Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@12:07:49 GMT

۳۲ درصد آب شرب در شبکه آبرسانی نیشابور هدر می رود

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۷۴۰۴۲

۳۲ درصد آب شرب در شبکه آبرسانی نیشابور هدر می رود

محمد سلطانی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب افزود: هدر رفت واقعی آب در شبکه آبرسانی شهر نیشابور ۱۸ تا ۲۰ درصد و هدر رفت ظاهری ۱۰ تا ۱۲ درصد است.
وی اظهار داشت: ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر از شبکه آبرسانی این شهر با قدمت بیش از ۳۰ سال فرسوده است و پارسال بیش از ۱۰ کیلومتر این شبکه اصلاح گردید که برای هر متر آن یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال هزینه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۵۰ فقره نوسازی انشعاب انجام شد که هر مورد بیش از سه میلیون ریال هزینه داشت و برای هر متر مربع آسفالت شکافی ۷۵۰ هزار ریال به شهرداری پرداخت شد.
سلطانی افزود: پارسال با انعقاد قرارداد نشت یابی به صورت هوشمند و پیمایش مسیرهای آب رسانی ۱۵۰ فقره نشت پنهان در شبکه شناسایی و از این محل ۱۰ لیتر در ثانیه صرفه جویی گردید.
وی اظهار داشت: با اجرای طرح تعدیل فشار در شبکه آبرسانی شهر نیشابور حدود یک درصد هدر رفت آب در شبکه کاهش یافت.

وی گفت: پنج طرح منطقه بندی شبکه آب رسانی در شهر نیشابور از ۶ سال قبل آغاز شده که به دلیل کمبود اعتبارات هنوز به اتمام نرسیده است و برای تکمیل آنها ۷۰۰ میلیارد ریال مورد نیاز است.
سلطانی با بیان اینکه هزینه هر متر مکعب آب برای مشترکین ۱۱ هزار ریال است که یک سوم قیمت تمام شده می‌باشد افزود: صرفه جویی در مصرف آب یک اقدام فرهنگی می‌باشد و وضعیت منابع آب در شهرهای نیشابور و خرو بحرانی است.
وی اظهار داشت: کسری آب در نیشابور در زمان اوج مصرف ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر در ثانیه است که برای رفع این نیاز راه اندازی چاه‌های فوشنجان در دستور کار قرار دارد که حدود ۱۲۵ لیتر به توان شبکه می‌افزاید.
وی گفت: به علت فراوانی نزولات جوی در سال جاری این تصور برای عموم پیش آمده که کمبود آب برطرف شده است در حالی که اینگونه نیست و طی ۱۰ سال گذشته عمق چاه‌ها از ۱۵۰ متر به ۲۷۰ متر رسیده که سال‌ها طول می‌کشد نزولات جوی به سفره‌های آب نفوذ کند.
سلطانی افزود: میزان بدهی این شرکت به پیمانکاران ۱۵۰ میلیارد ریال و میزان مطالبات ۱۱۰ میلیارد ریال است و تعداد مشترکان این شبکه در سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ مشترک و امسال ۶۰۰ مشترک افزوده شده است.
وی اظهار داشت: سال گذشته با اجرای برنامه های فرهنگی در مساجد، مدارس و کودکستان‌ها از قبیل طرح بانوی آب و مسابقات نقاشی، شاهد کاهش سرانه مصرف مشترکین بودیم به طوری که سرانه مصرف خانگی آب شرب در استان ۱۱ تا ۱۳ متر مکعب و در نیشابور حدود ۱۱ متر مکعب است.
شهر نیشابور دارای پنج مخزن آب شرب با ظرفیت ۵۷ هزار متر مکعب می‌باشد.
آب شرب مورد نیاز شهر نیشابور از ۵۲ حلقه چاه با ظرفیت یک میلیون و ۸۰۰ متر مکعب برای یکصد هزار مشترک تأمین می‌شود.
شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است.
۹۸۶۹ / ‏‬ ۶۰۵۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انشعاب صرفه جویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۴۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۸۰ درصدی فاز دوم پروژه اصلاح شبکه داخلی دهستان ارمو شهرستان دره شهر

به گزارش خبرگزاری جام جم آنلاین ؛ محمد محمدی افزود: این پروژه از محل پروژه‌های جهاد آبرسانی، با همکاری آبفای استان و با استفاده از ظرفیت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) (بسیج سازندگی سپاه استان) در حال انجام است.

وی ادامه داد: این پروژه به طول ۸ کیلومتر و با لوله پلی اتیلنی اجرا می‌شود که از این مقدار ۵ کیلومتر اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یادآور شد: فاز اول این پروژه به طول ۶کیلومتر طی چند ماه گذشته به اتمام رسیده که با بهره برداری از فاز دوم، جمعیتی افزون بر ۳ هزار نفر از نعمت آب آشامیدنی سالم و پایدار برخوردار خواهند شد.

محمدی با اشاره به اینکه ایلام با پیشرفت ۷۶ درصدی پیشگام در پروژه‌های جهاد آبرسانی (طرحی برای رساندن آب به روستا‌های بدون آب سالم بهداشتی و یا نیازمند بازنگری در تأسیسات آبرسانی) است، خاطرنشان ساخت: جهاد آبرسانی طرحی است برای رفع تشنگی روستا‌ها که بر اساس آن در فاز اول، ۱۲۸ روستای استان ایلام از نعمت آب پایدار بهره‌مند می‌شوند..

لازم به ذکر است دهستان “ارمو” با جمعیت سه هزار نفر از دهستان‌های شهرستان دره شهر می‌باشد.

دیگر خبرها

  • آبرسانی پایدار به روستای سمانه شهرستان دهلران
  • تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند ۱۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار است
  • سیل به تأسیسات آب ۳۰۵ روستا و شهر سیستان و بلوچستان آسیب زد/ آبرسانی به روستاها با تانکر
  • تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار
  • تکمیل بیمارستان «عطار» نیشابور نیازمند ۱۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار است
  • بازگشایی راه ۱۴۳ روستا در چابهار
  • آخرین اخبار از مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان
  • پیشرفت ۸۰ درصدی طرح اصلاح شبکه داخلی ارمو دره شهر
  • پیشرفت ۸۰ درصدی فاز دوم پروژه اصلاح شبکه داخلی دهستان ارمو شهرستان دره شهر
  • پیشرفت ۸۰ درصدی فاز دوم پروژه اصلاح شبکه داخلی ارمو دره شهر