Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی و دانش‌آموزان ورودی پایه اول ابتدایی در اصفهان آغاز شده است، در این طرح دانش‌آموزان عشایر و گروهی از دانش‌آموزان سیل‌زده به صورت رایگان مورد سنجش قرار می‌گیرند. ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، با آغاز سال تحصیلی جدید طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان ورودی پایه اول نیز اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این طرح دانش‌آموزانی که دوره پیش‌دبستانی را به پایان رسانده و در مهر امسال باید در پایه تحصیلی اول ابتدایی مشغول به تحصیل شوند مورد سنجش قرار می‌گیرند تا سلامت جسمی و آمادگی آنها مورد بررسی قرار گیرد.

نشناختن به موقع مشکلات نوآموزان سبب می‌شود که آنها سال‌های بیشتری را در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند و به واسطه وجود نارسایی‌های مختلف جسمانی و یا کم توانی ذهنی قادر به ادامه تحصیل نباشند.

براساس آمارهای جهانی بین 10 تا 15 درصد کودکان به نحوی دارای مشکلات جسمی، حسی یا ناتوانی‌های رشدی هستند و تشخیص به‌موقع بیماری این کودکان نه تنها می‌تواند از بروز معلولیت‌ها جلوگیری کند، بلکه در برطرف کردن مشکلات آموزشی آنان نیز مؤثر است.

امسال نیز طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان ورودی پایه اول ابتدایی در نواحی شش‌گانه اصفهان و مناطق استان‌ها آغاز شده و پایگاه‌های سنجش سلامت با برخورداری از تیم‌های تخصصی خدمات لازم را  به جامعه هدف ارائه می‌کنند.

براین اساس دانش‌آموزانی که می‌خواهند در پایه اول دبستان ثبت‌نام کنند باید به پایگاه‌های سنجش سلامت مراجعه کنند تا به لحاظ سلامتی چشم، گوش، قد و وزن و آمادگی تحصیلی سنجیده شوند.

پس از سنجش سلامت دانش‌آموزان در این پایگاه‌ها و صدور شناسنامه سلامت، ثبت‌نام آنها در پایه اول دبستان قطعی می‌شود، بر اساس برنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال گذشته نوآموزان پیش‌دبستانی نیز می‌توانند در طرح سنجش سلامت شرکت کنند.

چگونگی سنجش سلامت دانش‌آموزان پایه اول در پایگاه‌های تعیین شده

طرح سنجش سلامت هر سال در تابستان اجرا می‌شود و براساس نیاز استان‌ها و آمار اعلام شده از سوی آنها تا پایان مرداد و شهریور ادامه دارد.

در پایگاه‌های سنجش سلامت معاینات اولیه در مباحث مربوط به پوست و مو، قد و وزن، دهان و دندان، بینایی و شنوایی و آمادگی تحصیلی انجام می‌شود و اگر دانش آموز در هر یک از این موارد نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد به پایگاه‌های تشخیصی ارجاع می‌شود.

برای سنجش سلامت دانش‌آموزان کلاس اولی والدین باید به مدرسه‌ای که تمایل دارند فرزندشان را در آنجا ثبت نام کنند مراجعه و پس از آن مدرسه اطلاعات دانش آموز را در سامانه سنجش ثبت می‌کند و در این مرحله به صورت سیستمی نوبت‌گیری برای دانش آموز انجام می‌شود.

تاریخ و ساعت مراجعه به نزدیکترین پایگاه سنجش سلامت از سوی مدرسه به خانواده اعلام می‌شود که در آن روز باید همراه با دانش‌آموز مراجعه کنند و مدارس برای این کار هزینه‌ای را از والدین دریافت نمی‌کنند.

هنگام مراجعه به پایگاه‌های سنجش مبلغ 30 هزار تومان بابت سنجش از خانواده‌ها دریافت و مراحل سنجش در مورد کودک آنها انجام می‌شود. در صورتی که نوبت یک کودک به هر دلیل از دست برود خانواده باید به مدرسه مراجعه کرده و یک نوبت دیگر درخواست کنند که این نوبت دوباره شامل هزینه‌ای می‌شود. بنابراین خانواده‌ها نوبت کودک خود را فراموش نکرده و در اسرع وقت در پایگاه مورد نظر حاضر شوند.

