Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-23@10:29:13 GMT

تشخیص هویت از روی موی بدن

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۷۹۱۷۱

تشخیص هویت از روی موی بدن

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ با اینکه در داستان‌های جنایی و سریال‌های تلویزیونی تعیین هویت یک مجرم از روی تار مو به راحتی آب خوردن است، اما در دنیای واقعی، تار مو برای تشخیص هویت چندان هم سرنخ بی عیب و نقصی نیست.

در واقع بهترین راه برای تعیین هویت، استفاده از DNA است اما DNA موجود در مو، تنها از قسمت‌های خاص آن به دست می‌آید و بقیه قسمت‌های تار مو از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده که مقدار بسیار کمی DNA مولکولی در آن یافت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ماده انقدر شکننده و ظریف است که روند کار با آن را بسیار سخت می‌کند.

با این حال پروتئین مو طیف وسیعی از نشانه‌گرهای آمینواسید را در خود جای داده که می‌شود آن‌ها را با طیف‌سنجی جرمی آشکار کرد. این مواد همچنین می‌توانند تا 250 سال باقی بمانند. قبلا هم آزمایشاتی بر مبنای این پروتئین‌ها انجام شد اما نکته مهم این است که بشود با آزمایش موی تمام نقاط بدن به نتایج مثبتی رسید.

به گفته یکی از محققان این مقاله:

در تحقیق جدید تمرکز روی بررسی بیشتر پروتیئن‌های مو و تاثیر آن‌ها روی شناسایی نشانه‌گرهای پروتئینی گذاشته شد. ما قبلا نشان دادیم که می‌توان از موی سر برای تشخیص هویت اشخاص استفاده کرد. حالا سوال بزرگ اینجاست که آیا می‌توان از موی نقاط دیگر بدن هم برای شناسایی افراد استفاده کرد؟

در این تحقیق ما موی قسمت‌های دیگر بدن را با موی سر مقایسه کرده و به این نتیحه رسیدیم که در واقع همان اطلاعات که از موی سر به دست می‌آید را در اختیارمان قرار می‌دهند.

با یک بررسی آماری می‌توان نشان داد که مو از کدام قسمت بدن برداشته شده، چرا که مثلا نشانه‌گرهای آمینو اسیدی موجود در موهای شرمگاهی بسیار بیشتر از موی سر است. علاوه بر این توانستیم نشانه‌گرهای آمینو اسید جدیدی پیدا کنیم که دقت این متد را بالاتر می‌برند و می‌توان فقط با یک تار مو شخص را از بین میلیون‌ها نفر شناسایی کرد.

محققان امیدوارند با توسعه بیشتر این متد بتوانند به دقت تشخیص یک نفر از 10 میلیون شخص با استفاده از موی نقاط مختلف بدن دست پیدا کنند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تشخیص هویت مو برنا هویت موی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۹۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس رسانه ملی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر هویت است



به گزارش خبرنگار ­خبرگزاری صداوسیما،، آقای جبلی امروز در مراسم قدردانی از عوامل ویژه برنامه های قرآنی کشور که از سوی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس برگزار شد با قدردانی از حمایت های بی دریغ نمایندگان مجلس و فراکسیون ها و کمیسیون فرهنگی از رسانه ملی در تولید محتوای فاخر در بررسی برنامه هفتم و بودجه سال ۱۴۰۳ افزود: اگر رسانه ملی توفیقاتی در تولید برنامه های فاخر داشته است شریک اصلی ما نمایندگان مجلس بوده اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر هویت است گفت: تجربه سال های گذشته نشان داد هر چقدر برنامه ها رنگ و بوی هویتی بخود بگیرند و به ابعاد و فرم ها توجه کنیم، برنامه ها بیشتر مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار می گیرد.

رئیس رسانه ملی ادامه داد: افتخار ما این است که در دوره فعلی، صدا و سیما به برنامه های قرآنی شناخته می شود.

آقای جبلی همچنین از سازمان تبلیغات اسلامی به خاط همکاری با رسانه ملی و تولید کنندگان برنامه ها تشکر کرد.

در این مراسم رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با قدردانی از برنامه های قرآنی رسانه ملی در ماه مبارک رمضان گفت: رسانه ملی در این ایام درخشید.

آقای قمی افزود: یکی از اتفاقات ماه مبارک رمضان این بود که تصور بین المللی و جهان اسلام در موضوع قرآنی درباره ما تغییر کرد.

در این مراسم معاونین صدا و سیمای رسانه ملی نیز گزارشی از فعالیت های قرآنی در ماه مبارک رمضان ارائه کردند.

همچنین شماری از عوامل برنامه های قرآنی به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

چند تن از نمایندگان مجلس هم در سخنانی از اقدامات قرآنی رسانی ملی قدردانی کردند.

در پایان از ۷۸ نفر از عوامل برنامه های قرآنی صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و شهرداری قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • هشدار وزارت راه: مسدود شدن بخش املاک دیوار و شیپور
  • تشخیص خبرهای جعلی از خبرهای واقعی با سواد رسانه‌ای + فیلم
  • افشاگری علی ربیعی درباره هویت حامیان تعطیلی روز پنج شنبه به جای شنبه
  • رئیس رسانه ملی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر هویت است
  • شهدای عرصه هویت ملی استان سیستان و بلوچستان
  • ارتکاب قتل در روز دوم آزادی از زندان
  • کنگره بین المللی سلامت اربعین برگزار می‌شود
  • محورهای کمیته پزشکی قانونی کنگره سلامت اربعین تصویب شد
  • جمع‌آوری اطلاعات ۴۲ میلیون آدرس در کشور
  • هویت سپاه با انقلاب اسلامی گره خورده است