Web Analytics Made Easy - Statcounter

«اوغور گورسس» معتقد است که فرآیند آغاز شده در ترکیه پس از شکست تلخ اردوغان در انتخابات استانبول به سمت کشیده شدن به برگزاری انتخابات زودهنگام سراسری و منجر به بازسازی سیاسی ترکیه خواهد شد. ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «اوغور گورسس» روزنامه‌نگار معروف ترک در یادداشت امروز خود با اشاره به پیروزی «اکرم امام اوغلو» نامزد حزب جمهوریت خلق ترکیه با اختلاف 9 درصدی نسبت به «بن‌علی ییلدیریم» نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری استانبول از این واقعه به عنوان زلزله سیاسی در آنکارا نام برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گورسس با اشاره به اینکه ابطال انتخابات 31 مارس و برگزاری مجدد آن در 23 ژوئن باعث شد که ترکیه سه ماه وقت خود را هدر داده و متحمل خسارت اقتصادی شود و نتیجه به دست آمده از این انتخابات نه‌تنها کمکی به حل بحران اقتصادی ترکیه نخواهد کرد بلکه باعث عمیق‌تر و فراگیرتر شدن این بحران خواهد شد.

وی در ادامه یادداشت خود می‌نویسد: در حالی ترکیه در یک سال اخیر با عمیق شدن بحران اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کرد، حزب حاکم [حزب عدالت و توسعه] با همکاری شریک کوچک خود [حزب حرکت ملی‌گرا] با به هم زدن میز انتخابات و برگزاری انتخابات مجدد بحران اقتصادی ترکیه را وارد فاز غیرقابل حلی کرده‌اند.

گورسس  معتقد است که مردمی که به حاشیه رانده شده و برچسب فتو و پ.ک.ک خورده بودند با ائتلاف توانستند 55 درصد آرا را به خود اختصاص داده و این تابلو منجر خواهد شد که حزب حاکم در برداشتن قدم برای حل بحران اقتصادی ترکیه ناتوان شود.

وی با اشاره به اینکه نتایج انتخابات استانبول باعث خواهد شد که اردوغان دست به تغییراتی در کابینه دولت بزند، خاطرنشان کرد: این تغییرات فقط تغییر چیدمان ویترین دولت است و بدون تغییرات اساسی و بنیادین نمی‌توان گره‌ای از بحران اقتصادی باز کرد. پیروزی حزب مخالف با 800 هزار رأی و 9 درصد منجر به گسل سیاسی در حزب حاکم خواهد شد. از دست دادن رأی و اعتماد مردم استانبول اتفاق عادی برای حزب عدالت و توسعه محسوب نمی‌شود. این نتیجه نشان داد که اگر امروز انتخابات سراسری در ترکیه انجام بگیرد حزب حاکم [حزب عدالت و توسعه] حتی با ائتلاف با شریک کوچک خود [حزب حرکت ملی‌گرا] قادر به پیروزی در انتخابات نیست. با این شرایط اتخاذ سیاست ریاضت اقتصادی و انقباض پولی برای کاهش تورم و آسیب‌های بحران اقتصادی کارساز نخواهد شد. بدین ترتیب ممکن است که حزب حاکم دست به اقدامات پوپولیستی و ماجراجویانه بزند و بحران اقتصادی را بیش از پیش عمیق‌تر کرده و اقتصاد را از چاله درآورده و به چاه بیندازد. با این شرایط نارضایتی‌های اجتماعی باعث می‌شود که برگزاری انتخابات زودهنگام اجتناب‌ناپذیر شود.

گورسس با تأکید بر اینکه فرآیند آغاز شده در ترکیه پس از شکست تلخ اردوغان در انتخابات استانبول به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام سراسری کشیده خواهد شد، نوشت: شکست تلخ حزب حاکم و پیروزی 55 درصدی حزب رقیب منجر به آغاز فرآیند بازسازی سیاسی ترکیه خواهد شد و برگزاری انتخابات زودهنگام سراسری با حضور تشکل‌های جدید سیاسی، آغاز دوره جدیدی سیاسی در ترکیه را رقم خواهد زد. دورانی که با شعارهای دمکراتیزه شدن، حاکمیت قانون و تضمین آزادی‌های سیاسی به وجود خواهد آمد.

