Web Analytics Made Easy - Statcounter

آذربایجان غربی به عنوان منطقه‌ای که به رنگین‌کمان اقوام ایرانی یاد می‌شود دارای فرهنگ غنی موسیقی سنتی نیز هست که با ساز نی و دف و تار عاشیق، آوازی عاشقانه و چنگ و رباب می‌سرایند و فرهنگ زیبای آذری را به رخ جهانیان می‌کشند. ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، آذربایجان غربى به تبع تنوع و ترکیب قومى خود‌ داراى انواع مختلف موسیقى بومى است که اقلیت‌هاى مذهبى، کردها، آذرى‌ها و سایر اقوام هر کدام با توجه به خصوصیات قومى و رفتارهاى فرهنگى خود نوعى از موسیقى خاص را به نمایش می‌گذارند و موسیقى بومى آذرى‌ها عمدتاً در وجود "عاشیق‌ها" خلاصه مى‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عاشیق‌های معاصر آذربایجان، مالک گنجینه عظیم هنر و ادبیات تاریخی اسلامی خویش هستند و سروده‌های استادانه خود را با ایده‌های بشر دوستانه و حفظ سنن عاشیقی در میان مردم رواج می‌دهند و وقت و بی‌وقت در مجالس عروسی و جشن‌ها حاضر می‌شوند و هم از این راه معیشت روزانه خود را نیز تأمین می‌کنند.

در روزگاران گذشته به این هنرمندان علاوه بر "اوزان" "عاشیق" "وارساق" "یانشاق" هم می‌گفتند و هنرمندترین و شایسته‌ترین شان "دده" اطلاق می‌شد و آهنگ‌های عاشیقی 72 عدد بوده که امروزه اگر آهنگ‌های مناطق و سرزمین‌های مختلف را به حساب آوریم صدها آهنگ متنوع عاشیقی وجود دارد که از آنها 50 موردشان در آذربایجان غربی رایج است.

عقب نشینی وزارت ارشاد از قانونی که ضد هنر موسیقی استخواننده موسیقی ایرانی: دلال صفتان برای موسیقی تعیین تکلیف می‌کنند / اعتراض به وزیر ارشاداعلام برگزاری ششمین جایزه و جشنواره موسیقی نوای خرم"گوهر جان" حاصل همکاری سه چهره موسیقی ایران رونمایی می‌شودآذربایجان غربی از قدیم‌الایام خاستگاه هنرهای چوبی بوده که از زیر مجموعه‌های آن می‌توان به ساخت، سازهای سنتی اشاره کرد و وجود مواد اولیه‌ی مرغوب و مناسب و راحتی در تهیه‌ی آن‌ها این استان را به یکی از قطب‌های مهم تولید آلات و ادوات موسیقی تبدیل کرده است.

حضور پرشور جوانان در کارگاه‌های ساخت و ساز سنتی سبب می‌شود که همه ساله تعداد زیادی از آلات موسیقی مانند "تار" "سه‌تار" "کمانچه" "تنبک" و "بربط" را (البته از نوع مرغوب آن) به بازارهای داخلی و خارجی عرضه نمایند و آینده امیدوار کننده‌ای را برای این هنر سنتی ترسیم کنند.

ساز عاشیقی اسلحه‌ای برای دفاع از حق مردم

عاشیق همان معنی دلباخته و دلداده است و هنرمندی است خوش قریحه، شیرین‌بیان، خلاق، خوش صدا و دارای طبع شعری که همراه با نواختن ساز آواز خوانده و داستان می‌سراید، مورخان و محققان تاریخ پیدایش هنر عاشیق را در حدود 2 هزار سال پیش می‌دانند که از آن زمان  تدریج سیر تکاملی خود را طی نموده و بعد از فراز و نشیب بسیار به شکل کنونی به‌دست ما رسیده است.

ساز عاشیق علاوه بر اینکه یک ابزار اجرایی موسیقی در آذربایجان است در طول تاریخ در حکم اسلحه آتشینی در دست قهرمانان بوده و گاه مانند شمشیری تیز به قلب دشمنان کشور فرو رفته و ستم دیدگان را بر علیه ستمکاران و حاکم ظالم شورانیده است همچنین از عاشیق های قدیمی و معروف آذربایجان عاشیق علی عسگر، درویش قربانی، عاشیق آلی، عاشیق فرهاد، عاشیق درویش را می‌توان نام برد.

 

در طول تاریخ گذشته عاشیق ها ضمن شرکت در مجالس عروسی و عزا داستان‌های عبرت آمیز آذربایجان همچون کوراوغلو، آسلی و کرم، حیدر و بهرام را به مردم مشتاق تعریف می‌کردند و اخبار و اطلاعات مردم دهات و مناطق مختلف سرزمین بزرگ آذربایجان را به یکدیگر می‌رساندند.

