Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهر ری- کارخانه قند کهریزک جزو قدیمی‌ترین نمونه‌های معماری صنعتی در ایران و در زمره آثار ملی کشور بود که به درخواست مالک و بارأی دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی خارج‌شد و حال این موضوع موجب دغدغه بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی کشور شده است.

قدس انلاین-گروه استان ها: ۱۲۵ سال پیش یعنی درست در سال  ۱۲۷۳ کارشناسان بلژیکی گزارشی را درباره طرح تأسیس کارخانه قند در ایران تهیه کردند که درنهایت کمیته‌ای با عنوان «کمیته مطالعات صنعتی پاریس» تشکیل و این کمیته توانست امتیاز قند در ایران را کسب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا سه تن از کارشناسان با عنوان «پلت»، «کرچل» و «ریکما گرس» برای مطالعات محلی درباره وضعیت و شرایط احداث کارخانه قند به ایران فرستاده شدن و به‌این‌ترتیب کارخانه قند کهریزک سال ۱۲۷۳ خورشیدی توسط مهندسان بلژیکی ساخته شد.

این کارخانه با قدیمی‌ترین باسکولی که در خود دارد از کهن‌ترین آثار معماری صنعتی در ایران به شمار می‌رود.

قدیمی‌ترین کارخانه قند خاورمیانه پیش‌ازاین با شماره ۴۶۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و از میراث اولیه ورود مدرنیته به ایران محسوب می‌شود اما متأسفانه ازآنجاکه میراث فرهنگی توان تملک و خریداری این ملک را نداشت سال‌ها این میراث  در کش‌وقوس شکایت بین مالک و مسئولان میراث قرار گرفت.

مالک این کارخانه اوایل سال ۹۵ با طرح شکایت به دیوان عدالت اداری، درخواست خروج از ثبت این بنا را مطرح کرد و از آن زمان بود که دعوی حقوقی میراث استان تهران و مالک به دادگاه کشیده شد و سرانجام بعد از گذشت سه سال بالاخره مالک بر این بخش از تاریخ صنعتی کشور غلبه کرد و این میراث صنعتی و فرهنگی از لیست میراث فرهنگی خارج شد.

خروج از فهرست آثار ملی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ری بابیان اینکه متأسفانه نخستین کارخانه قند خاورمیانه در کهریزک به درخواست مالک و بارأی دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی خارج‌شده است بیان کرد: کارخانه قند کهریزک جزو قدیمی‌ترین نمونه‌های معماری صنعتی در ایران است که شاید بر بسیاری از معماری‌های دیگر نیز مقدم باشد.

قدیمی‌ترین کارخانه قند خاورمیانه پیش‌ازاین با شماره ۴۶۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید  اما ازآنجاکه میراث فرهنگی توان تملک و خریداری این ملک را نداشت سال‌ها در کش‌وقوس شکایت بین مالک و مسئولان میراث قرار گرفت مصیب رحیم زاده بیان کرد: باسکول کارخانه قند کهریزک درگذشته سالم بود، ولی یک‌باره تخریب شد که تمامی این موارد نشان می‌دهد برخی افراد به دنبال تخریب ساختمان میراثی این کارخانه قدیمی هستند.

وی بابیان اینکه مالک می‌گوید قصد تخریب و نوسازی این ملک را ندارد و میراث فرهنگی هم نظارت خود را برای حفاظت از این مجموعه بیشتر می‌کند  می‌افزاید: مالک کارخانه باید با شهرداری کهریزک به توافق برسد تا ضمن حفظ اثر تاریخی برای مالک نیز درآمدزایی داشته باشد.

رحیم زاده ادامه می‌دهد: ساختمان کارخانه قند اگر درست و اصولی احیا شود با توجه به موقعیت مکانی و گردشگری شهرستان ری می‌تواند درآمدزایی خوبی از طریق جذب گردشگر برای مالک داشته باشد.

وی ابراز می‌کند: طی برگزاری جلسات بین میراث فرهنگی با وکیل مالک، فضای ارزشمند کارخانه واقع در ضلع جنوبی آن شامل سوله‌ها، انبار و ساختمان اداری به‌عنوان یک اثر واجد ارزش حفظ و برای بهره‌برداری از آن کاربری تاریخی و فرهنگی پیش‌بینی‌شده است.

تقاضای مردم

در این راستا بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی و هم‌چنین مسئولان معتقد هستند که میراث فرهنگی با کمک شهرداری می‌بایست نسبت به بازسازی و یا خرید این ملک اقدام کرده و از آن به‌عنوان موزه برای درآمدزایی بهره گرفته و با این کار میراث داری خود را برای نسل آینده به اثبات برساند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تهران کارخانه قند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۱۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در حاشیه رونمایی از این آثار گفت: این مراسم با توجه به وجود نسخ خطی نفیس در گنجینه موزه بزرگ خراسان و به مناسبت روز بزرگداشت «ابومحمد مشرف‌الدین مصلح بن‌عبدالله بن‌مشرف» متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی برگزار شد.

احسان زهره وندی افزود: یکی از اولویت‌های کاری معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی تبیین و معرفی مشاهیر ادبی ایران است که از اسفند سال گذشته با برنامه (بزرگداشت نظامی) شروع و در سال‌جاری نیز ادامه خواهد داشت و طبق تقویم فرهنگی اقدام به برپایی نمایشگاه‌های مشاهیر فرهنگی و هنری براساس آثار موجود در خراسان رضوی می‌کند.

وی گفت: در این مراسم ۲ نسخه خطی نفیس سعدی از کلیات گلستان و یک رقعه متعلق به دوره تیموری رونمایی شده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: یکی از نسخه‌ها شامل غزلیات سعدی به ضمیمه غزلیات قاسم انوار و بخشی از دیوان حافظ است که با خط نستعلیق ۱۴ سطری نوشته شده و تاریخ تحریر آن مربوط به دوره تیموری و قرن ۱۰ هجری قمری است.

زهره وندی افزود: نسخه دیگر کلیات سعدی شامل گلستان، بوستان و دیوان اشعار بوده که با خط نستعلیق تحریر شده است.

نسخه‌های خطی سعدی از سوم تا نهم اردیبهشت  در موزه بزرگ خراسان واقع در بوستان کوهسنگی مشهد از ساعت ۹ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان به هنر، شعر و ادبیات فارسی است.

دیگر خبرها

  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • حاجی بادام؛ میراث شیرین یزدی‌ها
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی
  • مجموعه عظیم و تاریخی ریسباف در مسیر احیا
  • واگذاری مجموعه تاریخی ریسباف به شهرداری اصفهان