Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@19:53:13 GMT

شامه نوازی گردنه بیژن در شمال سی سخت

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۷۱۸۹۳

شامه نوازی گردنه بیژن در شمال سی سخت

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی است که برف و آفتاب را در کنار هم دارد، در حالی که حال و هوای تابستان و گرمای طاقت فرسای در جنوب آن ساکنان را کلافه کرده است، قله های دنا در نیمه شمالیش پوشیده از برف است.

مسافران تابستانی در سفر به دامنه‌های کوه دنا واقع در شمال شهرهای یاسوج و سی سخت گرمای تابستانی جنوب به دست باد های خنک می سپارند و در جاهایی که که هنوز برف‌های زمستانی آب نشده‌اند به خصوص در گردنه بیژن با آن شربت گوارا درست می‌کنند و تن به خنکای نسیم می سپارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها چیزی بهتر از یخ در بهشت‌های خدادادی در دامنه‌های دنا به ویژه منطقه گردنه بیژن، تن مسافران را خنک نمی‌کند.

گردشگران به فاصله ۶ کیلومتر از شهر سی سخت این عروس زیبای سلسله جبال زاگرس به گردنه بیژن می رسند جایی که عطر گل های وحشی هر مسافر خسته ای را شامه نوازی می‌کند.

بهار بار سفر بسته و در آغازین روزهای گرم تابستان در وسط گردنه بیژن، برف انباری بزرگ و مدفون در لایه‌های خاک پدیده شگفتی جلوی چشم هر تازه واردی قرار می‌دهد.

دیدن وانت بارهایی در حال بارگیری برف از این انبار برفی خدادادی جلوه‌ای از خوان بی شمار کوه دناست که علاوه بر هدیه طبیعت بکر، جریان معیشت اقتصادی را به اشکال مختلف در خود جای داده است.

بیژن نام یک دلاور ایرانی است که در گذشته دور به همراه ۲۹ نفر از یاران خود در این گردنه که ارتفاع برف آن در زمستان به نزدیک ده متر نیز می‌رسد برف گیر و جان خود را از دست می دهند.

گردنه بیژن نقطه مرزی شهرستان دنا به مرکزیت شهر سی سخت در کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان سمیرم در استان اصفهان است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی، گردشگری و اقتصادی دریک موقعیت ویژه قرار دارد.

این گردنه متصل به منطقه حفاظت شده و پارک ملی دناست که به لحاظ تنوع پوشش گیاهی و جانوری از منحصر بفردترین مناطق ملی و بین المللی ایران محسوب می‌شود به گونه ای که در زیست کره ثبت شده است.

چند روزی است که ماشین‌های بسیاری از اکثر نقاط ایران مثل بوشهر، همدان، اهواز، یزد، کرمان و دیگر شهرهای ایران با پلاک‌های گوناگون در سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد به چشم می‌خورند.

دامنه‌های زیبای دنا سرشار از جاذبه‌های طبیعی و و یکی از غنی‌ترین منابع گیاهان دارویی و غیر دارویی کشور است.
بسیاری از کوهنوردانی که به قله های دنا صعود کرده اند بر این باورند که دنا به لحاظ زیبایی هم تراز آلپ و چه بسا زیباتر از آن است تا جایی که در گذشته‌های نه چندان دور از دنا به عنوان آلپ ایران یاد می‌شد.

قله مرکزی دنا از گردنه بیژن به ارتفاع ۳۲۰۰ متر تا گردنه مورگل غربی به ارتفاع ۴۱۰۰ متر ادامه دارد و دارای ۱۸ قله بالای ۴۰۰۰ متر است، بلندترین قله کوه دنا، قاش مستان یا بیژن ۳ با ۴۳۰۰ متر ارتفاع نام دارد.

