Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-19@13:29:16 GMT

تبریز در قرق افغانستان؛ بدون مرز با پاسپورت

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۵۹۲۲۷

به گزارش ایلنا، اما چهار سال پیش در مقدماتی بازی‌های المپیک 2016 ریو، در ورزشگاه آزادی یک رکورد خیره کننده ثبت شد. رکورد بیشترین تماشاگر برای دیدن مسابقه مقدماتی فوتبال المپیک. 80 هزار تماشاگر به استادیوم آمدند اما نکته جالب اینجا بود که از این تعداد تنها 300 نفر ایرانی بودند و بقیه هواداران تیم ملی المپیک افغانستان بودند که برای حمایت از تیم‌شان به استادیوم آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن بازی گرچه ایران 6-صفر پیروز شد اما همه از این حضور حیرت کردند! شهر را افغان‌ها فتح کرده بودند، لذت می‌بردند از این همجواری، سرود می‌خواندند، پرچم تکان می‌دادند. حق داشتند. درست مثل وقتی که ایرانیان در خارج از کشور تیم ایران را تشویق می‌کنند.

حالا در تبریز تیم ملی فوتسال زیر 20 سال افغانستان به فینال رسید. یک افتخار برای کشوری که در ذهن ما مردمش هنوز لابه‌لای واژه‌های دردناکی مثل طالبان، انفجار انتحاری، بمب‌گذاری و‌... زندگی می‌کنند. می‌کوشند کشورشان را بسازند. سرزمین خشنی که سال‌ها در معرض تاخت و تاز بوده و حالا جوان‌ها می‌خواهند با ورزش تصویر دیگری از آن به دنیا نشان بدهند. از این منظر برای‌شان خوشحالم. پیروزی و لبخند آنها، غلبه زندگی بر ناامیدی و روشنایی بر ظلمات است.

نکته جالب اینجاست که تعداد زیادی از بازیکنان تیم ملی زیر 20 سال افغانستان، در ایران بال و پر گرفته‌اند درست مثل تنها مدال‌آورشان در المپیک؛ روح‌ا... نیکپا. نخستین و تنها مدال‌آور المپیک. پسر تکواندوکاری که در المپیک پکن مدال برنز گرفت. او در 10 سالگی به ایران آمد و عضو تیم تکواندوی پناهندگان شد و اینجا بود که توانست به یک ورزشکار حرفه‌ای تبدیل شود.

بعد از صعود تیم ملی فوتسال زیر 20 سال افغانستان به فینال و اعلام اینکه شهر تبریز از دیرباز اجازه سکونت به اتباع افغانستانی را ممنوع اعلام کرده و تنها کسانی که مسافرتی و با پاسپورت وارد خاک کشور شوند، می‌توانند وارد این استان شوند باعث شد بسیاری از افغان‌ها در فضای مجازی با هشتگ #میریم_تبریز برای متقاعد کردن مسوولان ایرانی تلاش کنند و اتفاقاً با همدلی مردم همراه شدند و جمع زیادی از آنها با حضور در ورزشگاه پورشریفی تبریز، ژاپن را تحت فشار قرار دادند.

سال‌هاست که حضور جمعیت کثیری از مردم افغانستان در ایران مورد مناقشه بوده، برخی می‌گویند آنها جای ایرانی‌ها را برای کسب و کار تنگ کرده‌اند و عده بیشتری هم بر این باورند که اینطور نیست و اتفاقاً تن به کارهای دشواری می‌دهند که بسیاری از جوان‌های ایرانی از آن گریزان هستند. با این همه در این مورد خاص، یعنی همراهی و تشویق تیم ملی کشورشان مردم انتظار مهربانی بیشتری با کسانی دارند که بیش از کشورهای دیگر با ما زبان و فرهنگ مشترک دارند یا دست‌کم اندازه ما در طول تاریخ زجر کشیده‌اند. مردمی که موقع چاق سلامتی‌ها به هم می‌گویند: جانت جور است؟‌... ترکیبی شیرین و کاملاً فارسی. بدون مرسی، بدون سیاست، بدون مرز و پاسپورت!

