Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@13:58:14 GMT

تدوین برنامه برای نوسازی ۱۸ محله اولویت دار پایتخت

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۷۵۶۹۷

تدوین برنامه برای نوسازی ۱۸ محله اولویت دار پایتخت

به گزارش خبرگزاری مهر، کاوه حاجی علی اکبری در چهاردهمین جلسه کمیته خدمات و زیرساخت ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران یادآور شد: بر اساس آئین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی که در سال گذشته به تصویب هیأت وزیران رسید تمامی دستگاه‌های ذی نقش و مسئول در بازآفرینی و نوسازی بافت‌های فرسوده مکلف به ارائه برنامه سالیانه خود در حوزه تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: با استناد به این قانون، دولت و شهرداری‌ها مکلف به بازآفرینی و نوسازی ۲۷۰ محله در سال شدند و ۱۸ محله بافت فرسوده در شهر تهران به عنوان اولویت نخست از سوی شهرداری تهران مشخص شد و در برنامه اقدام مشترک قرار گرفت.

علی اکبری خاطرنشان کرد: در جلسه بهمن ماه سال گذشته ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران، ۱۸ محله اولویت دار معرفی شدند و از دستگاه‌های عضو ستاد درخواست شد تا متناسب با نوع مسائل و مشکلات موجود در هر محله نسبت به ارائه برنامه سالیانه خود اقدام نمایند و در این رابطه نیز می‌توانستند از برنامه‌های اقدام دفاتر توسعه محله‌ای که در محلات مستقر هستند استفاده کنند.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران گفت: اقدام دیگری که از سوی ستاد صورت گرفت، اختصاص منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ به بحث بازآفرینی شهری بود که مقرر شد ۱,۵۰۰ میلیارد تومان از منابعی که از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده به منظور تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی در بافت‌های فرسوده کشور اختصاص یابد.

علی اکبری در این باره افزود: نیازهای خدماتی در ۱۸ محله به انضمام شناسنامه پروژه‌ها شامل مساحت پروژه‌ها، پلاک، کاربری‌ها و اعتبارات مورد نیاز برای ایجاد این خدمات احصاء و برای پیگیری‌های لازم به نهادهای ذیربط ارسال شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه ۲۰% از منابع مذکور در گام نخست برای تأمین خدمات در شهر تهران معادل حدود ۵۳ میلیارد تومان تخصیص داده شد، عنوان کرد: بر این اساس ۱۰ پروژه از میان ۱۸ پروژ تعریف شده‌ای که زمینه تحقق عملیات اجرایی آن در بازه زمانی یکساله پیش بینی می‌شد، به شرکت بازآفرینی شهری ایران معرفی شد و اقدامات لازم جهت مکاتبه و پیگیری برای درج در برنامه‌ها و پروژه‌ها و ثبت در سامانه سازمان برنامه و بودجه کشور در این خصوص صورت گرفت.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با بیان اینکه همکاری ما با دستگاه‌های اجرایی در حوزه بازآفرینی به دو دسته تقسیم می‌شود، متذکر شد: دسته اول بصورت عام و بدون اولویت بندی در همه بافت‌های فرسوده شهر تهران جریان دارد و دسته دوم مربوط به ۱۸ محله اولویت دار تعریف شده است.

علی اکبری تصریح کرد: بر مبنای ماده ۲۰ آئین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی، وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلف به ارائه تخفیف تقسط هزینه‌های انشعابات آب، برق و گاز در کلیه محلات بافت فرسوده شهر تهران هستند اما علیرغم گذشت یکسال از تصویب این آئین نامه تاکنون یک مورد تخفیف هزینه انشعابات از سوی دستگاه‌های اجرایی صادر نشده است.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران از تدوین برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای ۱۸ محله اولویت دار در برنامه اقدام مشترک دولت و شهرداری خبر داد و گفت: سال گذشته این برنامه که در آن اقدامات لازم از سوی دستگاه‌های مختلف برای اجرا در ۱۸ محله اولویت دار مشخص شده به تصویب ستاد بازآفرینی کلانشهر تهران رسید اما در زمان مراجعه به دستگاه‌های اجرایی با درهای بسته مواجه می‌شویم و دستگاه‌ها اظهار می‌کنند که منابعی برای تحقق این برنامه‌ها ندارند.

مدیرعامل سامان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: زمانی که موضوع بازآفرینی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری به عنوان یکی از موضوعات محوری در برنامه ششم توسعه قرار می‌گیرد، انتظار می‌رود سهم و نقش دستگاه‌های اجرایی نیز در تحقق مأموریت مذکور مشخص شود.

تقی زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران و دبیر کمیته خدمات و زیرساخت ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه موضوع بازآفرینی، فرآیند توسعه‌ای است که همه ابعاد از جمله موضوعات اجتماعی، کالبدی، فضایی و غیره را در برمی گیرد و مختص به خدمات خاص نیست، عنوان کرد: این موضوع در شهر تهران که دارای ۳۲۶۸ هکتار بافت فرسوده است از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد.

