Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-25@19:02:16 GMT

چهارمین افت متوالی شاخص سهام

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۶۲۶۷۹

دیروز سهام صنایع بزرگ و کالایی در سطوح متعادل‌تری معامله شدند و حتی غول‌های گروه پالایشی و فلزی توانستند از رشدقیمت برخوردار شوند. در این میان اما صنایع کوچک‌تر بازار که پیش از این در صدر تقاضای بورس‌بازان قرار داشتند و رشدهای پرشتابی را تجربه کرده بودند، در مسیری عکس حرکت کردند. شرایطی که سبب شد تا شاخص هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) افت حدود ۷/ ۱ درصدی را تجربه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان تحولات پیرامونی بازار سهام، دیروز وزیر صنعت از زمان واگذاری ایران‌خودرو و سایپا به بخش خصوصی واقعی خبر داد و گفت: با آغاز واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه به دنبال ارائه محصولات جدید و اصلاح ساختارهای این دو خودروساز هستیم. از این رو رضا رحمانی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ایران خودرو و سایپا سال جاری یا نهایتا تا پایان سال ۹۹ به بخش خصوصی واقعی واگذار می‌شوند.

وی ادامه داد: هم اکنون واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه این دو خودروساز آغاز شده است. همچنین در برنامه‌ریزی انجام شده به دنبال آن هستیم که با ارائه محصولات جدید و اصلاح ساختارهای این دو شرکت، آنها را به شرکت‌های چابک تبدیل کنیم. دیروز همچنین شرکت ذوب آهن اصفهان در اطلاعیه‌ای روی سامانه کدال درخصوص فروش املاک مازاد خود شفاف‌سازی کرد. «ذوب» عنوان کرد: در راستای تکلیف مجمع شرکت در رابطه با بند ۱۷ گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت برای عملکرد سال مالی منتهی به پایان اسفند ۹۶، مبنی بر فروش املاک و دارایی‌های مازاد به منظور استفاده از منابع حاصله در پرداخت بدهی‌ها و تامین مواد اولیه، شرکت نسبت به شناسایی و مزایده اقلام مذکور اقدام کرده است. فروش اقلام مازاد، محدود به موارد مطرح شده نبوده و شرکت به منظور اطلاع سهامداران محترم از روند فروش اقلام مذکور نسبت به افشای آن اقدام می کند. این شفاف‌سازی سبب شد تا نماد معاملاتی مذکور حداکثر به مدت ۲ روز کاری متوقف شود.

اولین روز تابستانی بورس با ارسال گزارش‌های ماهانه عملکرد بنگاه‌ها در خرداد مقارن شد. در میان گزارش‌های ارسالی روی سامانه کدال، شرکت آبسال از فروش حدود ۲۲ میلیارد تومانی در خردادماه خبر داد که نسبت به ماه گذشته با افت ۲۵ درصدی مواجه شده است. کولر آبی مهم ترین محصول این شرکت است که نرخ آن تقریبا بدون تغییر نسبت به اردیبهشت در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تثبیت شده است. همچنین مقدار فروش «لابسا» در خرداد ماه افت داشته و با ۲۹ درصد کاهش نسبت به عملکرد ماه قبل، به ۱۱ هزار و ۱۳۱ دستگاه رسیده است. این شرکت در ۳ ماه نخست سال مالی جاری حدود ۶۵ میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۵۴ درصدی را تجربه کرده است.

تراکتورسازی ایران نیز در دوره یک ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۹۸ از محل فروش محصولات خود مبلغ ۱۴۲ میلیارد تومان درآمد داشته است. این شرکت براساس عملکرد ۳ ماهه برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸ مبلغ ۴۵۹ میلیارد ریال درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲۵درصد رشد داشته است.

صنایع سیمان غرب نیز در دوره یک ماهه منتهی به پایان خردادماه، از محل فروش محصولات خود مبلغ ۱۰ میلیارد تومان درآمد داشته است. این شرکت بر اساس عملکرد ۳ ماهه برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸، مبلغ ۲۸ میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد رشد داشته است.

در این میان ارسال صورت‌های مالی سالانه شرکت‌ها نیز ادامه پیدا کرد. در این راستا پتروشیمی شازند در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۷، به ازای هر سهم خود یک هزار و ۵۸۸ ریال سود کنار گذاشت که نسبت به دوره مشابه در سال ۹۶ افزایش ۱۵۴ درصدی را نشان می‌دهد.

«شاراک» در دوره یاد شده، یک هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان سود خالص کسب کرد و بر این اساس مبلغ ۱۵۹ریال سود به ازای هر سهم خود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال ۹۶ معادل ۱۵۴ درصد افزایش داشته است.

پتروشیمی شازند در برآورد خود از تغییرات نرخ فروش محصولات در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ اعلام کرده است در این دوره با توجه به آزاد‌سازی سقف رقابت فروش محصولات در بورس کالا و همچنین تسعیر ارز نرخ‌های فروش بر اساس نرخ تسعیر سامانه نیما از نیمه دوم سال مالی مورد گزارش، نرخ‌های فروش افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. بنابراین، پیش بینی می‌شود متوسط نرخ فروش محصولات در سال ۱۳۹۸ تقریبا معادل متوسط نرخ فروش در سه ماه چهارم سال ۱۳۹۷ باشد.

در مجموع بازار دیروز، بیش از ۲ میلیارد و ۷۵۴ میلیون اوراق بهادار به ارزش حدود ۹۶۴ میلیارد تومان (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در تابلوهای مختلف بورس تهران دست به دست شد که با افت محسوس نسبت به میانگین ارزش دادوستدها از ابتدای سال تاکنون مواجه شد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۲۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فردا؛ احتمال افزایش شاخص کل بیشتر از کاهش

به گزارش خبرنگار مهر با افزایش نسبی تقاضا در دقایق میانی و پایانی بازارِ امروز در گروه خودرویی‌ها، می‌توان منتظر اتفاقات خوبی در بازار سهام در روز آینده باشیم. با این وجود همچنان ترس و فشار فروش در بازارِ امروز دیده شد. همین موضوع منجر به منفی شدن شاخص کل و قرار گرفتن ۳۰۴ نماد در محدوده منفی، شد.

با توجه به این اتفاقات، به نظر می‌رسد که فشار فروشِ امروز در معاملات فردا کمی از شدت آن کاسته شود. با این حال، امید می‌رود که در ادامه، تقاضا در بازار تقویت شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود فردا روز مثبت و متعادلی را در بازار سرمایه را شاهد باشیم.

کد خبر 6086539 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا
  • رشد ۲۰۰ درصدی صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی
  • رشد ۲۰۰ درصدی در صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • فردا؛ احتمال افزایش شاخص کل بیشتر از کاهش
  • جزییاتی از نحوه واگذاری سهام سرخابی ها
  • بورس، امروز به کدام سمت حرکت می کند؛ ریزش یا ادامه صعود