Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، ارزش صادرات محصولات گیاهان دارویی بر اساس اعلام معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری سالانه رقمی افزون بر ۱۲۴ میلیارد دلار اعلام شده که سهم ایران در این راستا کمتر از سه درصد است.

محمد حسن عصاره روز دوشنبه در بازدید از چندین طرح تولیدی و شرکت های دانش بنیان در کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: البته سهم ایران از صادرات خام گیاهان دارویی به مراتب بیش از رقم اعلام شده است اما آنچه که رویکرد و هدفگذاری دولت و معاونت علمی رئیس جمهوری است تکیه بر تولید محصولات فناورانه و کاربردی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از گیاهان دارویی با ظرفیت ها و کاربردهای متنوع با عنوان گنجینه های ارزشمند اما پنهان در اقصی نقاط کشورمان یاد کرد و گفت: نباید اجازه داد که این ظرفیت گران بها همچون بسیاری از داشته هایمان با کمترین بهره وری و ارزش افزوده هدر رود.

عصاره از تدوین نقشه راه توسعه گیاهان دارویی در کشور متناسب با نیازها، شرایط و ضرورت های بومی هر منطقه خبر داد و گفت: کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های مورد هدف و در اجرای طرح های پایلوت است.

کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا به عنوان یکی از مناطق مستعد، با ظرفیت های متننوع اما مغفول مانده در حوزه های گوناگون صنعتی و طرح های فناورانه و دانش بنیان از جمله در زمینه گیاهان دارویی در سال های اخیر مورد توجه و تاکید متولیان امر و معاونت علمی رئیس جمهوری قرار گرفته است.

وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در جای جای کهگیلویه و بویراحمد، یکی از ارزشمندترین گنجینه های ناشناخته در این استان بشمار می رود.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور درزمینه تولید گیاهان دارویی است. این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات این استان یافت می‌شود.

بومادران، بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه از جمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است.

از این مجموع افزون بر یک هزار و ۲۰۰ گونه آن تنها در منطقه حفاظت شده دناست به گونه ای که به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید.

عصاره همچنین، تولید، توسعه و صادرات زعفران را به عنوان یک محصول راهبردی و مورد هدف سرمایه گذاری از سوی معاونت علمی رئیس جمهوری را یادآور شد و گفت: یکی از ضعف های اساسی در تولید این محصول خام فروشی است.

وی ارزش صادرات سالانه زعفران در کشور را رقمی افزون بر ۴۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: باید زمینه ارزش افزوده و تولید محصولات فناورانه ناشی از این گیاه و محصول گران بها فراهم شود.

عصاره با بیان اینکه تفکر پشت میزی نشینی و تمایل بیش از پیش به استخدام های دولتی یکی از چالش های اساسی فرا روی افزایش میزان بیکاری بویزه در بین دانش آموختگان دانشگاهی است، گفت: مهمترین راه نجات کشور و تحقق رونق اشتغال، تولید و خروج از بحران های اقتصادی تقویت، توسعه و پشتیبانی همه جانبه از شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد وواحدهای فناورانه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است.

دبیر ستاد توسعه علمی گیاهان دارویی همچنین با اشاره به خدمات و اهتمام جدی دولت در تقویت و توسعه شرکت های دانش بنیان گفت: بیش از ۱۱۰ خدمت در قالب ایجاد این شرکت ها از سوی دولت و معاون علمی رئیس جمهوری به متقاضیان ارائه می شود.

عصاره تاکید کرد: کشت زعفران از ۶ هزار هکتار در سال هم اینک به حدود ۱۱۳ هزار هکتار در سال رسیده است.

دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تاکید همچنین در بازدید زا کارنه تولید و صنعتی کوبودنا یاسوج گفت: این واحد تولیدی نمونه ارزشمند از شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناورانه است.

عصاره یادآور شد: این کارخانه با تولید انواع محصولات دارویی و خوراکی تلفیقی از سنت و مدرنیته در عرصه اقتصاد دانش بنیان را به وجود اورده و با خروج این کارخانه از یک واحد تولید آرد سنتی تبدیل به واحدی فناورانه، خلاق و دانش بنیان با تکیه با ظرفیت های بومی و منطقه ای شده است.

مدیرعامل کارخانه صنایع غذایی کوبودنا نیز گفت: یکی از برنامه هیا راهبردی این واحد صنعتی توسعه و افزایش خطوط تولید نان داروهیا متنوع با طعم ها و خاصیت های دار.ویی اثربخش با رویکر طب سنتی است.

بهرام باقری گفت: "نان داروهای پروبیوتیک" برای نخستین بار در کهگیلویه و بویراحمد و در این واحد صنعتی راه اندازی شده است.

وی میزان اعتبار هزینه شده برای راه اندازی این خط تولیدی را افزون بر ۴۵ میلیارد ریال دانست و گفت: نان دارو علاوه بر اینکه نان های فراسودمند یا بیونان هستند حاوی نوعی باکتری پربیوتیک که در فرآیند طبخ و نگهداری نان زنده برای بدن در صورت مصرف منظم فواید سودمند بسیاری دارند.