آذربایجان غربی مهد موسیقی سنتی

کارشناس حوزه هنری موسیقی آذربایجان غربی می‌گوید: موسیقی از گذشته تاکنون در تمامی جوامع بشری مطرح بوده و آیتم‌های اصلی فرهنگی هر کشور و هر قومیت را تشکیل می‌دهد و هر کشوری دارای موسیقی ملی خود بوده و قبل از اینکه یک هنر باشد از زمان قدیم جزو علم ریاضی بوده است.

داریوش علیزاده می‌افزاید: آذربایجان غربی مهد موسیقی است و به دلیل داشتن قومیت‌های مختلف و مرزی بودن منطقه و داشتن مرز مشترک با کشورهای همسایه و تبادلات فرهنگی با افراد این کشورها فرهنگ و سنن آنان نیز در موسیقی و فرهنگ ایرانی و آذری تأثیر گذاشته است.

وی تصریح می‌کند: یک سری از موسیقی‌ها وارداتی است و یک سری از آن‌ها موسیقی‌های محلی و بومی است موسیقی‌های وارداتی از طریق مرزها یا سایر وسایل ارتباطی از جمله اینترنت، تلویزیون، ماهواره‌ها از فرهنگ‌های مختلف وارد موسیقی استان شده است خصوصا موسیقی فولکلور و سنتی ترکیه که به دلیل اشتراکات مذهبی و زبانی موسیقی  آذربایجان غربی بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

موسیقی عاشیق آذربایجان غربی به ثبت ملی رسیده است

وی تاکید می‌کند: ارومیه در موسیقی بومی عاشیق صاحب سبک و مکتب است، موسیقی عاشیق به‌عنوان میراث بشر در سازمان یونسکو به نام جمهوری آذربایجان  به ثبت جهانی رسیده است در سال 92 نیز در آذربایجان غربی به نام ارومیه ثبت ملی شده است.

علیزاده می‌گوید: موسیقی جلمان یکی دیگر از موسیقی‌های سنتی با قدمت کهن در آذربایجان غربی است و در واقع یک نوع موسیقی رقص با حرکات موزون به شمار می‌رود که در میان اقوام مختلفی از جمله اعراب، کردها، ترک‌ها  در آذربایجان غربی رایج است این رقص در استان دارای متد خاصی است.

وی با اشاره به اینکه در عروسی‌های آذربایجان غربی طی زمان گذشته در مجلس آقایان موسیقی عاشیقی و در مجلس خانم‌ها کمان قوال (کمانچه و دایره) نواخته می‌شد که با رقص جلمان مجلس را گرم می‌کردند، جلمان یک نوع رقصی است که کوچک و بزرگ همه با هم به طور دایره‌وار دست یکدیگر را می‌گیرند و به نوعی نماد اتحاد و همبستگی را تداعی می‌کنند.

کارشناس حوزه هنری موسیقی آذربایجان غربی بیان می‌کند: موسیقی کمانچه و دایره در سال‌های پیشین جایگاه خاصی را در آذربایجان غربی داشت و صاحب یک موسیقی ویژه‌ای بود که امروزه دیگر چنین سبک و نوازنده‌ای در استان وجود ندارد آخرین و مشهورترین نوازنده این کمان یدالله حاجی زاده بود که فوت کردند و الان به دلیل بی‌توجهی به این موسیقی قدیمی و آمدن ارکسترها و آلات موسیقی جدید بیشتر موسیقی‌های سنتی منقرض شده‌اند.

نسل جدید با نوای سنتی و محلی آشنایی ندارند

داریوش علیزاده می‌افزاید: موسیقی محلی و ملی در سطح کشور وضعیت مساعدی ندارد جوانان با ماهیت موسیقی اصیل فولکلور و ارزش‌هایی که این موسیقی دارد آشنایی ندارند و هویت فرهنگی‌شان راگم‌کرده‌اند و این نوع آهنگ را نوعی بی کلاسی و بی فرهنگی برای خود تلقی می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که فرهنگ‌های جوامع مختلف در آن به هر شکلی تبلیغ می‌شود و سعی در غالب کردن فرهنگ خود دارند که متأسفانه این جریان در جامعه ما بازخورد خوبی نداشته و علاوه بر اینکه از تبلیغ فرهنگ خود در سایر کشورها  بازمانده‌ایم در  کشور خودمان نیز دچار بحران فرهنگی هستیم.

علیزاده می‌گوید: واحد موسیقی حوزه هنری در آذربایجان غربی برای حفظ فرهنگ موسیقی سنتی در سال 83 تأسیس شد و طی این 15 سال کارهایی برای حفظ و ترویج این نوع موسیقی در استان انجام گرفته است از جمله شناسایی تعداد نوازندگان سبک موسیقی عاشقی استان، تولید آلبوم موسیقی عاشقی مکتب ارومیه برای معرفی نوازندگان و مکتب عاشقی ارومیه وبرای اولین بار کانون عاشیق‌های آذربایجان غربی ایجاد شد.

