Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنها روز یکشنبه در نشست شورای سلامت شهرستان به این نتیجه رسیدند، با آگاهی کردن مردم و با توجه به منابع آب های زیرزمینی و نفوذ فاضلاب خانگی به تعدادی از قنات‌ها ممکن است این منابع آبی آلوده شود و لازم است در بحث واگذاری انشعاب فاضلاب سریع‌تر اقدام کنند تا قنات‌ها از بین نرود و آب‌های زیرزمینی هم آلوده نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قنات یکی از اصلی ترین مکانیسم راهبردهای مردمان مناطق کویری برای انتقال آب به فضاهای زیستی و کشت خوان‌های زراعی در طول تاریخ بوده است.

به سبب تغییرات ناشی از سبک زندگی و افزایش جمعیت و گسترش حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق تعدادی از این قنات‌ها مورد بی مهری قرار گرفت و به واسطه عدم رسیدگی مناسب میزان دبی و آب دهی آن به مرور کاهش یافت و دیگر از حیث انتفاع افتاد.

در حال حاضر قنات‌ها علی رغم نقش حیاتی آن در توسعه گردشگری و حتی در نگاه کلان و استراتژیک زنده سازی آنها، متاسفانه به محلی برای تخلیه فاضلاب‌های خانگی و صنعتی تبدیل شد و سخن ما دیگر از فرصت استثنایی و ظرفیت عظیم تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیست بلکه با یک تهدید مهلک و دهشتناک مواجه هستیم.

تهدید سلامت عمومی و انتشار بیماری‌های مسری و اپیدمیک مواجه شدن با خطر شکستگی و فرو نشستن لایه‌های زمین از جمله مهمترین اثرات این رفتار نامعقول برخی از شهروندان در رهاسازی فاضلاب‌ها و قنات است.

پرواضح است که فقدان آموزش و اطلاع رسانی دقیق و صریح به مردم و عدم استفاده مناسب از ظرفیت‌های قانونی مذهبی و حقوقی به این امر دامن زده است.

با در نظر گرفتن جمعی جهات و عوارض متعدد دیگر که ناشی از این وضعیت است، به سبب اهمیت این موضوع بخشی در نشست شورای سلامت شهرستان با هدف بیان مساله آسیب شناسی موضوع و پیشنهاد راهکارهای مناسب برای مقابله با این وضعیت در دستور کار قرار گرفت.

محسن میرجانی سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان با ارائه گزارش مکتوب و مصور که حاصل پیمایش و بازدید میدانی از بخش‌های مختلف بافت تاریخی بود به تشریح موضوع پرداخت.

همچنین بهروز شهابی زاد فرماندار اردکان به عنوان رئیس این شورا ضمن پذیرش این معضل خواهان ارجاع آن به کمیته تخصصی بهداشت و محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان برای واکاوی و بررسی جوانب این موضوع شد.

چنین به نظر می‌رسد با عنایت به ارزش‌های ذاتی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ساختار قنات و تقدسی که این ساختار در باور عامیانه و در نگاه مردمان نقاط کویری دارد بتوان با استفاده از راهکارها و اهرم‌های قانونی و اجتماعی این موضوع را مدیریت و به سامان رسانید.

در حال حاضر در اردکان تعداد معدودی قنات زنده موجود است که باید با نگاه اصولی و آینده نگری دست کم این سازه‌های فعال و آب ده را حفظ کرد و آن گونه که میرجانی گفته است: با توجه به باز بودن پرونده ثبت جهانی قنات‌ها در یونسکو بتوان یکی از قنات‌های شهرستان را به جهانیان معرفی کرد.

لازم به ذکر است که با مشارکت اداره میراث فرهنگی و بخش خصوصی بخشی از قنات غیرفعال «بهاالدین آباد» به عنوان گنجینه و عملکرد گردشگری احیا و می‌توان به یکی از استعدادهای جذب گردشگر در اردکان به فعالیت ادامه دهد.

از سویی برگزاری همایش ملی قنات آب و میراث ماندگار در اسفند ماه سال ۹۷ در دانشگاه پیام نور واحد اردکان توانست تأثیر مناسبی در نگاه و رویکرد مسئولان در مواجه با موضوع قنات بگذارد.

