Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-24@22:09:36 GMT

سرعت مقابله با بدعهدی‌ها را زیاد کنید

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۷۴۸۲۵

سرعت مقابله با بدعهدی‌ها را زیاد کنید

تنها دو هفته تا پایان مهلت ایران به کشورهای اروپایی برای انجام وظایف و عمل به تعهدات‌شان در برجام باقی‌مانده ولی هنوز از اقدامات متناسب سه کشور به تعهدات ایران و تامین منافع ایران خبری نیست. ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، تنها دو هفته تا پایان مهلت ایران به کشورهای اروپایی برای انجام وظایف و عمل به تعهدات‌شان در برجام باقی‌مانده ولی هنوز از اقدامات متناسب سه کشور به تعهدات ایران و تامین منافع ایران خبری نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در اظهارنظر اخیر خود این مساله را تایید می‌کند و حتی می‌گوید به‌جای 18 اردیبهشت، ایران 16 تیر مرحله دوم تصمیمات خود را اجرایی می‌کند.

در این میان و با وجود اینکه گفته شده بود معاون وزیر امور خارجه انگلیس در سفر به تهران پیشنهادهای جدیدی از راه‌اندازی اینستکس به‌همراه دارد، ولی کمال خرازی، رئیس شورای روابط خارجی روز گذشته و پس از دیدار با اندرو موریسون، معاون وزارت امور خارجه بریتانیا گفت انگلیسی‌ها حرف جدیدی نداشتند و دوباره مواضع تکراری خود را مطرح کردند، لذا ایران همچنان مصمم است در پایان 60 روز، دور تازه‌ای از تصمیمات خود را عملیاتی کند، تصمیماتی که حسن روحانی 18 اردیبهشت گذشته درباره آنها توضیح داده و گفته بود ایران در پایان 60 روز و درصورتی که اروپا نسبت به کنار گذاشتن تحریم‌های نفتی و بانکی اقدام نکرده باشد، دو تعهد دیگر خود در برجام یعنی محدودیت غنی‌سازی تا سقف 3.67 و همچنین ادامه فرآیند بازطراحی رآکتور اراک را با همکاری طرف خارجی متوقف خواهد کرد و بنابراین تصمیم تا سطوح مورد نیاز خود غنی‌سازی اورانیوم را بالا خواهد برد و فرآیند طراحی و عملیاتی‌سازی رآکتور اتمی پیشین خود را از سر خواهد گرفت.

ناگفته نماند پیش از این هلگا اشمید در سفری به تهران بسته پیشنهادی اروپا را برای همکاری اقتصادی با ایران در قالب سامانه اینستکس ارائه کرده بود که با واکنش منفی و مخالفت ایران به‌خاطر محدودیت‌های زیاد و عدم تامین منافع روبه‌رو شد. ایران در پاسخ به معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود هرگونه فعالیت اینستکس باید شامل خرید نفت حداقل به میزان 1.5 میلیون بشکه در روز، بازگشت ارز حاصل از این خرید، همکاری با تهران برای تجارت اقلام مورد نیازش و همچنین درگیرنکردن کشورهای غیراروپایی در این سامانه باید باشد، لذا با این توصیف به‌نظر می‌رسد معاون وزیر امور خارجه بریتانیا که دقیقا یک‌هفته بعد از حضور اشمید در تهران، به ایران سفر کرده هیچ پیشنهاد روبه‌جلو و متقاعدکننده‌ای به‌همراه نداشته و نتوانسته نظر مقامات کشورمان را تامین کند.

حالا حدود 14 روز فرصت باقی است و با توجه به اینکه اروپا هنوز اراده‌ای برای تصمیم جدید و اقدام موثر در برجام ندارد به احتمال زیاد طی روزهای آینده همان تصمیم نصفه و نیمه و ضعیف قبلی اعلام خواهد شد و تلاش خواهند کرد با عملیات رسانه‌ای این اقدام را بزرگ و روبه‌جلو جلوه دهند. در مقابل این اقدام اما ایران سه گزینه برای انتخاب پیش روی خود دارد؛ اول اینکه پیشنهاد اروپا را قبول کرده و برنامه آتی خود را برای کاهش تعهداتش در برجام تغییر دهد، دوم اینکه با دریافت پیشنهاد اروپا آن را قابل بحث بداند و مثلا فرصتی یک‌ماهه برای بررسی و چانه‌زنی و حتی اجرایی‌شدن بدهد و گزینه سوم رد پیشنهاد و اجرایی‌شدن گام‌های بعدی است.

