Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان گفت: با برگزاری جلسه در وزارت نیرو، مقرر شد حداقل ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب در پایان سال آبی شهریور ماه برای کشت پاییزه ۹۹-۹۸ در سد زاینده‌رود باقی بماند. ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

اسفندیار امینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، پیرامون اینکه حدود 350 تا 370 میلیون مترمکعب آب برای حقابه صیفی کاری کشت تابستانه کشاورزان و باغات حوضه زاینده‌رود اختصاص داده می‌شود، اظهار داشت: در نوزدهمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز زاینده‌رود مقرر شد با رعایت نیازها و تخصیصات شرب، صنعت، دیگر بخش‌ها و اطمینان برای کشت پاییزه در سال آبی آینده بخشی از آب نیز برای کشت صیفی در تابستان برای کشاورزان از سد زاینده‌رود رهاسازی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با برگزاری این جلسه در وزارت نیرو، مقرر شد حداقل 450 میلیون مترمکعب آب در پایان سال آبی شهریور ماه برای کشت پاییزه 99-98 در سد زاینده‌رود باقی بماند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان درباره زمان رهاسازی آب مورد نیاز برای کشت تابستانه، بیان کرد: پس از تشکیل جلسه کمیته 15  نفره صنف کشاورزی شهرهای حوضه زاینده‌رود با حضور نمایندگان جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای و بررسی نحوه توزیع و برنامه‌ریزی برای حفاظت آب زمان دقیق تخصیص آب اعلام خواهد شد.

وزیر نیرو در اصفهان: برای احیای زاینده‌رود تصمیم‌ جامعی اتخاذ می‌کنیمنامه نمایندگان اصفهان به رئیس جمهور برای رسیدگی فوری به احیای زاینده‌رود؛ با متهم اصلی برخورد شود + تصاویراصفهان| میزان آب خروجی از سد زاینده‌رود کاهش یافت

وی با اشاره به بارش‌های مطلوب در سرشاخه‌های زاینده‌رود، گفت: سال گذشته کمترین بارندگی را در طول 52 سال گذشته داشتیم، امسال وضعیت بارش‌ها بهتر بود اما به این معنا نیست که مشکل کم‌آبی استان اصفهان رفع شده است.

امینی با بیان اینکه با وجود بارش‌های مطلوب امسال هنوز نتوانسته‌ایم حق‌آبه تالاب گاوخونی و محیط زیست که برای عموم مردم است به طور کامل تامین کنیم، اظهار داشت: توصیه‌ می‌کنم کسانی که در بالادست رودخانه به هر شکلی از طریق انهار سنتی و یا پمپاژ‌ها آب برداشت می‌کنند ملاحظاتی داشته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه در سنوات گذشته مشاهده کردیم که شهرها و روستاهای بالادست و پایین دست به دلیل دسترسی همیشه به آب بسیار زیادتر از حد مجاز و نیازشان برداشت‌هایی داشته‌اند و از آنجا که آب زاینده‌رود برای عموم شهروندان است باید همه در حفظ آن تلاش کنند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با توصیه به بخش‌های صنایع سبک و سنگین و افرادی که پمپاژ آب و حتی آنهایی که چاه‌هایی در حریم رودخانه دارند، بیان کرد: در حال حاضر درصد بسیاری از آب متاسفانه در مسیر انتقال دچار هدررفت می‌شود که این امر بیشتر نفوذ در آب خوان‌ها و به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از طریق چاه‌ها است که باید حتما رعایت شود.

وی افزود: اگر حفظ و رعایت مصرف آب توسط تمام بخش‌ها، مردم و کشاورزان رعایت نشود آبی که تابستان در نظر گرفته‌ایم تا به انتهای رودخانه، شهر ورزنه برسانیم حتما آنها دچار آسیب خواهند شد.

امینی با بیان اینکه افرادی که در بالادست شهر اصفهان هم بند زده‌اند و موانعی را در بستر رودخانه ایجاد کردند باید توصیه‌ها را اجرایی کنند، گفت: در مباحث مصارف خانگی، شهری، بهداشتی، فضای سبز و کشاورزان باید نهایت دقت را در مصرف آب داشته باشند و با تغییر نوع گیاه برای فضای سبز و حتی صنایع مکانیزم که برای 50 تا 60 سال گذشته مستقر شده با توجه به نیاز آبی جایگزین کنند.

وی با بیان اینکه طرح‌های آبیاری نوین در منطقه اصفهان اجرا می‌شود، افزود: روش‌های نوین آبیاری در مصرف آب کمک شایانی می‌کند و این طرح‌ها می‌تواند در سایر نقاط استان اجرایی شود.

