Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر سال‌های گذشته آموزش و پرورش کشورمان، رتبه نخست کنکور و محصل دانشگاه شریف، در یک روز بهاری با ۵ گلوله همسر دومش را کشت! اما اعضای شورای شهر پنجم به جای پذیرش مسئولیت انتخاب غلط خود و عذرخواهی از مردم با سکوت خود از زیر بار این خطای بزرگ شانه خالی کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هر چند جنایت محمدعلی نجفی از جهت مسؤولیت‌‌های متعدد و رده بالایش در دولت اصلاحات و مدیریت شهری تهران در دوران شورای شهر پنجم، به چالشی اساسی برای جریان اصلاحات تبدیل شده اما دعوای این روزهای احزاب اصلاح‌طلب بیشتر پیرامون فرآیند شهردار شدن نجفی در سال 96 و اطلاع اعضای شورا در آن زمان از پرونده نجفی است، از این جهت انتظار می‌رفت اعضای شورای پنجم شهر تهران نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند، با این حال میدانداری احزاب اصلاح‌طلب و سکوت اعضای شورا ثابت کرد شورای شهر در این دوره تا چه حد دچار سیاسی‌کاری و تاثیرپذیری از بیرون شورا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، محسن میردامادی دبیرکل حزب منحله مشارکت و نزدیک به حزب اتحاد ملت، حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران، حمیدرضا جلایی‌پور عضو حزب اتحاد ملت و سعید شریعتی عضو حزب اتحاد ملت از جمله افرادی بودند که در یکی دو هفته اخیر متاثر از جنایت محمدعلی نجفی در قتل میترا استاد، همسر دومش، نسبت به حواشی انتخاب او به عنوان شهردار تهران در تابستان 96 موضع‌‌‌گیری داشته‌اند. محور مواضع این چهره‌‌های سیاسی و حزبی نیز نه انتساب نجفی به جریان اصلاحات که برائت‌جویی نسبت به او و تبرئه کردن احزاب متبوع خود در قضیه انتخاب شهردار تهران در سال 96 بوده است، از این رو انتظار می‌رفت اعضای شورای یکدست اصلاح‌طلب پنجم شهر تهران نیز ولو در راستای دفاع از خود وارد این منازعه شده و نسبت به رای خود در این موضوع واکنش نشان دهند، هرچند سکوت این اعضا و در مقابل میدانداری چهره‌‌های حزبی اصلاح‌طلب در این مدت نشان داد شورای پنجمی‌ها خیلی در انتخاب شهردار تهران موضوعیتی نداشته و صرفا منویات احزاب و گروه‌‌های سیاسی بیرون از شورا را اجرا کرده‌اند.

 

شورای شهر پنجم: نظری نداریم، متأثریم!
با همه اینها چنانکه گذشت، اعضای شورا تاکنون موضع قابل توجهی در این‌باره نگرفته و ترجیح داده‌‌اند سیاسیون در موضوعات مرتبط با آنها اعلام موضع کنند! تنها واکنش اعضای شورا به این غائله مربوط می‌شود به یک واکنش چند خطی مرتضی الویری. وی پیش از آغاز به کار رسمی شورای شهر پنجم و هنگام بررسی گزینه‌های پیشنهادی شهرداری تهران از جمله محمدعلی نجفی، مسؤولیت ریاست موقت این شورا را برعهده داشت.

نکته جالب توجه در این میان نوع موضع‌‌‌گیری رئیس شورای شهر بود. محسن هاشمی هفته گذشته در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره ماجرای قتل میترا استاد توسط محمدعلی نجفی، شهردار اسبق پایتخت واکنش نشان داد و گفت: این موضوع مردانه است و وقتی جمع خبرنگاران مردانه شد، پاسخگوی شما هستم!

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران هم در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان پیرامون این موضوع اظهار کرد: موضوع قضایی است و باید در مسیر خودش دنبال شود و من هم صلاحیتی برای اظهارنظر در این موضوع ندارم.

الهام فخاری، عضو دیگر شورای شهر بیان کرد: چون این موضوع به عنوان یک پرونده جنایی در حال پیگیری است، تقاضا دارم به حواشی آن اضافه نکنید. وی افزود: این حادثه نشانه آسیب‌پذیری همه انسان‌ها و ضرورت تحمل در تصمیم‌‌‌گیری‌هاست و تصمیم‌گیری‌های حساس و دقیق باید با در نظر گرفتن جوانب مختلف انجام شود. همه ما از شنیدن این خبر متاثر شده‌ایم!

خلیل‌آبادی و سالاری، دیگر اعضای شورای شهر تهران نیز گفتند: ما در این‌باره هیچ نظری نداریم!

 

استعلام و ما ادریک استعلام!

