Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@17:43:10 GMT

تحول در حوزه درمان زنان و زایمان جنوب کرمان

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۷۷۰۵۶

تحول در حوزه درمان زنان و زایمان جنوب کرمان

با راه اندازی زایشگاه های جیرفت و کهنوج و افزایش متخصصین زنان و زایمان، تحول خوبی در حوزه درمان و سلامت زنان و مادران باردار صورت گرفته است.

خبرگزاری شبستان - جنوب کرمان: داشتن فرزند یکی از مهم ترین اهداف تشکیل زندگی مشترک است و اکثر زوجین داشتن فرزند را به عنوان یکی از خواسته ها و هدف های خود در زندگی مشترک مدنظر دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از زوجین پس از ازدواج تمایل به داشتن اولین فرزند خود دارند و مابقی نیز می خواهند که با گذشت یک فاصله زمانی دلخواه از ازدواج، فرزند داشته باشند.

اما در سال های اخیر با کاهش رشد جمعیت در ایران مواجه هستیم یکی از علت های آن تمایل خانواده ها به تک و یا ۲ فرزندی است که اگر رشد جمعیت ایران روز به روز کاهش یابد طی چند سال آینده با کشوری پیر مواجه می شویم.

رشد، بالندگی و پویایی یک کشور بستگی به نیروی جوان آن دارد، بنابراین باید شرایطی فراهم شود تا خانواده ها تمایل به فرزند آوری داشته باشند.

یکی از این شرایط ارتقا سطح کیفی امکانات درمانی بانوان است تا با خاطر آسوده دوران بارداری را سپری کرده و در زایشگاهی با تجهیزات کامل و بهداشتی نوزاد خود را به دنیا آورند.

و در جنوب کرمان هنوز هم خانواده هایی هستند که تمایل به داشتن چند فرزند دارند.

در ادامه، خبرنگار خبرگزاری شبستان، به سراغ دکتر علی سالاری مقدم معاون دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، رفت و در خصوص اقدامات این معاونت در حوزه درمانی زنان در جنوب کرمان، گفت و گو کرد.

 

 

دکتر " علی سالاری مقدم " معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، گفت: قریب ۲ سال است که معاونت درمان علوم پزشکی را بر عهده دارم و یکی از مهمترین دغدغه هایم حل مشکلات  درمانی حوزه زنان در جنوب کرمان است.

دکتر علی سالاری مقدم، با بیان این مطلب که در جنوب کرمان به لحاظ جراح و متخصص زنان و زایمان و امکانات پزشکی، مشکل نداریم، بیان داشت: در جنوب کرمان ۶ بیمارستان دولتی و یک بیمارستان خصوصی  وجود دارد که ۸۰ درصد این بیمارستان خصوصی متعلق به بخش دولتی است و در منطقه جنوب کرمان تنها یک بیمارستان آیت الله کاشانی تک تخصصی زنان و زایمان است و ما به دنبال افزایش بیمارستان های تک تخصصی در جنوب کرمان هستیم.

 

 

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، اضافه کرد: زایشگاه جدید بیمارستان تک تخصصی زنان و زایمان آیت الله کاشانی شهرستان جیرفت، دارای ۱۷ بلوک زایمانی تک نفره با تجهیزات کامل و مدرن است و به زودی ۸ اتاق عمل شیک و بلوک زایمانی در بیمارستان امام خمینی نیز ساخته می شود.

 

 

وی، ادامه داد: نظیر این زایشگاه با ۱۳ بلوک زایمانی در شهرستان کهنوج نیز احداث شده است.

 

 

دکتر سالاری مقدم، عنوان کرد: یکی از مزیت های این زایشگاه این است که به منظور آرامش بانوان باردار همراهان آنها می توانند تا لحظه تولد نوزاد در کنار وی باشند مگر در مواقعی که جان مادر یا نوزاد در خطر بوده و نیاز به جراحی باشد.

 

