Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه سازندگی نوشت: «۲۴ روز بعد» وقتی که تنش‏‌های شوک‏‌آور قتل میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی اندکی کم شده است، در روزهایی که ظاهرا سیاسیون تلاش می‏کنند از اختلافات درون گروهی درباره قتل میترا استاد کوتاه بیایند و در‏حالی‏که تهدیدهای مختلف به افشاگری در این پرونده، در حد همان تهدید مانده است، بالاخره نخستین و تنها مراسم ختم زن قربانی این پرونده برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عصر روز جمعه ۳۱ خرداد، مسجد جامع الرسول (ص) سعادت آباد، خانواده میترا استاد مراسم ختم او را برگزار کردند؛ کاکا برار استاد؛ پدر میترا استاد، مسعود استاد؛ برادرش، الهام استاد؛ خواهرش، مهیار صفوی؛ فرزندش و مادر میترا استاد در آن حضور داشتند.

میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی، روز ۷ خرداد توسط شهردار پیشین تهران به ضرب گلوله در حمام خانه کشته شد و پیکر او دو روز بعد و در تاریخ ۹ خرداد در بهشت سکینه شهر کرج و در قطعه دراویش اهل حق به خاک سپرده شد، کاکابرار استاد، هنرمند تنبور نواز از دراویش یارسانی اهل حق است و تا سال ۸۹ در گیلانغرب زندگی می‏کرد. از آن سال با خانواده به اسلامشهر تهران می‏آید. پس از خاکسپاری میترا استاد در کرج برای او که در تهران کشته شد، هیچ گونه مراسم ترحیمی برگزار نشد و بیش از سه هفته پس از قتلش، خانواده تصمیم گرفتند مراسم یادبودی را برای او ترتیب دهند.

جمعه ۳۱ خرداد ۹۸ چه شد؟

مراسم یادبود میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی که روزگاری وزیر آموزش و پرورش بود اتفاقا خلوت بود و مجموع حاضران در مسجد جامع الرسول (ص) بیشتر از ۱۰۰ نفر نبودند. با این حال چهار خودروی گشت انتظامی در اطراف مسجد توقف کرده بودند. چند تاج گل در اندازه ‏های مختلف در ورودی مسجد بود و تا اینجا به غیر از اتومبیل‏های گشت انتظامی همه چیز مثل بیشتر مراسم‏های ترحیمی بود که ممکن است در هر جای ایران برگزار شود، اما در هنگام ورود به مسجد موردی که بیش از همه جلب توجه می‏کرد و عجیب به نظر می‏رسید وجود چهار دوربین فیلمبرداری بود که یکی از آنها نزدیک ورودی بانوان روی سه پایه ثابت شده بود و تصویر ورود مهمانان زن و مرد را به طور همزمان ثبت می‏کرد، یک دوربین در قسمت بانوان و در بین حاضران در حال چرخش بود و دو دوربین در قسمت مردان از شرکت کنندگان در مجلس تصویربرداری می‏کردند. دوربین‏ها به طور مداوم در بین مهمانان حاضر در مراسم می‏چرخید و از آنها فیلم می‏گرفت.

برنامه ریز مراسم

کاکابرار معلم بازنشسته آموزش و پرورش است و یک پسر به نام مسعود دارد که تاکنون و در روزهای پس از قتل میترا استاد تنها کسی است که از این خانواده به اظهار نظر در فضای مجازی درباره این حادثه پرداخته است، آخرین مطلبی هم که او در صفحه اینستاگرام خود روز ۲۷ خرداد منتشر کرد تصویری از اعلامیه مراسم یادبود برای خواهرش بود، پیش از این مطلب هم در واکنش به علی مطهری که از ماجرای «پرستو» در ایران انتقاد کرده بود، میترا استاد را همسر شرعی و قانونی محمدعلی نجفی معرفی کرده و از مطهری خواسته بود تا برای تهمتی که به خواهرش زده عذرخواهی کند، مسعود استاد در واقع فرصتی سه روزه به علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی داده و گفته بود اگر عذرخواهی نکند از او شکایت خواهد کرد، ماجرا اما ختم به خیر شد و علی مطهری در واکنشی در فضای مجازی گفت که منظورش از به کار بردن کلمه «پرستو» میترا استاد نبوده است.

