Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@09:19:10 GMT

مردم در حفاظت از تونل سبز فومن مشارکت کنند

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۶۴۱۴۹

مردم در حفاظت از تونل سبز فومن مشارکت کنند

به گزارش خبرنگار ایرنا شاهین علیزاده عصر یکشنبه در دومین نشست حفظ، احیا و نگهداری تونل سبز فومن اظهار داشت: وظیفه حفظ، نگهداری و احیای این مسیر برعهده تک تک مسئولان شهرستان است و نمی‌توان یک اداره را مجاب کرد که متولی تونل سبز شود و باید با همکاری و هم افزایی این مسئولیت را به سرانجام برسانیم.
وی با اشاره به احداث درختان چنار مسیر تونل سبز توسط شهرداران اسبق شهر فومن در پنج دهه پیش بیان کرد: در نگهداری این مسیر طی سال های اخیر غفلت شده و چهاربانده کرده جاده نیز به درختان آسیب رسانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیزاده با بیان اینکه از ایجاد سازمان های مردم نهاد جهت حفظ محیط زیست شهرستان استقبال می‌کنیم تصریح کرد: مسئولیت اول حفظ منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان به خود مردم و کسانی برمی گردد که در این منطقه زندگی می‌کنند و اگر مردم نخواهند نمی‌توانیم محیط زیست را حفظ کنیم.

وی وجود روان آب سطحی آلوده به روغن، کم آبی، کمبود مواد مغذی، دپوی زباله و آفت پروانه سفید را از جمله مشکلات درختان چنار تونل سبز عنوان کرد و گفت: دهیاری و شورای روستاها با کمک شهرداری فومن جهت پاکسازی این مسیر از زباله همکاری لازم را داشته باشند.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار شهرستان فومن با تاکید بر اینکه همکاری و هم‌افزایی ضامن موفقیت است، متذکر شد: جهاد کشاورزی و منابع طبیعی نیز در این زمینه متعهد شده‌اند که کود و سم مورد نیاز درختان را تأمین کنند.
علیزاده با بیان اینکه مسیر تونل سبز علاوه بر زیبایی در ایجاد روحیه نشاط و شادابی مردم نیز تأثیر بسزایی دارد، یادآور شد: درحالیکه سرانه فضای سبز در ایران بین پنج تا هفت متر برای هر نفر تعیین شده، این سرانه در فومن تنها ۲.۵ متر است و در این شرایط باید از این نعمت خدادادی نهایت بهره را ببریم.

قاسم زاده رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان فومن نیز در این نشست با اشاره به نیاز آبی و کمبود مواد غذایی درختان چنار مسیر تونل سبز فومن اظهار کرد: ضعف درخت یکی از عوامل وجود آفت است.

وی با اشاره به مشاهده آفت پروانه اشجار گفت: پروانه در نسل اول حدود ۱۵۰۰ تخم می‌گذارد و مبارزه با این آفت نیز باید در همان نسل اول –نیمه خرداد-که لارو در شاخه‌های پایین است صورت بگیرد.

وی با اشاره به ضرورت سرشاخه زنی برای مقابله با این آفت تصریح کرد: نسل دوم لاروها اواخر تیرماه خواهد بود که با نمونه برداری زمان مناسب جهت سمپاشی اعلام می‌شود.

قاسم زاده با تاکید بر آبیاری مستمر درختان گفت: جهاد کشاورزی و منابع طبیعی جهت تأمین کود درختان آمادگی دارند که زمان مناسب برای کوددهی پاییز است.

حسینی نسب رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فومن نیز با بیان اینکه فومن را باید از پل فلاح آباد ببینیم نه از میدان ورودی یادآور شد: تونل سبز را می‌توان به عنوان یک پارک جنگلی در نظر گرفت و با فضاسازی مناسب و ایجا فضای مکث بر جاذبه گردشگری آن افزود.
وی با اشاره به مکاتبات چهار ساله خود در راستای ثبت تونل سبز فومن به عنوان میراث طبیعی اظهار کرد: با توجه به مخالفت های راهداری فعلاً پرونده مسکوت مانده؛ اگرچه موافقت اداره ثبت میراث های طبیعی برای ثبت این مسیر اخذ شده است.