یک نکته دیگر در قتل میترا استاد که کرباسچی و برخی دیگر از اصلاح‌طلبان هم به آن اذعان داشته‌اند، لزوم بها دادن بلاوصل به استعلام‌های امنیتی – اخلاقی پیش از زدن احکام مسئولان در جمهوری اسلامی است. با وجود رأی اعضای شورای شهر، وزیر کشور حاضر نبود حکم شهرداری نجفی را امضا کند، چون جواب استعلامات صورت گرفته منفی بود، ولی فشار رئیس اصلاحات باعث شد با واسطه‌گری آقای روحانی حکم شهردار شدن نجفی امضا شود، که‌ای کاش نمی‌شد تا پس از آن و به فاصله دو سه ماه نجفی سه بار استعفا نمی‌داد و بعد از آن شهردار سابق تهران، میترا استاد را به قتل نمی‌رساند و...

کرباسچی که در نخستین موضع جنجالی خود تنها ساعاتی پس از وقوع این جنایت در 7 خردادماه از نقش برخی جریانات در ایجاد این چاه ویل برای اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان گلایه کرده بود در ادامه طی یادداشتی در ارگان حزب کارگزاران، به صراحت اعلام کرد اعضای شورای شهر تهران در زمان انتخاب نجفی به عنوان شهردار از پرونده شخصی او مطلع بوده و صرفا به‌خاطر مخالفت با انتخاب محسن هاشمی بر انتخاب نجفی اصرار داشتند. وی در این‌باره نوشت: «متاسفانه استراتژی نادرست برخی دوستان اصلاح‌طلب، آقای نجفی را در موقعیت خطیری قرار داد و ایشان را به دست خویش قربانی ساختند. با وجود انتقال این پیام در سطوح مختلف جبهه اصلاحات، و با وجود آگاهی برخی اعضای شورای شهر از پرونده، به علت بدگمانی آنان به مقامات مسؤول، شهرداری به دکتر نجفی رسید».

  چه کسانی برای شهردار شدن نجفی فشار آوردند؟   کرباسچی پس از بازگو کردن خاطرات خود از جلسات خصوصی با نجفی و انکار مکرر وی در خصوص رابطه با میترا استاد فاش میکند که اصلاح طلبان از مخالفت نهادهای امنیتی خبر داشتند: «در ۲۵ مردادماه ۱۳۹۶ در جلسه‌ای با حضور سران همه‌ی احزابی که در شورای شهر تهران نماینده دارند و نیز با حضور ۲ یا ۳ نفر از اعضای شورای شهر از سوی یکی از دوستان اعلام شد که عالی‌ترین نهاد‌های سیاسی کشور با شهرداری دکتر نجفی مخالفند. در همان جلسه یکی از اعضای شورای شهر مخالفت یکی از دستگاه‌های امنیتی با شهرداری ایشان را اعلام می‌کند.»     کرباسچی از اعمال فشار بزرگان اصلاحات نیز یاد می کند: «پس از آن در جلسه دیگری در تاریخ هشتم شهریورماه ۱۳۹۶ همان عضو شورای شهر تهران از مخالفت وزیر کشور با شهرداری دکتر نجفی بر اساس گزارش و استعلام نهاد‌های امنیتی دولتی خبر داد. اما با پیگیری برخی بزرگان اصلاحات و اعمال فشار بر رئیس‌جمهور، آقای روحانی به وزیر کشور دستور می‌دهد حکم شهرداری دکتر نجفی صادر شود.»  

پشت پرده انتخاب شهردار و نارضایتی کارگزاران

ظاهراً محمد علی نجفی در طول مدت چند ماه فعالیت خود به سمت حزب اتحاد ملت گرایش داشته و تمام هم و غم خود را بر استفاده از نیروهای نزدیک به این طیف سیاسی در شهرداری انجام داده بود. چنانچه این موضوع بارها به انتقاد روزنامه وابسته به حزب کارگزاران از وی منجر شده بود. در این راستا روزنامه سازندگی وابسته به حزب کارگزاران به سردبیری محمد قوچانی اخباری از پشت پرده انتخاب نجفی به عنوان شهردار، منتشر کرده است. براساس گزارش این روزنامه «محمدعلی نجفی گزینه حزب کارگزاران برای تصدی شهرداری تهران نبود، بلکه با توصیه محمد خاتمی و اسحاق جهانگیری به ساختمان بهشت رفت».

این روزنامه در ادامه آورده است: «گزینه اصلی حزب کارگزاران برای شهرداری محسن هاشمی بود، اما اگر او از شورای شهر خارج می‌شد رقیب اصولگرایی، چون مهدی چمران جایگزینش می‌شد. کارگزارانی‌ها هم ترجیح دادند که یکدستی شورای شهر را حفظ کنند و با فشار دولتی‌ها از گزینه دوم، خود یعنی حسین مرعشی، صرف‌نظر کردند.» سازندگی درادامه از دلخوری نجفی از حزب کارگزان خبرداده و نوشته است: نجفی که برای کارگزاران سازندگی گزینه‌ای تحمیلی بود، دلخوریش از این حزب را با انتصاب‌هایش نشان داد و بیشتر مدیران و مشاوران خود را از میان احزاب «اتحاد ملت» و «مشارکت» انتخاب کرد.