اما نکته جالب درباره همه مطالبی که مسعود استاد درباره خواهرش در اینستاگرام منتشر کرده این است که او یا به طور مستقیم از قصاص گفته یا از هشتگ قصاص استفاده کرده است اما در مطلب آخری که برای اطلاع رسانی از مراسم یادبود میترا استاد به اشتراک گذاشته از هشتگ قصاص استفاده نکرده است. درباره مسعود استاد که اکنون گویا تنها با قصاص قاتل وجود آتش گرفته‏اش خاموش می‏شود، می‏توان گفت که در روزگاری نه چندان دور در سال ۹۶ که محمدعلی نجفی شهردار تهران بود، به عنوان مشاور شهردار در امور فوق برنامه فعالیت می‏کرد. ماجرای جشن تولدی هم که برای شهردار سابق تهران در هتل اسپیناس گرفته بود، مدتی به پاشنه آشیل نجفی تبدیل شد. با این توضیحات به نظر می‏رسد برنامه ریزی‏ها برای وجود چهار دوربین در مراسم یادبود توسط مسعود استاد انجام شده است.

بی قراری‏های مادر

اما شاید بیش از هر موضوع دیگری بی‏قراری‏های مادر میترا استاد بود که دل هر کسی را به درد می‏آورد. او زنی حدودا ۶۰ ساله است یا شاید غم این سه هفته او را پیر کرده باشد و شصت ساله نشانش می‏داد که در کنار الهام استاد، تنها دختری که برایش باقی مانده، نشسته بود و بی‏صدا اشک می‏ریخت. غم مرگ فرزند شانه هایش را خم کرده بود و دقایق کوتاهی که گریه نمی‏کرد به زمین خیره می‏شد و به فکر فرو می‏رفت؛ او مادر است و فرزند بزرگ خود را از دست داده و حالا تنها باید گریه کند برای رنجی که برای بزرگ کردن فرزندش برد و حالا بیش از سه هفته است که با چند گلوله از پای درآمده.

مادر میترا استاد همان روزهای ابتدایی پس از قتل گفته بود: «من از خون دخترم نمی‏گذرم و برای قاتلش قصاص می‏خواهم.» او در گفت‏وگویی که روز بعد از قتل استاد با روزنامه ایران انجام داده گفته است: «میترا لیسانس حسابداری داشت و قبل از ازدواج با نجفی به عنوان بازیگر فعالیت می‏کرد. حتی در فیلمی به نام «واران» هم بازی کرده و جایزه هم گرفته بود.» او اما حالا دیگر باید با خاطرات دخترش زندگی کند.

مراسم سیاسی مقتول معروف

شاید باید انتظار داشت مراسم ختم میترا استاد که معروف ترین مقتول این روزهای ایران است، سیاسی باشد یا چهره ‏های سیاسی مختلفی دیده شود. اما نه تنها خبری از چهره‏های سیاسی نزدیک به نجفی و استاد نبود، حتی بنر تسلیتی هم از سوی آنها دیده نمی‏شد.

تنها حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران در این مراسم شرکت کرد. بماند که حجت‏الاسلام حمیدی ‏کیا، سخنران مراسم برای قاتل میترا استاد تقاضای مجازات کرد. او که پیش از آغاز سخنرانی خود در بخش دوم مراسم با خانواده استاد صحبت کوتاهی انجام داد، گفت: «قبل از اینکه به مراسم بیایم با یکی از دوستانم صحبت کرده و به او گفتم که قرار است در این مراسم سخنرانی کنم، او خواست که در این مراسم بگویم که این اتفاق ممکن است برای هر کسی رخ دهد و بنابراین دیگران خود را مصون از این واقعه ندانند و بی‏ اخلاقی نکنند.»

او در بخش دیگری از صحبت هایش به واکنش‏هایی که بعضی از سیاسیون پس از ماجرای قتل میترا استاد به وسیله محمدعلی نجفی داشته ‏اند، اشاره کرد و گفت: «عده‏ ای گفته ‏اند ما پیش از این می ‏دانستیم که چنین ماجرایی وجود دارد، خب اگر می‏دانستید پس چرا دوست خود را در جریان امور قرار ندادید و از او نخواستید که راه اشتباه نرود؟»

نام‏های عجیب در مراسم

حجت الاسلام حمیدی کیا در پایان پس از دعا و طلب مغفرت برای مرحومه میترا استاد از حاضران خواست تا با ذکر فاتحه و صلوات مراسم را ختم کنند. در ضمن اعلام کرد که خانواده استاد دیگر هیچ گونه مراسم ترحیمی برای مرحومه میترا استاد برگزار نخواهند کرد. بنابراین بر اساس این گفته مراسم چهلم استاد برگزار نخواهد شد.

