Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@20:00:55 GMT

هنوز هم ۷۰ درصد بودجه به ساخت و ساز وابسته است

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۷۸۵۷۴

هنوز هم ۷۰ درصد بودجه به ساخت و ساز وابسته است

به گزارش خبرگزاری مهر، پیروز حناچی، شهردار تهران بعداز ظهر امروز با حضور در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد به همراه حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، رئیس و اعضای شورای‌شهر، معاونان و مدیران شهری و صدها تن از پرسنل شهرداری پایتخت، در همایش فصلی (تابستان ١٣٩٨) مدیران این سازمان حاضر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ابتدای سخنان خود در این مراسم ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای هفتم‌تیر، گفت: حجت الاسلام ابوترابی فرد در سخنانشان به نکات مهمی اشاره کردند چرا که من هم پیش از این فکر می‌کردم برای صحبت در این مجموعه از چه منبعی استفاده کنم؛ به همان منبعی رسیدم که ایشان به آن اشاره کردند: فرمایشات ارزشمند و نورانی حضرت علی (ع).

شهردار تهران ادامه داد: بنده هم به یکی از فرمایشات حضرت امیر (ع) در فرمانی به مالک اشتر تأسی می‌کنم که فرمودند: «مالک! مردمی که با آن‌ها برخورد می‌کنی، یا در خلقت با تو برابرند و یا در دین». ما مفتخریم به تبعیت از انسانی که بر چنین عبارتی تأکید می‌کردند؛ کلامی که سرلوحه حقوق بشر مدرن است.

حناچی عنوان کرد: عمده‌ای از همکاران ما بانوانی هستند که بخشی از لایه مدیریتی شهرداری را تشکیل می‌دهند؛ حتماً از دفعه بعد بخشی از ردیف جلوی مراسم باید به بانوان اختصاص داده شود چراکه ارزش مدیریتی این عزیزان کم‌تر از برادرانمان نیست.

شهردار تهران با اشاره به این‌که به‌زودی انتخابات شورایاری‌ها را در پیش داریم که آخرین لایه مدیریت محلی است، گفت: تلاش کنیم تا افراد باکیفیت، متدین و متخصص کاندیدا شوند. اگر این حساسیت وجود نداشته باشد ممکن است شورایاری‌ها تبدیل به مشاورین املاک شوند. البته، مشاورین املاک هیچ مشکلی ندارند بلکه صرفاً متناسب با مدیریت شهری نیستند.

وی ضمن اظهار امیدواری از این‌که روزی بتوانیم درآمدهای محلی را برای خود آن محلات هزینه کنیم، عنوان کرد: فاصله زیادی با آن نقطه داریم اما کشورهای پیشرفته در این حوزه فعالیت زیادی دارند. کسانی را می‌شناسم که با همین نگاه، تلاش می‌کنند تا بیشتر خریدهایشان را از منطقه خود انجام دهند.

شهردار تهران از زحمات همکارانش در ماه رمضان نیز تشکر کرد و اظهار داشت: ماه رمضان در تهران شب‌های بانشاطی را پشت سر گذاشتیم که با آن ایام عزیز نیز متناسب بود. امسال تلاش شد تا یک نشاط معنوی در شهر وجود داشته باشد.

حناچی گفت: آقای هاشمی به نکات مهمی اشاره کردند؛ ما نیز به مزاح گفتیم بالاخره پروژه‌هایی که به‌زور افتتاح شوند، طبیعی است که مثل آن قطار کُند به همان نقطه برسند. پل چمران آماده افتتاح است اما واقعیت این است که وقتی کار شهرداری به دستگاه‌های دیگر گیر می‌کند، بقیه هم تلاش می‌کنند تمام مشکلاتشان را با شهرداری حل کنند. می‌خواستیم این پروژه تا عید فطر افتتاح شود اما همکاران گفتند می‌توانیم پروژه دیگری را نیز در نزدیکی آن و به‌صورت همزمان افتتاح کنیم؛ به زودی خبر خوب بهره‌برداری از این پروژه را به مردم می‌دهیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افتتاح یکی از خطوط مترو با حضور رئیس‌جمهور، بازدید معاون‌اول رئیس‌جمهور از کارخانه واگن‌سازی تهران و به طور کلی بازدید دو مسئول ارشد اجرایی کشور از این کارخانه ظرف دو ماه برای حل مشکل حمل‌ونقل عمومی کشور، تصریح کرد: این پیامی بود که ما در شهرداری تهران مخابره کردیم؛ حمل‌ونقل عمومی یک موضوع حاکمیتی است چرا که به ترافیک و آلودگی تهران، پایتخت ایران وابسته است و همه باید برای حل مشکلات آن تلاش کنند.