درباره گزینه اول و دوم می‌توان این‌گونه گفت که اروپایی‌ها یک‌سال برای انجام اقدامات خود فرصت داشتند ولی از اقدامات حداقلی هم اجتناب کرده‌اند، آنها البته از فرصت دوماهه اخیر که 45 روز آن سپری شده استفاده نکرده و ظاهرا بنای استفاده هم ندارند و بعید است بتوانند در چنین شرایطی نظر مسئولان ایرانی را تغییر دهند و مسیر در پیش گرفته شده را عوض کنند. خبرهای غیررسمی اخیر می‌گویند آلمان، فرانسه و انگلیس در کنار پیشنهاد خود به ایران که طی روزهای آتی اعلام خواهد شد، بیانیه تهدیدآمیزی را هم آماده کرده‌اند و تلاش می‌کنند با استفاده از این اهرم فشار، ایران را قانع کنند که گام‌های بعدی خود را اجرایی نکند. سه کشور اروپایی علاوه‌بر این به طیفی از سیاسیون داخلی ایران هم امید بسته‌اند و گمان می‌کنند با فشار داخلی کسانی که همواره مدافع همکاری با غرب هستند، بتوانند دولت را از آغاز غنی‌سازی بیش از 3.67 درصدی منصرف سازند.

قابل تصور‌ترین اقدام ایران در دو هفته آتی که با وقایع روزهای اخیر تقویت شده و به محتمل‌ترین گزینه تبدیل شده است، انتخاب گزینه آخر یعنی آغاز فرآیند اجرایی گام دوم است. تجاوز پهپاد آمریکایی به آسمان ایران نشان داد آمریکایی‌ها مسیر زیاده‌خواهی و توسعه‌طلبی خود را به‌هیچ‌عنوان متوقف نکرده‌اند و کشورهای اروپایی هم نه‌تنها مانعی در مقابل آنها نیستند بلکه با تلاش برای تضعیف ایران به‌دنبال موفقیت آمریکایی‌ها هستند. علاوه‌بر این، باید گفت اتفاق روز پنجشنبه که دقیقا برخلاف انتظار آمریکایی‌ها فضای منطقه و جهان را به‌نفع ایران تغییر داد، احتمالا باعث خواهد شد ایران با سرعت بیشتری گام‌های آتی خود در مسیر کاهش تعهدات برجامی را بردارد. حتما می‌پرسید چرا؟ دلایل به‌هیچ‌عنوان پیچیده نیست و با مرور مواضع آمریکایی‌ها در این حادثه و واکنش افکارعمومی در ایران و منطقه، قابل تحلیل است.

اول پس از هدف قرار گرفتن پرنده پیشرفته جاسوسی در آسمان هرمزگان، آمریکایی‌ها به‌جای گرفتن موضع از جایگاه قدرت، بسیار منفعالانه برخورد کردند، اقدامی که باعث فرو ریختن هیمنه آنها و از بین بردن گزینه جنگ و درگیری با ایران شد و حتی باعث پدید آمدن واکنش‎های طنزآمیزی در میان فعالان رسانه‌های اجتماعی در ایران و حتی آمریکا شد. ترامپ با اعلام خبری دروغ و فیک درباره اینکه می‌خواسته به ایران حمله کند اما چند دقیقه قبل از آغاز عملیات به‌خاطر اطلاع از سطح تلفات جلوی آن را گرفته، از بی‌نظمی و به‌هم‌ریختگی در سطح تصمیم‌گیران کاخ سفید پرده برداشت و نشان داد امکان تصمیم‌گیری در آمریکا در سطوح کلان از بین رفته است. ناگفته نماند پاسخ نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره خبر حمله به ایران و ابراز بی‌اطلاعی وی از تصمیم ترامپ، نشان داد خبر تدارک حمله و سپس توقف عملیات فاقد اساس و بنیان درستی بوده و از ریشه دروغ است.

