Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-23@11:38:34 GMT

سنسور پوشیدنی دام تولید شد

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۷۲۲۶۱

سنسور پوشیدنی دام تولید شد

شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، سنسور پوشیدنی دام را تولید کرد. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، یکی از شرکت‌های دانش‌ بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران  از«سنسور پوشیدنی دام» رونمایی کرد. این محصول در هوشمند سازی مزارع صنعتی دام شیری و خانواده‌ای از محصولات مبتنی بر اینترنت اشیا کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این محصولات با پایش جنبه‌های مختلف رفتار دام از قبیل موقعیت، فعالیت، وضعیت بدنی و حرکتی، وزن و گاز‌های بازدم دام تصویری دقیق و کمّی از گله را در اختیار مدیران، دامپزشکان و متخصصان مزرعه قرار می‌دهد.

هم‌چنین این سامانه یکپارچه امکان تعیین وضعیت دام (سلامتی و فحلی)، تشخیص زودهنگام بیماری‌ها، مدیریت جیره و اتخاذ تصمیم‌های مدیریتی مبتنی بر داده را برای متخصصان مزرعه فراهم می‌کند.

از این‌ رو این سامانه هوشمند کمک فراوانی به بهبود بهره‌وری اقتصادی و افزایش کارآمدی مزارع دام شیری کشور می‌کند.

ردیابی هوشمند دام در کاهش بودجه زمانی دامدار مؤثر است
 فرشاد لاهوتی، استاد دانشگاه تهران در مراسم رونمایی از این محصول، با بیان این‌ که ردیابی هوشمند دام به کمک گوشواره و گردن‌ بند هوشمند در مزارع بزرگ در کاهش بودجه زمانی مؤثر است؛ گفت: با این ابزار می‌توان اطلاعاتی از مزاج، خوراک و تولید مثل دام بدست آورد.

وی در ادامه با اشاره به اینترنت اشیا و این‌که در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ بیلیون ادوات به اینترنت وصل می‌شوند، اظهار کرد: اتومبیل‌های خودران از مهم‌ ترین کاربردهاست که تحول عظیمی در دهه آینده ایجاد می‌کند.

لاهوتی، منازل هوشمند، نورپردازی، دزدگیر‌ها و … را از نمونه‌های بارز کابرد‌های اینترت اشیا برشمرد و افزود: هوشمند سازی صنایع هم در ۵ تا ۶ سال آینده رخ خواهد داد، همچنین اینترنت اشیا در هوشمند سازی مزارع نیز نقش دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه غذای ارگانیک را از موضوعات مهم در تغذیه دانست و تصریح کرد: در کالیفرنیا برای افزایش میزان شیر دام جیره غذایی گاو مهندسی می‌شود، اما دریافتند خروجی بازدم آن‌ها در طبیعت افزایش یافته است؛ این در حالی است که میزان خطر متان ۱۹ برابر گاز دی‌ اکسید کربن است به عبارتی گاو‌ها در حد پراید دود تولید می‌کنند.

لاهوتی با بیان اینکه بازمهندسی جیره غذایی غیر از مقرون به صرفه بودن، محتویات متان خروجی بازدم دام را کاهش می‌دهد، عنوان کرد: ورودی گاو، جیره غذایی و خروجی آن، شیر است؛ با مهندسی باید نسبت درآمدی را بهینه کرد، از این‌رو باید دریافت بهتری از وضعیت مزرعه داشت که مستلزم داشتن ابزاری هوشمند است.

وی با طرح این پرسش که چگونه می‌توان تصویری از مزرعه پیدا کرد؛ بیان کرد: در حوزه اینترنت اشیا برای گاو‌ها گوشواره و گردن‌ بند هوشمند طراحی شده که می‌توان ۲ تا ۳ هدف را دنبال کرد، از آن جمله اینکه حیوان در مزارع بزرگ کجاست؟ آیا از دسته جدا شده است یا همراه در دسته خود در حال استفاده از جیره غذایی است؟ و یا اطلاعاتی از وضعیت مزاجی دام حاصل شود؛ همه این اطلاعات بودجه زمانی دام را کاهش می‌دهد.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که این اطلاعات موضوعی است و برای هوشمند سازی باید این فعالیت‌ها اتوماتیک شود، افزود: حسگر‌های پوشیدنی طراحی شده دام می‌توانند با باطری یا انرژی خورشیدی کار کنند که نمونه‌های خورشیدی آن کاراتر است.

