Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، «مجید علیپور» روز دوشنبه به مناسبت هفته قوه قضائیه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: در سال ۱۳۹۶ موضوع اعطای تسهیلات رونق تولید به واحدهای اقتصادی توسط مجلس شورای اسلامی و دولت تصویب شد و در این زمینه کارگروه و سامانه‌هایی نیز تشکیل شد.

وی اظهار داشت: پیرو دریافت اخباری حاکی از هزینه نشدن تسهیلات در محل تعریف شده با همکاری یک مجموعه نظارتی، بررسی میدانی همراه با استخراج آمارهای مستند سازی شده در دستور کار قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دادستان عمومی و انقلاب ساوه گفت: منشأ تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌ها و منابع دولتی (بیت المال) با نرخ سود کمتر و دوره تنفس است و انتظار است که واحدهای صنعتی و کشاورزی منابع دریافتی را خرج اشتغال و تولید کنند.

به گفته این مقام قضائی، بررسی‌های انجام شده در خصوص وضعیت هزینه کرد تسهیلات اشتغالزا و رونق تولید به واحدهای صنعتی و کشاورزی شهرستان ساوه نشان می‌دهد که فقط ۲۰ درصد از تسهیلات به طور کامل در هدف طرح هزینه شده است.

وی گفت: به عنوان مثال برای تأسیس یک واحد دامپروری تسهیلاتی پرداخت شده بود که هیچ خبری از ساخت این واحد نیست و هرگاه بازرس به محل رفته بود نیز از دامداری مجاور گوسفندانی را به امانت می‌گرفتند.

دادستان عمومی و انقلاب ساوه گفت: این مشکلات اغلب به دلیل نبود نظارت از سوی بانک‌ها و همچنین دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های مرتبط بوده است که سبب انحراف تسهیلات به حوزه‌هایی مانند ارز، سکه و ملک شده است.

وی گفت: در این راستا برای برخی روسای شعب بانک‌ها و کارشناسان آنها و همچنین واحدهای صنعتی و کشاورزی شهرستان ساوه در دستگاه قضائی پرونده تشکیل شده و مراتب در دست بررسی است و اعلام شده که تسهیلات را به سرعت تسویه کنند.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های پرداخت کننده تسهیلات از جمله بانک‌های عامل باید برای پیشگیری از انحراف وام‌ها پیشگام باشند و دستگاه قضائی با اینکه اختیاراتی دارد اما ابزارهای لازم را ندارد و در مواردی دستگاه‌های اجرایی به گونه‌ای اسناد و مدارک ا تنظیم می‌کنند که گویی تخلفی روی نداده است در حالی که آنها باید پیشقدم باشند و مراتب را به دستگاه قضائی اطلاع دهند.

دادستان عمومی و انقلاب ساوه گفت: در مجموع با تلاش‌های دستگاه قضائی شهرستان ساوه افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلاتی که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ (تا دی ماه) در بخش‌های صنعت و کشاورزی دچار انحراف در هزینه کرد بودند، شناسایی شد.

وی در خصوص فعالیت کمیته حمایت قضائی از سرمایه گذاران، گفت: این مورد از تأکیدات رئیس قوه قضائیه و مدیر کل دادگستری استان مرکزی است و تا آنجا که در توان بوده از سرمایه گذاران حمایت کردیم.

علیپور در ادامه به شیوه‌ای جدید تخلف نوین اشاره کرد و گفت: در این شیوه به گونه‌ای عمل می‌کنند که همه روال و تشریفات قانونی، درخواست‌ها، استعلام‌ها، پیوست‌های زیست محیطی، فرآیندها و اسناد مربوط رعایت می‌شود اما تسهیلات با نوعی رانت پنهان به نفر خاصی اعطا می‌شود اما در عمل خبری از اجرای طرح نیست.

وی گفت: حضور رسانه قوی و مقتدر و افشای چنین مواردی باعث ایجاد حساسیت در جامعه و عقب نشینی مسئولانی که با این شیوه مرتکب تخلف می‌شوند، خواهد بود.

