Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- زهرا بهرامی: تنها مجتمع تولید میگو در شمال کشور و سومین قطب تولید پرورش میگوی کشور این روزها درگیر ادعای واگذاری‌های ابهام برانگیز این سایت ها است. فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه شیلات معتقدند در این قضایا به جای رسیدن سود به ساحل‌نشینان جیب سرمایه‌گذارانی که وابسته به برخی از چهره‌های سیاسی اند پُر پول‌تر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سایت چهار هزار هکتاری پرورش میگوی گمیشان از سال ۹۲ وارد مرحله تولید انبوه شده و هم‌اکنون ۸۰ درصد از محصول تولیدی آن به خارج کشور صادر می‌شود.

مدیرکل سابق شیلات استان گلستان دراین‌باره به خبرنگار مهر اظهار کرد: پرورش میگو در گلستان را از سال ۱۳۸۸ احیا کردیم؛ کار پرورش را با ۳۰ هزار دانه در سال آغاز کرده و به تولید ۵۰ میلیون قطعه در سال رساندیم.

علی اکبر پاسندی با اشاره به اینکه مخالفت‌ها و مقاومت‌های بسیاری در آن سال‌ها وجود داشت، گفت: بسیاری از مدیران اصرار داشتند گلستان جایگاهی برای پرورش میگو ندارد و ظرفیت توسعه شیلاتی این استان در پرورش ماهیان خاویاری است.

وی افزود: بنده دانش‌آموخته حوزه شیلات بودم و می‌دانستم میگو می‌تواند برای استان محرومی همچون گلستان ارزآوری و اشتغال پایدار به همراه داشته باشد؛ پیگیری‌های بسیاری انجام شد و با وجود تمام مخالفت‌ها و مقاومت‌ها در آن زمان و در حالی که سرمایه گذاران استان رغبتی به پرورش میگو نشان نمی‌دادند از جنوب کشور سرمایه‌گذار آوردیم و کار پرورش در استان را آغاز کردیم.

پاسندی در زمان مسئولیت خود در سال ۱۳۹۱ از برنامه‌ریزی برای واگذاری یک هزار هکتار از مزارع پرورش میگو به فارغ التحصیلان شیلات و کارشناسان این بخش خبر داد و گفته بود که توسعه این سایت زمینه را برای اشتغال ساحل‌نشینان که شغلی ندارند و زندگی آن‌ها وابسته به دریاست، فراهم می‌کند و با توسعه سایت گمیشان برای آنها فرصت شغلی خوبی ایجاد می‌شود.

این پایان وعده‌ها برای واگذاری مزارع پرورش میگو به فارغ التحصیلان دانشگاهی و ساحل‌نشینان نبود و سال ۱۳۹۵ هم امانگلدی ضمیر فرماندار وقت گمیشان وعده داد که بر اساس هماهنگی‌های انجام شده بخشی از سایت پرورش میگوی گمیشان پس از آماده سازی توسط سرمایه‌گذاران به دانش آموختگان دانشگاهی و افراد واجد شرایط بومی شهرستان واگذار می‌شود.

فقط کد دبیرخانه گرفتیم، سهمی نصیب فارغ التحصیلان نشد

یک فارغ التحصیل کارشناسی ارشد شیلات گرایش تکثیر و پرورش آبزیان درخصوص واگذاری مزارع پرورش میگوی سایت گمیشان به خبرنگار مهر اظهار کرد: از اوایل دهه ۹۰ تاکنون منتظر واگذاری مزارع پرورش میگو گمیشان به فارغ التحصیلان دانشگاهی هستیم اما در این مدت تنها توانستیم کد دبیرخانه دریافت کنیم.

سیداحسان صابری افزود: در این مدت شیلات گلستان نه پاسخ روشنی به فارغ التحصیلان دانشگاهی و شرکت تعاونی‌های تشکیل شده در این حوزه داده است و نه فارغ التحصیلان و اهالی بومی سهمی از واگذاری مزارع برای پرورش داشته‌اند.

مزارع به افرادی داده شده که کار با ماهی ۲ میلیون تومان را به کارشناسان و مدیران فنی پیشنهاد می‌کنند تا سود بیشتری به جیب بزنند عضو نظام مهندسی کشاورزی گلستان ادامه داد: اواخر سال گذشته در جلسه ستاد میگو که به ریاست استاندار وقت (سیدمناف هاشمی) تشکیل شد واگذاری مزارع برای پرورش امسال تعیین تکلیف شد اما بازهم فارغ التحصیلان سهمی از این واگذاری‌ها نداشتند.