حدود ۱۹۰ رشته قنات در شهرستان اردکان موجود است که مهمترین آنها، قنات خرانق که در شرف ثبت ملی است و قنات قطب آباد، «کچیب»، زردگ، عیش آباد و… قنات‌های زنده اردکان هستند.

از تاریخی و شاخص ترین قنات‌های غیرفعال اردکان نیز شورآباد، بهاالدین آباد، مهدی آباد، علی آباد و مورتین می‌توان نام برد.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

۷۵۴۴/‏‬ ۲۰۴۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اردکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۴۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه مدیریت شهری به قرارگاه خاتم‌الانبیا نگاه سرمایه ای است

به گزارش جام جم آنلاین لرستان داریوش بارانی بیرانوند با بیان اینکه ما هرچه داریم از برکت خون شهداست اظهار کرذ: این پروژه نتیجه تلاش شبانه روزی همه دستگاه ها از جمله مدیریت ارشد استان، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، مجموعه مدیریت شهری استان، جلسات و پیگیری های معاون امور عمرانی استان و …است که یکی از مهم ترین گره های ترافیکی شهر را رفع کرد.
وی ادامه داد: این پروژه نوعی وفاق برای رفع مشکل ترافیک در حوزه عمران شهری بود که با همکاری شهروندان و کسبه خیابان شریعتی همراه بود و امروز شاهد افتتاح و بهره برداری از یک پروژه شاخص شهری هستیم.
وی افزود: از اقدامات جهادگونه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و تلاش های شبانه روزی شورای شهر و همکاران شهرداری خرم آباد قدردانی می کنیم زیرا رفع مشکل ترافیک این منطقه دغدغه شورا بود که بارها با توجه به مشکلات شهری و …، مصوبات را تغییر و بررسی کردیم و خوشبختانه فرماندار خرم آباد از نظر تطبیق مصوبات نیز همکاری های لازم را داشتند تا این طرح با همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیا اجرا شد.
شهردار خرم آباد با بیان اینکه هدف غایی ما این است که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در استان بماند، گفت: نگاه ما به قرارگاه خاتم‌الانبیا نگاه سرمایه ای است و نگاه ما به قرارگاه خاتم‌الانبیا نگاه پیمان کاری نیست.
وی ادامه داد: برهمین اساس بعد از این افتتاحیه، مراسم کلنگ زنی تقاطع امام رضا در مسکن مهر کمالوند را شروع کنیم زیرا کارهای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، کار اعتقادی است و در حوزه باور به توسعه ، بصورت اعتقادی عمل می کند.
وی تصریح کرد: تلاش می کنیم قرارگاه را در شهر خرم آباد نگه داریم تا اتفاقات خوبی برای شهر بیفتد.
بارانی بیرانوند گفت: معتقدیم که شهرها و سکونت گاه ها اگر آباد می شود با همت های بلند آباد می گردد و در کنار ظرفیت های تاریخی ، طبیعی و … با نگاه کوچک و پروژه های دم دستی نمی توان به جنگ مشکلات رفت.

دیگر خبرها

  • کشف انبار لوازم‌خانگی ۱۲ میلیاردی قاچاق در خرم‌آباد
  • نگاه به حوزه اتباع و مهاجرین نگاه فرصت و تهدید است
  • کشف انبار لوازم خانگی ۱۲ میلیاردی قاچاق در خرم آباد
  • مرکز انتقال خون اردکان باید تجهیز شود
  • شکست خیبر برابر سایپا/ چادرملو در گیلان متوقف شد
  • کشف لوازم خانگی قاچاق در حاجی آباد
  • فیلم| تهدید بهداشت عمومی با تخلیه فاضلاب در سپیدرود
  • نگاه مدیریت شهری به قرارگاه خاتم‌الانبیا نگاه سرمایه ای است
  • (ویدیو) تهدید بهداشت عمومی با تخلیه فاضلاب در سپیدرود
  • ویدیو/ تهدید علیه بهداشت عمومی با تخلیه فاضلاب در سپیدرود