Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، آژانس فضایی اروپا آزمایش نمونه اولیه از یک دستگاه جدید به نام «سیستم تخلیه قمری»(LESA) را در مأموریتی موسوم به «NEEMO 23» در اعماق اقیانوس اطلس آغاز کرده است. این فناوری یک روز برای نجات فضانوردان آسیب دیده روی ماه استفاده خواهد شد.

دانشمندان آژانس فضایی اروپا در حال آزمایش دستگاهی هستند که می‌تواند یک روز فضانوردانی را که در حال اکتشاف سطح ماه زخمی می‌شوند یا آسیب می‌بینند، نجات دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو فضانورد این دستگاه را به اعماق اقیانوس اطلس بردند. هدف این بود که ببینند آیا این فناوری می‌تواند به فضانوردانی که لباس‌های سنگین و حجیمی می‌پوشند در صورت وارد شدن آسیب در حال اکتشاف سطح ماه کمک کند و جان آنها را نجات دهد یا نه.

«لسا» که توسط آژانس فضایی اروپا طراحی شده است دارای ساختاری هرم شکل است که برای بالا کشیدن یک فضانورد افتاده بر زمین و حمل وی روی یک برانکار متحرک و رساندن وی به فرودگر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این فرآیند کمتر از ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

«هرو استیونین» رئیس آموزش راهپیمایی فضایی و عملیات تخلیه آژانس فضایی اروپا گفت: تاکنون هیچ راهی برای نجات فضانوردی که در حین مأموریت آسیب می‌بیند یا حمل وی توسط یک فضانورد دیگر وجود نداشت. هدف ما این بود که اقدامات نجات را با وجود لباس‌های حجیم فضانوردی فراهم کنیم.

دو فضانورد و خدمه مأموریت NEEMO 23 دستگاه لسا را به عمق اقیانوس اطلس منتقل کردند تا سطح ماه را شبیه‌سازی کنند. سامانتا کریستوفورتی فضانورد آژانس فضایی اروپا و جسیکا واتکینز فضانورد ناسا، نمونه اولیه این دستگاه را طی یک راهپیمایی فضایی شبیه‌سازی شده در عمق آب آزمایش کردند.

آنها سعی کردند از این دستگاه در حالی که دستکش‌ها و لباس فضایی حجیم و دست و پا گیر را بر تن یک شبیه‌ساز محصول شرکت فرانسوی «کامکس» (Comex) در نقش فضانورد زخمی کرده بودند استفاده کنند.

استیونین گفت: اهمیت فراهم آوردن موقعیت نجات در خلال اکتشاف ماه برای فضانوردان زیاد است. ما چهار سال پیش در مرکز فضانوردی ESA بر روی مفاهیم قابل دستیابی کار کردیم تا به توسعه این دستگاه رسیدیم.

لسا به مدت ۹ روز در این عمق خواهد ماند و بازخورد دو فضانورد در استفاده از آن به پیشرفت بیشتر این دستگاه کمک خواهد کرد.

این دومین نسخه از لساست. نمونه اولیه قبلی در مأموریت NEEMO 22 در سال ۲۰۱۷ توسط دو فضانورد دیگر مورد آزمایش قرار گرفت.

انتهای پیام/

178 / 159 اطلس آژانس فضایی اروپا فضانوردانی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اطلس آژانس فضایی اروپا فضانوردانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۰۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقابل هوش مصنوعی و انسان در نبرد هوایی ارتش آمریکا!

به گزارش نشریه TheVerge / ترجمه در گروه استان‌های‌ ‌ایسکانیوز از اصفهان، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا موسوم به «دارپا» (DARPA) در راستای «برنامه تکامل نبرد هوایی» (Air Combat Evolution) از دسامبر ۲۰۲۲ میلادی در حال آزمایش و توسعه هوش مصنوعی بوده است. این آژانس در تلاش بوده که فناوری هوش مصنوعی را به‌گونه‌ای توسعه دهد که نه تنها بتواند به‌صورت خودران یک جت جنگنده را هدایت کند، بلکه پروتکل‌های ایمنی نیروی هوایی ایالات متحده را نیز رعایت شود.

