نگاه آمریکاییان به حقوق بشر ، ابزاری است
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۷۳۳۹۵
حجت الاسلام محمد رضایی دوشنبه در نشست خبری اعلام برنامههای هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی و گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر، افزود: از نظر آمریکا در مورد کشورهایی که آزادی بیان در آنها وجود ندارد و زمینه حضور زنان نیز در آن جامعه فراهم نشده به این دلیل که منافع آمریکاییها تأمین شده، هیچ مشکلی وجود ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اضافه کرد: در عربستان سعودی اکنون روزانه اعدامهایی به سبک ۱۴ قرن پیش انجام میشود اما آمریکاییان که دم از حقوق بشر میزنند تاکنون نسبت به این مساله هیچ نقدی نکرده اند.
رضایی برکات انقلاب اسلامی را جهان شمول دانست و گفت: اخیراً آزادیهایی در حوزه زنان در کشورهایی مانند عربستان سعودی ایجاد شده که این مساله نیز از برکت نظام جمهوری اسلامی است و این انقلاب حتی برای دشمنان نیز خیر به دنبال داشته است.
وی به برداشت سلیقهای کشورهای غربی و آمریکا از مساله حقوق بشر اشاره کرد و گفت: اخیراً در خصوص راننده اسنپی که با مسافری در تهران به اختلاف برخورده و این مسافر را در میانه راه پیاده کرده حاشیه و جنجال عظیم رسانهای ایجاد میکنند در صورتی که این راننده به احتمال زیاد اصلاً انگیزه معنوی هم نسبت به این موضوع نداشته و صرفاً بخاطر جریمه نشدن اقدام به انجام این کار کرده است.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس وجود ۱۷ هزار شهید ترور در کشور، کودتای ۲۸ مرداد، شلیک به هواپیمای مسافربری ایرانی، تحریمهای همه جانبه، حمایت از تروریستهای منطقه و بلوکه کردن سرمایههای کشور ما را بخشی از دشمنیهای آمریکا علیه ملت ایران عنوان کرد و افزود: حقوق بشر آمریکایی کشتار کودکان بی دفاع غزه و، کشتار مردم مظلوم یمن، فروختن انوع سلاحها برای جنایتهای کشورهایی مانند عربستان با هدف درآمدزایی و حمایت از صهیونیستها است.
وی تحریم دارو را واضحترین نمونه دشمنی آمریکا نسبت به مردم ایران دانست.
رضایی اظهار داشت: ششم تیر ۱۳۶۰ به جان رهبر انقلاب اسلامی سو قصد شد که این اقدام جنایتکاران ناکام ماند و در هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ در محل حزب جمهوری اسلامی بمب گذاری شد که در این ترور شوم آیت الله دکتر بهشتی به همراه ۷۲ تن از یاران امام خمینی (ره) به شهادت رسیدند.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس ادامه داد: به مناسبت هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی و گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر ۱۲۰ مراسم سخنرانی و نشست رسمی و حدود ۲۰۰ برنامه غیررسمی که بصورت مردمی ایجاد و در مساجد و اماکن فرهنگی تا پایان هفته جاری در سراسر استان فارس برگزار میشود.
وی اضافه کرد: از جمله این برنامهها میتوان به برگزاری ۳۰ نمایشگاه پوستر و عکس اشاره کرد که بخشی از خیانتهای غرب و آمریکا در قالب این نمایشگاهها به تصویر کشیده خواهد شد.
رضایی اظهار داشت: به مناسبت هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی و گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر ۱۰ نمایشگاه کتاب و مسابقه فرهنگی و هنری در این استان برگزار خواهد شد.
وی گفت: همایش تبیین و افشای حقوق بشر آمریکایی پنجشنبه ششم تیرماه جاری با دعوت از سخنرانان کشوری در حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار خواهد شد.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس عنوان کرد: مراسم عمومی بزرگداشت شهادت آیت الله دکتر بهشتی نیز پنجشنبه ششم تیرماه جاری بعد از نماز مغرب و عشا با سخنرانی نماینده ولی فقیه در استان فارس در حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: برنامههای دیگری به مناسبت این ایام من جمله ویژه برنامه شهادت شهید دکتر بهشتی روز جمعه با سخنرانی آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در حرم شاهچراغ (ع)، سخنرانی آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویر احمد صبح جمعه هفتم تیرماه ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه در مکان حسینیه مکتب جعفری و سخنرانی آیت الله ملک حسینی در شنبه هشتم تیرماه بمناسبت شهادت امام صادق (ع) و شهادت شهید دکتر بهشتی و هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی در حوزه علمیه مدرسه خان در شیراز برگزار می شود.
۹۸۷۳ /۱۸۷۶
منبع: ایرنا
کلیدواژه: ایثار و شهادت فارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۳۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ارتش مکتبی و قانون اساسی
در روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی، گروهکهای چپ و راست که بعدها وابستگی آنها به سرویسهای جاسوسی خارجی و همچنین سازمان ساواک مشخص شد، یک صدا از لزوم «انحلال ارتش» سخن میگفتند.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، در روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی، گروهکهای چپ و راست که بعدها وابستگی آنها به سرویسهای جاسوسی خارجی و همچنین سازمان ساواک مشخص شد، یک صدا از لزوم «انحلال ارتش» سخن میگفتند. ظاهر سخن آنان نیز عوامفریب و موجه مینمود، گروهکها و برخی افراد که هنوز چهرههای آنان برای مردم شناخته شده نبود میگفتند ارتش طاغوتی و باقیمانده از رژیم سرنگون شده، پهلوی است و باید منحل و یک ارتش جدید تاسیس شود.