قله های دیگر این کوه سترگ از گردنه بیژن به ترتیب شامل بَرد آتش، سی چانی ۱، ۲ و ۳، حوض دال، کرَ سُمی شرقی، کَر سُمی غربی، تنگه راه (حرا)، بیژن ۱ (ماش)، کپیری، بیژن ۲ (برج آسمانی)، قِزِل قُله، هِرم، کیخسرو، بن رو، بیژن ۳ (قاش مستان)، قبله، مورگل، مورگل غربی (پازنک)، مورگل شمالی است.
کوه دنا سه غار دنگزلو، نول، غار یخ و چشمه‌های زیادی دارد که از جمله‌ی آن‌ها به چشمه‌ی میشی، شرنیک و اسپید به عنوان مهم‌ترین چشمه‌های آن می‌توان اشاره کرد. از میان رودخانه‌هایی که از این قله سرچشمه می‌گیرند می‌توان از ریگان، ماربر، میریان، کوه گل، سریس، تیزاب و دزکرد نام برد.
حیات وحش این منطقه نیز در گذشته غنی بوده و تنوع وحوش در کلیه‌ی مناطق دنا کاملاً مشهود بوده است.خرس‌های قهوه أی بزرگ، کبک دری، عقاب، کرکس، هما، پلنگ، گرگ، گربه وحشی به ویژه گونه سیاه گوش، سمور، راسو، سنجاب ایرانی، شاهین، بحری، کبک،، سنگ چشم، کمرکوهی، چکاوک (انواع کیسه دهان)، بز و پازن از گونه‌های مختلف جانوران دنا هستند. کل، قوچ و میش نیز در منطقه حفاظت شده دنا در حال ازدیاد نسل هستند.

در مجموع می‌توان گفت که سرزمین بکر و رویایی کهگیلویه و بویراحمد همراه با طبیعت سحرانگیز، چشمه‌ها و تفرجگاه‌ها، آبشارهای زیبا، رودخانه‌های خروشان و مناظر بدیع، این روزها لحظه‌های به یادماندنی را برای میهمانان تابستانی به ارمغان می‌آورد.

سرزمین زیبای کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از مناطق هدف گردشگری در ایران زمین تبدیل شده و سالانه به ویژه در ایام بهار و تابستان میزبان خیل عظیمی از مسافران و گردشگران است.