این روزنامه‌نگار ترک در پایان می‌نویسد: 23 ژوئن نقطه عطفی بر پایان حاکمیت 17 ساله حزب عدالت و توسعه در انتخابات ترکیه شد که منجر به زلزله سیاسی در این حزب خواهد شد. با این شرایط بحران اقتصادی ترکیه در کوتاه‌مدت با فراز و نشیب تا رسیدن به مرحله فروپاشی ادامه خواهد یافت.

نشریات ترکیه در یک نگاه|جشن دموکراسی در استانبول / اس 400 با حاکمیت سیاسی ترکیه پیوند خوردنگاهی به مطالب ستون نویس‌های ترکیه|چرا آمریکا جرات نکرد به ایران حمله کند؟

 

انتهای پیام/

R7650/P/S8,89,1414/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۵۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: اسرائیل در ارتکاب جنایت از هیتلر پیشی گرفته است

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی گفت که رژیم صهیونیستی با کشتن نزدیک به ۱۴ هزار کودک بی گناه در غزه، در ارتکاب جنایت و وحشی گری از آدولف هیتلر رهبر نازی‌ها پیشی گرفته است.

به گزارش مشرق به نقل از آناتولی، اردوغان در جریان نشست گروهی حزب عدالت و توسعه (AK) در پارلمان ترکیه افزود که با حمایت بی قید و شرط غرب، (رژیم) اسرائیل چه در غزه و چه در کرانه باختری، قتل عام‌هایی را انجام می‌دهد که از جمله شرم‌آورترین وقایع در تاریخ بشریت است.

اردوغان با مقایسه مبارزات گروه مقاومت فلسطینی حماس با جنگ استقلال ترکیه در بیش از یکصد سال پیش، گفت: ما به خوبی می‌دانیم که برای رسیدن به استقلال، باید بهایی پرداخت کرد.

وی با تاکید بر اینکه ترکیه از هر جهت در کنار برادران و خواهران فلسطینی خود ایستاده است، یادآور شد: ما نقشه‌هایی را در سازمان ملل ارائه کردیم که نشان می‌دهد اسرائیل چگونه سرزمین‌های فلسطین را در ۷۰ سال گذشته به تدریج اشغال کرده است.

مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، روز چهارشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ در غزه در ۱۵ مهرماه سال گذشته تاکنون، بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ کودک فلسطینی کشته شده‌اند.

کاترین راسل در یک نشست خبری در نیویورک، گفت: همچنین در این مدت بیش از ۷۶ هزار نفر مجروح شده‌اند و هزاران نفر دیگر هم در آستانه قحطی قرار دارند.

وزارت بهداشت فلسطین روز چهارشنبه از افزایش شمار شهدای حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) تا به امروز به ۳۳ هزار و ۸۹۹ نفر و شمار زخمی‌ها به ۷۶ هزار و ۶۶۴ نفر خبر داد.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در طول ۲۴ ساعت گذشته، در ۶ مورد جنایت، ۵۶ شهروند فلسطینی را شهید و ۸۹ نفر دیگر را زخمی کرده است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • دموکراسی هند در یک قدمی خط پایان
  • اردوغان: اسرائیل در ارتکاب جنایت از هیتلر پیشی گرفته است
  • واکنش معنادار تحلیلگر ترکیه‌ای ازنبوغ ایرانی مقابل هیاهوی اسرائیل
  • اردوغان به عراق سفر می‌کند
  • اوج گیری مبارزات انتخاباتی در هند
  • هنیه به ترکیه می‌رود
  • سفر قریب‌الوقوع هنیه به ترکیه
  • هنیه به ترکیه می‌رود/ برنامه دیدار با اردوغان
  • برگزاری کنگره سراسری انتخابات اعضای سازمان جوانان هلال احمر کشور در محمد شهر
  • نسخه پیچی پناهیان؛ از مساله حجاب تا مشکلات اقتصادی