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر این‌که این تلاش از طرف دولت نیز در حال انجام است، تاکید کرد: دو مورد از پروژه‌های خط اعتباری چین حذف و پروژه تأمین واگن‌های تهران جایگزین آن‌ها شده‌اند؛ از این اعتبار برای تأمین کسری واگن‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه گفت: ما جزو دستگاه‌هایی هستیم که بیشترین ارتباط را با مردم داریم؛ اگر آنچه از فعالیت ما در ذهن مردم نقش می‌بندد مثبت باشد، طبعاً بازخوردها نیز مثبت خواهد بود. البته مردم در بعضی حوزه‌ها راضی هستند و در بعضی حوزه‌ها نیز این رضایت وجود ندارد. شهرداری‌های نواحی ما باید بدانند که نوک پیکان این ارتباط هستند، پس باید بهترین خدمات را در نواحی ارائه دهیم.

حناچی تأکید کرد: شهرداران نواحی باید گزارشهای نواحی را کاملاً جدی بگیرند؛ اگر شهرداران گزارش‌ها را جدی نگیرند، ما آن‌ها را جدی خواهیم گرفت.

وی به برنامه‌های آتی شهرداری تهران نیز پرداخت و گفت: در شرایط خاص اقتصادی هستیم. من همیشه یکی از منتقدین نحوه اداره امور شهر از طریق ساخت‌وساز بودم اما نمی‌توانیم انکار کنیم که هنوز هم در بودجه، تا ٧٠ درصد به ساخت‌وساز وابسته‌ایم. در شرایط رکود اقتصادی ممکن است درآمدهای شهر کاهش پیدا کند و این تعریف منابع پایدار است که ما را از بن‌بست نجات می‌دهد. پروژه‌هایی که در این دوره تعریف می‌شوند، نباید به طور مستقیم وابستگی چندانی به بودجه عمومی داشته باشند.

حناچی همچنین خاطرنشان کرد: تابه‌حال برای زیرساخت‌های مربوط به هوشمندسازی شهر تهران زحمات زیادی کشیده شده است؛ به زودی برنامه‌هایمان برای هوشمندسازی پایتخت را به شورا ارائه خواهیم کرد که می‌تواند در شهر تحول کیفی به وجود آورد؛ سرویس‌هایی که بیشترین بهره‌وری را در ارائه خدمات ایجاد می‌کنند و به‌طور مؤثر از سفرهای شهری می‌کاهند.

شهردار تهران در شرایط حاضر متوسط زمان صدور پروانه‌ها را طولانی خواند و گفت: در شورای معاونین جزئیات موضوع را مرور کرده‌ایم اما این پروسه طولانی است. از شهرداران مناطق، فاوا و حوزه معاونت مالی می‌خواهم تا برای کوتاه‌تر شدن این پروسه تمام تلاش خود را به کار بندند. در واقع دفاتر خدمات شهری باید این کار را انجام می‌دادند، اما این اتفاق نیافتاده است؛ ما به حدود ۱۴۰ دفتر خدمات شهری در تهران مجوز فعالیت داده‌ایم اما تنها در ١٠ دفتر کار انجام می‌شود که این تعداد نیز فقط مربوط به ٢ منطقه از شهر هستند؛ این مشکل به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و قطعاً فسادآور است. اصلاح این مسیر را مصرانه از همکاران ستادی و منطقه‌ای انتظار دارم.

حناچی ادامه داد: علی‌رغم صراحتی که لازمه این همایش است باید بگویم آرامشی که در این شرایط سخت در شهرداری تهران حاکم است، ثمره تلاش تمام همکاران من است؛ از مقیاس ستاد تا نواحی و محلات.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی ما در مدیریت شهری پایتخت، افزایش کیفیت زندگی در شهر است، تصریح کرد: پروژه‌ها نیز باید متناسب با همین مبنا تعریف شوند؛ هر جا که مردم بیشتر حضور دارند، نقطه هدف ما است و یا برعکس؛ ما فضاهایی را ایجاد می‌کنیم تا بیشترین منافع آن به مردم برسد. هدف شما شهرداران مناطق در وهله نخست باید رسیدگی به اماکنی باشد که مردم بیشتر در آن‌ها حضور دارند. اولویت اقداماتمان را با میزان حضور مردم تعریف کنیم. در شرایطی که منابع محدودند، فضاهایی تقدم دارد که مردم بیشتری از آن استفاده می‌کنند. امروزه تعریف شهر سالم، شهری است که مردم در آن به طور برابر از امکانات استفاده کنند. براین اساس، باید تلاش کنیم تا حوزه قلمرو عمومی را افزایش دهیم.

