Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای نظامی انتقالی سودان از طرح اتیوپی برای حل بحران سیاسی سودان به شدت انتقاد و تهدید کرد که همه تفاهم‌های سابق با ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر را لغو و به خانه اول بازمی‌گردد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، این شورا در حالی این اظهارات را ایراد می‌کند که ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر برای دومین روز متوالی بر موافقت خود با طرح اتیوپی پیرامون اقدامات مربوط به مرحله انتقالی تاکید و خود را برای دیدار با محمود دریر، نماینده آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی آماده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شمس الدین کباشی، سخنگوی شورای نظامی سودان در نشست خبری در خارطوم اعلام کرد: این شورا با وجود دو سند از سوی اتحادیه آفریقا و اتیوپی به جای یک سند متشکل از همه پیشنهادها غافلگیر شد. طرح میانجیگرانه اتیوپی با محتوای توافق‌های سابق که با نخست وزیر این کشور هنگام سفر اخیرش به خارطوم صورت گرفت، متفاوت است و احتمالاً شورای نظامی همه توافق‌های قبلی که با ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر به دست آورده را لغو می‌کند، زیرا توافق‌نامه‌های مکتوبی وجود نداشتند و تنها چند تفاهم‌ بودند.

وی به توافق اولیه‌ای اشاره کرد که پیش از متفرق کردن اعتصاب تظاهر کنندگان در خارطوم سوم ماه ژوئن اعلام شد و بر مرحله انتقالی سه ساله و سه ساختار حکومتی یعنی شورای حاکمیتی متشکل از نظامیان و غیرنظامیان، پارلمان با اکثریت دوسومی ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر و کابینه با اختیارات مطلق تصریح دارد.

کباشی در اظهاراتی تاکید کرد: رایزنی‌ها با گروه‌های آزادی و تغییر از طریق میانجیگران ادامه دارند. در حالی که پیش از این، گروه‌های آزادی و تغییر موافقت خود را در خصوص طرح اتیوپی اعلام کرده بودند. طرحی که به تشکیل شورای حاکمیتی متشکل از ۱۵ عضو ناظر بر مرحله انتقالی تصریح دارد و ۷ تن از آنها غیرنظامی و ۷ تن دیگر نظامی هستند و پانزدهمین عضو غیرنظامی بوده و با توافق دو طرف انتخاب می‌شود.

همچنین کباشی اعلام کرد: شورای نظامی سند میانجی اتیوپی را بررسی نکرده است زیرا بدون توافق با نماینده اتحادیه آفریقا و به صورت جداگانه تنظیم شده است.

وی گفت: سند راه حل از اتحادیه آفریقا دریافت کردیم و گمان می‌کردیم این سند، سند مشترکی از سوی نماینده اتحادیه آفریقا و نخست وزیری اتیوپی باشد ما به آنها پاسخ دادیم که سند را به صورت اولیه می‌پذیریم و ممکن است این سند مذاکراتی را به دنبال داشته باشد. میانجیگران آفریقا و اتیوپی بدون توافق میان خود فعالیت می‌کنند و ما از آنها خواستیم تا دیدگاه‌های خود را منسجم کنند.

وی ادامه داد: فعالیت میانجیگران آفریقا و اتیوپی زمانبر است و این مساله با شرایط سیاسی کشور همخوانی ندارد و منجر به تشکیل فراکسیون‌های سیاسی جدید شده است که باید در هرگونه راه حل آتی برای تضمین ثبات مدنظر قرار گیرند.

کباشی افزود: با نخست وزیر اتیوپی توافق کردیم که طرحش با اتحادیه آفریقا مشترک باشد و به همین دلیل سندی که اتیوپی به صورت جداگانه ارائه کرده را شورای نظامی بررسی نکرده است.

سخنگوی شورای نظامی سودان گفت: تعدادی طرح از سوی کشورهای دوست از جمله نیجریه، سودان جنوبی و اتحادیه عرب دریافت کردیم که به منظور دادن فرصت به طرح مشترک آفریقا و اتیوپی، بررسی آنها را به تعویق انداختیم.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد، این طرح همچنین بر این مساله تصریح دارد که نظامیان به مدت ۱۸ ماه ریاست شورای نظامی را برعهده داشته و سپس به همین مدت مشابه قدرت را به غیرنظامیان واگذار کنند.

در واکنش به اظهارات کباشی، محمد عصمت یحیی یکی از رهبران ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر گفت: شورای نظامی موضع جدیدی اتخاذ نکرده و همچنان همه طرح‌ها و ابتکار عمل‌هایی که برای دستیابی به امنیت و حل کامل بحران کشور به این شورا ارائه شده بود را رد می‌کند.

همچنین محمد وداعه یکی از رهبران گروه‌های آزادی و تغییر احتمال داد که شورای نظامی طرح اتیوپی تحت حمایت اتحادیه آفریقا و سازمان ایگاد را نپذیرد. وی به اقدامات محافظه‌کارانه‌ای که محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، معاون رئیس شورای نظامی ایراد کرده بود، نیز اشاره کرد. حمیدتی پیشتر اعلام کرده بود با اکثریت دو سومی گروه‌های آزادی و تغییر در پارلمان مخالف است. اخیراً هم اعضای شورای نظامی به تشکیل دولت تکنوکرات و برگزاری انتخابات سراسری طی یک سال اشاره کرده بودند.

ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر اعلام کرد، روز شنبه با نماینده اتیوپی دیدار کرده و موافقت نهایی خود را با طرح این کشور که شامل اقدامات مربوط به مرحله انتقالی از جمله ساختار سه قدرت انتقالی است، اعلام کرده است.

گروههای آزادی و تغییر تاکید کردند که با همه بندهای این طرح اتیوپی موافقت کرده‌اند. در حالی که پیش از این شروطی را برای از سرگیری گفت‌وگو تعیین کرده بودند که شامل تحقیقات بین‌المللی درباره متفرق کردن اعتصاب، مجازات عاملان این اقدام، آزادی زندانیان عقیدتی و گسترش آزادی بود.

این در حالی است که صدها سودانی در شهرهای ام‌درمان و کسلا دست به تظاهرات زده و خواستار تحویل قدرت به دولت مدنی شدند. چند روز پیش هم تظاهرات شبانه به درخواست نیروهای آزادی برگزار شد.

یاسر العطا، عضو شورای نظامی هم در این نشست خبری گفت: شورا هرگز دیکته کردن و چنین طرح‌هایی بدون در نظر گرفتن دیگران را نمی‌پذیرد.

وی پیرامون رویکرد شورای نظامی برای اعلام دولت انتقالی با اعضای نظامی گفت: ما امیدواریم که یک دولت واحد به تنهایی تشکیل ندهیم، زیرا این گزینه وجود دارد. تحولاتی در حوادث سیاسی رخ داده است و اگر ما با دادن ۶۷ درصد کرسی پارلمان به دولت آزادی و تغییر موافقت کنیم و به تنهایی دولت تشکیل دهیم آیا گروه‌های دیگر این وضعیت را خواهند پذیرفت. تغییرات و شرایطی که براساس آن با گروه‌های آزادی و تغییر به تفاهم رسیدیم در حال حاضر وجود ندارند و گروه‌های سیاسی بسیاری تشکیل شده‌اند که باید مدنظر قرار بگیرند.

از سوی دیگر العطا پیرامون مداخله عربستان و امارات در امور داخلی سودان گفت: این دو کشور هیچ گونه شروط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را به ما دیکته نکردند.

همچنین عبدالتفاج البرهان، رئیس شورای نظامی انتقالی سودان تصمیمی صادر کرده است که بر تشکیل کمیته عالی برای رایزنی با جنبش‌های مسلح با هدف دستیابی به تفاهمات با آنها در راستای برقراری صلح براساس اصول و دیدگاه‌های مشترک تصریح دارد.

حمیدتی ریاست این کمیته را برعهده خواهد داشت و کباشی و اسامه العوض محمدین اعضای این کمیته جدید خواهند بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سودان اتیوپی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۲۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایتالیا از اسرائیل خواست تا عملیات نظامی خود در غزه را متوقف کند

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا امروز چهارشنبه از اسرائیل خواست تا حملات نظامی خود در غزه را متوقف کند و بار دیگر تاکید کرد که زمان آتش بس در غزه فرا رسیده است.

ایتالیا در ابتدا از اقدامات اسرائیل پس از حمله ۷ اکتبر حماس حمایت کرد، اما اخیراً حمایت خود را با توجه به هزاران کشته غیرنظامی کاهش داده است.

تاجانی در مصاحبه با روزنامه La Stampa تاکید کرد که اکنون آتش بس ضروری است. اسرائیل باید عملیات نظامی را که به شدت بر مردم غزه تأثیر گذاشته است، متوقف کند.»

این مصاحبه قبل از نشست وزرای خارجه گروه هفت که به میزبانی تاجانی در جزیره کاپری ایتالیا برگزار می‌شود، انجام شد. ایتالیا ریاست دوره‌ای G۷ را بر عهده دارد. رئیس دوره‌ای گروه هفت پیشتر از آمادگی این گروه برای اعمال تحریم‌های تازه علیه دشمنان اسراییل خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • دبیر شورای مجازی استان کرمانشاه معرفی شد
  • عملیات ترکیبی «وعده صادق» ایران نه تنها معادلات خاورمیانه بلکه معادلات نظامی جهان را تغییر داد
  • یک سالگی جنگ داخلی سودان
  • سلاح معروف ایرانی این بار معادلات آفریقا را تغییر می‌دهد
  • شرکت پرتغالی: گروه کارکنان کشتی توقیف‌شده در امن و امان هستند
  • امکان تغییر دانشگاه برای پذیرفته شدگان فرهنگیان وجود دارد؟ 
  • ایتالیا از اسرائیل خواست تا عملیات نظامی خود در غزه را متوقف کند
  • عملیات وعده صادق معادلات سیاسی و نظامی را تغییر داد
  • انتقاد عضو شورای شهر از عدم ساخت ورزشگاه‌های جدید در پایتخت
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۰:۳۰