شهرهای یاسوج و سی سخت کهگیلویه و بویراحمد نیز ۲ شهر زیبا با جلوه‌های ناب و سحرانگیز طبیعی، دشت‌ها و جویبارها، تپه ماهورها و رودخانه‌های همیشه جاری نیز جز مناطق سردسیری این استان چهار فصل در دامنه‌های دنا آرمیده اند، بهار دلنشین این دیار نیز به طور نسبی از اواخر اردیبهشت آغاز می‌شود.
آمیختگی طبیعت اسرار آمیز مناطق سردسیری سی سخت و یاسوج با افسانه‌های کهن، این مناطق را بیش از پیش برای گردشگران جذاب کرده است.
شهر توریستی «سی سخت»
این شهر در فاصله ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با مناظر بدیع ستیغ‌های برفی دنا، چشمه میشی و دریاچه کوه گل در ایام پرفروغ نوروز و تابستان از مهمانان و مسافران از اقصی نقاط ایران میزبانی می کند.
پیرامون دریاچه کوه گل و آبگیرهای آن چشمه سارهای فراوانی را در شکاف دره‌ها می‌توان یافت که گویای تنوع جاذبه‌های طبیعت غنی و پربار منطقه دنا است.
در این نقطه و در ادامه راه کوهستانی که راهی شوسه است به تدریج بر سنگلاخی آن افزوده می‌شود، چشمه دیگری از زمین می‌جوشد.
در بالادست این نقطه و بر بلندی‌های جنوب جاده، آبگیر زیبایی در دامنه کوه‌های برف پوش شکل گرفته که دریاچه کوه گل نامیده می‌شود.
این آبگیر زیبا و بکر که در گویش محلی برم سبز گفته می‌شود در دل کوهستان و بر بستر پر آب و علف آن چشم انداز زیبایی دارد که تنها با ره سپردن به این منطقه کوهستانی و قدری کوهپیمایی می‌توان به آن رسید.
دریاچه «کوه گل» در یک گودال طبیعی نشسته بر دامان کوهستان پدید آمده و با جای گرفتن قله‌های برفگیر در پس آن و علفزار طبیعی پیرامون آن منظره‌ای کم نظیر از یک دریاچه کوهستانی در پیش چشم جلوه گر می‌کند.
بالاتر از دریاچه کوه گل آبگیر کوهستانی دیگری نیز شکل گرفته که تا اندازه‌ای کوچک‌تر است.
این ۲ آبگیر طبیعی و کوهستانی بخشی از زیبایی‌های بکر طبیعت کوه گل سی سخت است که بویژه در تابستان جذابیت‌های ویژه ای دارند.
دریاچه کوه گل از آب شدن برف قله‌های بالادست آن و از چشمه‌های طبیعی آبگیری می‌شود و سرریز آب آن از سمت باختر به صورت جویباری از دره‌ای گذر می‌کند که سر انجام به رودخانه مسیر راه می‌پیوندد.
پیرامون دریاچه کوه گل و آبگیرهای آن چشمه سارهای فراوانی را در شکاف دره‌ها می‌توان یافت که گویای طبیعت غنی و پربار منطقه دنا است.
غار ده شیخ پاتاوه
این غار که کارشناسان و غارنوردان قدمت آن را به بیش از ۱۳۵ میلیون سال قبل نسبت داده‌اند یکی از جاذبه‌های توریستی و جذاب در کهگیلویه و بویراحمد است که در ۲ کیلومتری روستای ده شیخ و در ۳۵ کیلومتری شهر توریستی سی سخت و ۵۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
بر اساس بررسی‌های زمین شناسی، شکل گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین شناسی بوده که در سالیان طولانی، بر اثر ریزش نزولات جوی، حفره‌هایی در غار ایجاد شده و آب درون حفره‌ها به بیرون راه یافته و به این ترتیب سبب ایجاد قندیل‌های اعجاب انگیز و دالان‌های زیبا شده است.
این غار یکی از شگفت انگیزترین غارهای شناخته شده در کشور است که دهانه این غار در ارتفاع ۱۶۷۰ متری از سطح دریا واقع شده و بسیار تنگ و باریک است.
غارنوردان این غار را به دلیل قرار گرفتن در همسایگی و بالادست روستای ده شیخ، به نام همین روستا نامگذاری و سرشار از جذابیت‌های بدیع و شگفتی‌های حیرت آور توصیف کرده‌اند.
انبوه درختان و جنگل‌های زیبای بلوط، بشار زیبا و خروشان و دره‌های عمیق بکر و دست نخورده بر عظمت و زیبایی این پدیده شگفت طبیعی افزوده است.
یاسوج پایتخت طبیعت ایران زمین
این شهر با زیبایی‌های چشم نواز همچون قطعه حریری سبز در دامنه‌های دنا قرار گرفته و به واسطه این زیبایی ها و آب و هوای مطبوعش، هر ساله در فصل بهار و تابستان، پذیرای گردشگران وعلاقه مندان به طبیعت است.
گرداگرد این شهر را رودخانه‌های خروشان بشار و مهریان و کوه‌های سر به فلک کشیده دنا با پوشش جنگل‌های بلوط، بنه و کیکم فرا گرفته است به طوری که برخی این منطقه را شمالی در جنوب کشور می‌نامند.
آبشار زیبای یاسوج در پنج کیلومتری شمال شهر یاسوج قرار دارد و دارای هوایی مطبوع و آبی خنک و گواراست که سالانه مسافران زیادی را به خصوص در بهار و تابستان پذیراست.
تنگ گنجه‌ای با آب و هوای مطلوب و با رودخانه‌ای زلال در ۱۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار دارد، منطقه‌ای بکر با رودخانه‌ای زلال و پوشیده از جنگل که از دل کوه‌های دنا می‌جوشد و نوازشگر چشمان گردشگران در بهار و تابستان است.
این تنگه در جاده یاسوج به سی سخت قرار دارد و با داشتن امکانات رفاهی مکان مناسبی برای مسافران تابستانی است.
دریاچه سد شاه قاسم تابلویی زیبا از آبی آسمان و سبزی درختان و آبی رودخانه هاست که در پنج کیلومتری جنوب شهر یاسوج بر دامنه کوه نقش بسته است.
تل خسرو یکی از مکان‌های باستانی در پنج کیلومتری جنوب یاسوج است که بومیان آن را به «کی خسرو» فرزند «سیاوش» از پادشاهان کیانی نسبت می‌دهند و افسانه این تل، قرن‌ها سینه به سینه نقل شده و اکنون نیز در بین مردم بومی ساری و جاری است.
بومیان معتقدند پس ازآنکه به کی خسرو سروش الهی می‌رسد، به دشت یاسوج می‌آید و به سوارانش دستور می‌دهد هرکدام توبره‌ای خاک بر روی هم بریزند تا تپه‌ای شکل بگیرد.
پارک جنگلی یاسوج با ۸۰ هکتار وسعت بزرگترین پارک جنگلی در جنوب کشور است و در شمال شهر یاسوج قرار دارد و پوشیده از درختان بلوط، بادام کوهی، ارزن، کیکم و بنه است.
تنگه مهریان که رودخانه زیبای مهریان از آن می‌گذرد نیز در شمال شهر یاسوج قرار دارد که آب و هوای مطبوع آن جان هر رهگذری را تازگی می بخشد.