وی هچنین نحوه واگذاری زمین برای طرح‌های صنعتی را محل اشکال دانست و گفت: با وجود واگذاری حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین در شهرک‌های صنعتی کاوه، احمد آباد و غرق آباد همچنان شاهد درخواست‌هایی برای واگذاری زمین در مکان‌هایی خارج از این محدوده‌های صنعتی که زیرساخت‌های لازم را دارد، هستیم که منطقی به نظر نمی‌رسد و بررسی‌ها هم نشان می‌دهد که هیچ ممنوعیت قانونی در این زمینه وجود ندارد و جرم انگاری هم نشده است.

وی گفت: اخیراً فردی که قصد دارد در زمینه صنعت ساختمان فعالیت کند درخواست ۱۰ هکتار زمین دارد و با اینکه ۲ شهرک صنعتی آمادگی خود را برای تأمین زمین اعلام کرده‌اند اما اصرار به دریافت زمین در محدوده‌ای خارج از این مراکز صنعتی دارد یا اینکه باید بررسی شود که آیا زمین واگذار شده متناسب با نیازها و حجم پروژه است.

دادستان عمومی و انقلاب ساوه تاکید کرد: باید متناسب با نیازها، درخواست و نوع صنایع زمین واگذار شود اما در برخی موارد افراد زمین دریافت می‌کنند اما کار را رها می‌کنند به عنوان مثال در محدوده مسیر ساوه - تهران سوله‌هایی وجود دارد که چندین سال است رها شده و اگر بخواهیم آنها را بازپس بگیریم طبق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید دولت هزینه‌ها را طبق کارشناسی روز پرداخت کند تا به شخص دیگری واگذار شود.

وی همچنین در مورد وضعیت آزادراه ساوه - تهران، گفت: سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد ریال درآمدهای ح اصل از عوارض این اتوبان است و در مهر پارسال نیز با اتمام قرارداد پیمانکار به دولت تحویل شد.

علیپور اظهار داشت: از این تاریخ همه درآمدهای عوارضی به خزانه دولت واریز می‌شود و طبق قانون باید سالانه ۲۵ درصد از درآمدها صرف آزادراه شود و رسانه‌ها هم باید این مساله را پیگیری کنند تا در حوزه استحفاظی شهرستان ساوه از محل این درآمدها اقداماتی برای بازسازی، مرمت و تأمین روشنایی انجام شود.

وی در خصوص برخی گلایه‌های شهروندان در مورد نحوه محاسبه نرخ عوارض به صورت الکترونیکی، گفت: این ساز و کار از سوی وزارت راه و شهرسازی تعیین شده است و در حیطه اختیارات این شهرستان نیست.

/ ‏۳۰۷۵/‏۶۵۳۹

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ساوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۶۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد

به گزارش خبرنگار مهر، آرش مصلح ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: در استان، بیشترین بارش در ایستگاه‌های باران سنجی طسوج در شهرستان چرام به میزان ۱۳۳۰ میلی متر گزارش شد.

وی با بیان اینکه در ایستگاه دشت روم بویراحمد نیز ۱۲۰۰ میلی متر بارش به ثبت رسید، گفت: میانگین بارش استان به حدود ۶۴۰ میلی متر در سال آبی جاری رسید.

مصلح تصریح کرد: در خصوص سدهای استان نیز، سد کوثر ۱۰۰ درصد پر و سرریز شد، سد چم شیر ۷۰۰ میلیون متر مکعب گنجایش دارد و از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب سیلاب را مهار کرده است.

وی افزود: سد شاه قاسم یاسوج نیز با ظرفیت ۹ میلیون متر مکعبی در حال تکمیل شدن است و در همین هفته سر ریز خواهد شد.

مصلح اظهار داشت: میانگین بارش استان ۵.۶ درصد افزایش بارش را نسبت به گذشته داشته و در سد چم شیر نیز حجم آب سد به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

کد خبر 6087553

دیگر خبرها

  • بانک‌ها باید ۱۵ درصد از منابع خود را در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند
  • تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح
  • کرمان، سیرجان، رفسنجان و بم صنعتی‌ترین شهر‌های کرمان/ سال گذشته در بخش تولید ارائه تسهیلات نداشته‎ایم
  • بازگشت ۴ هزار واحد تولیدی به چرخه صنعت
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد
  • ۷۰۰ میلیون مترکعب آب وارد سیستان و بلوچستان شد
  • سهم ۳۲.۶ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان
  • سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان ۳۲.۶ درصد است
  • ۵۰ درصد برق کشور در واحدهای صنعتی مصرف می‌شود