Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ بهزاد جولایی ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن جلسات مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس این شهرستان اظهار کرد: در استان خوزستان پنج مرکز فرهنگی دفاع مقدس وجود دارد که این مراکز از نظر سازمانی و تشکیلاتی زیر نظر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هستند.

وی، تحقیقات و پژوهش در مورد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را مهم‌ترین مأموریت این مرکز دانست و افزود: در طول سال قریب به هفت جلد کتاب در زمینه تاریخ شفاهی دفاع مقدس به صورت علمی و پژوهشی توسط افراد خبره زیر نظر مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول به چاپ می‌رسد که این آمار در سال جاری به ۱۰ کتاب رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگارش تاریخ شفاهی ۱۷ نفر

مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول با بیان اینکه تاکنون تاریخ شفاهی ۱۷ نفر توسط این مرکز نگارش شده و به چاپ رسیده است، گفت: همچنین نوشتن جزئیات ۱۴ عملیات لشکر هفت ولی‌عصر (عج) که منتسب به دزفول است به عنوان دومین مأموریت این مرکز از سال ۹۲ تاکنون توسط سردار کوچک آغاز شده و تاکنون جزئیات ۱۰ عملیات به رشته تحریر درآمده و ۶ کتاب در این زمینه چاپ شده است.

سرهنگ جولایی نقش مردم دزفول در حماسه مقاومت و پایداری دفاع مقدس و به عبارتی روایت‌های مردمی از دفاع مقدس را سومین مأموریت این مرکز دانست و گفت: بهمن‌ماه سال ۹۵ فاز نخست موزه مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول از طریق ویدئو کنفرانس توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد، در این موزه ۵۰ اثر مربوط به دفاع مقدس وجود دارد که در طول سال پذیرای خیل عظیم بازدیدکنندگان، گردشگران، راهیان نور و طلاب است.

وی همچنین با اشاره به فضای باغ‌موزه بیرونی این مرکز توضیح داد: حدود ۸۵ درصد این باغ‌موزه آماده شده و تعدادی ادوات غنیمتی جنگی در آن جای نمایی شده که پنج موشک استفاده شده توسط دشمن در جنگ تحمیلی و موشک‌های ایرانی شهاب ۳ و سجیل از جمله آثار قابل بازدید در این باغ‌موزه هستند.

استقرار دو موشک دزفول

مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول ادامه داد: در حال پیگیری از طریق سازمان هوافضای سپاه پاسداران هستیم تا دو فروند موشک دزفول نیز برای استقرار در این باغ‌موزه به ما تحویل بدهند.

سرهنگ جولایی موزه زیرزمینی به وسعت یک هزار و ۲۰۰ مترمربع با عنوان موزه مقاومت را از دیگر بخش‌های مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول دانست و گفت: مقرر شده در بدنه راهروی ورودی این موزه زیرزمینی که توسط طراحان بنیاد حفظ و نشر آثار طراحی شده با سفالگری هنرمندان دزفولی پیشینه تاریخی این شهر به نمایش گذاشته شود که ۵۰ درصد این طرح اجرا شده است. در این موزه زیرزمینی پنج اتاق به شکل سنگر وجود دارد که مقرر شده آثار و إلمان های به جای مانده از گروه منصورون و دانشوران انقلاب اسلامی و همچنین اسناد و مدارک ساواک در این موزه به نمایش گذاشته شوند.

وی با اشاره به وجود کتابخانه تخصصی با برخورداری از ۶ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب در باغ‌موزه دفاع مقدس دزفول، افزود: محتوای تمامی این کتاب‌ها جنگ و دفاع مقدس است، ضمن اینکه این کتابخانه دارای اعضای فعال بوده و روزانه آماده استقبال مردم است.

مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول سالن اجتماعات را از دیگر بخش‌های باغ‌موزه دفاع مقدس این شهرستان عنوان کرد و گفت: کارگروه بررسی و تبیین نقش بانوان شهرستان دزفول در هشت سال دفاع مقدس با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران راه‌اندازی شده و در حال ثبت یک انجمن در این باره هستیم تا نقش اساسی بانوان دزفولی در سه مقوله حضور در مراکز بهداشت و درمان در نزدیکی مناطق عملیاتی و تلاش‌های بانوان در این مراکز، پخت غذا توسط آنها و دوخت لباس رزمندگان و سخنرانی و فرزند آوری این قشر در راستای حمایت از رزمندگان نمایان شود.

