Web Analytics Made Easy - Statcounter

افشارنیا، از افزایش ۱۳.۵ درصدی زندانیان خوزستان در سه ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۹۶۲ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری شده به ارزش ۳۰۴ میلیارد تومان به دولت اعاده شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «فرهاد افشارنیا»، امروز (دوشنبه 3 تیر) در نشست خبری با اصحاب رسانه، با تبریک هفته قوه قضائیه به ارائه عملکرد دادگستری استان پرداخت و اظهار کرد: در سال 97، 761 هزار و 839 فقره پرونده وارده داشتیم که این میزان در سال 96، 692 هزار و 553 فقره بوده و 10 درصد رشد را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل دادگستری خوزستان، با بیان اینکه همچنین در سال 97 به 775 هزار و 9 فقره پرونده رسیدگی شده که 13 درصد رشد پرونده های مختومه را نسبت به سال 96 شاهد هستیم، افزود: علاوه بر این موفق شدیم 7 درصد از حجم پرونده های مانده را هم کاهش دهیم.

 

وی بر ضرورت توجه به بحث سلامت دستگاه قضایی اشاره کرد و ادامه داد: در این راستا تمام پروسه دستگاه قضایی اعم از کارمندان اداری دادگستری، وابستگان دادگستری، کارشناسان، وکلا و ضابطین قضایی که دست اندرکار تشکیل پرونده هستند این روند باید به سلامت طی شود تا وقتی منتهی به صدور حکم شود، رای قابل اعتماد و اطمینان باشد.

 

وی تصریح کرد: نیروی انتظامی در این حصوص نسبت به پرسنل حساس است و دستگاه قضایی هم با ابزارهای نظارتی که در اختیار دارد در این امر نظارت می کند؛ عواملی که از بیرون دخالت داشته و خود را صاحب نفوذ تلقی و مرتبط با مقامات قضایی می دانند هم تحت مراقبت هستند.

 

افشارنیا، خاطر نشان کرد: در این راستا موفقی شدیم 230 نفر کارچاق کن و دلال را که خود را ذی نفوذ می دانستند و برای مطالبه وجه خود را نزدیک به کارکنان دستگاه قضایی معرفی می کنند، شناسایی و دستگیر شدند.

 

وی با اشاره به اینکه برای برخی از وکلایی که تخلفاتی داشتند، 31 مورد پرونده قضایی تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شدند، عنوان کرد: علاوه براین 57 وکیل نیز برای بحث رسیدگی های انتظامی نسبت به تخلفاتی که مرتکب شدند، بر اساس موضوع ماده 187 قوه قضائیه به کانون وکلا معرفی شدند.

 

وی با بیان اینکه همچنین در ارتباط با کارشناسان دادگستری نیز هفت فقره پرونده قضایی در دادگستری تشکیل شده و 18 پرونده هم به کانون کارشناسان دادگستری معرفی شدند، اذعان داشت: یکی از ابزارهای اطمینان بخش جهت اطلاع از رسیدگی منصفانه و عادلانه پرونده ها، برگزاری دیدارهای مردمی و ملاقات های عمومی است که سال گذشته با یک هزار نفر دیدار داشتیم که به همه آنها رسیدگی شده است.

 

مدیرکل دادگستری خوزستان، با اشاره به کمبودهای نیروی انسانی در چارت سازمانی دادگستری استان، ابراز کرد: دادگستری خوزستان با 32 حوزه قضایی اداره می شود؛ چارت سازمانی که برای ما دیده شده چهار هزار و 262 نفر است که ما فقط یک هزار و 535 نفر از این جمعیت را در اختیار داریم.

 

وی با بیان اینکه اینکه دادگستری خوزستان با یک سوم ظرفیت اداره می شود و هر نفر از نیروها به اندازه سه نفر کار می کند پاسخگو است و این امر فرسایش نیروها را در پی دارد، گفت: در بحث قضایی و کارمندان قاضی آنچه مطابق با چارت است باید یک هزار و 34 قاضی را در اختیار داشته باشیم که در حال حاضر این تعداد 578 نفر است.

 

افشارنیا، به فعالیت شورای حل اختلاف استان اشاره کرد و یاد آور شد: شورای حل اختلاف یکی از نهادهای موفق در زمینه رسیدگی به دعاوی ساده و کمک در حل و فصل اختلافات و دعاوی و صلح و سازش بین مردم است که در سال 97، 150 هزار و 938 پرونده وارد داشتند و به 159 هزار و 394 فقره پرونده رسیدگی و با صدور حکم مختومه شدند.