به ادعای این روزنامه انتصابات نجفی باعث تیره و تار شدن روابط رییس شورای شهر با شهردار تهران شده است.

  نقش محسن هاشمی در شهردار شدن نجفی   البته نمی‌توان از گفته های این عضو کارگزاران این معنا را استخراج کرد که جریان کارگزاران سازندگی و نزدیکان هاشمی رفسنجانی نقشی در این رخداد نداشته اند. چرا که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و فرزند مرحوم اکبر رفسنجانی نیز نقشی جدی در تحمیل نجفی داشته است. وی پس از نزدیک به سه هفته عدم تایید نجفی توسط نهادهای امنیتی در جلسه دوم شورای شهر گفت: به طور جد دنبال حکم شهرداری نجفی هستیم.    هاشمی در مصاحبه با ویژه نامه روزنامه اعتماد در فروردین 98 از نقش پررنگ روحانی در تحمیل نجفی پرده برداشت و گفت: «وقتی که وزیر کشور به دلیل برخی مخالفت‌های امنیتی نتوانست حکم حناچی و نجفی را امضا کند و با وزیر اطلاعات به اختلاف نظر برخوردند، آقای روحانی ورود کرد و مساله خاتمه یافت.»   همه 21 نفر اعضای شورای شهر تهران که خود را مدیون تکرارهای یکی از سران فتنه می‌دانند به محمدعلی نجفی رای دادند و با وجود اطلاع از مشکلات نجفی وی را بر کرسی خیابان بهشت نشاندند. این افراد که هم از جناح اصلاح طلب و هم از کارگزاران هستند درصدند تا برای فرار از این جنایت و فاجعه بزرگ یا سکوت کنند و یا نقش خود در تشکیل این شورای شهر و رفتارهای فراقانونی آن را انکار کنند.   انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۱۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل در پی اختلاف خانوادگی

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان گفت: با همت و تلاش اعضای شعبه ویژه قتل شورای حل اختلاف دزفول، پرونده اختلاف خانوادگی که منجر به قتل یک نفر شده بود، با رضایت اولیای دم به صلح و سازش منتهی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان و به نقل از دادگستری خوزستان، حجت‌الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی اظهار کرد: چهار ماه پیش درگیری و نزاع خانوادگی در مسجدسلیمان اتفاق افتاد که منجر به قتل یک زن شد و این حادثه اختلافات بین اعضای خانواده را تشدید کرد.

وی افزود: با توجه به درخواست مکرر بستگان این خانواده از رئیس دادگستری دزفول مبنی بر برقراری صلح بین اعضای خانواده، با دستور قضائی وی و پیگیری دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان، پرونده برای حل و فصل به شعبه ۱۲ شورای حل اختلاف دزفول ارجاع شد و با دعوت از اعضای خانواده و برگزاری جلسات متعدد در راستای ایجاد صلح و سازش میان آن‌ها، اقداماتی صورت گرفت.

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان خاطرنشان کرد: تلاش اعضای شعبه ۱۲ شورای حل اختلاف دزفول با اقدامی جهادی و خداپسندانه به ثمر نشست و پس از چهار ماه، اولیای دم با رضایت ثبتی و بدون هیچ‌گونه دریافت دیه، قاتل را بخشیدند.

حجت‌الاسلام امانت بهبهانی اضافه کرد: میان اعضای خانواده برادری، رفع کدورت شد و این پرونده و چندین پرونده مرتبط با آن به صلح و سازش ختم شد.

کد خبر 747158

دیگر خبرها

  • جلسه شورای اسلامی اهواز برای سیزدهمین بار متوالی تشکیل نشد!
  • برگزاری انتخابات کنگره سراسری اعضای شورای مرکزی جوانان هلال احمر 
  • برگزاری انتخابات کنگره سراسری اعضای شورای مرکزی جوانان هلال احمر
  • تاکید بر انتخاب شهردار پس از قطعی شدن حکم شهرداِر قبلی
  • فوری | مربی تیم ملی، سرمربی تراکتور شد | تصمیم غیرمنتظره؛ پرونده یحیی بسته نشده!
  • پلیس در «طرح نور» به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود
  • پرونده قتل و اختلاف خانوادگی در دزفول به صلح و سازش ختم شد
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل در پی اختلاف خانوادگی
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل اختلاف خانوادگی با همت شورای حل اختلاف دزفول
  • رای اعضای شورای شهر به استیضاح شهردار ارومیه