مدیرعامل گروه صنایع غذایی کوبودنا پیشگیری از مشکلات گوارشی، کاهش خطر ابتلا به سرطان، از بین بردن باکتری های مضر دستگاه گوارش، افزایش جذب غذا، تامین ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن را از مهم ترین خواص این نان ها ذکر کرد.

۳۰۱۶/‏۱۶۶۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد صادرات غیر نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۸۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۵ درصدی جوجه ریزی و ۱۰ برابری صادرات میوه در مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران،  بابک مومنی در دیدار با آیت اله معلمی نماینده خبرگان رهبری دراستان اظهار کرد: سال گذشته به رغم اتفاقات خاص و ویژه مانند خشکسالی بی سابقه در ۵۰ سال اخیر که ۸۰ درصد آورد رودخانه‌ها کاهش یافت و تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر و گرمای بی سابقه در زمستان نیاز به سازگاری ویژه با این شرایط داریم.

وی ادامه داد: مازندران یکی از ارکان امنیت غذایی کشور است و به همت همه مدیران و همکاران ضامن تامین مرغ استان بلکه ضامن بقای امنیت غذایی و مرغ پایتخت کشور است و این استان دارای بالاترین میزان جوجه ریزی در کشور است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: سال گذشته شاهد افزایش ۲۵ درصدی جوجه ریزی بودیم و دو ماه پیاپی رکود جوجه ریزی با ۱۷ میلیون قطعه را پشت سر گذاشتیم.

این مسوول ادامه داد: در حوزه صادرات محصولات کشاورزی استان برای اولین بار با رشد ۱۰ برابری صادرات مواجه بودیم و صادرات محموله‌های محصولات باغی از مبدا استان مازندران را داشتیم.

مومنی اضافه کرد: سال گذشته از مازندران ۱۱۷ هزار تن انواع محصولات باغی به کشور‌های همجوار صادر شد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه به دنبال افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی هستیم تا هم ارزآوری و هم افزایش درآمد اقتصادی کشاورزان را به دنبال داشته باشد، گفت: در عرصه تولید در دیمزار‌ها جهش خوبی داشتیم و امیدواریم برداشت کلزای بسیار خوبی را شاهد باشیم.

این مسؤول اضافه کرد: توفیقات خوبی در صنعت شیلات استان داریم و در مجموع با همه مشکلات و موانع اقلیمی و اعتباری، بخش کشاورزی اتفاقات خوبی رقم زد و برای سال جاری در راستای جهش تولید با رویکرد مشارکت مردم سیاست‌ها و برنامه‌هایی تدوین شده است که شامل توسعه تولید گوشت قرمز، توسعه صادرات، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و تولید محصول سالم و توسعه اقتصاد دریاپایه است.

مومنی اظهار کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی و پایانه‌های صادراتی هم در کنار این برنامه‌ها دنبال می‌شود که برای تحقق آن نیاز به حضور و مشارکت مردم است که از ظرفیت تشکل‌ها و اتحادیه‌های کشاورزی هم بهره گیری خواهد شد.

آیت اله معلمی در این دیدار اظهار کرد:  دغدغه امام راحل استقلال کشور در حوزه تامین اقلام غذایی و کشاورزی بود و همچنان این دغدغه وجود دارد و تاکید بر تولید و اقتصاد کشور در این سال‌ها به عنوان شعار سال همواره وجود داشته و ادامه دارد.   نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه همه مشکلات با حضور مردم بهتر حل خواهد شد، گفت:  لازم است کشاورزان و بهره برداران استان از راهنمایی‌ها و توصیه‌های جهاد کشاورزی بیش ازگذشته با اتخاذروشهایی نوین بهره‌مند شوند تا علوه بر افزایش تولید مطلوب  جلوی برخی از مشکلات گرفته شود.

 

دیگر خبرها

  • ۱۷۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی لرستان اضافه شده است
  • فعالیت دانش‌بنیان در استان بوشهر به‌ یک فرهنگ تبدیل شده است
  • ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان استان بوشهر
  •  صادرات هزار و 489 میلیون دلار محصولات تولیدی آذربایجان‌غربی از گمرکات استان
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه ریزی و ۱۰ برابری صادرات میوه در مازندران
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه‌ریزی در مازندران
  • راهکار‌های ساده خانگی درمان مشکلات روده در طب سنتی + فیلم
  • تمام شرکت‌های تولید کننده آرد، غنی‌سازی آرد را با آهن و اسید فولیک انجام می‌دهند
  • میزان تولید تخم مرغ در استان قم به ۱۳۵ هزار تن رسیده است
  • تعریف ۵ رویکرد جهاد کشاورزی مازندران برای تحقق شعار سال