Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول ریاست جمهوری، «اسحاق جهانگیری» امروز- دوشنبه- در شصت و پنجمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که به ریاست وی برگزار شد، با بیان اینکه مهمترین رسالت سازمان برنامه و بودجه تدوین بودجه متناسب با شرایط فعلی برای اداره کشور به نحو مطلوب است، اظهار داشت: در شرایطی که منابع بودجه کاهش یافته است، این سازمان رسالت بسیار مهمی بر دوش دارد و همه نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌ها نیز باید در این مسیر با این سازمان همراه و هماهنگ باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه کاهش هزینه‌ها در شرایط فعلی که با تحریم و محدودیت منابع در بودجه روبرو هستیم، اقدامی اجتناب ناپذیر است، افزود: برای اینکه بتوانیم با وجود همه محدودیت‌ها، کشور را به نحو مطلوب اداره کنیم، نیازمند جراحی اقتصادی، اصلاح ساختاری در اقتصاد و حذف هزینه‌های غیرضروری هستیم.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه توان کارشناسی مطلوبی در کشور برای ارائه راه حل های علمی به منظور برون رفت از مشکلات و چالش‌ها شکل گرفته است، تصریح کرد: خوشبختانه امروز تفاهم خوبی میان مدیران در همه سطوح و نخبگان برای اصلاحات ساختاری در نظام اقتصادی کشور شکل گرفته است.

جهانگیری تصریح کرد: در اجرای برنامه‌های کلان اقتصادی و نجات اقتصاد کشور از بیماری‌های مزمنی که رنج می‌برد و حاصل انباشت مشکلات در سال‌های متمادی است، اجماع سازی و همراهی همه ارکان نظام، دولت و مردم ضروری است تا برنامه‌ها و راهکارها بتواند در عرصه عمل بخوبی اجرا شوند.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور، بهترین فرصت در اختیار سازمان برنامه و بودجه برای کاهش اتکا بودجه به درآمدهای حاصل از فروش نفت فراهم آمده که از ضروریات و اولویت‌های اساسی کشور است و باید از این فرصت برای پالایش و اصلاح ساختار بودجه استفاده کرد.

وی از سازمان برنامه و بودجه خواست با جدیت برای مهیا کردن شرایط اجرای راهکارهای ارائه شده برای اصلاحات ساختاری در بودجه کشور بویژه در حوزه درآمدها و هزینه‌های کشور تلاش کند و در عین حال، تاکید کرد: اتخاذ تصمیمات مهم در کشور بویژه در حوزه اقتصاد مربوط به رئیس جمهور است که به لحاظ قانونی از طرف مردم مسئولیت اداره کشور را بر عهده دارد و همه این موضوع را پذیرفته اند و باید تلاش کرد تا برای اجرای برنامه‌ها و اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور نظر رئیس جمهور تأمین شود.

جهانگیری همچنین با تاکید بر اینکه باید از هم اکنون برای بودجه سال ۹۹ کل کشور نیز برنامه ریزی دقیقی در جهت صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها داشته باشیم، خاطر نشان کرد: باید بودجه دستگاه‌ها و سازمان‌های غیردولتی که طی سالیان گذشته بی جهت بودجه خود را به دولت متصل کرده اند حذف شود زیرا در شرایطی که بودجه دولت در تنگنا و محدودیت قرار دارد، کمک به این گونه مؤسسات و سازمان‌ها امری غیرضروری و ناممکن است.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: باید روی روش‌ها و نظرات کارشناسی که مصلحت کشور را تأمین می‌کند، پافشاری کنیم زیرا تجربه نشان داده که دیگر نمی‌توان با روش‌های کنترلی اقتصاد کشور را اداره کرد.

در این جلسه که وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز حضور داشتند، نماینده دبیرخانه ستاد گزارشی از منابع و مصارف بودجه دولت در سال ۹۸ ارائه کرد و به تشریح ضرورت‌های اصلاح بودجه سال جاری و لزوم کاهش هزینه‌ها در دستگاه‌های دولتی و تبیین گزینه‌های پیش رو برای تأمین کسری بودجه و افزایش منابع پرداخت.

نماینده دبیرخانه ستاد همچنین گزارشی از آخرین نسخه طرح اصلاحات ساختاری بودجه بر پایه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و با رویکرد قطع وابستگی مستقیم بودجه به درآمدهای نفتی ارائه کرد و گفت: دستور مقام معظم رهبری، عدم امکان اداره کشور در آینده با استمرار رویه‌های جاری و الزام تبدیل تهدیدات ناشی از تحریم‌ها به فرصت انجام اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور از جمله ضرورت‌های اصلاح ساختاری بودجه است.