در پایان مجلس یادبود چندین بار از اسامی، ارگان و نهادهایی تقدیر و تشکر شد که نام بعضی از آنها جالب توجه بود از جمله معاون علمی و فن آوری ریاست جمهوری و وزارت دفاع.

اما مراسمی که سرد و خلوت آغاز شده بود حدود ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه در‏ حالی‏که بیشتر مهمانان رفته بودند به پایان رسید. برگزاری و برنامه ریزی برای مراسم به عهده مسعود استاد بود و بسیاری از افرادی که از آنها تشکر شد، به واسطه او با خانواده استاد همدردی کرده بودند؛ از جمله سازمان پسماند و محیط زیست. ضمن اینکه وزارت آموزش و پرورش هم یکی از وزارتخانه ‏هایی بود که نامش در میان اسامی که از آنها تشکر به عمل آمد، به گوش می‏رسید؛ این یکی شاید به واسطه معلم بودن کاکا برار استاد و همچنین مدت کوتاه تجربه آموزش میترا و مسعود استاد در مدرسه تیزهوشان بوده باشد.

مظلوم ماجرا

تنها مظلوم مراسم یادبود، مهیار صفوی بود، پسر ۱۳ ساله میترا استاد که از ازدواج اولش به دنیا آمده و حالا در ابتدای نوجوانی و در فصل امتحاناتش فجیع ترین رخداد زندگی‏ اش را دیده است.

او گویا شاهد دعواهای فراوانی بین مادر و همسر مادرش بوده. مادر میترا استاد قبلا گفته است: «پسر میترا همیشه به ما می‏گفت که میترا و نجفی اختلاف دارند.» خبرآنلاین در روز حادثه از شوک بودن پسر استاد در گفت و گو با یکی از خدمه‏ های ساختمان خبر داد: «بعد از اینکه آژانس رفت یک دفعه دیدم که پسر خانم میترا استاد با چاقویی در دستش آمده و می‏گوید می‏خواهم پدرم را بکشم. حال به شدت بدی داشت و دهانش کف کرده بود و کاملا در شوک بود. دائما می‏ گفت مادرم را کشتند و می‏خواهم پدرم را بکشم ما هم با کمک بقیه چاقو را از او گرفتیم.»

منبع: فرارو

کلیدواژه: میترا استاد مراسم ختم نجفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۲۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داعش خراسان چه کسانی هستند و چرا به روسیه حمله کردند؟

زی‌سان- به رغم تلاش‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و رسانه‌های تحت تسلط روسیه برای مقصر دانستن اوکراین برای حمله مرگبار به سالن کنسرت در مسکو، جزئیات بیشتری در مورد گروه جهادی داعش شاخه خراسان که ادعا می‌کند پشت این حملات بوده است، در حال آشکار شدن است.

داعش شاخه خراسان چیست یا چه کسانی هستند؟

به گزارش بی بی سی، داعش شاخه خراسان یکی از شاخه‌های منطقه‌ای گروه موسوم به دولت اسلامی است که دولت‌های سراسر جهان آن را سازمانی تروریستی و ممنوع می‌شمارند.

این شاخه بر افغانستان، ایران و پاکستان تا آسیای مرکزی متمرکز است.

این گروه نام خراسان را به این دلیل انتخاب کرده چون خراسان بخشی از خلافت اسلامی تاریخی بوده که آن منطقه را در بر می‌گرفته است.

داعش شاخه خراسان حدود ۹ سال است که فعالیت دارد ولی در ماه‌های اخیر خطرناک‌ترین شاخه گروه داعش با عمق دسترسی و شهرت به قساوت و خشونت شدید بوده است.

داعش شاخه خراسان در کنار بازمانده رهبری کلان‌تر این گروه در سوریه و عراق در پی این است که یک خلافت اسلامی فراملی پدید بیاورد که مبتنی بر تفسیر به شدت سخت‌گیرانه از شریعت باشد.