شهردار تهران گفت: ما در شهرداری وظیفه‌ای برای کاهش فاصله شمال و جنوب و دامن نزدن به فاصله طبقاتی نداریم، اما تأثیرات اقداماتمان می‌تواند به این پدیده دامن بزند. باید دقت کنیم تا در این زمینه با تعادل مؤثر عمل کنیم.

حناچی در ادامه به نقش زنان در مدیریت شهر پرداخت و عنوان کرد: ٨ درصد از مدیران ما در شهرداری تهران را بانوان تشکیل می‌دهند. باید تلاش کنیم تا این میزان بیشتر شود، نه به این دلیل که صرفاً آمار آن افزایش یابد بلکه می‌توانیم از ظرفیت‌های بانوان متخصص بسیار بیشتر از این استفاده کنیم تا شرایط انتصاب و خدمت برای این عزیزان به طور وسیع‌تر فراهم شود.

وی ادامه داد: به عنوان فردی با تجربیات مدیریت ملی و محلی می‌گویم با اینکه بانوان وظایف زیادی در حفظ نظم زندگی دارند، در فضای کار نیز تعهد بیشتری برای اثبات ظرفیت‌هایشان دارند.

شهردار تهران تاکید کرد: یادمان باشد در یک سازمان اجتماعی فعالیت می‌کنیم؛ هر اقدامی که انجام دهیم، تأثیر اجتماعی دارد؛ هر تصمیمی که می‌گیریم، باید منافع شهروندان را نیز در نظر بگیریم. اگر مدیریت شهر را مجموعه‌ای از ٣ دایره سرمایه‌گذاران، سیاست‌گذاران و شهروندان فرض کنیم و موقع تصمیم‌گیری درباره پروژه‌ها فقط دو دایره اول را در نظر بگیریم، با پروژه‌های نامتعادل و نامتعارف مواجه می‌شویم: پروژه‌هایی از قبیل ساختمان یا مال بزرگ که پارکینگ ندارد.

حناچی تصریح کرد: ما دنبال پروژه‌های نامتعادل نیستیم؛ ما از نسل جدیدی از پروژه‌های عمرانی دفاع می‌کنیم که چندان وابسته به بودجه عمومی نباشند؛ این تفاوت دوره جدید با گذشته خواهد بود که امیدوارم همکارانم با خلاقیت خود راه را برای آن باز کنند.

شهردار تهران با اشاره به این‌که اجرای برنامه‌های تابستانی اهمیت بسیاری دارد، گفت: تلاش کنید تا با استفاده از ظرفیت‌های شهرداری، برای مردم برنامه‌هایی ترتیب دهید که از تألمات زندگی شهری کاسته شود. مفتخرم بگویم خدمات همکارانم در میادین میوه‌وتره‌بار توسط دولت تحسین شده است. باید تلاش کنیم تا به همین شکل بار را از روی دوش مردم برداریم.

وی تکمیل پروژه‌ها را در دستور کار و در حال پیگیری خواند و عنوان کرد: تعداد زیادی از پروژه‌ها نیز افتتاح شده‌اند و زمان‌بندی ما برای تکمیل پروژه‌ها تعقیب می‌شود. درست است که از نظر بودجه شرایط سختی داریم اما با این حال کار را پیش می‌بریم، کمااین‌که تعدادی از پروژه‌های بزرگ را به سرانجام رسانده‌ایم. از همه مهم‌تر پروژه حساس «پل گیشا» است که اخیراً شروع کرده ایم. امیدوارم تمام کسانی که در این امر دخیل هستند کمک کنند تا این پروژه به بهترین شکل به سرانجام برسد چراکه این مورد از پروژه‌های متفاوت تهران است.

شهردار تهران گفت: باید به گونه‌ای رفتار کنیم که برآیند رفتارمان تعصب و وفاداری سازمانی را متبلور کند که البته این یک ضرورت دوطرفه است. باید پیام یکپارچه «تلاش برای خدمت» و «تهران، شهری برای همه» را به اجرا درآوریم.

