Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به استفاده از جوامع محلی در مواقع بحرانی، گفت: نقش سدها در کاهش مخاطرات سیلاب مازندران پررنگ بود. ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱ استانها مازندران نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، محمدابراهیم یخکشی امروز در جلسه کارگروه سیل و مخاطرات دریایی مازندران با اشاره به نقش این کارگروه در مدیریت بحران سیل از آن به‌عنوان مهم‌ترین کارگروه در این بخش یاد کرد و اظهار داشت: باید در این جلسات هم اندیشی بیشتری در خصوص محورهای اصلی مدیریت سیلاب از جمله پیشگیری، مقابله و بازسازی داشته باشیم و نقاط قوت و ضعف اقدامات انجام شده در هر بخش را واکاوی نماییم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به مشارکت موثر بخش خصوصی در مدیریت سیلاب از جمله پیمانکاران، افزود: مشارکت جوامع محلی نیازمند سازو کار مشخص است و باید مدلی مناسب برای این مهم تعریف کنیم و با ایجاد یک صندوق همیاری که خلا آن احساس میشود زمینه مشارکت بیشتر  افراد در ابعاد مختلف از جمله مالی را فراهم کنیم.

رئیس هیئت مدیره آب منطقه ای مازندران از سیستم هشدار محلی سیل به‌عنوان یک تجربه ارزشمند در مدیریت سیلاب اخیر یاد کرد و گفت: در جلسات بعدی باید این‌گونه تجربیات به اشتراک گذاشته شود.

طرح جامع مدیریت سیلاب گلستان اعتبار اجرایی نداردآخرین وضعیت تالاب بین‌المللی شادگان پس از سیلاب به روایت تصویرمدیریت کم‌نظیر سیلاب عظیم خوزستان با همکاری سپاه و دولت

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای مازندران نیز با تحلیلی آماری از سیل اخیر تداوم بارندگی را طولانی و مدت آن را 36 ساعت اعلام کرد و افزود: با توجه به شدت و مدت بارش در دو رودخانه تالار و تجن حدود 430 ساعت سیلاب داشتیم که این مدت، زمان بسیار زیادی محسوب می‌شود.

قربان علی خدابخشی با اشاره به نقش سدها در کنترل سیلاب استان، گفت: در سه حوزه ای که سد داشتیم خسارات سیل نداشتیم و یا بسیار اندک بوده است که نمونه بارز آن رودخانه بابلرود بود که کل حجم سیلاب 800 متر مکعب در ثانیه بوده که 500 متر مکعب آن از طریق سد البرز مدیریت و کنترل شد.

اسدی، معاون هواشناسی مازندران نیز گفت: این استان نیازمند ایستگاه هواشناسی بر خط و رادار سیار باند و مدل مشترک هواشناسی هیدرولوژی بوده که باید تامین و ایجاد شود.

بنی هاشمی، رئیس مرکز مطالعات دریای خزر نیز با اشاره به تاثیر سیلاب اخیر بر دریای مازندران و سواحل آن گفت: در سه روز اول وقوع سیلاب  شاهد افزایش تراز آب بین 25 تا 27 سانتی‌متر از محدوده امیرآباد تا فریدنکنار بودیم و به لحاظ پیشروی آب دریا در برخی مناطق دریای ما حدود 50 متر پیشروی داشته در حالی که در 20 سال اخیر ما پایین ترین تراز سطح دریا را داشتیم.

وی با اشاره به نوسانات دریای خزر بالاترین تراز  آب این دریا را در هر سال از ابندای اردیبهشت تا پایان خرداد ذکر کرد و گفت: اگر  سیلاب فروردین ماه در بازه زمانی مذکور اتفاق می افتاد قطعا ما خساراتی را در سواحل شاهد بودیم.

انتهای پیام/ ت

R41358/P1336/S6,74/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۲۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه های آبخیزداری قدرت تخریب سیلاب در جنوب کرمان را کاهش داد

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم رحیمی نیا، ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه بارش‌های بهاری روزهای اخیر در جنوب کرمان نقش طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری در کنترل سیلاب را بر همگان آشکار کرد گفت: همه مشاهده کردیم که این طرح‌ها چگونه توانستند طغیان رودخانه‌های فصلی جنوب کرمان را مهار و این منطقه را از یک بحران جدی نجات دهند، لذا امروزه اهمیت و نقش ویژه پروژه‌های آبخیزداری بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه ۱۲۰۰ پروژه مکانیکی و بیومکانیکی آبخیزداری و آبخوان‌داری در هشت شهرستان جنوبی استان کرمان وجود دارد، گفت: با توجه به بررسی‌های انجام گرفته، در بارندگی‌های اخیر بالای ۹۰ درصد این سازه‌ها آبگیری شد.

قاسم رحیمی نیا، با اشاره به اینکه طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری نقش مهمی در کنترل سیلاب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی و کنترل رسوبات دارند تصریح کرد: در بارش‌های اخیر مدیریت و کنترل ۷۰ میلیون متر مکعب روان آب منجر به نفوذ ۲۰ میلیون متر مکعب به سفره‌های آب زیرزمینی شده است که نقش مهمی در بهبود شرایط اقلیمی منطقه جنوب کرمان دارد.

وی با بیان اینکه از محل اعتبارات ملی و استانی، اعتبارات خوبی برای این بخش در نظر گرفته شده گفت: طرح‌های آبخیزداری فواید بسیاری دارد که درنهایت موجب کاهش اثرات خشکسالی می‌شود، از این رو آبخیزداری را می‌توان مهمترین کار در حوزه منابع طبیعی دانست.

رحیمی نیا افزود: مساحت مجموع حوزه‌های آبخیز جنوب کرمان سه میلیون و ۶٠٠ هزار هکتار بوده و عملیات اجرایی طرح‌های حوزه آبخیزداری بر اساس یک برنامه مدون در حال انجام است.

وی افزود: طرح‌های آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان شامل عملیات سنگی ملاتی، خاکی و پخش سیلاب، گابیونی و بیومکانیکی (بانکت بندی) در ۲۰ حوزه آبخیز در حال مطالعه و اجرا است.

کد خبر 6083660

دیگر خبرها

  • زنگ خطر سیلاب در ۲۳ شهر مازندران
  • آمادگی دستگاه‌ های اجرایی استان سمنان در مدیریت بحران هشدار نارنجی
  • آمادگی دستگاه‌های اجرایی استان سمنان در مدیریت بحران هشدار نارنجی
  • برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد
  • نیمی از ورودی آب سدها در یک ماه اخیر تامین شد
  • کاهش قیمت نفت همزمان با کاهش مخاطرات ژئوپلتیک منطقه
  • ورود سامانه بارشی به اصفهان / پیش‌بینی سیلاب و تندبادهای لحظه‌ای در استان
  • هشدار وقوع سیلاب در مازندران
  • بررسی مدیریت خشکسالی در شورای حفاظت از منابع آبی مازندران
  • پروژه های آبخیزداری قدرت تخریب سیلاب در جنوب کرمان را کاهش داد