Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وزارت نیرو (پاون)؛ همایون حائری عصر امروز در آیین پایانی رویداد ملی سازگاری با کم‌آبی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد معادل ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب توسط نیروگاه‌های بخاری با برج خنک‌کن مرطوب مصرف می‌شود، افزود: چهار درصد معادل ۵ میلیارد متر مکعب آب قابل استحصال در صنعت کشور استفاده می‌شود که ۱۳۰ میلیون متر مکعب از این رقم در صنعت برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه سهم مصرف آب نیروگاه‌ها اندک است، اما این امر مانع نشده تا نیروگاه‌ها در خصوص صرفه‌جویی آب اقدام نکنند، گفت: در حال‌حاضر تقریباً در تمامی نیروگاه‌های بخاری و سیکل ترکیبی، فعالیت‌های صرفه جویانه از قبیل بازچرخانی و تصفیه مجدد پساب نیروگاه با هدف حفظ منابع آب (و نه صرفه‌جویی اقتصادی) صورت می‌گیرد.

حائری افزود: همچنین به منظور کاهش مصرف آب در نیروگاه‌های بخاری با برج خنک‌کن مرطوب از روش‌هایی مانند استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری به‌عنوان منبع آب مطمئن استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: تبدیل ایران از گران‌ترین مصرف‌کننده به ارزان‌ترین مصرف‌کننده آب از طریق یارانه‌های انرژی

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: این طرح در نیروگاه شهید مفتح اجرا شده و در نیروگاه اسلام آباد اصفهان نیز احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در حال انجام است.

وی افزود: تبدیل برج‌های خنک‌کن مرطوب به برج‌های خنک کن هیبریدی در اولویت اقدامات صنعت برق قرار گرفته که برای اولین بار در یکی از واحد‌های نیروگاه شهید مفتح همدان اجرا شده و کاهش ۸۰ درصدی مصرف آب نیروگاه را به دنبال داشته است. این طرح همچنین در واحد‌های دیگری از نیروگاه شهید مفتح همدان و نیروگاه اسلام آباد اصفهان آغاز شده است.

حائری در ادامه، کاهش نشت و هدر رفت آب در نیروگاه‌ها، مدیریت مصرف آب شرب و فضای سبز نیروگاه‌ها و کاهش آلودگی آب در فرآیند‌های مختلف تولید برق را از دستاورد‌های سالیان گذشته در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب عنوان کرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی خاطرنشان کرد: وابستگی‌های بین منابع آب و انرژی موجب شده تا در یک دهه گذشته مراکز مختلف تحقیقاتی و سیاست گذاری بین المللی در حوزه‌های آب و انرژی به بررسی و ارزیابی پیوند‌های این دو حوزه راهبردی تمرکز کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۸۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ۱۷ درصدی تهران از صادرات کشور/ ۲۰۰ واحد راکد احیا شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمود سیجانی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران امروز در نشست خبری اظهار کرد: در حوزه صادرات سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار صادرات داشتیم که پیش‌بینی امسال ۲ میلیارد دلار از محل گمرکات تهران است ضمن اینکه کالاهای این استان از سایر مرزهای استان نیز صادر می‌شود. همچنین ۱۷ درصد صادرات کشور برای صادرات تهران است.

سیجانی در مورد احیای واحدهای راکد گفت: سال گذشته ۲۰۰ واحد راکد در استان تهران احیا شد که با احیای این تعداد واحد، به صورت میانگین ۵ تا ۲۰۰ نفر نیروی کار در هر کارخانه مشغول به کار شدند. برای امسال هم ۲۰۰ واحد دیگر پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: ۴۰۰ واحد راکد دیگر در استان تهران داریم که به خاطر قدیمی بودن تجهیزات و سایر موارد است ضمن اینکه تعدادی از خود واحدهای اقتصادی و سرمایه‌گذار تمایلی به احیای واحدهای اقتصادی ندارند که وضعیت این گونه واحدها تعیین تکلیف می‌شود.