پس از تکمیل شبیه‌سازی عملیات داگ‌فایت [Dogfight به نبرد هوایی گفته می‌شود که دو هواپیمای جنگنده در فاصله نزدیک به‌هم، درگیر می‌شوند]، دو جنگنده با استفاده از هوش مصنوعی به‌عنوان خلبانِ خودران (Autopilot) طراحی شدند. سپس DARPA کار خود را با نصب این سامانه بر روی دو جنگنده X-62A ادامه داد. این جنگنده‌ها، هواپیمای تمرینی خلبانان نیروی هوایی ارتش آمریکا محسوب می‌شوند.

این اقدام به DARPA اجازه داد تا جنگنده‌های خودران با هوش مصنوعی را در پایگاه هوایی ادواردز کالیفرنیا پرواز دهد؛ جایی که این آژانس مدعی شده «اولین آزمایش موفقیت‌آمیز داگ‌فایت هوش مصنوعی علیه انسان» را انجام داده است!

خلبانانِ انسانی که در کنار سامانه خودران هوش مصنوعی درون کابین X-26A قرار گرفتند، قابلیت غیرفعال‌سازی هوش‌مصنوعی در هر لحظه‌ای را داشتند؛ اما DARPA ادعا کرده که در این آزمایش نیازی به این‌کار نبوده است.

این هواپیمای آزمایشی در برابر دو جت جنگنده F-16 قرار گرفتند که کاملاً توسط انسان کنترل می‌شد، تا ارتفاع ۶۰۹ متری اوج گرفته و به سرعت ۲ هزار کیلومتر در ساعت رسیدند. آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا البته جزییاتی از «پیروز این نبرد» ارائه نکرده است.

بیل گری، خلبان آزمایشی ارشد در دانشکده خلبانی آزمایشی نیروی هوایی، درباره نبرد نزدیک این جنگنده‌ها گفت: عملیات داگ‌فایت (Dogfighting)، چالش اصلی آموزشی ما برای خلبانانِ تحت تعلیم بود که با ورود سامانه‌های هوش مصنوعی، خوش‌بختانه این چالش حل شده است.

بنابر اعلام DARPA جنگنده‌های خودران هوش مصنوعی تاکنون در مجموع ۲۱ پرواز آزمایشی انجام داده و این آزمایش‌ها در سال جاری میلادی نیز ادامه خواهد داشت.

هرچند پیشرفت‌های سریع علمی در حوزه هوش مصنوعی، نگرانی‌هایی را در مورد نحوه استفاده نظامی از این فناوری ایجاد کرده است. در همین رابطه، سال گذشته روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده بود که پنتاگون برای تقویت قابلیت‌های نظامی و افزایش شمار هواپیماهای بدون سرنشینِ خود، توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی را دنبال می‌کند.

خبرنگار: علی سمیرمی پوده

انتهای خبر/

کد خبر: 1228103 برچسب‌ها آمریکا هوش مصنوعی نیروی هوایی ارتش

دیگر خبرها

  • مقررات جدید اروپا برای مبارزه با پولشویی
  • ۳ فضانورد چینی به سمت ایستگاه فضایی چین رفتند
  • ۳ فضانورد چینی به ایستگاه فضایی می‌روند
  • ۳ فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی شان می شوند
  • ۳ فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند
  • ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟+ فیلم
  • چین ۳ فضانورد دیگر به ایستگاه فضایی خود می‌فرستد
  • تقابل هوش مصنوعی و انسان در نبرد هوایی ارتش آمریکا!
  • نجات مرد ۳۸ ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان
  • بودجه و شجاعت بازگشت به ماه وجود ندارد!