کارشناس حوزه هنری موسیقی آذربایجان غربی تأکید می‌کند: از عمده‌ترین مشکلات حوزه هنری موسیقی استان نداشتن اماکن مناسب توزیع سی دی‌های مجاز برای عرضه موسیقی‌های محلی و بومی، عدم تخصیص بودجه کافی برای اجرای برنامه‌های توسعه گرا در حوزه موسیقی سنتی، تبلیغات ضعیف در تمامی حوزه‌ها خصوصاً فرهنگ غنی موسیقی سنتی، عدم حمایت صدا و سیمای استان از این رویداد در حالی که کانون عاشیق‌ها قریب به 8 سال است که در حوزه آشنایی بیشتر مردم با موسیقی سنتی عاشیقی و حفظ فرهنگ آذربایجان غربی برنامه رایگان اجرا می‌کند.

گزارش از زهرا بخشی

انتهای پیام/ش

R41361/P/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۸۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید ۱۵۷ هزار نفر از موزه‌های استان همدان

به گزارش خبرگزاری مهر، امیرحسین فریب اظهار کرد: تعداد بازدید مسافران از موزه‌ها و اماکن تاریخی تحت پوشش این اداره‌کل از ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ به ۱۵۷ هزار و ۴۸۳ مورد رسید که نسبت به سال گذشته رشد ۹.۷ درصدی داشته است.

وی افزود: در این میان آرامگاه و موزه بوعلی با بازدید ۶۱ هزار و ۳۶ نفر در جایگاه نخست، آرامگاه باباطاهر با بازدید ۴۹ هزار و ۹۴۰ نفر در جایگاه دوم و موزه و شهر باستانی هگمتانه با بازدید ۲۶ هزار و ۶۸۴ نفر در جایگاه سوم، بازدیدها قرار گرفته است.

فریبا افزود: گنبد علویان در شهر همدان با بازدید ۵ هزار ۴۰۲ در رتبه بعدی قرار داشت.

وی به بازدید گردشگران از موزه‌های شهرستان‌ها نیز اشاره کرده و گفت: در این مدت ۳ هزار ۴۳۱ نفر از موزه لطفعلیان ملایر، ۱ هزار و ۸۴۱ نفر از ارگ نوشیجان ملایر و ۳ هزار و۲۰۸ نفر از موزه تویسرکان و ۱ هزار و ۷۶۲ نفر از موزه میررضی آرتیمانی در شهرستان تویسرکان بازدید داشته اند.

فریبا ادامه داد: از موزه شهدا نهاوند ۲ هزار و۴۸۹ نفر، از موزه حمام حاج آقا تراب ۲ هزار و۶۷۱ نفر و موزه تاریخ و فرهنگ اسدآباد ۲۱۷ نفر بازدید داشته‌اند.

وی گفت: مسافران به منظور حفظ آثار تاریخی که شناسنامه و هویت یک کشور محسوب می‌شود از هرگونه اقدام تخریبی همچون نوشتن یادگاری و عکاسی با فلاش در موزه‌ها خودداری کنند و به مسافران توصیه می‌شود نظر به راه اندازی فروش اینترنتی و الکترونیکی بلیت‌ها در اماکن و موزه‌های استان از طریق اینترنت بلیت‌ها را خریداری کنند.

وی ادامه داد: حفظ آرامش محیط در هنگام بازدید از موزه‌ها اقدامی در راستای احترام به تاریخ، هنر و فرهنگ کهن این مرز و بوم ارزیابی می‌شود و طبیعتاً اسباب بهره مندی، دانش‌افزایی و فراهم آوردن اوقات خوشی را برای بازدیدکنندگان از این اماکن فراهم کند.

کد خبر 6080345

دیگر خبرها

  • دوره آموزشی آشنایی با قوانین بیمه و مالیات در صنعت گردشگری در ارومیه
  • درخشش عکاس محیط زیست آذربایجان غربی در جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • از توجه ویژه وزارت فرهنگ به هنرمندان اصیل موسیقی تا حضور دیگر کشورها در نمایشگاه کتاب
  • فراخوان نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر در سیستان و بلوچستان منتشر شد
  • بازدید بیش از ۱۵۷ هزار مسافر از موزه‌های همدان
  • بازدید ۱۵۷ هزار نفر از موزه‌های استان همدان
  • تاکید استاندار آذربایجان‌غربی بر ترویج فرهنگ اقامه نماز در جامعه
  • نهادینه سازی فرهنگ ایثار از رسالت‌های اصحاب رسانه دارد
  • تربیت نوجوانان با فرهنگ مهمترین هدف کانون های مساجد است