دوم با عدم واکنش جدی آمریکا و نهایتا قدردانی ترامپ از سپاه به علت هدف قرار ندادن هواپیمای دارای سرنشین این کشور، نه‌تنها امکان جنگ از میان رفت، بلکه ابزار مهم عملیات روانی و رسانه‌ای روی افکارعمومی جامعه ایرانی هم از آمریکایی‌ها گرفته شد و آنها از این عملیات به بعد باید دوباره تلاش کنند واهمه جنگ و تاثیرگذاری این اهرم فشار بر افکارعمومی را ایجاد کنند. با این اوصاف مسئولان ایرانی می‌توانند محکم‌تر از گذشته مسیر خود را دنبال کنند.

سوم همان‌گونه که چندین‌بار رئیس‌جمهور و رئیس بانک مرکزی اعلام کرده‌اند، فشارهای آمریکا به سقف رسیده و امکان توسعه ندارند. بانک جهانی نیز این گزاره را تایید کرده و گزارش داده از سال آینده میلادی رشد فشارهای آمریکا تاثیر خود را از دست خواهد داد و رشد اقتصادی ایران دوباره مثبت می‌شود. از این‌رو ایران اطمینان بیشتری یافته که امکان عمل آمریکا از بین رفته و با اتکا به توان داخلی می‌تواند اقتصاد تضعیف‌شده خود را سامان بخشد.

چهارم به‌هم‌ریختگی مشهود اروپا و آمریکا در قبال ایران دقیقا از 18 اردیبهشت‌ماه آغاز شد، همان زمانی که ایران اعلام کرد بنا دارد تعهدات برجامی خود را کاهش دهد. فضای شکل‌گرفته در 45 روز اخیر به‌خوبی گویای این است که تهاجم ایران در قالب غرب جواب داده و حداقل اگر باعث اقدام موثر آنها نشده، توانسته منفعل‌شان کند و مانع توسعه فشارها شود. از این‌رو به‌نظر می‌رسد ایران باید تهدید عنوان‌شده در نشست خبری سخنگوی سازمان انرژی اتمی را عملی کرده و به‌جای ارائه فرصت بیشتر به اروپایی‌ها که نشان داده‌اند بنای هیچ‌گونه همکاری‌ای ندارند، گام‌های بعدی را با سرعت بیشتری بردارد و از سایه تعهدات سنگین برجام خود را خارج سازد و دوباره برگ فناوری هسته‌ای را به‌عنوان گزینه برتر خود روی میز بگذارد.

منبع : فرهیختگان                             

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

R1437/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۴۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری اسلامی آمادگی مقابله با هرگونه تهدید از جانب رژیم صهیونیستی را دارد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در رابطه با عملیات روز جمعه ریزپرنده‌ها در اصفهان گفت: این مسائل دردی از کابینه نتانیاهو درمان نمی‌کند و جمهوری اسلامی ایران آمادگی برای برخورد و مقابله با هرگونه تهدید از سوی رژیم را داشته و دارد.

شهریار حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: رژیم صهیونیستی در حال حاضر به شدت دچار تزلزل و سردرگمی است، زیرا بعد از جنگ غزه از داخل به طور مستمر مورد انتقاد بوده است و به دنبال این بوده‌اند که تنش‌ها را به بیرون از مرزهای سرزمین‌های اشغالی هدایت کنند تا بار روانی و فضای اجتماعی بر علیه خود را کاهش دهند، در همین راستا حمله به بخش‌هایی از سوریه، لبنان و ترور شخصیت‌های نظامی و در نهایت در حمله به کنسولگری ایران یکی از استراتژی‌های رژیم صهیونیستی با محوریت کابینه و شخص نتانیاهو بود، اما انتظار نداشتند که جمهوری اسلامی پاسخی محکم و دندان شکن به رژیم بدهد.