منبع: ایلنا

کلیدواژه: فوتسال فینال فوتسال زیر 20 سال آسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۹۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش کشتی آزاد کسب سهمیه المپیک در قاره آسیا / آذرپیرا با غلبه بر کشتی‌گیر ایرانی- ژاپنی راهی نیمه‌نهایی شد

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز؛ مسابقات کشتی آزاد گزینشی قاره‌ای المپیک از صبح امروز (جمعه ۳۱ اردیبهشت) در بیشکک آغاز شد که ایران سه نماینده در این رقابت‌ها دارد.

بیشتر بخوانید کسب سهمیه کشتی آزاد و فرنگی/ ۵ نماینده ایران رقبای خود را شناختند سهمیه گزینشی آسیایی در ۵۷ کیلوگرم از دست رفت؛ جوان حذف شد

احمد جوان اولین نماینده‌ ایران بود که در این رقابت‌ها روی تشک رفت. او در دور اول مقتدرانه و بدون اشتباه ۱۰ بر صفر آیال بلولیوبسکی کشتی‌گیر روسی‌الاصل تاجیکستان را مغلوب کرد و در مرحله یک چهارم نهایی مقابل مونخ باتخویاگ از مغلوستان قرار گرفت.

او در حالی که یک امتیاز از حریف پیش افتاده بود، طی یک غافلگیری فن ۴ امتیازی خورد و بعد از آن در تلاش بود که امتیاز از دست داده را جبران کند اما در آغاز تایم دوم باز هم فنی مشابه او را عقب انداخت و درنهایت این مبارزه ۱۴-۳ به سود کشتی‌گیر مغول تمام شد.

به این ترتیب در وزن ۵۷ کیلوگرم نماینده ایران از دور رقابت‌ها حذف شد و کار کسب سهمیه این وزن ایران، به گزینشی استانبول کشیده خواهد شد.

در مسابقات گزینشی آسیایی، فقط دو کشتی‌گیر سهمیه المپیک می‌گیرند که فینالیست‌ها بدون برگزاری فینال، به سهمیه المپیک خواهند رسید.

پیکارهای گزینشی جهانی که دهه سوم اردیبهشت ماه در استانبول برگزار می‌شود، آخرین فرصت برای کشتی‌گیران همه قاره‌هاست که بتوانند به سهمیه المپیک برسند.

یونس امامی در وزن ۷۴ کیلوگرم دیگر نماینده امروز ایران در گزینشی بیشکک است که بعد از یک دور استراحت با برنده مبارزه سولدخو اولونبایار از مغلوستان و بیونگ مین گنگ از کره جنوبی مبارزه خواهد کرد.

در وزن ۹۷ کیلوگرم هم امیرعلی آذرپیرا پس از استراحت در دور اول باید به مصاف برنده کشتی آرش یوشیدا از ژاپن و دیپاک از هند برود.

ادامه ناکامی سبک‌وزن‌های ایران؛ نایب‎‌قهرمان جهان به خط شد

بعد از آنکه علیرضا سرلک سال ۲۰۲۱ موفق شد مدال نقره وزن ۵۷ کیلوگرم مسابقات جهانی را از آن خود کند، تیم ملی آزاد ایران در پیکارهای جهانی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ با سرلک و میلاد والی‌زاده ناکام بود و نتوانست مدال و عنوانی کسب کند.

سال ۲۰۲۳ بعد از ناکامی والی‌زاده در بلگراد، ابراهیم خواری نماینده وزن اول ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو بود که تنها کشتی‌گیری شد که بدون مدال چین را ترک کرد.

احمد جوان به عنوان نفر اول وزن ۵۷ کیلوگرم کشور، برای کسب سهمیه المپیک به بیشکک رفت و این امیدواری وجود داشت که باتوجه به اینکه بعد از قهرمانی کشور، در هیچ میدانی روی تشک نرفته و وزن کم نکرده است، در قرقیزستان عملکرد بهتری داشته باشد که بعد از یک دور برد مقابل حریف روسی‌الاصل تاجیک، در مصاف با حریف مغولی شکست سنگینی را تجربه کرد.

حالا علیرضا سرلک به خط شده و باید خودش را مهیای شرکت در مسابقات گزینشی جهانی کند که دهه سوم اردیبهشت ماه در ترکیه برگزار می‌شود.

سرلک در فینال مسابقات کشوری مغلوب جوان شد و در ادامه به دلیل ابتلا به آنفولانزا، از لیست اعزامی به جام یاشاردوغو خارج شد.