در افغانستان، این شاخه داعش شورش‌های پراکنده اما مرگباری را علیه طالبان، حاکمان این کشور، که با آن مخالفت ایدئولوژیک مبنایی دارند انجام می‌دهد.

آیا داعش شاخه خراسان پیش از این هم حملاتی انجام داده است؟

این شاخه داعش در سال ۲۰۲۱ در جریان تخلیه پرآشوب از فرودگاه کابل حمله‌ای انتحاری انجام داد که منجر به کشته شدن ۱۷۰ افغان و ۱۳ نفر نظامی آمریکایی شد.

سال بعد از آن نیز به سفارت روسیه در کابل حمله کرد که منجر به کشته شدن حداقل شش نفر و زخمی شدن عده‌ای دیگر شد.

گروه موسوم به دولت اسلامی مسئولیت انفجار در ورودی فرودگاه نظامی کابل را برعهده گرفت که در آن شمار زیادی از افغان‌هایی که درصدد خروج از کشور بودند کشته شدند

این گروه حملاتی بی هدف به بخش زایمان بیمارستان، ایستگاه‌های اتوبوس و مأموران پلیس انجام داده است.

در ماه ژانویه امسال، داعش شاخه خراسان دو بمب‌گذاری هم‌زمان در گلزار شهدای کرمان انجام داد که منجر به کشته شدن ۱۰۰ نفر شد.

در روسیه این گروه حملات متعددی در ابعاد کوچک‌تر انجام داده است و تازه‌ترین آن در سال ۲۰۲۰ بود –اف اس بی، سرویس امنیتی داخلی روسیه می‌گوید که امسال تا هم‌اکنون چندین توطئه ترور را متوقف کرده است.

مهاجمان مسکو چه کسانی بودند؟

به گفته رسانه دولتی روسیه چهار مردی که دستگیر و متهم شده‌اند همگی تاجیک و اهل جمهوری آسیای میانه تاجیکستان هستند که بخشی از اتحاد شوروی سابق بود.

از ظاهر کتک‌خورده و زخمی آن‌ها در دادگاه پیداست که بازجویی خشن تا حد شکنجه شده‌اند.

مشکل این ماجرا بنا بر هنجارهای بین‌المللی این است که اعترافات آن‌ها بی‌ارزش خواهد بود – افراد برای متوقف کردن درد، تن به گفتن هر چیزی می‌دهند از جمله اعتراف کردن به روایتی که به سادگی نادرست باشد.

گزارش‌هایی منتشر شده است مبنی بر این‌که در اوایل ماه مارس یکی از این مردان در حال بررسی و زیرنظر گرفتن محل حمله دیده شده است و این حدود همان زمانی است که آمریکا به روسیه هشدار داده بود که تهدید فوری حمله‌ای در مکانی عمومی وجود دارد – و کرملین در آن زمان این هشدار را به عنوان «تبلیغات» رد کرده بود.

گزارش دیگری حاکی از این است که حداقل دو مهاجم اخیراً وارد روسیه شده بودند یعنی این یک «تیم ضربت» بوده است که داعش خراسان آن را اعزام کرده است نه سلولی خفته از ساکنان خود روسیه.

چرا روسیه را هدف قرار دادند؟


دلایل متعددی وجود دارد.

داعش خراسان بیشتر جهان را دشمن خود می‌داند. روسیه در صدر این دشمنان واقع است در کنار آمریکا، اروپا، اسرائیل، یهودیان، مسیحیان، مسلمانان شیعه، طالبان و همه حاکمان کشورهایی با اکثریت مسلمان که از نظر آنها «مرتد» هستند.

خصومت داعش با روسیه به زمان جنگ‌های چچن در دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ بر می‌گردد که نیروهای روسیه گروزنی پایتخت چچن را ویران کردند.

پس از آن، روسیه در حمایت از متحدش، رئیس‌جمهور بشار اسد، وارد جنگ داخلی سوریه شد و نیروی هوایی روسیه بمباران‌های بی‌شماری در مواضع شورشیان و تروریست‌ها انجام داد که منجر به کشته شدن شمار فراوانی از اعضای گروه داعش و مبارزان مرتبط با القاعده شد.