این مقام مسؤول با اشاره به افزایش واحدهای تولیدی در استان تهران، گفت: تأمین نقدینگی و حمایت‌های مالی، بازارسازی و تأمین مواد اولیه در دستور کار قرار گرفته است. همچنین برای واحدهایی که توان تولید دارند و صاحبان برند هماهنگی ایجاد می‌شود تا با استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر تولید افزایش پیدا کند در همین زمینه مجوز گواهی تولید کارخانه صادر می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در حوزه معدن نیز احیای واحدهای معدنی در دستور کار است؛ این امر در راستای افزایش راندمان معادن است.

مدیرکل صمت استان تهران تاکید کرد: در حوزه تجارت خارجی افزایش صادرات را سیاست‌گذاری کرده‌ایم و به دنبال ایجاد بازار جدید هستیم که این امر ضمن تقویت ارزآوری و نشانگر قدرت تولید و کیفیت کشورمان در عرصه جهانی است.

وی در ادامه با اشاره به توسعه شرکت‌های دانش بنیان، گفت: یکی از هدف‌گذاری‌ها توسعه شرکت‌های دانش بنیانی و تبدیل شرکت‌های دانش بنیان کوچک به تولیدی است. ۱۰۷ کارخانه مجوز دانش بنیانی گرفتند؛ همچنین افزایش ظرفیت اسمی ۵۶۸ واحد را شاهد هستیم.

سیجانی با بیان اینکه صنعت به بخش خودتامین برق رفته است، گفت: آمادگی مشارکت با واحدهای تولیدی و صنعتی داریم دنبال منابع انرژی‌های جدید هستیم مشوق‌هایی در تولید برق و جلب سرمایه‌گذاری‌ها بخش خصوصی داریم ضمن اینکه خانواده‌های کارگران آماده هستند که توازن در مصرف انرژی ایجاد و با تولید همراهی کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران خاطرنشان کرد: تقاضای ما این است که بخش‌های دیگر در مدیریت مصرف انرژی و بهینه‌سازی آن همراهی کنند.

سیجانی تصریح کرد: عمده مصرف انرژی کشور در بخش‌های مسکونی و تجاری است. تقاضای ما این است که این بخش‌ها هم بهینه مصرف کنند زیرا اگر تولید آسیب ببیند اشتغال و صادرات هم آسیب خواهد دید.

وی با اشاره به نام‌گذاری شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: آسیب‌ها و چالش‌ها در بخش صنعت بررسی می‌شود همچنین به پیشنهادها و نقش مشارکت‌های مردمی نیز پرداخته می‌شود.

سیجانی خاطرنشان کرد: شورای مشورتی بخش خصوصی با حضور انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، کارآفرینان برتر و مدیران اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون تشکیل داده‌ایم تا از ظرفیت سرمایه و ایده مردم بهره ببریم.

کد خبر 6086427 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • با صرفه جویی در مصرف برق، خودرو جایزه بگیرید
  • رشد ۶ درصدی مصرف برق در صورت افزایش قابل توجه دما
  • سهم ۱۷ درصدی تهران از صادرات کشور/ ۲۰۰ واحد راکد احیا شد
  • افتتاح نخستین طرح پیشران اقتصادی کشور با سرمایه‌گذاری «ومعادن»
  • توجه ویژه صنعت هسته‌ای به فناوری‌های روز دنیا
  • اسلامی: ارزش سوخت فسیلی صرفه‌جویی شده در نیروگاه بوشهر ۸ میلیارد دلار است
  • ۵۰ درصد برق کشور در واحدهای صنعتی مصرف می‌شود
  • نیمی از برق کشور در بخش تولید مصرف می‌شود
  • نیمی از برق کشور در بخش تولید مصرف می شود
  • ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی صنعت برق تسویه شد