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، در خصوص زایشگاه جدید جیرفت توضیحاتی داد و افزود: زايشگاه جديد بيمارستان آیت الله كاشاني شهرستان جیرفت از ( آذر ٩٧) با فضای جديد و امكانات خاص ویژه بانوان باردار و همراهان آنها افتتاح شد.
وی، در ادامه اضافه کرد: بخش های این زايشگاه شامل اتاق ترياژ يا همان اتاق ادميت كه بانوی باردار با هر وضعیتی ابتدا بايد وارد اين اتاق شده و توسط ماما و پزشك انكال ويزيت شود و بعد از ویزیت بنابر شرایط بانوان باردار اقدامات لازم انجام می شود.
دکتر سالاری مقدم، بیان داشت: این زايشگاه دارای بخش مراقبت های مامایی است كه بانوان باردار با فشارخون بالا، زايمان زودرس و سقط بستري می شوند و خدمات مربوطه را دريافت می كنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، با بیان این مطلب که بخش اصلی این زايشگاه، اتاق های ldr كه همان اتاق های بستری برای زايمان است، اضافه کرد: اين اتاق ها شامل امكاناتی همچون تخت هيدروليك كه قابليت تنظيم ارتفاع و تبديل شدن به تخت زايمان را دارد و یکی از محاسن آن، این است که بانوی باردار برای زايمان به اتاق دیگری  منتقل نمی شود.
وی، ادامه داد: صندلی تاشو برای همراه، يخچال، سرويس بهداشتی و حمام، كمد لباس و جا كفشی برای همراه و وسائلی برای كاهش درد از جمله (توپ تولد، كيسه آبگرم، دستگاه تنس يا همان دستگاه كاهش درد به صورت ويبره ) از سایر امکانات این زایشگاه است.

دکتر سالاری مقدم، عنوان کرد: تعداد کل موالید ( سال  ۹۷ )، ۱۳ هزار و ۸۷۶ فقره که از این تعداد ۹ هزار و ۳۰۰ فقره زایمان طبیعی و  ۴هزار و ۵۶۷ به شکل سزارین متولد شده اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، بیان داشت: تا ۲ سال قبل در بخش خصوصی شهرستان جیرفت ۲ مطب جراح و متخصص زنان و زایمان وجود داشت، که به دلیل کمبود پزشک متخصص زنان و زایمان و آمار بالای مراجعین از سایر شهرستان های جنوبی، همواره این مطب ها شلوغ و بیشتر اوقات تا ۲ بامداد مردم منتظر معاینه بودند.
وی، اضافه کرد: به منظور کاهش مشکلات بانوان، در اولین اقدام تعداد مجوز مطب های پزشکان جراح و متخصص زنان و زایمان افزایش داده شد تا مردم به انتخاب خود به پزشکان بخش خصوصی و یا پزشکان بخش دولتی مستقر در کلینیک ها مراجعه کنند.

دکتر سالاری مقدم، ابراز داشت: در همین راستا تعداد مطب های این متخصصین در بخش خصوصی شهرستان جیرفت از ۲ مطب به ۶ مطب افزایش داده شد که این امر موجب شد تا بار سنگینی که بر دوش ۲ مطب بود کاهش یابد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، با اشاره به این که از متخصصین زنان و زایمان در جیرفت، ۴ پزشک بومی جنوب کرمان هستند، بیان داشت: در بخش دولتی جیرفت علاوه بر ۶ پزشک در بخش خصوصی که فعالیت دارند یک پزشک دیگر نیز در بخش دولتی فعالیت می کند و هم اکنون ۷ پزشک متخصص در بخش های دولتی و خصوصی در جیرفت فعالیت دارند.

وی، با بیان این مطلب که در کهنوج کمبود متخصص زنان و زایمان نداریم، اظهار کرد: در شهرستان کهنوج نیز تا ۲ سال قبل در بخش خصوصی فقط یک مطب که در آستانه تعطیلی وجود داشت، مجوز ۳ مطب دیگر در بخش خصوصی صادر و هم اکنون در بخش خصوصی ۳ متخصص و در مجموع با بخش دولتی ۶ جراح و متخصص زنان و زایمان فعالیت می کنند.

دکتر سالاری مقدم، عنوان کرد: در شهرستان منوجان، در بخش دولتی پزشک جراح و متخصص زنان و زایمان مستقر است و اتاق عمل آن نیز فعال است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ادامه داد: در شهرستان های قلعه گنج و رودبار جنوب پزشک متخصص زنان و زایمان به صورت کلینیکی هفته ای ۲ الی ۳ روز، بانوان باردار و غیرباردار را معاینه و ویزیت می کند.

وی، با بیان این مطلب که به لحاظ تجهیزات و امکانات جراحی در شهرستان های قلعه گنج و رودبار جنوب هیچ مشکلی وجود ندارد اتاق های عمل این ۲ شهرستان غیرفعال است، افزود: عدم اطلاع رسانی از امکانات و تجهیزات موجود، یکی از دلایلی است که آمار بانوان باردار مراجعه کننده به این بیمارستان ها کم است، بنابراین تعداد مراجعین آنقدر زیاد نیست که یک تیم پزشکی جراحی زنان و زایمان در این ۲ منطقه مستقر شود.