کهگیلویه و بویراحمد آماده پذیرایی از گردشگران در فصل تابستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه حدود یک میلیون و ۱۹۰ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری استان در تعطیلات عید فطر دیدن کردند، گفت: برنامه ریزی لازم برای پذیرایی از گردشگران در موج دوم سفرها در تابستان انجام شده است.

محمود باقری افزود: به دلیل آب و هوای مفرح و امکان اسکان در چادر کهگیلویه و بویراحمد یکی از مقاصد ارزان قیمت گردشگری در تابستان است.

وی تصریح کرد: روستاهای کریک، تمنک، ده شیخ، قلات بویراحمد و دامنه‌های خامی به دلیل داشتن اقامتگاه‌های بوم گردی فرصت طلایی برای آشنایی با جاذبه‌های طبیعی و مردم شناسی استان ایجاد کرده اند.

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برنامه ریزی لازم برای پذیرایی از گردشگران در استان هم زمان با فصل تابستان انجام شده است.
براساس آمارها، این استان سالانه پذیرای بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گردشگر است که تعدادی از آنان جهانگردان کشورهای خارجی هستند.

سامان خوش قدم اظهار داشت: نظارت بر یک هزار و ۲۰۰ تخت اقامتی در هتل‌ها و مهمانسراها، ساماندهی پارک‌های اسکان به ویژه در شهرهای یاسوج و سی سخت با هماهنگی شهرداری‌ها از مهمترین اقدامات انجام شده برای پذیرایی بهتر از گردشگران در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی بیان کرد: ساماندهی سرویس‌های بهداشتی و پیش بینی مدارس طرح اسکان از دیگر برنامه ریزی هایزانجام شده برای پذیرایی مطلوب از گردشگران در تابستان امسال است.

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برپایی جشنواره عشایر با شرکت ۱۶ استان کشور به مدت چهار روز در شهر یاسوج از دیگر برنامه ریزی های انجام شده برای رونق گردشگری و معرفی ظرفیت‌های این حوزه در استان است.

خوش قدم ابراز داشت: این جشنواره از روز شانزدهم تیر ماه آغاز می‌شود. در کنار این جشنواره نمایشگاه تولیدات صنایع دستی هنرمندان استان و پنج استان جنوبی کشور نیز دایر خواهد شد.