حناچی ادامه داد: خوشبختانه در بهبود آلودگی هوا دیدیم که تلاش‌ها نتیجه می‌دهد. امسال تا الان روزهای اضطراری و آلوده کاهش پیدا کرده‌اند، این‌ها علائم خوبی‌اند اما کافی نیستند. باید تلاش کنیم تا طرح عظیم آلودگی هوا به تأثیرگذاری نهایی نزدیک شود. در حال حاضر بیش از ٢ میلیون سفر روزانه در مترو داریم و در این در حالی است که برنامه طرح جامع حمل‌ونقل بر مبنای ۶.۵ میلیون سفر روزانه در مترو تعریف شده است؛ نقطه بحرانی ما در این موضوع تأمین واگن است که با تمام وجود برای غلبه بر آن تلاش می‌کنیم.

شهردار تهران همچنین به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو نیز اشاره کرد و گفت: انتظار دارم تمام شهرداران و مدیران، خود را نه با دوچرخه بلکه با وسایل حمل‌ونقل عمومی به سر کار برسانند؛ این یک حرکت نمادین است تا مردم به همراهی با آن تشویق شوند. به عنوان مدیران شهری باید به این امر اهتمام داشته باشید وگرنه مردم اولویت‌ها و دغدغه‌های ما را باور نمی‌کنند.

 

کد خبر 4650145 نورا حسینی

منبع: مهر

کلیدواژه: پیروز حناچی شهرداری تهران ساخت و ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۸۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان ۳ قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، حسین زنجیرانی فراهانی، مدیر کل راه و شهرسازی قم در پنجمین جلسه شورای مسکن استان، گفت: طرح جامع شهرک سوم پرنیان از سوی کمیته فنی شورای عالی شهرسازی ابلاغ و پیش پروانه این شهرک توسط ستاد شهرک سازی اخذ شد.

وی افزود: با اخذ اسناد تفکیکی این شهرک، پیش بینی می‌شود واگذاری زمین‌های پرنیان ۳ ظرف ۵ ماه آینده به متقاضیان طرح جوانی جمعیت و متقاضیان عادی انجام شود.

در چارچوب واگذاری زمین به متقاضیان عادی ۳۰۰ متر و به متقاضیان واجد شرایط طرح جوانی ۲۰۰ متر زمین اعطا می‌شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد تامین برق کارگاهی برای بخش اول شرکت‌های سایت پرنیان به سرعت انجام شود.

سیدمحمد آقامیری، استاندار قم هم در این جلسه ضمن قدردانی از تلاش مسئولان استان در جهت پیشرفت مطلوب ساخت مسکن در قم گفت: پیشرفت مطلوب در این حوزه را مرهون تلاش شبانه روزی و مستمر دستگاه‌هایی هستیم که در راه خدمت به مردم، اقدام جهادی را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

وی افزود: در حوزه ساخت مسکن، مکلف به ساخت ۶۳ هزار واحد مسکونی بودیم، اما با تلاش‌های صورت گرفته این رقم را تا ۷۱ هزار واحد تا دو سال آینده رسانده ایم.

استاندار همچنین با انتقاد از عملکرد ضعیف برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات به پیمانکاران، بر لزوم همکاری و هماهنگی هرچه بیشتر بانک‌ها در جهت شتاب دادن به طرح نهضت ملی مسکن در قم تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • «کودک شو» : تلاش بودجه‌سوز برای استمرار یک تجربه‌ی تمام‌شده
  • اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان ۳ قم
  • نیاز ۱۵۷ میلیارد تومانی اعتبار برای ۳۷ پروژه نیمه‌کاره حوزه بهداشت
  • احداث بخشی از نهضت ملی مسکن در جوار شهرک‌های صنعتی
  • پیشرفت فیزیکی مسکن ملی سیستان و بلوچستان به ۵۰ درصد رسید
  • اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریالی برای افزایش ایمنی تردد شهروندان در منطقه ۷ اصفهان
  • ساخت بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در زنجان
  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم
  • یک اتفاق خوب که در بین خبرهای بد گم شد | قطار ملی بالاخره مسافرگیری کرد | این قطار در کدام خط مترو کار می کند؟
  • تلاش دانه‌درشتها برای جلوگیری از لغو رانت مالیاتی صندوق‌ها