در افغانستان، داعش شاخه خراسان روسیه را متحد طالبان می‌داند و از این روست که به سفارت روسیه در کابل در سال ۲۰۲۲ حمله کردند.

آن‌ها از اشغال ده ساله‌ قساوت‌آمیز افغانستان به دست شوروی از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ نیز کینه‌ای دارند.

و بعد وضعیت داخل خود روسیه نیز مطرح است.

داعش خراسان روسیه را کشوری بسیار مسیحی می‌بیند و ویدیویی که پس از حمله مسکو منتشر کرده‌اند از کشتن مسیحیان سخن می‌گوید.

کارگران مهاجر تاجیک و سایر کشورهای آسیای میانه گاهی اوقات هدف آزار و بدگمانی سرویس امنیت فدرال روسیه در مواردی هستند که این دستگاه می‌خواهد با حملات تروريستی مقابله کند.

در نهایت روسیه - کشوری که در حال حاضر تمام توجه‌اش معطوف به جنگی تمام عیار با همسایه‌اش اوکراین است – ممکن است هدف سهل‌الوصول و فرصتی برای داعش خراسان بوده باشد چون در این کشور سلاح‌ها در دسترس‌اند و دشمن در وضعیت دفاعی نبوده است.

درباره حملات مسکو چه چیزهایی را هنوز نمی‌دانیم؟

پرسش‌های بی‌‌پاسخ متعددی درباره این ماجرا وجود دارد.

مثلاً، چرا حمله‌کنندگان توانسته بودند آزادانه حدود یک ساعت اطراف سالن کروکوس بدون هیچ احساس اضطرار و فوریتی پرسه بزنند؟

در کشوری که پلیس و نیروهای ویژه و به طور مشخص ماموران سازمان امنیت حضوری پر رنگ دارند، این افراد مسلح جوری رفتار می‌کردند که انگار می‌دانستند تیم ضربت پلیس قرار نبوده آن‌ها را متوقف کند.

بعد مسئله سلاح‌ها در میان است – و نه فقط سلاح‌های دستی بلکه مسلسل‌های پیشرفته و قدرتمند برای حمله. از کجا توانسته بودند این سلاح‌ها را به دست بیاورند و چطور بدون شناسایی شدن این سلاح‌ها را به داخل محل برده بودند؟

دستگیری سریع آن‌ها نیز تعجب‌برانگیز است.

بر خلاف بسیاری از تروریست‌ها در حملاتی از این دست، این افراد جلیقه یا کمربند انفجاری نداشتند، به روش کسانی که مرگ را به دستگیری ترجیح می‌دهند.

و در عین حال، طولی نکشید که مقامات روسیه – همان مقاماتی که نتوانسته بودند بدترین حمله تروریستی این ۲۰ سال را درست زیر گوش‌شان متوقف کنند – مظنونان را پیدا کرده و به دادگاه بردند.

تمام این‌ها باعث شده برخی تحلیل‌گران گمانه‌زنی کنند که شاید این کار به اصطلاح «داخلی» کرملین باشد یا «عملیات پرچم دروغین» (عملیاتی برای دادن نشانی غلط) برای جلب حمایت مردمی برای جنگ اوکراین.

اما هیچ شاهد قطعی در تأیید این نظریه نداریم و دستگاه امنیتی آمریکا نیز تأیید کرده است که به نظرشان داعش مسئول این حمله هولناک بوده است.

سایر اخبار (تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غول‌پیکری که حاصل جفت‌گیری پلنگ و شیر است! (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • جزئیاتی از برکه‌خواری؛ اینبار ۳ هزار میلیارد تومان در گیلان | سند به نام کی خورد؟ | فیلم
  • سوال روز هفدهم طرح «زندگی با آیه‌ها» در همدان
  • سوال هفدهم «زندگی با آیه‌ها» در استان فارس/ برندگان شانزدهم
  • داعش خراسان چه کسانی هستند و چرا به روسیه حمله کردند؟
  • نکات استاد چیت چیان در مورد آیه 41 سوره حج
  • افزایش تعاملات دادستانی و شهرداری با رویکرد حل مشکلات مردم
  • با چه کسانی رفاقت کنیم؟
  • کاشت یک میلیون و ۱۸۳ هزار بوته گل در شهر اراک
  • سلفی با بحران!
  • استقبال از ماه رمضان با موسیقی