وی همچنین قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت، حذف کسری بودجه ساختاری و ثبات اقتصاد کلان در قالب کنترل تورم، حفظ تولید و معیشت مردم را از جمله اهداف اصلاح ساختاری بودجه برشمرد و بیان کرد: این اهداف با چند استراتژی کلی نظیر ایجاد درآمدهای پایدار، مدیریت هزینه‌ها، ثبات سازی اقتصاد و اصلاح ساختارها و نهادها دنبال می‌شود و در این راستا برنامه ریزی های کوتاه مدت و میان مدت با تقسیم کار دقیق و منسجم تدوین شده که باید در دستور کار اجرایی قرار گیرد.

در این جلسه مقرر شد سازمان برنامه و بودجه طرح اصلاح ساختاری در اقتصاد کشور را در اختیار همه دستگاه‌ها قرار دهد تا در جلسه هیأت دولت و سپس در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد مقاومتی هفته دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۵۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت تکنولوژی هزینه تحقیق را ارزان‌تر می‌کند/ اختصاص بودجه برای بروز رسانی تجهیزات به دانشگاه‌ها

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اهداف وزارت علوم در راستای حفظ جایگاه رتبه تولید علمی ایران در منطقه و جهان اظهار کرد: پیرو حمایت و دستورات مقام معظم رهبری طی ۳۰ سال گذشته اتفاق مبارکی با عنوان "نهضت تولید علم در کشور" رخ داده است.

وی افزود: اگر فکر می‌کنیم که تولید علم، مبانی علمی و توجه به سطوح آمادگی فناوری بین یک تا ۳ می‌تواند کمک کننده شکل گیری فناوری‌های بومی بر پایه تولید علمی کشور باشد، پس مسئله «تولید علم» امری حیاتی و مهم است.

صالحی با بیان اینکه حتما یکی از حلقه‌های مهم نوآوری در نظام نوآوری به معنای تبدیل ایده به محصول، تولید علم بومی است؛ تاکید کرد: تمام کشور‌هایی که در ۲۰ سال گذشته از نظر اقتصادی پیشرفت‌های شگرفی داشته‌اند به موضوع علم توجه ویژه‌ای کرده اند و به شدت تولیدات علمی خود را افزایش داده و سپس فناوری بومی خود را ساخته‌اند. برای مثال، تعداد مقالات کشور چین در ۲۰ سال گذشته دقیقا به اندازه مقالات فعلی موجود در ایران یعنی حدود ۸۰ هزار مقاله بوده است و هم اکنون از تولید یک میلیون مقاله در سال امور کرده است، همچنین بر این مبنا اقتصاد خود را توسعه عجیبی داده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: اهمیت ارزنده مسئولان کشور و مقام معظم رهبری به جایگاه تولید علم کاملا مبنایی و حساب شده و از روی دلیل و مطالعه بوده است، در یک دوره‌ای سرعت تولید علم  ایران در دنیا اول شد و چند سال از نظر شتاب علمی رتبه نخست را کسب کردیم و از سال ۱۹۹۶ که با ۸۵۱ مقاله رتبه ۵۴ دنیا را داشته‌ایم در فاصله ۲۰ ساله‌ای به رتبه ۱۵ جهانی در اسکوپوس و رتبه ۱۶ و ۱۷ جهانی در وب آوساینس صعود کردیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: تا سال ۱۴۰۱ رتبه یک تولید علمی ایران در منطقه را کسب کرده بودیم، اما سال گذشته کشور ترکیه در وب آوساینس از ایران پیشی گرفت و جایگاه اول منطقه را کسب کرد و ایران به رتبه ۲ رسید، اما تا سال ۲۰۲۲ در اسکوپوس رتبه ۱۵ جهانی و رتبه اول منطقه و در وب آوساینس رتبه ۱۷ دنیا و ۲ منطقه را داریم.

صالحی ادامه داد: مسئله اصلی کشور ما این است که به علم توجه داشته‌ایم؛ اگرچه مقداری در رشد سرعت کمتری داشته ایم و شدت رشد کشور‌های دیگر افزایش داشته است، در حالی که رشد می‌کنیم ضرباهنگ کشور‌های دیگر از جمله ترکیه و عربستان صعوی پیشرفت کرده است.

