Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@05:07:23 GMT

برداشت کلزا در مزارع روانسر آغاز شد

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۸۰۶۷۹

برداشت کلزا در مزارع روانسر آغاز شد

‌سیامک الیاس پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بیشترین سطح کشت کلزا در دهستان حسن آباد انجام شده است.

وی با بیان اینکه بر اثر سیل فروردین ماه سالجاری ۸۰ هکتار از مزارع کلزای این شهرستان دچار خسارت شد، اضافه کرد: پپیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲ هزار تن کلزا از مزارع شهرستان روانسر برداشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی روانسر یادآور شد: سال گذشته ۶۳۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان به کشت کلزا اختصاص داشت و ۲ هزار و ۳۷۰ تن کلزا برداشت شد.

الیاس پور با بیان اینکه امسال پنجمین سالی بود که کلزا در روانسر کشت شده اظهار داشت: توسعه کشت دانه‌های روغنی با محوریت زراعت کلزا از جمله برنامه‌های مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان است.

وی برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی، استقبال خوب کشاورزان کلزا کار، انتخاب زمان کشت مناسب توسط کارشناسان، تأمین و تدارک به موقع نهاده‌های مورد نیاز و تهیه و آماده سازی ادوات کاشت را از دلایل افزایش سطح زیرکشت این محصول در سال جاری عنوان کرد.
مدیر جهاد کشاورزی روانسر افزود: نیاز کشور به تأمین مواد اولیه تولید روغن خوراکی و رسیدن به خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی، نیاز کم کلزا به آبیاری و جلوگیری از خسارت بیشتر به منابع آب‌های زیرزمینی و تناوب زراعی مناسب با سایر محصولات مهمترین دلایل توسعه کشت کلزا در روانسر بوده است.
شهرستان روانسر دارای ۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این مقدار ۱۶ هزار هکتار آبی و مابقی دیم است.
روانسر با ۴۷ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد.

۷۴۵۵/۸۰۶۶

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روانسر کشاورزی کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۰۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۳ هزار تن محصول کلزا در خوزستان برداشت می‌شود

ایسنا/خوزستان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌شود ۶۳ هزار تن محصول از سطح مزارع استان برداشت شود که نسبت به سال گذشته افزایش ۲ برابری را نشان می‌دهد.

عبدالرضا سید احمدی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به آغاز برداشت کلزا از ۱۴ فروردین ماه در استان اظهار کرد: در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، ۴۳ هزار هکتار از مزارع استان به کشت کلزا اختصاص یافت و پیش‌بینی می‌شود ۶۳ هزار تن محصول از این سطوح برداشت شود که نسبت به سال گذشته افزایش ۲ برابری را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه خوزستان مقام اول کشت و تولید کلزا در کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: ۴۰ مرکز خرید در استان آماده خرید محصول کلزا از کشاورزان هستند.

سید احمدی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی کلزا به ازای هر کیلوگرم ۳۵ هزار تومان است، عنوان کرد: کلزا در مزارع ۲۶ شهرستان کشت شده که بیشترین سطح مربوط به شهرستان‌های شوش و بهبهان است.

وی ارقام کشت شده را شامل هایولا ۵۰ و مقدار جزیی بذر تراپر دانست و اضافه کرد: این ارقام جز ارقام هیبرید پرمحصول هستند و متوسط عملکرد آن‌ها در شرایط مناسب تا ۳ و نیم تن گزارش شده است.

سید احمدی اظهار کرد: نیاز مزارع کلزا به کمباین جهت برداشت تامین شده و برای مناطق دوردست و سخت گذر تمهیدات لازم جهت انتقال کمباین به این مناطق اندیشیده شده است.  

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: برداشت محصول کلزا در خوزستان تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن گندم در شهرستان دهلران
  • آغاز برداشت محصولات زراعی پاییزه در شهرستان کارون
  • برداشت محصول بیش از ۴۷۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان سرباز
  • برداشت گندم از مزارع خرمشهر آغاز شد
  • برداشت کلزا از اراضی کشاورزی شوشتر
  • برداشت کلزا در شهرستان شوشتر
  • آغاز برداشت خوشه های گندم در آبادان
  • آغاز برداشت گندم در آبادان
  • آغاز برداشت گندم از سطح بیش از ۱۳۰۰ هکتار مزارع در عنبرآباد 
  • ۶۳ هزار تن محصول کلزا در خوزستان برداشت می‌شود