سرهنگ جولایی از رسانه‌ها در راستای نشان دادن نقش تأثیرگذار بانوان در جنگ تحمیلی و پشتیبانی از رزمندگان درخواست همکاری کرد و گفت: بانوانی که می‌توانند با قلم و انجام مصاحبه، تاریخ شفاهی نقش بانوان را از طریق گفت‌وگو با مادران، همسران و خواهران شهدا انجام دهند به مرکز فرهنگی دفاع مقدس مراجعه کنند تا هر چه زودتر دکترین مقاومت و پایداری این شهرستان ثبت و ضبط شود.

ارائه ۲ واحد درسی در شمال خوزستان

وی ارائه دو واحد درسی در دانشگاه‌های شمال خوزستان تحت عنوان آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس را از دیگر اقدامات مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول دانست و عنوان کرد: در این راستا ۱۰ استاد مجرب، متخصص، آموزش‌دیده و باسابقه حضور در جبهه‌های جنگ به تدریس این درس می‌پردازند ضمن اینکه سالانه بالغ‌بر یک هزار و ۶۰۰ دانشجو این دو واحد درسی را در دانشگاه می‌گذرانند.

وجود ۳۷ شهید گمنام در دزفول

سرهنگ جولایی در ادامه با اشاره به خاک‌سپاری ۳۷ شهید گمنام در ۱۵ نقطه شهرستان دزفول، افزود: این نقاط شامل برخی دانشگاه‌ها، برخی پارک‌ها، حوزه‌های علمیه، پادگان‌های نظامی و شهرهای اقماری هستند که در هرکدام از این نقاط بین یک تا هشت شهید گمنام آرمیده‌اند.

وی، مسئولیت خاک‌سپاری شهدای گمنام را بر عهده مرکز فرهنگی دفاع مقدس دانست و گفت: مسئولیت ساخت‌وساز در مکان‌های عمومی که شهدای گمنام در آنها به خاک سپرده‌شده بر عهده شهرداری است ضمن اینکه امسال برای فضاسازی و احداث یادمان شهدای گمنام شهرهای چغامیش، سردشت و میانرود جمعاً سه میلیارد ریال اعتبار از طریق پیگیری‌های استانداری و فرمانداری در نظر گرفته شده است.

پیشرفت ۹۵ درصدی یادمان شهدای گمنام

مدیر مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول با بیان اینکه یادمان شهدای گمنام دزفول ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: هشت شهید گمنام در این یادمان در خاک آرمیده‌اند و صرفاً دو عملیات فضاسازی از جمله سنگفرش این یادمان باقی‌مانده که پیمانکار این یادمان چون در قرارداد نخست خود حدود ۳۰۰ میلیون ریال و در قرارداد دوم خود دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از شهرداری دزفول طلب دارد اعلام کرده که تا زمان پرداخت این طلب کار را به اتمام نمی‌رساند؛ بنابراین انتظار می‌رود شهرداری در پرداخت طلب این پیمانکار تسریع کند.

سرهنگ جولایی همچنین با بیان اینکه دزفول ظرفیت تبدیل به شهر پایلوت گردشگری دفاع مقدس را دارد، توضیح داد: امروزه کشورهای زیادی در دنیا از طریق گردشگری جنگ به جذب توریست پرداخته‌اند. دزفول نیز با برخورداری از مناطقی که آثار بمباران‌ها و موشک‌باران در آنها نمایان است و برخورداری از بیمارستان پنج هزار مترمربعی یا زهرا (س) که بزرگ‌ترین بیمارستان زیرزمینی در دفاع مقدس است می‌تواند با اندکی توجه و فضاسازی به قطب گردشگری دفاع مقدس در کشور تبدیل شود.

وی دراین‌باره اضافه کرد: دزفول تنها شهری در کشور است که از قطعه دست و پای شهدا برخوردار است ضمن اینکه آثار دفاع مقدس در جای‌جای این شهرستان نمایان است.

