولیه‌ای مانند مس و پنبه، تولیدکنندگان صنایع دستی در قالب اتحادیه خاتم سازان و قلم کاران اصفهان رفع این مشکل را از سوی سازمان میراث فرهنگی مطالبه کردند.

وی افزود: در پی این درخواست رایزنی‌های گسترده‌ای در سطح کشور انجام و خلاصه با تعامل و همکاری انجمن نساجان کشور و صنعت مس کرمان مواد اولیه مورد نیاز ساخت صنایع دستی این تشکل‌ها تأمین شد.

فلاح در ادامه سخنان خود عنوان کرد: اکثریت جامعه صنعتگران صنایع دستی در کشور ما به صورت انفرادی فعالیت می‌کنند که وجود این وضعیت باعث شده رفع موانع تولید در این عرصه با دشواری همراه شود.

وی ایجاد تشکل‌های صنفی و انجام فعالیت‌های گروهی در این حوزه را در رفع موانع تولید پیش روی صنعت صنایع دستی مفید دانست و گفت: زمانی که فعالان صنایع دستی در قالب تشکل و اتحادیه موانع پیش روی خود را مطالبه‌گری کنند قطعاً رفع آن در اولویت قرار خواهد گرفت و تا زمانی که این قشر به صورت انفرادی مشکلات و درخواست‌هایشان را مطرح کنند صدایشان اغلب به جایی نخواهد رسید.

۹۸۷۳/‏‬ ۲۰۲۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنایع دستی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۶۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۱۷ بازارچه صنایع دستی در کرمان

اعظم علیخانی در حاشیه بازدید از نمایشگاه نوروزی گفت: فرصت‌سازی برای نمایش، معرفی و فروش آثار صنایع‌دستی از مهم‌ترین اهداف برگزاری نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های نوروزی صنایع‌دستی در استان است که این مهم باعث ایجاد ارتباط چند سویه میان هنرمندان و صنعتگران، صنعتگران و فروشندگان و نیز ارتباط این ۲ قشر با مشتریان و شناخت سلایق به‌روز مردم است و گامی موثر  برای شناخت بهتر بازار برای فعالان حوزه صنایع‌دستی استان کرمان است.

وی افزود: برپایی نمایشگاه‌ها و بازارچه‌ها، باعث ایجاد ارتباط موثر و شناخت بهتر بازار برای صنعتگران کرمان و نیز دیگر استان‌ها است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان ظرفیت‌های موجود استان را در حوزه صنایع‌دستی بی‌شمار برشمرد و بیان داشت: برپایی نمایشگاه نوروزی شهر کرمان در سال ۱۴۰۳ در پارک شورا یکی از ظرفیت‌های بزرگ و مرتبط با حوزه صنایع‌دستی است که می‌تواند ارزش افزوده بسیاری به همراه داشته باشد.

وی با ابراز امیدواری از استقبال مضاعف مردم از این نمایشگاه و دیگر بازارچه‌های سطح استان کرمان گفت: امیدواریم مسئولان و کارپردازان ادارات، سازمان‌های دولتی و شرکت‌ها و موسسات و نهاد‌های خصوصی با بازدید از بازارچه‌های موقت و دائمی، سطح استان با هدف تامین هدایا و بخش‌هایی از کالا‌های اداری مورد نیاز مناسبات و فضا‌های اداری‌شان از سبد تولیدات صنایع‌دستی به تقویت این حوزه اقتصاد هویت‌بنیان همت داشته باشند و حمایت جدی‌تری، از بانوان و مردان فعال در حوزه صنایع‌دستی را رقم بزنند.

معاون صنایع‌دستی کرمان در ادامه افزود: ۱۵ بازارچه موقت نوروزی و ۲ بازارچه دائمی در سطح استان هم‌اکنون در حال فعالیت هستند که از جمله آن‌ها بازارچه کاروانسرای وکیل در شهر کرمان و بازارچه واقع در ارگ شهر راین است.

وی با اشاره به اینکه باید بر اساس هدف‌گذاری‌های صورت گرفته به دنبال توانمندسازی هنرمندان برای نقش‌آفرینی در پیشرفت اقتصادی و رونق صنایع دستی باشیم، تصریح کرد: ترویج و رونق این صنعت و نیز حفظ و احیای برخی رشته‌های صنایع‌دستی در حال منسوخ شدن، یکی از اولویت‌های اصلی این حوزه است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • صدور ۶۱۹ پروانه تولید صنایع دستی در گیلان
  • مردمی سازی اقتصاد در کرج ریل گذاری می شود
  • افزایش تولید در صنعت فولاد کشور
  • مردم، اتحاد، امید
  • پیام استفاده از صنایع دستی در دکور سخنرانی رهبر انقلاب
  • فعالیت ۱۷ بازارچه صنایع دستی در کرمان
  • مهیا کردن بستر لازم برای رونق کسب و کار نسل جدید
  • مشاغل خانگی و صنایع دستی زمینه‌ساز توسعه اقتصادی است
  • توسعه مشاغل خانگی راهی برای ایجاد اشتغال و رونق تولید 
  • جهش تولید به امیدآفرینی نیاز دارد