خانواده‌ها از وارد آوردن استرس به کودکان خود با عناوینی مانند «خودت را برای تست هوش آماده کن» و یا «امروز تست هوش هم خواهی داد» و جملاتی از این دست خودداری کنند. نوآموز صبحانه کامل خورده باشد و با آرامش به همراه والدین به پایگاه سنجش مراجعه کند. حفظ آرامش کودک در این روز بسیار مهم است.

سنجش 90 هزار نوآموز پایه اول در اصفهان از اول تیر

مدیر واحد تشخیص و پیشگیری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز از سنجش 90 هزار نوآموز اصفهانی در 56 پایگاه در سطح استان خبر داد و گفت: به دلیل ارتباط دو سامانه‌ای سنجش و ثبت‌نام دانش‌آموزی امکان ثبت‌نام دانش‌آموز پایه اول بدون سنجش امکان‌پذیر نیست.

مژگان رسولیان با اشاره به سنجش سلامت نوآموزان اصفهانی، اظهار داشت: سنجش سلامت 90 هزار دانش آموز پیش دبستانی و بدو ورود در قالب 56 پایگاه اولیه در استان انجام می‌شود که از این تعداد 15 پایگاه در شهر اصفهان  شروع به‌کار می‌کنند که یک پایگاه به صورت سیار منطقه بهارستان و سپاهان‌شهر را پوشش می‌دهد.

وی افزود: همزمان در تمام نواحی و مناطق استان اصفهان از یکم تیر نوبت‌گیری سنجش سلامت کلاس اول آغاز می‌شود، سیستم اینترنتی تا 25 مرداد برای نوبت‌گیری فعال است ولی ممکن است روند نوبت‌گیری تا شهریور به علت آمار تقریبی دانش‌آموزان ادامه پیدا کند.

مدیر واحد تشخیص و پیشگیری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه کدام دسته از دانش‌آموزان مورد سنجش قرار می‌گیرند، گفت: والدینی که فرزندان آنها متولد نیمه دوم سال 91 یا نیمه اول سال 92 هستند می‌توانند امسال در سنجش سلامت برای پایه اول دبستان شرکت کنند.

28 هزار نوآموز قمی در بدو ورود به دبستان موردسنجش قرار می‌گیرند

طرح سنجش سلامت نوآموزان از ابتدای تیرماه در 11 پایگاه اردبیل آغاز می‌شود

سنجش سلامت کلاس اولی‌ها آغاز شد+ چند توصیه به خانواده‌ها

سنجش 43 هزار نوآموز پیش دبستانی در اصفهان

سنجش نوآموزان پیش دبستانی نیز امسال در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد و کارشناسان معتقدند سنجش این کودکان فرصت یک ساله‌ای می‌دهد تا مداخلات لازم و به هنگام در مورد آنها صورت بگیرد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در این زمینه گفت: امسال نزدیک به 43000 نوآموز پیش‌دبستانی مورد سنجش قرار گرفته‌اند و امیدواریم با اقدامات ویژه‌ای که همه دستگاه‌ها خواهند داشت حضور 100 درصدی نوآموزان در آینده محقق شود.

شهین جوانی افزود: دانش آموزانی که از دوره پیش از دبستان در آموزش و پرورش مورد سنجش قرار می‌گیرند یکسال فرصت داریم مداخله به هنگام در مورد آنها اعمال شود، اما متاسفانه دانش آموزانی که در سایر مراکز غیر از آموزش و پرورش مشغول فعالیت هستند شامل بحث سنجش نمی‌شوند و حقی از آنها تضعیف می‌شود. امیدواریم با وضع قوانین جدید و ایجاد هماهنگی و انسجام بین دستگاه‌ها به حقوق کودکان بیش از پیش توجه شود.

وی پیرامون نحوه شرکت در طرح سنجش نوآموزان پیش دبستانی اظهار داشت: به دلیل اینکه سامانه سناد با سامانه سنجش لینک شده است نوآموزانی که در سایر مراکز پیش‌دبستانی (به غیر از آموزش و پرورش ) هستند و در سامانه سناد ثبت نشده‌اند، نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: یکی از اهداف سنجش آن است که به دلیل شناسایی اختلالات یادگیری و حمایتی آموزشی و پرورشی از کودکان با استفاده از مداخله به هنگام از افت تحصیلی جلوگیری شود.

سنجش دانش آموزان عشایر و سیل زدگان به صورت رایگان

جوانی تصریح کرد: تعدادی از دانش آموزان عشایر و گروهی از سیل زدگان به صورت رایگان مورد سنجش قرار می‌گیرند.