دکتر سالاری مقدم، بیان داشت: در شهرستان عنبرآباد نیز پزشک متخصص زنان و زایمان به صورت کلینیکی هفته ای یک روز در کلینیک اورژانس بانوان مراجعه کننده را ویزیت می کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، عنوان کرد: در جنوب کرمان تنها شهرستانی که متخصص زنان و زایمان نه به شکل کلینیکی و نه جراحی وجود ندارد، شهرستان فاریاب است با توجه به این که این شهرستان تا چند وقت قبل درمانگاه معمولی داشت اما به تازگی ساختمان اورژانس آن تکمیل و تجهیز شده که هم زمان با سفر وزیر بهداشت، به بهره برداری می رسد.
وی، اضافه کرد: شهرستان فاریاب، شهرستان نوپایی است، امیدواریم در آینده ای نزدیک با ایجاد زیرساخت های لازم، پزشک جراح و متخصص زنان و زایمان در این شهرستان نیز مستقر شود.

دکتر سالاری مقدم، ابراز داشت: کلینیک های دولتی در جنوب کرمان، کلینیک بیمارستان آیت الله کاشانی و در شهرستان کهنوج نیز کلینیک بیمارستان ۱۲ فروردین در شیفت های صبح و عصر فعال هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، افزود: در این کلینیک های دولتی هزینه دریافتی از بیماران ۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

اظهار کرد: به لحاظ علم و دانش پزشکی، کلیه پزشکان جراح و متخصص زنان و زایمان در جنوب کرمان در یک سطح قرار دارند بنابراین بانوان نباید هیچ گونه نگرانی در این زمینه داشته باشند.

بنابراین گزارش، در ادامه خبرنگار خبرگزاری شبستان، از دکتر سالاری مقدم معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، در خصوص نگرانی و گلایه مندی برخی از بیماران از جمله کمبود مراکز سونوگرافی دولتی، هزینه های برخی از آزمایشات ناباروری، انتظار راز داری بین بیمار و پزشک و عدم سرویس های بهداشتی در ساختمان های پزشکان واقع در خیابان شهید رجایی جیرفت،  گفت و گو کرد.

دکتر علی سالاری مقدم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، با بیان این مطلب که متخصص رادیولوژی و سونوگرافی در ایران کم است، گفت: در سونوگرافی اگر مردم گلایه مند هستند حق دارند چون متخصص سونوگرافی نسبت به متخصص زنان  و دیگر رشته ها کم است اما قول می دهم به زودی با جذب نیروی متخصص سونوگرافی این مشکل رفع شود.

دکتر سالاری مقدم، بیان داشت: بیمارستان های رودبار جنوب، قلعه گنج، منوجان و کهنوج مجهز به دستگاه سونوگرافی هستند و تنها شهرستان فاریاب به دلایل نبود زیرساخت ها دستگاه سونوگرافی ندارد و از این چهار شهرستان دارای مجهز به دستگاه سونوگرافی، در منوجان و کهنوج متخصص رادیولوژی مستقر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، اظهار کرد: به دنبال این هستیم امسال با جذب متخصصین بومی و مراکز سونوگرافی قلعه گنج و رودبار جنوب را به شکل ۲تا ۳ روز در هفته فعال کنیم.

وی، افزود: در بخش خصوصی در مرکز شهر جیرفت نیز ۴ مرکز سونوگرافی در خیابان شهید رجایی و در بخش دولتی نیز  بیمارستان های امام خمینی و آیت الله کاشانی مجهز به سونوگرافی هستند و مقرر شد که متخصص سونوگرافی در این مراکز دولتی مستقر شوند.

دکتر سالاری مقدم، بیان داشت: در بحث آزمایش، در منطقه جنوب کرمان با توجه به ازدواج فامیلی، بایستی آزمایش های خاص و ژنتیک انجام شوند که طبیعتا این هزینه های انجام این آزمایش ها گران است اما آزمایش های روتین بارداری که در مراکز بهداشتی و درمانی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، انجام می شوند کاملا رایگان هستند.


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، با بیان این مطلب که آزمایش های ناباروری نیز گران است، ابراز داشت: تا حد امکان آزمایش های آنها را در مراکز دولتی انجام داده و دارو می دهیم و اگر نیز به کارهای تخصصی بیشتری بود، با دادن معرفی نامه از معاونت درمان علوم پزشکی جیرفت به معاونت درمان دانشگاه کرمان از این بانوان حمایت می کنیم.

وی، در خصوص انتظار راز داری بین بیمار و پزشک، عنوان کرد: بنده نیز به شخصه نه تنها به عنوان معاونت درمان بلکه به عنوان یک شهروند به این موضوع  انتقاد شدید دارم چرا که در علم پزشکی رازداری و محرمیت پزشک نسبت به بیمار از بدهی ترین حقوق بیمار است بنابراین این موضوع را به واحد نظارت دانشگاه علوم  پزشکی جیرفت، منتقل و پیگیری کرده و در هر مطبی که این موضوع  مشاهده شود با قاطعیت برخورد می کنیم.