وی اضافه کرد: با نگاهی به لیست مزارع واگذار شده مشخص می‌شود بسیاری از چهره‌های سیاسی که به برخی چهره‌های سیاسی و مدیران پیشین و فعلی استان وابستگی دارند، مزرعه دیرافت کرده‌اند اما تحصیل‌کردگان بیکار و اهالی بومی سهمی از این واگذاری‌ها ندارند.

صابری از ارسال نامه اعتراض آمیز به وزیر جهادکشاورزی با امضا بیش از ۱۰۰ فارغ التحصیل رشته شیلات در گلستان خبر داد و تصریح کرد: شیلات گلستان مدعی است مزارع را به سرمایه‌گذارانی که توان مالی کافی دارند واگذار کرده است اما بحث ما این است آیا صرف داشتن پول کفایت می‌کند آیا برای این کار تجربه و تحصیلات مرتبط نیاز نیست.

پیشنهاد کار به مدیران فنی با حداقل دستمزد

این مدیر فنی مزارع شیلاتی بیان کرد: متأسفانه مزارع به افرادی واگذار شده که حاضر به بکارگیری مدیران فنی و فارغ التحصیلان دانشگاهی با حقوق واقعی نیستند؛ آنها کار با ماهی دو میلیون تومان (معادل دستمزد کارگر صفر) را به مدیران فنی و کارشناسان پیشنهاد می‌کنند تا سود بیشتری به جیب بزنند.

وی گفت: شیلات در حالی به ما می‌گوید که شما واجد دریافت مزارع پرورش میگو نبوده‌اید که قرار بود واگذاری‌ها بر اساس دانش فنی و توان سرمایه‌گذاری انجام شود. ما دانش فنی لازم را داشتیم و اگر توان مالی ما کافی نبود چرا اجازه استفاده از تسهیلات با بهره چهاردرصدی از محل اعتبارات مناطق محروم و مرزی به ما داده نشده است.

هیچ‌گونه ابهامی در واگذاری‌ها وجود ندارد سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی که توان مالی بیشتری داشتند در اولویت واگذاری قرار گرفتند صابری یادآور شد: گلستان حدود هزار فارغ التحصیل دانشگاهی در حوزه شیلات دارد؛ آیا یکی از مزارع واگذار شده در سایت چهار هزار هکتاری میگو سهم ما فارغ التحصیلان نبوده است؛ این سوالی است که بارها از مسئولان شیلات پرسیده‌ایم و بی‌پاسخ باقی مانده است.

این پژوهشگر حوزه شیلات خاطرنشان کرد: پرورش میگو جزو طرح‌های زودبازده سرمایه‌گذاری و ارزآور است که در بازه زمانی چندین ماهه سودی معادل دو برابر هزینه تمام شده عاید سرمایه‌گذاران آن می‌کند و با گذشت چند سال ساحل نشینان و فارغ التحصیلان دانشگاهی گلستان از این سود محروم هستند و همه تصمیم‌گیری‌ها به نفع سرمایه‌گذارانی که وابستگی خویشاوندی و یا سیاسی به مسئولان و تصمیم‌گیران استانی دارند، انجام می‌شود.

در حالی که فارغ التحصیلان دانشگاهی حوزه شیلات نسبت به واگذاری مزارع پرورش میگوی گمیشان انتقاد دارند و رونوشت نامه اعتراضی به وزیر جهادکشاوری را به خبرنگاری مهر هم ارسال کرده‌اند اما معاون آبزی پروری اداره کل شیلات استان گلستان مدعی است واگذاری‌ها بر مبنای صلاحیت افراد حقیقی و حقوقی که فرم سرمایه‌گذاری پُر کرده‌اند، انجام شده است.

محمود سقلی به خبرنگار مهر اظهار کرد: مجتمع پرورش میگوی گمیشان از سال ۱۳۹۲ به بعد به تولید انبوه رسیده و هرساله از نظر سطح و تولید بین ۴۵ تا ۵۵ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه گلستان رتبه سوم تولید میگو در کشور را داراست، افزود: میزان تولید میگو در گلستان دو هزار و ۵۸۵ تن در سال گذشته بوده که پیش بینی می‌شود میزان تولید امسال به بیش از چهار هزار تن برسد.

