Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - انتقادات پياپي از نظام بانکي و گله‌مندي از آن در شرايطي که گفته مي‌شود 90درصد بار مالي اقتصاد را به دوش مي‌کشند و ناديده گرفته شدن نقش آنها، ‌بهانه‌اي بود تا در نشستي بانکي - بودجه‌اي درخواست نظام بانکي براي نشستي با رئيس‌جمهور به منظور طرح پاره‌اي از مسائل مطرح شود.
به گزارش خبرگزاري آريا، امروز (دوشنبه) سازمان برنامه و بودجه ميزبان نظام بانکي در راستاي انعقاد تفاهم‌نامه براي تأمين خسارت مناطق سيل زده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين نشست که با حضور نوبخت، رئيس سازمان برنامه و بودجه و برخي معاونان و مديران وي و همچنين مديران عامل بانک‌ها برگزار شد، در کنار مسائل مربوط به مناطق سيل زده، برخي مديران عامل بانک‌ها در رابطه با ناديده گرفته شدن نقش آنها در اقتصاد و هجمه‌هايي که به سمت آنها از سوي مسئولان و مردم وجود دارد گله کردند.
اين در حالي است که طي سال‌هاي اخير همواره نظام بانکي به دلايل مختلف از سوي مديران ارشد حتي شخص رئيس‌جمهور يا ساير مديران و نمايندگان مجلس و قضائي مورد نقد بود و گرچه تا اندازه‌اي بخشي از انتقادات قابل انکار نيست اما به هر صورت برخي کارشناسان و مديران بانکي معتقدند که در مواردي مسائل مطرح شده غيرمنصفانه و دور از واقعيت است.
به هر صورت با توجه به اينکه بخش عمده تأمين مالي اقتصاد ايران بر عهده بانک‌هاست و در موارد مختلف اولين محل تأمين مالي به شمار مي‌رود و ساير بخش‌ها از جمله بازار سرمايه و بيمه‌ها نقشي ناچيز بر عهده دارند، اين موجب شده که مسئولان بانکي نسبت به قضاوت‌هايي که در مورد آنها وجود دارد گله‌مند باشند.
اظهارات مديران عامل بانک‌ها در نشست بودجه و بانک
امروز در نشستي که مديران عامل بانک‌ها در سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند، موضوع ناديده گرفته شدن نقش بانک‌ها مطرح شد؛ به طوري که قاسمي - مديرعامل بانک پاسارگاد - ترجيح داد جداي از مسائل مربوط به سيل صحبت کند.
وي گفت که تفاهم‌نامه‌اي که براي مناطق سيل‌زده امضا شده جزو يکي از کارهايي است که بانک‌ها معمولاً انجام مي‌دهند و در مقابل خدماتي که نظام بانکي در اقتصاد ارائه مي‌کند چندان قابل توجه نيست.
قاسمي ادامه داد: آنچه بانک‌ها انجام مي‌دهند بسيار بزرگ است؛ به طوري که 90درصد تأمين مالي اقتصاد برعهده آنهاست و 10درصد ديگر را که بازار سرمايه برعهده دارد از کانال بانک‌ها انجام مي‌شود. پس در چنين فضايي چرا بايد تا اين حد درگير فشار و انتقاد و بدگويي باشد و کسي از مزايا و نقاط مثبت آنها سخن نمي‌گويد.
مدير عامل بانک پاسارگاد با اشاره به اينکه بانک‌ها توقع دارند تعهدات آنها مورد توجه قرار بگيرد گفت: با توجه به موج تبليغات غير منصفانه عليه نظام بانکي، از آقاي نوبخت درخواست داريم که امکان نشست با شخص رئيس جمهور را براي بانک‌ها فراهم کند و مسائل بانکي مورد بررسي قرار گيرد.
در ادامه، مدير عامل بانک صادرات نيز مسائلي مطرح کرد.
سيدي با اشاره به اين‌که بانک‌ها همواره محل گلايه هستند، گفت: بايد يادآور شد که بانک‌ها غير از تفاهم‌نامه‌اي که اکنون به امضا مي‌رسد وظايف ديگري از جمله کمک‌هاي بلاعوض و همچنين استمهال تسهيلات در مناطق سيل‌زده را نيز برعهده داشتند که خود رقم بالايي به‌شمار مي‌رود.