دبیر کمیته خدمات و زیرساخت ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با اشاره به تجارب بازآفرینی گذشته در شهر تهران و امکانات و ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی، متذکر شد: به لحاظ ضرورت امر می‌خواهیم از همه ظرفیت دستگاه‌ها فارغ از نگاه بخشی استفاده کنیم و هم افزایی ایجاد نمائیم و توقع این است که در شهر تهران ضمن اقدام برای بازآفرینی کلیه محلات فرسوده، یک محله را نیز به عنوان پایلوت عملیاتی کنیم تا این اقدام به عنوان الگو در سایر شهرهای کشور تسری پیدا کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران با تأکید بر ضرورت تشکیل جلسات این کمیته به صورت مستمر و منظم، خاطرنشان کرد: جلسات این کمیته باید به شکل میدانی و عملیاتی در سطح محلات با حضور کلیه اعضا و نمایندگان تام الاختیار شهرداری‌های مناطق و دستگاه‌های اجرایی تشکیل شود.

تقی زاده با بیان اینکه موضوع اسناد قولنامه ای مسئله مشترکی در کلیه محلات بافت‌های فرسوده است از تشکیل کمیته‌ای برای رفع این مشکلات در شورای برنامه ریزی و توسعه استان خبر داد و گفت: به منظور تسریع در فرآیند بازآفرینی بافت‌های فرسوده، رفع مشکل املاک قولنامه ای با اولویت ۱۸ محله معرفی شده در دستور کار قرار گیرد.

دبیر کمیته خدمات و زیرساخت ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با اشاره به کمبود سرانه‌های خدماتی در برخی مناطق پر تراکم مانند مناطق ۹، ۱۰ و … خاطرنشان کرد: شایسته است اراضی شهرداری و دولت با همکاری سازمان املاک و مستغلات برای تأمین سرانه‌های خدماتی در محلات اولویت دار هدف شناسایی شوند و جزئیات برنامه‌ها در مقیاس خیابان و کوچه تدوین شوند.

کد خبر 4649869 نورا حسینی

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرداری تهران بافت فرسوده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۵۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ آیین‌نامه جدید اسقاط و سن فرسودگی خودروها

به گزارش «تابناک»، مرتضی ضامنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر که هیأت دولت در راستای حمایت از نوسازی ناوگان فرسوده و کمک به رانندگان، آئین‌نامه جدید اسقاط و سن فرسودگی خودروها را مصوب و ابلاغ کرد، گفت: در این آئین‌نامه که با پیگیری‌های اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و وزارت کشور به تصویب هیئت دولت رسیده، افزایش قابل توجهی در ارزش اسقاط خودروهای فرسوده در نظر گرفته است.

وی در توضیح بیشتر درباره آئین‌نامه جدید اسقاط و سن فرسودگی خودروها، اظهار کرد: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از دغدغه‌های اصلی ما در اتحادیه بوده و هست. با توجه به فرسودگی بسیاری از خودروهای فعال در این بخش، شاهد افزایش آلایندگی و مخاطرات بسیاری بودیم که ضرورت نوسازی ناوگان را بیش از پیش آشکار می‌کرد.

مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته توسط اتحادیه، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و وزارت کشور، هیئت دولت آئین‌نامه جدید اسقاط و سن فرسودگی خودروها را مصوب کرد. این آئین‌نامه که به تازگی ابلاغ شده، گام بلندی در راستای نوسازی ناوگان فرسوده و کمک به رانندگان محسوب می‌شود.

ضامنی در خصوص جزئیات این آئین‌نامه نیز گفت: در این آئین‌نامه، ارزش اسقاط خودروهای فرسوده به طور قابل توجهی افزایش یافته است. همچنین، تعداد برگه‌های اسقاط ناوگان حمل و نقل عمومی شهری نیز افزایش یافته که این موضوع به نفع رانندگان این بخش خواهد بود.

وی با بیان اینکه این آئین‌نامه انگیزه‌های لازم را برای اسقاط خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ایجاد می‌کند، گفت: امیدواریم با اجرای این آئین‌نامه، شاهد تسریع در روند نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری و ارتقای سطح ایمنی و کیفیت خدمات ارائه شده به شهروندان باشیم.

دیگر خبرها

  • نوسازی ۱۵۰ هزار بافت فرسوده از طریق مشارکت‌های مردمی
  • تدوین برنامه یک‌ساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • نوسازی بیش از ۶۰۰ پلاک بافت فرسوده در منطقه ۱۷
  • تدوین برنامه یک ساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • تدوین برنامه یکساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • برنامه سوم راهبردی قم در حال تدوین است / اجازه ورود حواشی به بدنه شهرداری را نمی‌دهیم
  • ارزش اسقاط خودرو‌های فرسوده افزایش یافت
  • ارزش اسقاط خودرو بالا رفت
  • افزایش ارزش اسقاط خودرو‌های فرسوده
  • ابلاغ آیین‌نامه جدید اسقاط و سن فرسودگی خودروها