این استاد دانشگاه افزود: سرعت رشد علم عربستان سعودی بر مبنای سیاست‌های جدی است؛ چرا که به این نتیجه رسیده اند که اگر می‌خواهند فناوری بومی داشته باشند، باید در تولید علم موفقیت بیشتری کسب کنند؛ بنابراین با سرمایه گذاری‌های عجیب و حمایت‌های جدی در حال رسیدن به ضرباهنگ رشدی هستند که زمانی ایران داشته است، یعنی در حالی که نمودار ایران هنوز مقداری رو به رشد است و با شیب کمتری رو به رو شده ایم، اما شیب عربستان صعودی زیاد شده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: تبدیل رتبه یک به ۲ صددرصد با رشد همراه است و کار آسانی است، اما گاهی اوقات ارتقای رتبه ۱۰۰ به ۱۰۱ کار خیلی سختی است؛ چرا که باید ۱۰۰ را جمع کرده و یکی به آن اضافه کنیم، پس هم اکنون افزایش و ارتقای رتبه تولید علمی ایران کار خیلی سختی است.

صالحی تاکید کرد: در تربیت نیروی انسانی به جرئت رتبه یک منطقه را داریم، فرسودگی زیرساخت‌های تحقیقاتی کشور از دلایل تاثیرگذار در این است که سرعت رشد تولید علمی ایران مثل قبل نیست. همیشه تحریم‌ها در لبه علم و فناوری نیازمند تکنولوژی در لبه علم و فناوری دارد، بیشتر دستگاه‌های موجود در آزمایشگاه‌های فوق العاده کشور قدیمی هستند؛ چرا که سال‌ها بودجه‌ای برای خرید تجهیزات به وزارتین و دانشگاه‌ها داده نشده بود.

پیشرفت تکنولوژی هزینه تحقیق را ارزان‌تر می‌کند

وی اضافه کرد: باید دستگاه‌های جدید داشته باشیم، وقتی تکنولوژی پیشرفت کند دقیق‌تر و سریع‌تر و ارزان‌تر می‌توانیم تحقیقات خود را ادامه دهیم، در حال حاضر یکی از مشکلات کشور در قدیمی بودن و دقیق کم دستگاه هاست، اگر می‌خواهیم در لبه علم دنیا مقاله چاپ کنیم با امکانات موجود موفق نخواهیم شد، مثلا در حوزه تحقیقات نانو و دارو و ... به دستگاه‌های ویژه نیازمندیم.

صالحی اضافه کرد: با درخواست وزارت علوم و موافقت مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۱، پس از گذشت چند سال ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای بروزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی اختصاص یافت که می‌تواند کمک کننده باشد، البته ۱۰ میلیون یورو از این پول صرف پرداخت بدهی و خرید کارت‌های بین المللی است که ابزار مهمی به شمار می‌آید و تا اوایل سال جاری تمام ۹۰ میلیون یورو به دانشگاه‌ها پرداخت خواهد شد و امیدواریم این مسئله تداوم داشته باشد؛ چرا که بیش از ۳ میلیون دانشجو و تعداد زیادی دانشگاه گسترده داریم؛ بنابراین نیاز به اعتبارات مداوم خواهیم داشتیم.

معا‌ون پژوهشی وزارت علوم گفت: برای اینکه در نظام پیوسته نوآوری که زنجیره‌های اول آن تولید علم است پیشرفت کنیم و جایگاه خود را توسعه دهیم باید به علم توجه کنیم.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • برخی وزرا مانند وزیر کشور و اطلاعات و امور خارجه با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند؛ در دولت دوازدهم به دلایلی رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با ایشان هماهنگ شد
  • صرفه‌جویی ۵۴ همتی در حوزه آرد و نان با هوشمندسازی / در مرحله مردمی‌سازی هستیم
  • بازدید رئیس کل دیوان محاسبات از سازمان برنامه و بودجه و خزانه داری 
  • ۵ درصد اهداف بودجه ۱۴۰۲ محقق نشد/ شروع اصلاح ساختار بودجه در ۱۴۰۳
  • منظور: بودجه ۱۴۰۳ بدون کسری است +فیلم
  • وزیر اقتصاد: حمایت از تولید، نیازمند تخفیف های بیشتر در حوزه مالیاتی است
  • پیشرفت تکنولوژی هزینه تحقیق را ارزان‌تر می‌کند/ اختصاص بودجه برای بروز رسانی تجهیزات به دانشگاه‌ها
  • مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
  • تکذیب خبر منسوب به منظور درباره تخصیص ارز واردات خودرو
  • مخالف تمام‌عیار رئیس سازمان برنامه و بودجه با واردات خودرو