Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- پس از آنکه سرپرست وزارت آموزش و پرورش افغانستان از موافقت طالبان با ادامه تحصیل دختران تا مقطع دیپلم در مناطق تحت تسلط آنان در قندوز خبر داده بود، حالا امیدها برای دختران هلمند زنده شده است.

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، بررسی ها در افغانستان نشان داده است از ۱۸ سال گذشته تا به امروز، حتی یک دختر در استان هلمند موفق به کسب دیپلم نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گزارش های دریافتی، در بسیاری از شهرستانهای این استان، مدارس دخترانه وجود ندارد و بسیاری این نقیصه را به دیدگاه طالبان در خصوص تحصل دختران مرتبط می دانند.

یکی از فرهنگیان باسابقه کابل در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: وقتی طالبان با تحصیل دختران تا مقطع دیپلم در قندوز موافقت می کند، چرا این موضوع باید در هلمند با محدودیت مواجه باشد؟

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه های فرهنگی و اجتماعی، محدودیت در ادامه تحصیل دختران در افغانستان، بیش از اینکه به مسایلی چون ناامنی ربط داشته باشد، ریشه در فرهنگ خانواده ها در استانهای مختلف این کشور دارد.

رییس آموزش و پرورش هلمند اما دیدگاهی میانه دارد. او همه این عوامل را سد راه تحصیل دختران این استان می داند.

«داودشاه صفاری» می‌گوید: مشکلات امنیتی، نبود آموزگاران زن، مخالفت طالبان با آموزش دختران و نبود آگاهی عمومی در میان اهالی این استان، از عوامل حضور کمرنگ دانش‌آموزان دختر در مدارس است.

او نظر اعضای شورای استانی هلمند مبنی بر کمبود مدارس دخترانه در این استان را رد نکرد.

بر اساس آمارهای رسمی، ۳۳ هزار دانش آموز در مدارس هلمند مشغول سواد آموزی هستند.

پیش از این، سرپرست وزارت آموزش و پرورش افغانستان که در مجلس سنای این کشور سخن می گفت، از اجازه طالبان به دختران برای تحصیل تا مقطع دیپلم خبر داده بود.

«میرویس بلخی» گفت: به تازگی پیامی از طالبان در استان قندوز دریافت کرده که دختران در مناطق تحت تسلط شان می توانند تا دیپلم درس بخوانند.

پیش از این طالبان در سایر مناطق تحت اداره خود در افغانستان به دختران اجازه می دادند فقط تا مقطع ششم به مدرسه بروند.

بلخی همچنین با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۳۳ مدرسه در مناطق تحت اداره طالبان بازگشایی شد، خاطرنشان کرد که در سال جاری نیز تلاش‌ها برای بازگشایی دیگر مدارس در مناطق ناامن ادامه می یابد.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان طالبان اداره بازگشایی وزارت اموزش و پرورش دیپلم استان قندوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۸۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان کار داعش در افغانستان

شماری از بزرگان و علمای ولایت ننگرهار در دیدار با مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی نخست وزیر طالبان تاکید کردند با روی کار آمدن حکومت جدید در کابل، فتنه داعش پایان یافت.

آنها با اعلام حمایت از طالبان افزودند: هراس تقویت و روی کار آمدن داعش در افغانستان از بین رفته است

مولوی عبدالکبیر نیز اظهار داشت حمایت مردم و همکاری آنها سبب پیروزی هیئت حاکمه افغانستان شده است.

وی گفت حکومت کنونی کابل به تمام مردم افغانستان متعلق است و شهروندان این کشور بدون هیچ مشکلی می‌توانند مشکلات و خواسته‌های خود را با مقامات در میان بگذارند.

معاون سیاسی نخست وزیر طالبان پیش از این در ضیافت افطاری با سفرا و دیپلمات‌های مقیم کابل گفته بود کابل بر اساس سیاست خارجی اقتصاد محورش، می‌خواهد با تمام کشورها روابط حسنه داشته باشد و علاقمند است با جهان مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشد و در پروژه‌های منطقه‌ای سهیم شود و به‌عنوان نقطه ارتباط منطقه‌ای عمل کند.

عبدالکبیر همچنین در این ضیافت تصریح کرده بود طالبان گروه داعش را در افغانستان سرکوب کرده و هیچکس نباید بخاطر قوی نشان دادن و تقویت آن لابی کند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • توزیع بیش از ۲۵ هزار جلد پاسپورت در فاریاب
  • یک دستیار نزدیک رهبر طالبان افغانستان در پاکستان کشته شد + عکس
  • درخواست طالبان برای بازگشت مهاجرین به کشور
  • پایان کار داعش در افغانستان
  • بازداشت سخنگوی حزب التحریر در افغانستان
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • صادرات حدود ۶۷ تن زعفران از افغانستان
  • معاون نخست وزیر طالبان: سد «کجکی» پر از آب شده است
  • فعالیت بیش از ۷۰۰ مؤسسه داخلی و خارجی در افغانستان
  • دست کوتاه ۳۰ هزار کودک معلول از تحصیل / کمبود مدرسه و دشواری رفت‌وآمد