خوش قدم برپایی دوره تورگردانان کشور در یاسوج را از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده در فصل تابستان دانست که با شرکت تورگردان هایی از استان‌های مختلف کشور اجرا خواهد شد.

وی توضیح داد: این دوره کوتاه مدت با هدف آشنایی تورگردانان با ظرفیت‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد برپا می‌شود.

وی همچنین از برنامه ریزی برای برپایی تور رسانه‌های ارتباط جمعی در شهریور ماه در استان خبر داد.

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تابستان امسال تلاش می‌شود افزون بر جاذبه‌های شناخته شده، گردشگران با تجربه‌های نو در گردشگری به ویژه در مناطق روستایی و عشایری آشنا شوند.

وی ابراز داشت: بهره گیری از ظرفیت گردشگری برای درآمدزایی در صنایع دستی و غذاهای محلی از دیگر برنامه‌های امسال در حوزه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۷۵۰ مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

۹۸۶۸/‏۱۶۶۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دنا 2002 یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۱۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهدای هنر و رسانه از تحریف وقایع جنگ جلوگیری کردند

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران گفت: اگر شهدای هنر و رسانه نبودند، بسیاری از اتفاقات جنگ تحمیلی تحریف می‌شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، اصغر امیرنیا، امروز_ چهارشنبه، بیست‌نهم فروردین_ در یادواره شهدای فرهنگ و هنر کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: شهدای هنرمند و رسانه نقش بی‌بدیلی در دوران دفاع مقدس داشتند و اتفاقات دوران جنگ تحمیلی را روایت کردند که هم‌اکنون ما آنها را مرور می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نقش عالی رسانه در تبیین و اطلاع‌رسانی وقایع مختلف به‌خصوص دوران دفاع مقدس مؤثر و به‌سزا است، افزود: شهدای فرهنگ، هنر و رسانه علاوه بر نقش حسین‌گونه، نقش زینبی را هم ایفا کردند.

مشاور وزیر فرهنگ در امور ایثارگران گفت: اگر شهدای فرهنگ هنر و رسانه نبودند بسیاری از اتفاقات جنگ تحریف می‌شد و این شهدا بسیار مظلوم بودند چراکه باید دو نقش را ایفا می‌کردند.

امین درخشان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد هم در این آئین گفت: عملیات وعده صادق نه تنها دل ملت ایران و مسلمان جهان بلکه دل همه آزادگان جهان را شاد کرد.

وی افزود: اگر در عرصه ایثار و شهادت حرف برای گفتن داریم بخش عمده آن به واسطه تلاش‌های فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای است.

درخشان با اشاره به برگزاری دومین کنگره ملی ۲۰۰۰ شهید استان کهگیلویه و بویراحمد، تصریح کرد: در این راستا ۲۵۰۰ برنامه فرهنگی و هنری در رشته‌های مختلف از جمله ۳۰ فیلم و مستند، ۲۰ سرود و ۱۰ قطعه موسیقی فاخر تولید می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ما هر چه داریم از فرهنگ ایثار و شهادت است.

کد خبر 745461

دیگر خبرها

  • راهپیمایی مردم کهگیلویه و بویراحمد در حمایت از عملیات وعده صادق
  • بدحجابی در کافه‌ها و مطب‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • کش و قوس‌های پل قوسی سی سخت پایان ندارد
  • دستگیری ۱۸ قاچاقچی مواد مخدر در کهگیلویه و بویراحمد
  • یادواره نخستین شهید مدافع وطن در کهگیلویه و بویراحمد
  • بوستان باشت نگینی سبز در جنوب کشور
  • سرانه فضاهای آموزشی کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • ۱۵۱۸گازگرفتگی سگ در کهگیلویه و بویراحمد گزارش شد/کودک۹ساله در کما
  • شهدای هنر و رسانه از تحریف وقایع جنگ جلوگیری کردند
  • جذب ۱۲۸ میلیارد تومان از اعتبارات جاده یاسوج به سی‌سخت