لاهوتی با بیان اینکه تگ مانتیور رفتار دام، مشخصات محیط زیست ادوات هوشمندی هستند که از نظر بودجه زمانی حائز اهمیت است؛ تاکید کرد: در این سیستم اطلاعات توسط درگاه «گیت» وارد می‌شود، در مزرعه سروری وصل نیست؛ اما در صورت وقوع حالتی غیرطبیعی سیستم آلارم می‌دهد.

وی با بیان این‌که این سیستم برای رسیدگی زودهنگام به دام برای داشتن دامی کارآمد است؛ یاد آور شد: برخی سنسور‌ها میزان رطوبت هوا را می‌سنجند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران وجود سرور در مزرعه را کاری روتین در دنیا ندانست و خاطر نشان کرد: هم‌اکنون می‌کوشند از روی دم و بازدم دام به بیماری آن پی ببرند که در تکنولوژی نو به اسم بینی الکترونیکی (E-Nose) معروف است، تشخیص دو بیماری کتوز و اسیدوز هم از طریق بازدم از طریق آنالیز چهار گاز متان، استون، آمونیاک و دی‌ اکسید کربن امکانپذیر است.


منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۲۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش در اجرای طرح‌های پژوهشی با قانون جهش تولید دانش‌بنیان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ پیمان صالحی افزود: طبق ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان اگر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با بخش دولتی یا خصوصی قراردا تحقیق و توسعه منعقد کنند؛ می‌تواند به عنوان مشوق مالیاتی برای آن شرکت محاسبه شود.

صالحی با ذکر تعداد طرح‌های پژوهشی در دست اجرای دانشگاه‌ها گفت: تا امروز دانشگا‌ها و پژوهشگاه‌های وزارت علوم، ۱۱ هزار و ۲۱۲ طرح جاری با صنعت دارند که این طرح‌ها جدای از طرح‌های درون دانشگاهی است و ارزش این قرارداد‌ها حدود ۶ هزار میلیارد تومان است.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: با اشاره به قانون جهش تولید و نقش آن در اثر بخشی و اجرای طرح‌های پژوهشی تصریح کرد: طبق ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان اگر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با بخش دولتی یا خصوصی قراردا تحقیق و توسعه منعقد کنند؛ به عنوان مشوق مالیاتی برای آن شرکت محاسبه می‌شود.

وی از تدوین آئین‌نامه ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان خبر داد و افزود: اگر شرکتی با دانشگاه قرارداد ببندد از بودجه خود هزینه نمی‌کند بلکه از مالیات آن کسر می‌شود که ظرفیت بسیار بزرگی است. این قانون قبلا مصوب شده، ولی آئین نامه اجرایی آن سال ۱۴۰۲ با همت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و مشارکت وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزرات صمت تدوین و مصوب شده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم اظهار کرد: استفاده از ظرفیت قانون جهش تولید دانش‌بنیان به ویژه ماده ۱۳ و ماده ۱۱ این قانون می‌تواند جهشی را در اثربخشی و اجرای طرح‌های پژوهشی در سطح کلان ملی و منطقه‌ای داشته باشد.

دیگر خبرها

  • تولید برق از عرق بدن در حین ورزش!
  • چالش داده‌ها در عصر ابزارهای پوشیدنی/ هوش مصنوعی زمین بازی را تغییر می‌دهد
  • نابودی آفت سن غلات مزارع رشتخوار
  • گام مردم در کشاورزی هوشمند/ راه میان‌بر مردمی‌سازی فناوری باز شد
  • سنسور تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • از کار افتادن سنسور قاچاقی خودرو
  • جریمه قاچاقچی سنسور خودرو در اهواز
  • جهش در اجرای طرح‌های پژوهشی با قانون جهش تولید دانش‌بنیان
  • پایان مسابقات فوتسال جام شهدا در عقدا
  • افزایش مزارع نوآور به ۱۵۰ مزرعه در سال جاری