خانعلی زاده رئیس اداره راهداری فومن نیز با اشاره به مخالفت های راهداری خواستار انتخاب متولی واحد برای این مسیر شد و گفت: به دلیل سرعت زیاد خودروها و وقوع سوانح مرگ آفرین صد درصد مخالف ایجاد پارک هستیم.

پیشتر نیز ایرنا گیلان از برگزاری نشست هماهنگی نحوه حفظ و نگهداری تونل سبز فومن خبر داده بود اینجا

همچنین فرماندار شهرستان فومن در جلسه ای با رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفته بود که برای مقابله با آفت پروانه سفید اشجار تونل سبز فومن، سموم لازم به همراه دستگاه سمپاش توسط جهاد کشاورزی تامین می شود. اینجا

شهرستان فومن با دو بخش مرکزی و سردارجنگل، در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

تونل سبز بلوار ورودی شهر فومن با داشتن بیش از چهار هزار درخت تنومند و قدیمی از گونه چنار، بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و تراکم رویش این درختان چنان است که منظره زیبا و بی بدیلی را ایجاد کرده که به جاده بهشت هم معروف شده است.

۷۲۹۴/‏۲۰۰۷/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۴۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد موسوی اظهار کرد: برگزاری جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی با مشارکت مردم و شورای اسلامی شهر و شهرداری به عنوان یک نهاد مردمی، اجرا فرمان مقام معظم رهبری و شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: برای مشارکت مردم دستگاه‌های دولتی و عمومی باید زمینه را فراهم کنند که در شهرستان کوهسرخ با انسجام به‌وجود آمده، زمینه فراهم شده است.

وی افزود: همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان در اجرای رویداد گردشگری جشنواره ریواس، به ویژه شورای اسلامی شهر و شهرداری همکاری کردند که از آن‌ها قدردانی می‌کنم.

موسوی یادآور شد: توسعه گردشگری شهرستان کوهسرخ بر مبنای ظرفیت‌هایی از جمله گردشگری کشاورزی، گردشگری روستایی، طبیعت‌گردی و بوم‌گردی برنامه ریزی شده که اجرای برنامه‌ها در این مسیر روند رو به رشدی دارد و تاکنون شش اقامتگاه بوم گردی، شش خانه مسافر در شهرستان آماده بهره برداری شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی همچنین صنایع‌دستی را از دیگر ظرفیت‌های شهرستان کوهسرخ عنوان کرد و افزود: طی دو سال گذشته ۸ کارگاه صنایع دستی در رشته‌های فرت بافی، گلیم بافی و دوخت‌های سنتی، گیوه بافی و قلاب بافی فعال شده و مبلغ ۲۵ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده و اشتغال مستقیم حدود ۴۰ نفر فراهم شده است.

وی گفت: صنایع‌دستی و گردشگری در یک چرخه و زنجیره ارزش قرار دارند و وابسته به یکدیگرند، رونق گردشگری موجب فروش محصولات صنایع دستی و کشاورزی نیز شده و اقتصاد شهرستان را پویا کرده است.

کد خبر 6084413

دیگر خبرها

  • تأکید وزیر کشور برای زمینه سازی مشارکت مردم در سرمایه گذاری
  • افتتاح دو خانه محیط زیست جدید در تهران
  • ۸۰ درصد درختان کاج سمنان بیمارند
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان
  • اجرای برنامه مشترک پاکسازی حاشیه مسیر بندر گلمانخانه پارک ملی دریاچه ارومیه
  • پاکسازی حاشیه پارک جنگلی برم و سرچشمه رودخانه شش پیر سپیدان
  • انسداد مقطعی محور سوادکوه
  • فرهنگسازی در حوزه پسماند با کمک گروه‌های اجتماعی بانفوذ در کشور
  • چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ برگزار شد
  • برخورد جدی با پروژه‌های فاقد پیوست محیط‌زیستی