گروهکهای چپگرا از روزهای نخست پیروزی انقلاب و حتی قبل از آن فریادشان بلند بود که ارتش طاغوتی است و نشان از رژیم پلید شاه دارد و بایستی منحل شود و طبیعی است که سران و کادر ارتش جدید را نیز گروهکهایی باید تشکیل میدادند که خواستار انحلال ارتش رسمی کشور بودند!
موضع رهبر و بزرگان انقلاب، اما متفاوت با احزاب مبارز و در فضایی مثبتتر و خوشبینانهتر نسبت به ارتش ابراز میشد. البته بودند معدود مسئولانی که قائل به انحلال ارتش بودند، اما موج تندرویهای ناشی از فضای انقلاب نسبت به ارتش، حداقل در سطح بزرگان و رهبر انقلاب نتوانسته بود رسوخ و بر نگاه ایشان تاثیرگزارد.
فضای آن روزها متاثر از از فرمایشات امام، سخنرانیهای بزرگان انقلاب و مواضع و فعالیتهای احزاب، خودبهخود دو کلید واژه مهم و ناشی از دو نگاه کاملا متفاوت را به خود میدید:
«ارتش خلق با تاکید بر انحلال ارتش» و «ارتش اسلام با تجلیل از نقش ارتش در پیروزی و ایدئولوژیکتر و مکتبیتر کردن آن در فضای پس از پیروزی».
در چنین شرایطی که گروههای چپ، ارتش را ضدخلقی و بر انحلال آن و برای تشکیل ارتش خلق اعلامیه میدادند، حضرت روحالله با انتشار اطلاعیهای، ۲۹ فروردین را روز ارتش نامیده و تصریح کردند: روز چهارشنبه ۲۹ فروردین روز ارتش اعلام میشود. ارتش محترم در این روز در شهرستانهای بزرگ با سازوبرگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام نمایند.
در این اطلاعیه که ۲۶ فروردین ۱۳۵۸ صادر شد آمده بود: «ملت ایران موظفند از ارتش اسلامی استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان نمایند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامی است، و ملت شریف لازم است آن را به این سِمت رسماً بشناسند و پشتیبانی خود را از آن اعلام نمایند. اکنون مخالفت با ارتش اسلامی که حافظ استقلال و نگهبان مرزهای آن است جایز نیست. ما و شما و ارتش، برادرانه باید برای حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدین خاتمه دهیم.
امام ارتش را ارتش اسلام، احترامش را واجب و جسارت به آن را ممنوع اعلام کردند.
تبلور این رویکرد و نگاه راهبردی به هویت ارتش در قانون اساسی، در اصول ۱۴۳ و ۱۴۴ قانون اساسی نمود یافت.
زمانی که نگاهها به موضع مجلس بررسی نهایی قانون اساسی و جایگاه ارتش در قانون اساسی بود نیز نمایندگان مردم در جریان تدوین قانون اساسی با ظرافت و هوشمندی خاص، در اصول ۱۴۳ و ۱۴۴ به آن پرداختند و نگاهها شاهد غلبه موضع ارتش اسلام با تاکید و اهتمام به ارتش مکتبی نسبت به ارتش ضدخلقی در مجلس خبرگان قانون اساسی بودند.
نمایندگان با نگاهی ایدئولوژیک بر لزوم مکتبی بودن ارتش در اصل صد و چهل و سوم در کنار پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی کشور، «پاسداری_از نظام جمهوری اسلامی» را نیز از وظایف ارتش برشمردند و در اصل بعد نیز با سه گزارهی قابل تامل بر «ارتش اسلامی»، «ارتش مکتبی» و «مردمی بودن ارتش» تاکید کردند.
فضای حاکم بر مجلس آنقدر نسبت به ارتش مثبت و حمایتی بود که وقتی آقای فارسی، از نمایندگان مجلس بررسی نهائی قانون اساسی، خلاف مقصود اصلی خود عباراتی نسبت به ارتش بیان کرد، قاطبه مجلس و نمایندگان به مخالفت جدی با او برخاستند و حتی برخی با ادامه سخنرانی وی مخالفت کردند، گرچه در ادامه و با توضیحات بیشتر، همان نطق نیز نه در مقام مخالفت یا منفیاندیشی به ارتش، بلکه ناظر بر لزوم اصلاح سازمانی ارتش و آموزههای ایدئولوژیک به آن بیان شده بود.
نهایتا رای بینظیر نمایندگان مجلس بررسی نهایی قانون اساسی به اصول مربوط به ارتش (۵۹ رای موافق و فقط ۱ رای مخالف به اصل ۱۴۳ و نیز ۵۲ رای مثبت بدون حتی یک رای مخالف به اصل ۱۴۴) شاهد دیگری بر رویکرد مثبت و نگاه واضعان قانون اساسی نسبت به ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.
*مجید شهماروند، حقوقدان