رسولیان نیز با اشاره به هزینه‌بر بودن پایگاه‌های سنجش و عوامل اجرایی آنها اظهار داشت: خانواده‌ها مبلغ 30 هزار تومان برای سنجش فرزندشان باید بپردازند ولی دانش‌آموزان عشایر و دانش‌آموزان بی‌بضاعت از این قاعده مستثنی هستند، امسال نیز بحث مناطق سیل‌زده را داریم که سنجش آنها رایگان انجام می‌شود.

یادگیری پویا و اثر بخش نیازمند توجه به سلامت جسمانی کودکان

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه با اشاره به اهمیت نیازهای فیزیولوژیکی و نیازهای جسمانی کودکان بیان کرد: بحث یادگیری پویا و اثر بخش نیازمند توجه به سلامت جسمانی کودکان در تمامی ابعاد روحی، روانی و اجتماعی است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم روزی اعلام کنیم که این سنجش سلامت در دو سالگی، سه سالگی و حتی در بدو تولد انجام شود تا ما بتوانیم مداخله به هنگام از همان ابتدا در مسائل بهداشتی و جسمانی دانش‌آموزان داشته باشیم و با آگاهی دادن به اولیا امیدوار باشیم که تعداد دانش‌آموزانی که در مراکز استثنایی حضور می‌یابند به مراتب کاهش یابند.

سنجش دانش آموزان در پایه پیش دبستان و به ویژه پایه اول ابتدایی سبب شناسایی اختلالات در برخی دانش آموزان و شناسایی مشکلات احتمالی شده و مانع از تحصیل این کودکان در مدارس عادی می‌شود، تا از اتلاف وقت آنها جلوگیری شده و دانش آموز نیز از نظر روحی دچار آسیب نشود.

در طرح سنجش دانش آموزان خیال والدین نیز از حضور فرزندانشان در مدرسه آسوده می‌شود و تعداد کمی از دانش‌آموزانی که دچار برخی اختلالات هستند نیز شناسایی شده و برای بررسی و آغاز درمان به مراکز مربوطه معرفی می‌شوند تا از ادامه این اختلالات تا حد ممکن جلوگیری شود.

انتهای پیام/ح

 

R41346/P/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۷۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس ، سرپرست معاونت آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش فارس گفت: بر اساس ماده ۵۰ آیین‌نامه مدارس و در ماده ۸۸ آیین‌نامه آموزشی، ثبت‌نام مجدد دانش‌آموز در همان پایه که قبول شده در موارد استثنا مانعی ندارد و تکرار پایه در دوره دوم متوسطه متناظر با رشته تحصیلی و تنها در مدارس غیر دولتی امکان‌پذیر است.
علیرضا شجاعی‌پور افزود: افزود: اگر دانش‌آموزی متقاضی تکرار پایه بود، باید شرط قبولی در همان پایه را دارا باشد.
وی افزود: هر چند دانش‌آموزان متقاضی تغییر رشته می‌تواند هم در خردادماه و هم در شهریورماه در آزمون تغییر رشته مشارکت کند، اما توصیه ما به شرکت دانش‌آموز در امتحانات خردادماه است.
سرپرست معاونت آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش فارس گفت: در خردادماه هم دانش‌آموزان می‌توانند تغییر رشته بدهند، اما مدیران باید مشخصات دانش‌آموز متقاضی را در سامانه سیدا ثبت کنند.
به گفته او: دانش‌آموز متقاضی تغییر رشته در پایه‌های دهم و یازدهم باید تا دوهفته قبل از امتحانات خرداد و یا شهریورماه، درخواست تغییر رشته خود را به مدرسه ارائه دهند.
سرپرست معاونت آموزش اداره‌کل آموزش و پرورش فارس افزود: دانش‌آموزانی که از پایه یازدهم به دوازده تغییر رشته دهند، در صورتی که دروسی باقی بماند می‌تواند در امتحانات شهریور شرکت کنند، اما نمراتشان در سوابق تحصیلی موثر نخواهد بود.

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان
  • آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان
  • ۱۴۰ هزار دانش‌آموز خوزستانی در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند
  • ثبت سفارش کتب درسی دانش‌آموزان در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی/ اعلام قیمت کتب دوره ابتدایی
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان
  • اخذ نوبت سنجش سلامت دانش آموزان اتباع امکانپذیر نشده است
  • ۵ اردیبهشت؛ آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید
  • سنجش سلامت ۲۱ هزار نوآموز کردستانی
  • سنجش سلامت گامی برای شناسایی به موقع کودکان دارای اختلال