 

وی با اشاره به اینکه 330 شعبه حل اختلاف در استان فعالیت می کنند که از این تعداد 217 شعبه شهری است و شامل 101 شعبه صلحی و 116 شعبه حکمی می شود، افزود: سال 96، 127 هزار و 341 فقره پرونده وارده به شوراهای حل اختلاف داشتیم و مجموعه پرونده های وارده در شعب دادگستری و شورای حل اختلاف استان را 912 هزار و 768 فقره است.

 

مدیرکل دادگستری خوزستان، به میزان زندانی های استان اشاره کرد و اظهار داشت: در سه ماهه اخیر هفت هزار و 10 نفر وارد زندان های استان شدند که نسبت به سه ماهه سال 97، 13.5 درصد افزایش داشتند این در حالی است که ظرفیت زندان های خوزستان پنج هزار نفر است.

 

وی سرقت را اولین جرم استان دانست و با بیان اینکه بیشترین آمار زندانیان سرقت با 39.5 درصد و مواد مخدر با 20 درصد است، اضافه کرد: 18 نفر از زندانیان زقت را بانوان و مابقی را آقایان تشکیل می دهند؛ مقطع سنی این زندانیان 18 تا بالای 50 سال است که 45 نفر بالای 50 سال، 2 هزار و 89 نفر بین سنین 26 تا 35 سال، یک هزار و 127 نفر 36 تا 45 سال هستند؛ همچنین 48 نفر زندانی زیر 18 سال داریم.

 

وی به آمار حفاظت از اراضی ملی و منابع ملی و تغییر کاربری ها اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس آمار دادستانی در سال 97، 715 فقره پرونده در ارتباط با اراضی ملی و منابع طبیعی و 115 پرونده در حوزه تغییر غیرمجاز کاربری ها از اراضی زراعی و باقی به سایر کاربری ها تشکیل شده و متهمان این پرونده ها 153 نفر هستند.

 

افشارنیا، تصریح کرد: اراضی که توانستیم به دولت اعاده دهیم چه در اثر تصمیماتی که در شورای بیت المال اتخاذ شده بدون رسیدگی قضایی و حکم و چه بخشی که مربوط به دادگاه ها است، 962 هکتار به ارزش 304 میلیارد تومان است.

 

پایان پیام/72

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد دهه کرامت اوقات فراغت مجلس شیراز بیرجند خطبه نماز جمعه نماز جمعه خراسان جنوبی مسجد دادگستری خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۳۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

عباس پوریانی رئیس کل دادگستری مازندران در بازدید از حوزه‌های قضایی سوادکوه و سوادکوه شمالی، گفت: اجازه هیچ گونه سوء استفاده و تخلف در حوزه ساخت و ساز‌های غیرمجاز، تخریب محیط زیست و منابع طبیعی و کوه خواری در استان را نخواهیم داد و برخورد دستگاه قضایی مازندران با متخلفان، جدی، قاطع و بازدارنده خواهد بود.

او افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های دولتی مرتبط باید به وظایف قانونی خود در خصوص حفظ محیط زیست، حراست از منابع طبیعی و برخورد با ساخت و ساز‌های غیرمجاز به بهترین شکل ممکن عمل نموده و قبل از ارتکاب جرم از وقوع آن پیشگیری کنند.

رئیس کل دادگستری مازندران گفت: روسا و دادستان‌های سراسر استان در مسیر حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، حفظ حقوق بیت المال و حقوق عامه، مقابله با ساخت و ساز‌های غیرمجاز و مقابله با تجاوز به حریم رودخانه ها، در کنار مدیران استان خواهند بود، اما در صورت ترک فعل و تخطی از انجام وظایف محوله و فراهم نمودن زمینه تخلف، برخورد دستگاه قضایی با مدیران متخلف، قاطع و جدی خواهد بود.

پوریانی بر احقاق حقوق مردم و حفظ حقوق بیت المال نیز تاکید کرد و افزود: در هر نقطه‌ای از استان اگر احساس شود، اقدامات افراد با حقوق عامه و حفظ بیت المال منافات داشته و تخریب زیست محیطی، آسیب به منابع طبیعی یا تغییر کاربری غیرمجاز را موجب شده است، قطعاً با مجرمین و متخلفین برخورد جدی، قاطع، سریع و قانونی خواهد

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست
  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • برخورد بازدارنده دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست
  • سازش ۱۳ هزار پرونده قضایی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان قائم شهر
  • آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی در شهرستان چرام
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی چرام
  • حمایت دستگاه قضایی از اجرای طرح عفاف و حجاب در اصفهان