وی افزود: در نهایت با عملیات مؤثر، بی‌نظیر و بازدارنده وعده صادق، رژیم بیشتر دچار تزلزل شد به گونه‌ای که ظرف یکی دو روز گذشته بازهم اعتراضات داخلی پیرامون کارکرد و عملکرد کابینه نتانیاهو افزایش پیدا کرد، بنابراین رژیم با حرکتی که روز جمعه انجام داد به دنبال این است که این فشارها را در داخل کم کند و توجیهی باشد برای کاهش فشارهای داخلی و این اقدامات درواقع متأثر از این مسائل و متزلزل بودن کابینه او است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: اما این مسائل دردی از کابینه نتانیاهو درمان نمی‌کند. جمهوری اسلامی ایران آمادگی برای برخورد و مقابله با هرگونه تهدید از سوی رژیم را داشته و دارد اما به اعتقاد من در مورد حرکت روز جمعه باید به جامعه بین‌الملل برگردیم، اگر صادق هستند و اعتقادی به حقوق بین‌الملل دارند باید نهادهای بین‌المللی از جمله شورای امنیت و سازمان ملل جلوی تحرکات رژیم را بگیرند، اما اگر غیر از این باشد رژیم باید تنبیه شود و جمهوری اسلامی ایران آمادگی تنبیه رژیم را بخاطر فعالیت‌هایش دارد اما جمهوری اسلامی به دنبال تنش و گسترش اوضاع ناامن در منطقه نیست.

حیدری تصریح کرد: به اعتقاد من با توجه به کارکرد آمریکا در خاورمیانه و اعتقاد این کشور به توسعه ناامنی در این منطقه برای بهره برداری از منابع و فروش تسلیحات جدید به کشورهای منطقه، طبیعتاً رژیم صهیونیستی را به عنوان یک ابزار قرار داده است اما غافل است که این ابزار امنیت منطقه و جهان را به خطر می‌اندازد.

وی تاکید کرد: هر بحرانی یک کانون اصلی دارد و امروز رژیم صهیونیستی کانون ناامنی‌ها در منطقه خاورمیانه است بنابراین جهان و نظام بین‌الملل باید سریعاً وارد مذاکره جدی شوند تا نسبت به تحرکات و ادامه گستاخی‌های رژیم اقدامات فوری و آنی به دور از پشتیبانی آمریکا داشته باشند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه این گونه تحرکات بی پاسخ نخواهد ماند، گفت: به نظر من تحلیل‌های رژیم نسبت به واقعیت‌های جمهوری اسلامی غلط است چرا که تحلیلشان این بود که اگر به سفارت حمله کنند پاسخی دریافت نمی‌کنند اما با دریافت پاسخ قاطع از سوی جمهوری اسلامی حتماً تحلیل‌های آنها تغییر خواهد کرد کما اینکه الان رژیم از داخل دچار سردرگمی است، فشارهای سیاسی و اجتماعی در کابینه نتانیاهو افزایش پیدا کرده، جمهوری اسلامی دست برتر، قدرت بازدارندگی و عملیاتی منحصر به فرد دارد و رژیم باید تاوان اینگونه اقدامات را دریافت کند و رژیم باید بفهمد که هر حرکت ضدامنیتی علیه جمهوری اسلامی بدون پاسخ نخواهد ماند.

کد خبر 746082

دیگر خبرها

  • آمریکا: به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
  • سالیوان: به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
  • مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب با خلق ساختار‌های جدید/ ۵ پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت جهانی اطلاعات
  • مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب با خلق ساختارهای جدید
  • اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم
  • گسترش همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • افت و خیز سرعت اینترنت ایران در داشبوردهای جهانی
  • جمهوری اسلامی آمادگی مقابله با هرگونه تهدید از جانب رژیم صهیونیستی را دارد
  • بنیامین نتانیاهو: با تحریم گردان اسرائیلی مقابله می‌کنیم