Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  غلامعلی صادقی دادستان مشهد در دیدار با مدیرکل حفاظت محیط زبست خراسان رضوی ضمن اشاره به موفقیت‌های زیست محیطی استان در بحث مدیریت پسماند‌های پزشکی استان و ساماندهی فاضلاب شهرک صنعتی چرم شهر، از تهیه برنامه کاهش آلودگی هوای کلان شهر مشهد ابراز خرسندی کرد و افزود: در خصوص ساماندهی فاضلاب‌های بیمارستانی، آبکاری و تصفیه خانه‌ها پیگیری‌های در خور تقدیری از سوی محیط زیست استان به سرانجام رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 وی با این پیشنهاد که برای هم افزایی در پیشبرد اهداف و سیاستگذاری محیط زیستی استان ورود یک تیم پژوهشی مرتبط بسیار موثر خواهد بود، حمایت همه جانبه دادستانی مشهد در مواضع محیط زیستی استان را اعلام و افزود: مجموعه دادستانی آمادگی حل مسائل با صدور دستورات قضائی را خارج از فرایند مرسوم دارد و این امر باعث تسهیل در امر پیگیری پرونده‌های محیط زیست خواهد شد.

صادقی با انتقاد از رویکرد ضد محیط زیستی و سلامت عمومی گفت: یکی از دغدغه‌های دادستانی، ساخت و ساز‌های غیر استاندارد ارتفاعات جنوبی شهر مشهد است که در مباحث زیست محیطی بسیارتاثیر گذار بوده و علاوه بر افزایش آلودگی هوا، سایر ارکان محیط زیست را به خطر انداخته است.

وی با اشاره به اینکه تضمینی برای عدم ساخت ساز در حاشیه کمربند جنوبی پس از احداث جاده وجود ندارد تصریح کرد: مسئله محیط زیست مسئله سیاسی نیست و لازم است با قدرت در مقابل صاحبان قدرت و ثروت ایستادگی شود.

دادستان عمومی وانقلاب مرکز استان مشارکت اعضای سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی را در این خصوص یک فرصت دانست و خواستار توسعه بهره مندی از این ظرفیت‌های اجتماعی شد.

تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان نیز در این دیدار گفت: حفظ فضا‌های زیستی ارتفاعات جنوبی اولویت اصلی است.

وی در خصوص تخلفات پروژه کمربند جنوبی و جلوگیری از تخریب و تصرف در ارتفاعات جنوبی شهر مشهد" گفت: با توجه به اینکه تا کنون هیچ گونه مجوز زیست محیطی در خصوص احداث یا بهره-برداری از پروژه کمربند جنوبی توسط حفاظت محیط زیست صادر نشده است، لذا عواقب ناشی از هر گونه ساخت و ساز بر عهده کارفرمای پروژه خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زبست خراسان رضوی ضمن اشاره به موضوع گردشگری و طبیعت گردی به عنوان کارکرد اصلی منطقه جنوب شهر مشهد، اظهار داشت: توان اکولوژیک منطقه قابلیت اجرای طرح‌های توسعه را ندارد و در ارتفاعات جنوبی حفظ فضا‌های زیستی اولویت اصلی ماست که در صورت ارائه طرح‌های تفصیلی ارزیابی زیست محیطی قابلیت بررسی دارند.

این مقام مسوول ادامه داد: ارزش خدمات زیست بومی ارتفاعات جنوبی مشهد بسیار بالا است و طرح‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی در این منطقه صرفا" با رویکرد خدمات عمومی و گردشگری قابل توجیه است.

انتهای پیام//ف.ح   حفظ فضا‌های زیستی ارتفاعات جنوبی اولویت اصلی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دادستان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۶۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی

سمیه رفیعی گفت: وضعیت شاخص عملکرد محیط زیست کشور نشان دهنده افت ۶۶ رتبه‌ای از رتبه ۶۷ به ۱۳۳ از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ است. بررسی مقایسه‌ای شاخص‌های کشور نشان می‌دهد که ایران در بسیاری از شاخص‌های جدید تعریف شده همچون شاخص قرارگرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن، قرارگرفتن در معرض دی اکسید گوگرد، قرارگرفتن در معرض مونو اکسید کربن و شاخص انتشار گازهای گلخانه‌ای پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۵۰ رتبه و نمره بسیار ضعیفی کسب کرده است.

رفیعی بیان کرد:بر اساس گزارش بانک جهانی میزان کل تولید پسماند عادی در جهان در سال ۲۰۱۶ برابر با ۰۲/۲ میلیارد تن بوده که پیش بینی می شود تا ۲۰۵۰ به ۴۰/۳ میلیارد تن برسد. از این میزان پسماند عادی، نزدیک به ۲۱ میلیون تن هر سال در ایران تولید می شود.هر پسماندی که تولید شود دیگر از بین نمی رود؛ فقط بسته به نوع مدیریت می‌تواند به صورت تبدیل به مواد دیگر، انرژی و یا در بدترین حالت در زمین دفن شود. بر اساس گزارش بانک جهانی در سطح دنیا ۶/۶۹ درصد پسماندها دفن و بقیه به مواد دیگر و یا انرژی تبدیل می‌شوند.

او تصریح کرد:گزارش‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور نشان می‌دهد که نرخ تفکیک پسماندها در مبدأ در کشور نزدیک به ۱۰ درصد است، این بدان معناست که در صورت عدم بهره‌مندی از مشارکت مردمی عملاً امکان استقرار اقتصاد چرخشی در کشور و دستیابی به مزایای آن غیرممکن خواهد بود. براساس یک برآورد صورت گرفته توسط اتحادیه صنایع بازیافت ایران، ارزش هشت قلم پسماند بازیافتی شهری در ایران ۳.۵ میلیارد دلار برآورد شده است. علاوه بر این ارزش‌افزوده از تکمیل زنجیره بازیافت پسماندهای صنعتی و کشاورزی در ایران ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است که به معنای اشتغال پایدار ۱.۲۶۰.۰۰۰ نفری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا
  • زباله‌های پلاستیکی نفس ایلام را بند آورده اند
  • افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها
  • برگزاری مراسم روز زمین پاک در ارومیه همزمان با روز جهانی زمین پاک
  • ماموریت مجلس به سازمان محیط زیست برای رفع مشکلات زیستی
  • عوامل محیط زیستی، دلیل ۲۵ درصد مرگ و میر‌ها
  • مجمع خیران مشارکتی طرح‌های محیط زیستی در ۳۱ استان کشور تشکیل می‌شود