انتهای پیام/ ز

R41346/P/S6,51/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۶۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم فرونشست در اصفهان / احیای زاینده رود مانند دریاچه ارومیه مد نظر قرار گیرد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به تداوم فرونشست در اصفهان گفت: انتظار می‌رود رودخانه زاینده رود همانند دریاچه ارومیه به صورت جامع احیا شود و همواره آب در آن جریان داشته باشد.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تأثیرات فرونشست زمین و افت آب‌های زیرزمینی بر وقوع پدیده‌های نشست زمین بسیار زیاد است و در بیشتر مناطق سطح استان که شاهد کاهش سطح آب‌های زیرزمینی هستیم، احتمال وقوع حوادث مشابه با حادثه نشست زمین در شهر گز و ایجاد حفره وجود دارد.

وی با اشاره به عوامل تأثیرگذار در ایجاد حفره و نشست زمین در بعضی مناطق استان افزود: وجود قنوات متروکه و گاهی نیز شکستگی لوله‌های آب و فاضلاب به علت فرسودگی می‌تواند در ایجاد حفره‌ها تأثیرگذار باشد، اما با این وجود شرایط مذکور تحت تأثیر فرونشست زمین در اصفهان تشدید شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به رخداد حوادث مرتبط با فرونشست زمین در آن شهر اصفهان و سطح شهرستان‌هایی از جمله برخوار و شاهین شهر تصریح کرد: اثرات فرونشست زمین به صورت شکاف و ریزش ظاهر شده است.

۲۹ دشت تحت تأثیر کاهش سطح آب‌های زیرزمینی قرار گیرد

شیشه فروش با اشاره به آخرین مطالعات انجام شده در سطح استان اصفهان ادامه داد: تداوم کم‌آبی در استان و افت آب‌های زیرزمینی منجر شده است که از ۳۵ دشت مطالعاتی استان، ۲۹ دشت تحت تأثیر کاهش سطح آب‌های زیرزمینی قرار گیرد و آثار پدیده فرونشست به صورت شکاف و ترک در ساختمان‌ها و ایجاد شدن فروچاله دیده می‌شود.

وی گفت: در سال گذشته شاهد بیش از ۲۵ مورد شکستگی شبکه‌های آب و فاضلاب در سطح استان بودیم که از مهم‌ترین آنها، شکستگی رخ داده در اتوبان آقابابایی، خیابان شهیدان کاظمی، نظر و میر بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: سازمان زمین‌شناسی به صورت مستمر مطالعات و پایش‌هایی در خصوص فرونشست زمین در اصفهان انجام می‌دهد که آخرین پایش‌های انجام شده، دال بر این است که همچنان شرایط فرونشست در مناطق مختلف زمین وجود دارد.

شیشه فروش افزود: استمرار جریان آب در رودخانه زاینده رود یکی از راهکارهای بهبود شرایط فرونشست در اصفهان به شمار می‌رود و وزارت نیرو باید ضمن تأمین حقابه‌های قانونی و کشاورزی این رودخانه و تالاب گاوخونی و حقابه‌های زیست محیطی، اقدامات ویژه‌ای در خصوص پیشگیری از تشدید فرونشست زمین انجام دهد.

وی تصریح کرد: تسهیل در تکمیل طرح‌های تأمین آب استان، احیای رودخانه زاینده رود و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی بسیار حائز اهمیت است و در ۲۹ دشت مذکور، اقدامات ویژه‌ای باید انجام شود، همچنین انتظار می‌رود رودخانه زاینده رود همانند دریاچه ارومیه به صورت جامع احیا شود و همواره آب در آن جریان داشته باشد.

کد خبر 744373

دیگر خبرها

  • افزایش خروجی سد زاینده‌ رود برای آبیاری مزارع کشاورزان+ جزئیات
  • افزایش خروجی سد زاینده‌رود/ آب فردا عصر به اصفهان می‌رسد
  • افزایش خروجی سد زاینده رود از امشب
  • خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی رودخانه افزایش یافت
  • خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافت
  • رها سازی آب سد نهب؛ سهمیه کشاورزان چقدر است؟
  • ۴۰ هزار هکتار اراضی حوضه زاینده‌رود زیر کشت غلات است
  • رهاسازی آب سد نهب با هدف بهره برداری کشاورزان پایین دست سد
  • تداوم فرونشست در اصفهان / احیای زاینده رود مانند دریاچه ارومیه مد نظر قرار گیرد
  • عناوین روزنامه‌های روز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