معاون آبزی پروری شیلات گلستان ادامه داد: میگوی تولیدی گلستان در ۶ کارگاه در استان عمل‌آوری شده و سپس بین ۸۰ تا ۸۵ درصد از آن به خارج از کشور صادر می‌شود.

میگوی گلستان که به سودآوری رسیده همه متقاضی شده‌اند

وی با این توضیح که از سال گذشته میگوی گلستان به اوج رسیده و سودآور شده است، راجع به واگذاری‌های مزارع پرورش میگو سایت گمیشان گفت: سیکل واگذاری به این شکل است که افراد حقیقی و حقوقی به شیلات درخواست می‌دهند و فرم سرمایه‌گذاری پر می‌کند و در ستاد میگوی گلستان که به ریاست استاندار و معاون هماهنگی امور عمرانی و اقتصادی استاندار و رئیس جهاد کشاورزی مدیرکل دامپزشکی، شیلات، دارایی، رئیس امور اراضی و رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی تشکیل می‌شود، این فرم‌ها ارزیابی شده و نسبت به واگذاری مزارع به افراد حقیقی و حقوقی تصمیم‌گیری می‌شود.

سقلی ادامه داد: این فرم‌های سرمایه‌گذاری آیتم‌های مختلف و درصدهای امتیازی متفاوت دارند واگذاری‌های مزارع پرورش میگو بر اساس توان فنی و مالی افراد حقیقی و حقوقی انجام شده است.

وی با بیان اینکه حالا که پرورش میگو در گلستان به اوج و سودآوری رسیده خیلی‌ها متقاضی شده‌اند؛ تصریح کرد: رسانه‌ها وظیفه دارند در این حوزه شفاف‌سازی کنند؛ بعضی از دوستان که در واگذاری‌ها انتظاراتشان برآورده نشده است موضوع را ابهام‌برانگیز می‌دانند وگرنه هیچ‌گونه ابهامی وجود ندارد و به طور قطع و یقین سرمایه‌گذارانی که توانمندی مالی بیشتری داشتند در واگذاری‌ها اولویت بیشتری داشته و دارند.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گلستان خاطرنشان کرد: فارغ التحصیلان دانشگاهی حوزه شیلات قبل از سال ۱۳۹۰ تعاونی تشکیل داده و تقاضای واگذاری زمین داشتند اما آن زمان توان مالی نداشتند و بعد از آن دیگر پیگیر نشدند.

به هر حال ادعاهای سقلی معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گلستان با اسناد و مدارک ارسال شده به خبرگزاری مهر از سوی فارغ التحصیلان دانشگاهی همخوانی ندارد و به نظر می‌رسد موضوعیست که باید با وسواس و حساسیت بیشتری از سوی نهادهای نظارتی پیگیری شود.

کد خبر 4644417

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل شیلات گلستان گمیشان پرورش میگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۹۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری سایت دوازدهم آزادشهر به متقاضیان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، صبح امروز معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار به همراه مسئولان استانی از وضعیت ساخت و ساز سایت دوازده امام آزادشهر بازدید نمودند و در ادامه نشستی با موضوع تسریع در روند واگذاری این واحد‌ها برگزار گردید.


مهندس ابوالحسینی در این نشست گفت: ۶۰ واحد این سایت تا ۱۵ روز آینده به متقاضیان واگذار می‌شود و ۱۲۰ واحد دیگر بزودی با تسریع در روند ساخت و ساز واحد‌ها به متقاضیان واگذار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • نقش مؤثر مراکز مشاوره در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان
  • بررسی نقش مراکز مشاوره و سبک زندگی در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ التحصیلان
  • واگذاری سایت دوازدهم آزادشهر به متقاضیان
  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • یکی از مسائل جدی کشور فارغ التحصیلان فاقد دانش است
  • حمایت دانشگاه تهران از فارغ التحصیلان و دانشجویان جویای کار
  • کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در آمریکا برای دومین سال متوالی
  • دستگیری سرشبکه هرمی سایت غیرقانونی ارز دیجیتال ترینوست در گلستان
  • فرایند کاشت و پرورش طالبی ارگانیک در خانه (فیلم)
  • سرشبکه هرمی سایت غیرقانونی ارز دیجیتال ترینوست در گلستان بازداشت شد