لزوم نصب المان‌های دفاع مقدس در دزفول

سرهنگ جولایی با تأکید بر اینکه لازم است مبلمان شهری دزفول مبتنی بر إلمان های دفاع مقدس باشد، افزود: دزفول به شهر مقاومت و پایداری شهره است و چهارم خرداد به همین مناسبت در تقویم ملی به نام روز دزفول به ثبت رسیده است؛ بنابراین لازم است آثار مربوط به زمان جنگ تحمیلی به‌درستی حفظ و معرفی شوند.

وی بیان کرد: این طرح إلمان های شهری باید با همکاری این مرکز، حوزه هنری، سازمان تبلیغات، شهرداری، فرمانداری، اداره میراث فرهنگی، اداره بنیاد شهید و سپاه اجرایی شود به عنوان مثال شهیده عصمت پورانوری بانوی دزفولی به عنوان شهید شاخص سال معرفی شده ضمن اینکه شهید اثنی عشری از شهدای دزفولی انتفاضه است که لازم است إلمان های این شهدا در شهر نصب شود.

مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول با بیان اینکه موشک به ۱۷۶ نقطه شهر دزفول اصابت کرده که باید در محل اصابت این موشک‌ها تابلو نصب شود، گفت: یک مجموعه فرهنگی با داشتن شهر کتاب و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی با متراژ حدود ۹۰۰ مترمربع در دزفول احداث خواهد شد.

سرهنگ جولایی با دعوت از رمان نویسان برای نگارش رمان‌های مربوط به دفاع مقدس، تصریح کرد: این طرح از برنامه‌های در دستور کار مرکز فرهنگی دفاع مقدس است که سوژه‌های این رمان‌ها نیز شناسایی‌شده است. امروزه رمان‌های زیادی با توجه به تهاجم فرهنگی غرب وارد کشور شده که لازم است برای مقابله با این تهاجم رمان‌هایی در خصوص ارزش‌های دفاع مقدس نوشته و چاپ شود.

مدیر مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول در پایان عنوان کرد: هفت جلد کتاب در خصوص جغرافیای حماسی محله‌های قدیمی دزفول از جمله چولیان در حال نوشتن است که انتظار می‌رود مردم به‌ویژه خانواده شهدا، اصل وصیت‌نامه‌های شهدا را به مرکز فرهنگی دفاع مقدس تحویل دهند تا علاوه بر انتشار آنها از تحریف این وصیت‌نامه‌ها نیز جلوگیری شود و محققان و دانش‌پژوهان بتوانند از این وصایا برای برنامه‌های خود استفاده کنند.

کد خبر 4650116

منبع: مهر

کلیدواژه: باغ موزه دفاع مقدس شهرستان دزفول شهدای گمنام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۷۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجتمع فرهنگی، موزه‌ای شهدای رامسر مقصد گردشگری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، این مجموعه دلربا در میان مناظر خیره‌کننده شهر رامسر قرار دارد که می‌تواند علاوه‌بر گشت‌وگذار در طبیعت، لذت بازدید از این جاذبه‌ی تاریخی را به گردشگران هدیه دهد.

کاخ مرمر رامسر، با معماری پیچیده، باغ‌های سرسبز و گنجینه‌ای از آثار باستانی، گردشگران را با خود به سفر در زمان می‌برد و داستان‌های گذشته را روایت می‌کند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برپایی سیاه چادر در ورودی دزفول برای استقبال از مهمانان نوروزی
  • برنامه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای شب‌های قدر
  • احیای شب‌های قدر در مسجد موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود
  • احیای شب های قدر در مسجد موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود
  • برگزاری مراسم پرفیض شب های قدر در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
  • مجتمع فرهنگی، موزه‌ای شهدای رامسر مقصد گردشگری
  • مراسم شب های قدر در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود
  • روستای فهرج یزد به روستای هدف گردشگری تبدیل می‌شود
  • بیش از ۵۰ هزار نفر زائر و گردشگر از یادمان‌های دفاع مقدس ایلام بازدید کردند
  • برپایی سفره کریمانه در مسجد جامع موزه انقلاب و دفاع مقدس