به گفته وي، بانک‌ها در بخش ديگري از کمک‌هاي خود پرداخت وام‌هاي 500تا 600ميليون توماني را در دستور کار قرار داده که ضامن نداشته و از سود پاييني برخوردار است و اين خود مي‌تواند آنها را با مشکلاتي در وصول مواجه کند.
حسين‌زاده - مديرعامل بانک ملي و رئيس شوراي هماهنگي بانک‌هاي دولتي - نيز اظهار کرد: نظام بانکي عليرغم اينکه همواره به طور غيرمنصفانه در آماج حملات قرار مي‌گيرد، در بزنگاهي همچون سيل اخير، به مسئوليت خود عمل کرده است.
پرويزيان - مدير عامل بانک پارسيان و رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي - هم با اشاره به اين‌که بانک‌ها همپاي ساير نهادهاي کشور در جريان سيل به کمک مردم آمدند، گفت: از همان زمان شروع حادثه بانک‌ها در مناطق سيل‌زده حاضر شدند و خدمات شبکه بانکي برقرار شد و سرويس‌هاي مورد نياز در اختيار مردم قرار گرفت. اين در حالي است که در حوزه اشتغال بانک‌ها حدود 5000ميليارد و در مورد زيربنايي 1,200ميليارد تومان تأمين منابع کرده‌اند.
در ادامه چغازردي - مديرعامل بانک سپه - با اشاره به اهميت تحقق شعار سال در رابطه با رونق توليد گفت: با اقدام بانک‌ها به طور حتم تحقق در مناطق سيل‌زده و در راستاي توليد افزايش پيدا خواهد کرد، اين در حالي است که بانک‌ها در مورد خريد تضميني گندم و ساير بخش‌ها در مورد سرمايه در گردش عملکرد مناسبي داشتند.
از بانک‌ها قرض نکرديم
اما پور محمدي - معاون بودجه سازمان برنامه و بودجه - با اشاره به اهميت نقش بانک‌ها در توسعه کشور گفت: در سال‌هاي اخير فضايي در بودجه ايجاد شد تا بتوانيم براي برخي بانک‌ها افزايش سرمايه دهيم و همچنين در مسير تسويه برخي بدهي دولت به نظام بانکي حرکت کنيم تا از آنها حمايت شود. اين در حالي است که در سال گذشته با وجود تمام مشکلاتي که وجود داشت، بر انضباط مالي پايبند بوديم و از آنها استقراضي نداشتيم.
وي با اشاره به تفاهم‌نامه‌اي که با بانک‌ها براي بازسازي مناطق سيل‌زده منعقد شد، اظهار کرد: منابع دولتي براي بازسازي سيل محدود است؛ بنابراين از بانک‌ها کمک گرفته و قرار شد اصل و سود اين وام‌ها براي بازسازي مناطق سيل‌زده در قالب بودجه سنواتي بازپرداخت شود.
به گزارش ايسنا، طبق توضيح پورمحمدي، 17بانک در اين حوزه فعال شده‌اند و سهم هر بانک مشخص است، بر اين اساس بانک ملي٣٠٠ ميليارد تومان، بانک کشاورزي ٢٠٠ ميليارد تومان، هر يک از بانک‌هاي سپه، تجارت، ملت و صادرات ٢٢٥ ميليارد تومان، هر يک از بانک‌هاي رفاه، صنعت و معدن، توسعه صادرات، توسعه تعاون، سينا، اقتصاد نوين، کارآفرين و سامان ١٠٠ ميليارد تومان، هر يک از بانک‌هاي پارسيان و پاسارگاد ٣٠٠ ميليارد تومان و بانک آينده ٢٠٠ ميليارد تومان براي بازسازي مناطق سيل‌زده پرداخت مي‌کنند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۲۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت رسیدگی سریع‌تر به سیل‌زدگان مناطق جنوبی کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد مخبر، امروز چهارشنبه در نشست هیئت دولت، با تأکید بر ضرورت رسیدگی هر چه سریع‌تر به سیل‌زدگان در مناطق جنوبی کشور، تصریح کرد: همه دستگاه‌های مسئول از جمله وزارتخانه‌های کشور، نیرو و راه و شهرسازی، موظف هستند همه امکانات خود را برای کمک و جبران خسارات وارده به سیل‌زدگان، بسیج کنند.