دکتر سالاری مقدم، با اشاره به نبود سرویس های بهداشتی در ساختمان های پزشکان واقع در خیابان شهید رجایی جیرفت، عنوان کرد: این یک معضل بین بخشی است و دانشگاه علوم پزشکی، به تنهایی قادر نیست این مشکل را برطرف کند به همین منظور، در هفته آینده جلسه ای به ریاست دکتر مکارم رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و متشکل از  مسئولین عالی رتبه شهرستان جیرفت برگزار می کنیم تا برای رفع این معضل چاره اندیشی اساسی شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ضمن درخواست از اصحاب رسانه، ابراز داشت: در جنوب کرمان به لحاظ جراح و متخصص زنان زایمان و تجهیزات پزشکی مشکلی نداریم بنابراین از اصحاب رسانه درخواست دارم تا این مووضع را اطلاع رسانی کنند.

شایان ذکر است؛ دکتر سالاری مقدم معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، با رویی گشاده و با سعه صدر به تک تک سوالات پاسخ دادند و پس از اتمام گفت و گو با خبرنگار شبستان، راهی بیمارستان تک تخصصی آیت الله کاشانی شده و از یکی از پرسنلی خواستن که تمامی بخش های مراقبتی زایشگاه جدید را نشان دهند، همکاری این مسئول جای تشکر و خرسندی دارد به امید روزی که همه مسئولین پاسخگوی سوالات و یا انتقادات باشند. 

گفتنی است؛ پس از سال ها مشکلات در حوزه زنان و زایمان در جنوب کرمان، شاهد تحول عظیمی در این حوزه هستیم و زایشگاه های کهنوج و جیرفت، مکانی هایی مجهز، بسیار زیبا و بهداشتی هستند و بانوان باردار با خیالی آسوده به جای پرداخت هزینه های گزاف و رفتن به مرکز استان به منظور زایمان در بیمارستان های خصوصی، حالا بدون صرف هزینه و کاملا رایگان می توانند در زایشگاه کهنوج و یا جیرفت فرزند خود را طبیعی به دنیا آورند.

یکی از محاسن این زایشگاه ها، داشتن بلوک های تک نفره و اجازه به همراه داشتن محارم از جمله همسر است که خود قوت قلبی برای بانوی باردار است.

امید است روز به روز شاهد پیشرفت های چشمگیری در تمامی حوزه ها در جنوب کرمان باشیم.

پایان پیام/586

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت اوقات فراغت کانون های فرهنگی هنری مساجد شیراز مجلس خطبه نماز جمعه مسجد اردبیل خراسان جنوبي نماز جمعه سونوگرافی و رادیولوژی متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نوزاد تجهیزات پزشکی جنوب کرمان جمعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۷۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان از انجام مقدمات برای امضای توافقنامه چهارجانبه با دانشگاه علوم پزشکی کرمان، سازمان پزشکان بدون مرز و موسسه کنشگران توسعه درخصوص آغاز فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز سوئیس (MSF) در کرمان خبرداد و گفت:زمینه برای انجام این مهم فراهم آمد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو روح الله خضری پور مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان در نشست مشترک با رییس سازمان پزشکان بدون مرز سوئیس در ایران، پیرامون آغاز به کار سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) در کرمان به بحث و تبادل نظر پرداخت.

وی بیان کرد: با توجه به حضور اتباع خارجی در استان کرمان و هزینه‌های بالای درمانی این افراد، پیگیری‌های مکرر از سوی اداره کل امور اتباع استان برای رفع موانع حضور و فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان با دانشگاه علوم پزشکی و سازمان‌های مرتبط انجام و زمینه فعالیت این سازمان در استان مهیا شد.

خضری‌پور به توافقنامه چهارجانبه بین اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) و موسسه کنشگران توسعه فردا اشاره و بیان کرد: مقرر شد سازمان مذکور با فراهم‌سازی امکانات و تجهیزات اقدامات لازم را انجام دهد.

دیگر خبرها

  • مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان
  • تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد
  • افتتاح بزرگترین بیمارستان روانپزشکی جنوب‌شرق کشور در کرمان
  • پلمب یک مرکز غیر مجاز خدمات زیبایی در سمنان
  • انتقال مادر باردار از ارتفاعات جیرفت با بالگردبه بیمارستان
  • کمبود ۱۰۰۰ نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم
  • قم کمبود پزشک متخصص و عمومی دارد
  • همایش تبین دستاوردهای حوزه سلامت در خوی
  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی در قزوین
  • برپایی کنفرانس آندومتریوز (نابه‌جایی آستر رحم) در بیمارستان امام سجاد(ع)