Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@15:44:36 GMT

امینی: جای طنز و کمدی در کشور عوض شده است

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۷۳۰۴۶

امینی: جای طنز و کمدی در کشور عوض شده است

اسماعیل امینی با بیان اینکه امروز عده‌ای به جای استفاده از کمدی و خنداندن، مدام واژه طنز را فریاد می‌زنند، گفت: این در حالی‌ است که تفاوت این دو را نمی‌دانند و از همین رو در پس تولیدات رسانه‌ای شاهد گسترش اندیشه و عمق طنز نیستیم. ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اسماعیل امینی، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه ادبیات، درباره وضعیت طنز در کشور گفت: امروز در حوزه طنز مکتوب، کتاب طنز و جلسات و محافل، وضع طنز خوب است، اما در رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های مجازی حال طنز اصلا خوب نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با نوعی عصبانیت مواجه هستیم، متاسفانه این عصبانیت در کتاب‌های تئوری هم جا باز کرده و عملا می‌گویند هدف طنز خالی کردن باد غرور دیگران است، در حالی‌ که طنز، دوستانه است و اصلاً نه در پی گرفتن حال کسی است و نه می‌خواهد کسی را از میدان به‌در کند.

وی ادامه داد: ما در برخی مسائل به‌ویژه در مطبوعات رسمی کشور شاهد فحاشی و هنجارشکنی به جای طنز هستیم، ممکن است لحن آرام باشد، اما عملاً در حال فحاشی هستیم و این مسئله نه برای طنز و جامعه فرهنگی، بلکه برای یک مسلمان بسیار بد است. اصلا شایسته یک هنرمند نیست که بخواهد با فحاشی کاری از پیش ببرد. نباید اخلاق را قربانی خنداندن مردم کرد، باید بیاییم و بررسی کنیم که چگونه به موضوعات بپردازیم که در عین سردرگمی بتواند یک مسئله را در جامعه اصلاح کند و به نفع مردم باشد، به همین دلیل باید سطح توقع مردم را بالا ببریم تا حرف بد را پس بزنند.

ناصر فیض: به‌اندازه قدمت زبان‌فارسی، ادبیات طنز داریم

این استاد دانشگاه درباره فیلم و تئاتر طنز نیز گفت: من اصلاً اهل سینما تئاتر نیستم، ولی تولیدات اخیر را می‌دانم که شرایط خوبی ندارد. متأسفانه ما جای کمدی و طنز را جابجا گرفته‌ایم. نمی‌دانم علتش چیست؟ شاید تصور می‌شود طنز بار معنایی بهتری دارد و یا کلاس کاری آن بالاتر است، در حالی‌که اکثر آثار تولید شده کمدی است و رد پای طنز را نمی‌بنیم. طنز دارای یک اندیشه بنیادی و اساسی است، می‌خواهد حرفی جدی بزند، برای رفع مشکلات و معضلات حرف می‌زند، در حالی‌ که کمدی فقط جنبه خندیدن و سرگرمی دارد و عملاً چیزی به انسان اضافه نمی‌کند.

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT12 واژه های کاربردی مرتبط حوزه هنری ادبیات طنز کتاب و ادبیات

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حوزه هنری ادبیات طنز کتاب و ادبیات حوزه هنری ادبیات طنز کتاب و ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۳۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود/ از کمدی تا آخرالزمان

به‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، هفمین جلسه از نهمین فصل «پاتوق فیلم کوتاه»، روز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ با نمایش ۴ فیلم کوتاه در پردیس سینمایی بهمن برگزار خواهد شد.

در این جلسه از فصل نهم پاتوق که توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود، فیلم‌های کوتاه داستانی «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی، «زخم» به کارگردانی سحر نورمنور، «گرازها» به کارگردانی غلامرضا جعفری و «قضاوت» به کارگردانی آریا گازُر، روی پرده خواهند رفت.

محمد علیزاده فرد نویسنده و کارگردان، به‌عنوان کارشناس این جلسه، پس از اکران آثار با کارگردان‌های فیلم‌های کوتاه به نمایش درآمده به گفت‌وگو می‌نشیند و آثار را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد. محمد محمدی، به عنوان مجری‌کارشناس برنامه حضور خواهد داشت.

«شیوع» در ژانر آخرالزمانی، به نویسندگی و کارگردانی میثم مرادی ساخته شده و حمید شاکری تهیه‌کنندگی این اثر را برعهده داشته است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «ما مسخ شده‌ایم … می‌دانیم که نمی‌دانیم ... و همچنان نمی‌دانیم ... ما مسخ شده‌ایم.»

«زخم» فیلمی است در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی سحر نورمنور و تهیه‌کنندگی مشترک سحر نورمنور و انجمن سینمای جوانان ایران. «زخم» روایت داستان یک دختر ۹ ساله است که بعد از زلزله و از دست‌دادن خانواده‌اش با مساله بلوغ مواجه می‌شود درحالی‌که از آن چیزی نمی‌داند.

«گرازها» را غلامرضا جعفری، نویسندگی و کارگردانی کرده و به‌تهیه‌کنندگی رامین سامانی، در ژانر درام ساخته شده است.

«قضاوت» اثری کمدی است به‌نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی آریا گازُر. این فیلم کوتاه داستان مانی و سورنا است که هنرجویان یک هنرستان هستند. آن‌ها که شاهد تعریف و تمجید ناعادلانه مدیر از یک هنرجو و فیلمش هستند، تصمیم می‌گیرند که اعتراض‌شان را با ساختن فیلمی از مدیر و رفتارش نشان دهند.

هفتمین جلسه فصل نهم «پاتوق فیلم کوتاه» با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز-پخش رویش، یک‌شنبه ۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ ساعت ۱۵ در پردیس سینمایی بهمن برگزار می‌شود و شامل نمایش آثار و جلسه نقد و بررسی خواهد بود.

خواهشمندیم مخاطبانی که در هفته‌های گذشته «پاتوق فیلم کوتاه» حضور داشته‌اند، حتما کارت عضویت باشگاه مخاطبان (پاتوق فیلم کوتاه) را همراه خود داشته باشند.

حضور برای تمامی علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.

کد خبر 6087683

دیگر خبرها

  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
  • از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جلسه پاتوق برگزار می‌شود
  • هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود/ از کمدی تا آخرالزمان
  • پورفرجی:حضور امینی در شهرداری اهواز باعث ایجاد اختلاف بین نیروهای انقلابی شده است
  • تئاتر کمدی «هشتگ، بچه شهرستانی‌ام» به روی صحنه می‌رود
  • تئاتر کمدی «هشتگ، بچه شهرستانی ام» به روی صحنه می‌رود
  • جزییات جدید از پرونده مهسا امینی
  • جزئیات 2 سریال جدید تلویزیون ؛ معمایی و کمدی (+عکس)
  • تولید چهار فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • امینی: پژمان درستکار گفت باید به کشتی کمک کنی