این کشتی‌گیرِ عنوان‌دار، آخرین گزینه کادرفنی تیم ملی ایران برای کسب سهمیه المپیک در استانبول است.

کشتی آزاد ایران دوره قبلی المپیک را با سهمیه کامل و ۶ کشتی‌گیر پشت سر گذاشت.

امامی در نیمه‌نهاییِ کسب سهمیه به کایپانوف رسید

بعد از حذف احمد جوان از دور رقابت‌های گزینشی آسیایی در وزن ۵۷ کیلوگرم، یونس امامی که در دور اول استراحت کرده بود، مقابل بیونگ مین گنگ از کره‌جنوبی قرار گرفت که در مرحله قبلی سولدخو اولونبایار از مغلوستان را برده بود.

امامی در این مبارزه نمایشی قابل قبول و مطمئن ارائه داد و با نتیجه ۱۵-۴ حریفش را شکست داد و به نیمه‌نهایی رسید.

به این ترتیب نفر سوم سال ۲۰۲۲ وزن ۷۴ کیلوگرم جهان و نفر دوم بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳، در مرحله بعدی باید با کایپانوف کشتی بگیرد.

امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷کیلوگرم دیگر نماینده ایران در گزینشی آسیایی است که امروز روی تشک خواهد رفت. اولین حریف او، آرش یوشیدا کشتی‌گیر ایرانی-ژاپنی است.

 آذرپیرا با غلبه بر کشتی‌گیر ایرانی- ژاپنی راهی نیمه‌نهایی شد

امیرعلی آذرپیرا سومین کشتی‌گیر ایران بود که در مسابقات گزینشی آسیایی المپیک روی تشک رفت. این رقابت‌ها از صبح امروز (جمعه 31 اردیبهشت) در 6 وزن المپیکی در بیشکک آغاز شده که تیم کشورمان سه نماینده در این پیکارها داشت.

آذرپیرا که دور اول استراحت کرده بود، در مبارزه اولش مقابل آرش یوشیدا کشتی‌گیر ایرانی-ژاپنی قرار گرفت که دور قبلی دیپاک هندی را برده بود. یوشیدا که سال گذشته قهرمان 92 کیلوگرم آسیا شده بود، مشخصا آمادگی بدنی خوبی داشت و برای سهمیه گرفتن به قرقیزستان آمده بود اما در وقت اول این آذرپیرا بود که 2-یک به برتری رسید.

در حالی که یوشیدا روی کشتی آذرپیرا کار کرده بود، درنهایت این مبارزه 9-یک به سود نماینده ایران به پایان رسید.

پیش از این، احمد جوان با قبول شکست مقابل حریف مغولی از دور رقابت‌های کسب سهمیه حذف شده بود و یونس امامی با برتری برابر حریف کره‌ای به نیمه‌نهایی وزن 74 کیلوگرم راه پیدا کرد.

امامی در نیمه‌نهایی با نورکجا کایپانوف دارنده مدال نقره جهان از قزاقستان کشتی خواهد گرفت که در صورت برد، به سهمیه المپیک خواهد رسید. آذرپیرا نیز درصورت غلبه بر حریف مغول در نیمه‌نهایی، سهمیه خواهد گرفت.

کد خبر: 1227634 برچسب‌ها کشتی آزاد

دیگر خبرها

  • گزارش کشتی آزاد کسب سهمیه المپیک در قاره آسیا / آذرپیرا با غلبه بر کشتی‌گیر ایرانی- ژاپنی راهی نیمه‌نهایی شد
  • تیم ملی افغانستان را با ایران اشتباه نگیرید
  • ترکیب افغانستان را با ایران اشتباه نگیرید!
  • حضور اولین داور زن تکواندوی ایران در المپیک
  • روایت سفری متفاوت به افغانستان پس از حمله ایران به اسرائیل؛ «خوش‌آمدی قهرمان ایرانی»!
  • ادعای مربی ایرانی افغانستان: در آسیا قدرتنمایی می‌کنیم
  • توزیع بیش از ۶۸ هزار تذکره در کنر
  • سرمایه‌گذاری افغانستان پنج برابر ایران
  • قضاوت ۲ داور ایرانی در جام جهانی قطر
  • سخت گیری افغانستان برای تردد ناوگان ایرانی