Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پایگاه خبری ساینس، مقاومت ضد میکروبی به مقاومت یک میکروارگانیسم (شامل باکتری، قارچ، ویروس و انگل) در برابر داروهای ضد میکروبی، برای درمان عفونت ناشی از آن گفته می‌شود. زمانی که این میکروارگانیسم‌ها نسبت به داروهای ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس مقاوم شوند، داروهای استاندارد بی اثر می‌شوند، عفونت در بدن باقی می‌ماند و به راحتی منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


درمان بسیاری از بیماری‌های کشنده مانند سل، فقط با آنتی‌بیوتیک امکان‌پذیر است و همین یک مورد نشان می‌دهد مقاومت در برابر این گروه درمانی تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد.
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، نسبت بالایی از باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک که سبب عفونت‌های شایعی مانند عفونت‌های دستگاه ادراری، ذات الریه و عفونت‌های خون می‌شوند، وجود دارند. ناکارا بودن دارو نسبت به عفونت به معنای افزایش نرخ ناتوانی و مرگ و تحمیل هزینه‌های هنگفت در حوزه بهداشت است.
تحقیقات گسترده‌ای به منظور راهکار مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک در سراسر جهان وجود دارد.
محققان مؤسسه فناوری نیویورک به تازگی دریافته‌اند که باکتیروفاژها که به اختصار فاژ نامیده می‌شوند، راهکار مناسبی برای نابودی باکتری‌ها مقاوم به دارو هستند. فاژها به ویروس‌هایی گفته می‌شود که باکتری‌ها را آلوده می‌کنند. بر اساس این مطالعات در اسفنج آشپزخانه جمعیت زیادی فاژ وجود دارد. در واقع اسفنج آشپزخانه به دلیل تماس با ظروف و سطوح آلوده، حاوی مجموعه‌ای عظیم از باکتری هاست. محققان با بررسی اسفنج آشپزخانه موفق به شناسایی دو فاژ شدند که توانایی مقابله با باکتری‌های خانواده Enterobacteriaceae را دارد و در عفونت‌های بیمارستانی بسیار شایع است.
تحقیقات همچنان به دنبال فاژهایی با قابلیت نابودی باکتری‌های مضر ادامه دارد.
نتایج این مطالعه در نشست سالانه انجمن میکروبیولوژی آمریکا (ASM) ارائه شده است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۳۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی

ناسا اعلام کرد که یک باکتری جهش‌یافته خطرناک در ایستگاه فضایی پیدا کرده است که عامل عفونت خونی فضانوردان حاضر بوده است. ریزگرانش، تابش خورشیدی، سطح بالای دی‌اکسیدکربن ، رطوبت و تهویه نامناسب در داخل ایستگاه فضایی از عوامل حضور و جهش این باکتری است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم،‌ ناسا اعلام کرد که یک باکتری جهش‌یافته خطرناک در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) پیدا کرده است که عامل عفونت خونی فضانوردان حاضر بوده است. ریزگرانش، تابش خورشیدی، سطح بالای دی‌اکسیدکربن ، رطوبت و تهویه نامناسب در داخل ایستگاه فضایی از عوامل حضور و جهش این باکتری اعلام شده است.

بد نیست بدانید که به دلیل محدودیت‌های فراوان در ایستگاه‌های فضایی، فضانوردان از سطح بهداشت حداقلی برخوردار هستند. استحمام در شرایط بدون گرانش و استفاده از دستشویی لوله‌ای عجیب و غریب ایستگاه فضایی از سختی‌های زندگی در فضا است.

دکتر کاستوری ونکتسواران؛ محقق اصلی آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، گونه‌های باکتری انتروباکتر بوگاندنسیس جدا شده از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) را مورد مطالعه قرار داد. 13 سویه از یک باکتری بدنام به دلیل مقاوم بودن به چند دارو، از ISS جدا شد.

تصاویر خیره‌کننده ایستگاه فضایی بین‌المللی از یک منطقه برقی

یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد که در شرایط مختلف، سویه‌های جدا شده از ISS جهش یافته و از نظر ژنتیکی و عملکردی در مقایسه با همتایان زمینی خود متمایز شدند. سویه‌ها توانستند در طول زمان با فراوانی قابل توجهی در ISS باقی بمانند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی
  • واکسیناسیون کودکان هرمزگان علیه بیماری پُنوموکوک
  • ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
  • معرفی کابینت های جدید
  • بهترین لوله بازکنی تهران (قیمت لوله بازکنی + تعرفه اتحادیه)
  • ۷ داروی پرکاربرد که مصرف بی‌رویه آن‌ها مشکل‌ساز است
  • هفت داروی پرکاربرد که مصرف بی‌رویه آن‌ها مشکل‌ساز است
  • سهمیه المپیک در دستان مهمدی
  • این ۷ دسته دارو را بی‌رویه نخورید | داروخانه‌ها شبیه سوپرمارکت‌ها عمل می‌کنند
  • قتل نو عروس ۱۸ ساله با ۲۰ ضربه چاقو