چرا حضور زنان به عنوان روشنفکر و متفکر در جامعه ما کمرنگ است؟
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۶۸۹۶۹
دلیل اینکه ما حضور زنان را در طول تاریخ تفکر پررنگ نمیبینیم؛ نخست، ناباوری مردان به تولیدات فکری زنان، دوم فراهم نبودن بسترهای تولید فکر برای زنان بهدلیل طرح وارههای کهن غلط، سوم ممانعتهای ترویج افکار زنان است و در نهایت تلقی جنسیتی از ویژگیهای انسانی است. در حالی که اینها جبرهای تاریخی است و در طول تاریخ بر زنان تحمیل شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
1. اگر تفکر را به مفهوم «نظریه پردازی» تلقی کنیم نه «عقلورزی»، درمییابیم که عقل مقولهای فراجنسیتی است. حتی با تصریح آیات قرآن کریم، عقل اساساً جنسیتبردار نیست. بلکه ظرفیت انسانی به ما هو انسان است و هر انسانی از آن بهرهمند است منتهی شرط بهرهمندی ازعقل، ورزیدگی آن است.
از این جهت، طرحوارههای کهنهای که در ذهنیت تاریخی بشر جا مانده که زن ضعیفه و... است، همگی برخاسته از موقعیتهایی است که به زن فرصت تفکرورزی داده نشده است. خیلی طبیعی است که اگر مردان نیز در موقعیتی مشابه زنان قرار گیرند، فرصت ورزیدگی عقلی پیدا نمیکنند و در نتیجه نمیتوانند ایده پردازی و نظریه پردازی کرده و مطرح شوند.
واقعیت این است که این ورزیدگی عقلی در تعامل اجتماعی و بده بستانهای حاصل از آن کسب میشود؛ وقتی فردی را در یک محیط محدود، محصور کنیم بهطوری که تنها با افراد محدودی سر و کار داشته باشد و چندان با مسألههای جدی، مواجههای پیدا نکند و تجربیات متنوع و پیچیدهای نداشته باشد، طبیعی است که قدرت عقلورزی در او رو به ضعف میگذارد.
2. روندهای عمده تاریخ به صورتی بوده که به زنان فرصت تجربهآموزی، تعامل و بده بستانها فکری و اجتماعی را نداده است. بنابراین، علت اینکه زنان در حوزه فکر ظهور و بروزی ندارند و به تعبیری در تاریخ تفکر غایب هستند را نه در ماهیت زن بلکه در موقعیتهایی که در طول تاریخ از سرگذرانده است، باید دید.
اگر ماهیت زن بهعنوان یک انسان را از موقعیتش تفکیک نکنیم، در آن صورت، در مورد زنان دچار سوءفهم خواهیم شد. به همین دلیل زنان نتوانستهاند، نظریات جدی را مطرح کنند یا نخبگان زن کمتری در مقایسه با مردان داریم چون فرصت برای این تجربهآموزی و فعلیت بخشیدن به قوه عقلورزی کمتر فراهم آمده است. حاکمیت دیدگاههای مردانه باعث شده تا همچنان طرح وارههای قالبی در جامعه وجود داشته باشد.
3. همواره در طول تاریخ، زنان آوردههای فکری مردانه را استفاده میکردند و به همین دلیل خودشان در فرآیند تفکر قرار نمیگرفتند. حتی نگاه زنان به خودشان از یک زاویه مردانه است چون از نتیجه تفکر مردانه استفاده کردهاند و خود در فرآیند تولید تفکر نبودهاند. امروز که زنان در مقایسه با گذشته فرصت تجربهاندوزی بیشتری یافتهاند، در فرآیند تولید تفکر قرار گرفتهاند، اما در توزیع و انتشار تفکر هم با محدودیت مواجه هستند. وقتی در یک جامعه رویکرد مردانه غالب است، همچنان ناباوری به اصالت تفکر زنانه بهعنوان جنس درجه دو، تحت تأثیر طرح وارههای قالبی قرار دارد. باور به تولید تفکر توسط زنان وجود ندارد و چون این باور وجود ندارد، بنابراین خیلی طبیعی است که در نشر و توزیع نظریات و تفکرات زنان هم با خست رفتار شود.
4. دلیل اینکه ما حضور زنان را در طول تاریخ تفکر پررنگ نمیبینیم؛ نخست، ناباوری مردان به تولیدات فکری زنان، دوم فراهم نبودن بسترهای تولید فکر برای زنان بهدلیل طرح وارههای کهن غلط، سوم ممانعتهای ترویج افکار زنان است و در نهایت تلقی جنسیتی از ویژگیهای انسانی است. در حالی که اینها جبرهای تاریخی است و در طول تاریخ بر زنان تحمیل شده است.
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۸۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعهشناسی دیوان سالاری در ایران» نوشته علیاکبر فرهنگی چاپ و رونمایی شد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعهشناسی دیوان سالاری در ایران» نوشته علیاکبرفرهنگی استاد ممتاز دانشگاه تهران که توسط انتشارات علمی فرهنگی روانه بازار نشر شده است، رونمایی شد.
پروفسور فرهنگی در این مراسم ضمن ابراز خرسندی بخاطر حضور در جمع دانشجویان فارغالتحصیل دانشگاه گیلان، درباره کتاب «تاریخ تحلیلی جامعهشناسی دیوان سالاری در ایران» گفت: این کتاب حاصل بیش از ۵۰ سال مطالعات من بوده است که در شش جلد فیشبرداری شده بود و سه جلد آن تقدیم ناشر شده است. اکنون جلد اول و دوم کتاب چاپ شده است و جلد سوم آن درحال چاپ است و هماکنون درحال نگارش جلد چهارم آن هستم که در آن تاریخ تحلیلی جامعهشناسی دیوان سالاری در ایران آمده است.
وی به توضیحاتی پیرامون این کتاب پرداخت و افزود: در جلد اول کتاب، یکسری از مباحث نظری دیوانسالاری را مطرح کردهام که سرزمین ما بیش از سههزار سال تاریخ مدون دارد و تاریخ دیوانسالاری قبل از اسلام، اوایل اسلام، دوره پیامبر (ص) و خلفای راشدی به تحریر در آورده شده است. در جلد دوم نیز دوره خلفای بنیامیه و بنیعباس نگاشته شده است.
این استاد ممتاز دانشگاه ادامه داد: ردپای ایرانیان بعد از دوره خلفای بنیامیه و بنی عباس که بهمدت ۵۰۰ سال طول کشیده است، در اداره مملکت وسیع اسلامی از مرزهای چین تا قلب اروپا مهم و برجسته است.
این مراسم به همت انتشارات علمی و فرهنگی و انجمن فارغالتحصیلان رشته مدیریت سال ۵۰-۱۳۴۹ دانشگاه گیلان (مدرسه عالی مدیریت گیلان) برگزار شد.
گفتنی است؛ پروفسور علیاکبر فرهنگی (متولد ۱۳۲۱-طالقان) در طول عمر خود به مطالعه و تحصیل در رشتههای گوناگون از ادبیات گرفته تا علوم دینی و سپس زبان، مدیریت، جامعهشناسی، اقتصاد و ارتباطات همت گمارده است.