Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@09:57:28 GMT

کارگاه آموزشی آینه‌کاری در ۱۰۰ ساعت

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۷۲۷۶۹

کارگاه آموزشی آینه‌کاری در ۱۰۰ ساعت

به گزارش ایسنا، در این کارگاه ۲۰ جلسه‌ای که به سرپرستی سیاوش طرزی برگزار می‌شود به سبک‌شناسی هنر آینه‌کاری در دوره‌های تاریخی، خوشنویسی و خط شناسی، طراحی ساده نقش‌های اسلیمی، طراحی مقدماتی طرح‌های تذهیب، تشعیر و ترصیح، طراحی حاشیه (حاشیه‌سازی)، پیاده کردن طرح روی بوم و آینه، اندازه‌گیری و کشوگیری و جام کش کردن، بوم سازی (زیر سازی با گچ و شیشه)، ترسیم و اجرای آینه‌بری با انواع نقوش هندسی، گره، گل و مرغ، آینه چسباندن روی گچ و شیشه و آشنایی با نحوه چسباندن روی مواد مختلف پرداخته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنر آینه‌کاری یکی از شاخه‌های هنرهای تزئینی ایران است که در دوره ساسانیان رایج بوده است. از آئینه کاری‌های به‌جامانده می‌توان از بنای دیوانخانه شاه طهماسب صفوی در قزوین یا کاخ گلستان در دوره قاجار نام برد.

آب و آینه در فرهنگ ایرانیان نماد پاکی و روشنایی، راست‌گویی و صفا بوده‌اند و به احتمال زیاد کاربرد آن در معماری نیز همین معنا را دارد. علاوه بر این ریشه‌های اقتصادی آینه‌کاری را نباید فراموش کرد. در سده ۱۰ هجری قمری آینه از اروپا به ویژه از ونیز به ایران وارد می‌شد و بخشی از این آینه‌ها هنگام جابه‌جایی در راه می‌شکست. هنرمندان ایرانی برای بهره‌گیری از قطعات شکسته راهی ابتکاری یافتند و از آن‌ها برای آینه‌کاری استفاده کردند و آینه‌کاری ظاهراً با کاربرد آن‌ها آغاز شد. آینه کاری در آغاز با نصب جام‌های یکپارچه آینه بر بدنه بنا شروع شد. نه تنها درون بنا بلکه دیوارهای ستون‌دار عصر صفوی و قاجار نیز با آینه‌های بزرگ تزئین شده‌اند.

مرکز معماری اسلامی برای حفظ و پاسداشت هنرهای از دست رفته این کارگاه آموزشی را در تاریخ ۲ مرداد ماه برگزار خواهد کرد.

کد خبر 445245

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هنرهای تجسمی معماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۲۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرآیند مهارت‌آموزی در مهدیشهر با عنایت اعتباری دولت سیزدهم تکمیل می‌شود

فیض گفت: تکمیل ساختمان مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برادران مهدیشهر نقش مهمی در ارایه خدمات در زمینه مهارت آموزی و اشتغالزایی برای جوانان مهدیشهری دارد.

وی ادامه داد: ساخت ساختمان مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برادران مهدیشهر از ۱۳۹۸ آغاز شد و تا پایان سال گذشته ۲۵۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای ساخت این مرکز هزینه شد که با تخصیص این اعتبارات، طرح پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد دارد.

وی بیان کرد: ساختمان مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برادران مهدیشهر دارای اسکلت بتنی با زیربنای ۲هزار و ۴۵۰ متر مربع در سه طبقه است.

وی اضافه کرد: چهار کارگاه سنگین آموزشی، ۲ کارگاه سبک آموزشی، ۲ کارگاه آموزش گردشگری و هتل‌داری، سالن جلسات و فضای اداری از جمله ظرفیت‌های ساختمان مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برادران مهدیشهر خواهد بود

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • حضور مربی بام ایران در در دوره آموزشی سرمربیان پایه کشتی کشور
  • حضور مربی کشتی آزاد چهارمحال و بختیاری در دوره آموزشی سرمربیان پایه کشتی کشور
  • کارگاه طراحی در دانشگاه دولتی بجنورد برگزار می‌شود
  • کارگاه آموزشی مبانی محیط زیست درمدارس رشت
  • ۵۰۰ مدرسه مختلط استان نیازمند سرویس بهداشتی مجهز
  • فرآیند مهارت‌آموزی در مهدیشهر با عنایت اعتباری دولت سیزدهم تکمیل می‌شود
  • برگزاری کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان‌غربی در مهاباد
  • کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد
  • ۵۰۰مدرسه مختلط در کهگیلویه وبویراحمد
  • ۵۰۰مدرسه مختلط کهگیلویه وبویراحمد نیازمندسرویس بهداشتی مجهزهستند