مخبر، همچنین با توجه به برگزاری نمایشگاه کتاب در اردیبهشت، اظهار داشت: نمایشگاه کتاب، یکی از مهم‌ترین رویداد‌های فرهنگی است و ضروری است که بخش‌های مربوط، در برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه همکاری کنند تا زمینه توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور فراهم شود.

معاون اول رئیس جمهور، به بازدید دیروز خود از پارک فناوری پردیس، اشاره و تأکید کرد: با تلاش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدامات بزرگی در این پردیس انجام شده است و بسیاری از نخبگان جوان که سرمایه کشور هستند، با پارک‌های علمی و فناوری همکاری می‌کنند.

مخبر با توجه به عملیات افتخارآمیز و مقتدرانه اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، گفت: در دنیای امروز، در اختیار داشتن علم، منبع قدرت است و آنچه دشمنان ما را در عملیات اخیر از قدرت ایران، دچار ترس و دلهره کرده، داشتن علم و دانش ساخت فناوری‌های جدید است، نه فقط در اختیار داشتن این محصولات.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: قطعاً سرمایه و آینده کشور همین جوانانی هستند که رشد اقتصادی باید با تکیه بر همت و تلاش آنان انجام شود؛ برای تحقق شعار سال و رشد تولید، شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری باید فعال شوند، زیرا این شرکت‌ها راه میان‌بر برای رشد تولید هستند و جهش اقتصادی مورد نظر رهبر معظم انقلاب، با دانش و فناوری، محقق می‌شود.

مخبر درباره مطالبات عقب‌افتاده حق‌التدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به سازمان برنامه و بودجه دستور داد تا سریع‌تر مطالبات آنان، تأمین و پرداخت شود.

معاون اول رئیس جمهور، همچنین با قدردانی از سازمان صدا و سیما و رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی کارها و دستاورد‌های دولت سیزدهم، از رسانه ملی خواست تا زمینه انعکاس بیشتر خدمات بخش‌های دولت، فراهم شود.

پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما نیز با تأکید بر ضرورت حمایت این سازمان از تلاش‌ها و اقدامات دولت، تصریح کرد: طرح حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از برنامه‌های رسانه‌ای دانش‌بنیان‌ها اثر خوبی برای تقویت و رشد تولید این شرکت‌ها داشته است.

همچنین، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، درباره طرح ملی قطار شهری گفت: این طرح با کمک شهرداری تهران و وزارت کشور به نتیجه رسیده است و به زودی در متروی تهران، شاهد استفاده از قطار ملی خواهیم بود.

گفتنی است، هیئت دولت در این نشست، برنامه عملیاتی تحقق شعار سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» را تصویب کرد.

دیگر خبرها

  • جشن واگذاری زمین جوانی جمعیت در سمنان برگزار می‌شود
  • ضرورت رسیدگی سریع‌تر به سیل‌زدگان مناطق جنوبی کشور
  • چین: کار زیادی پیش از نشست صلح اوکراین باید انجام شود
  • پخش زنده| نشست وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه دولت
  • بانک‌ها در تله آفساید
  • ۱۳ هزار فقره تسهیلات بانکی به مردم استان سمنان پرداخت شد
  • ارسال ۳ لایحه دولت به مجلس
  • صدور ۱۶۳ ضمانت نامه اعتباری برای زنان سرپرست خانوار
  • موضع جدید بایدن پس از جلسه با رهبران گروه هفت درباره ایران
  • بایدن: با رهبران گروه هفت درباره حمله بی سابقه ایران به اسرائیل صحبت کردم