Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلسه ۱۰۱ کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، این جلسه و در ادامه بررسی موضوع «روش‌های استفاده بهینه از فرصت‌های مطالعاتی اساتید در جامعه و صنعت در راستای رونق تولید ملی» گزارش دکتر سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این گزارش ضمن اشاره به این موضوع که در سال گذشته برای فرصت مطالعاتی اساتید دانشگاه‌ها در جامعه و صنعت تفاهم‌نامه همکاری با وزارتخانه‌های نفت، نیرو، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، صنعت معدن و تجارت سازمان و حفاظت محیط زیست امضاء شده این موضوع نیز مورد اشاره قرار گرفت که در این تفاهم‌نامه‌ها و در قالب دوره‌های آموزشی امتیاز ارتقاء برای اساتید در نظر گرفته شده و این امتیازات در سامانه مپفا ثبت خواهد شد.
در بخش دیگری از این گزارش، همچنین پیشنهاد شد شورای عالی انقلاب فرهنگی از ظرفیت اعضای هیئت علمی در قالب فرصت مطالعاتی استفاده کند و موضوع فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی جهت جلب حمایت دستگاه‌های اجرایی در جلسات این شورا طرح شود.
پس از ارائه گزارش اعضای کمیسیون به بیان نظرات و پیشنهاد‌های خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است:
ترسیم نیاز‌های ملی کشور و هدایت اساتید دانشگاه‌ها به سمت رفع این نیازها، پژوهش و بررسی دلایل عدم موفقیت ارتباط میان صنعت و دانشگاه، هدایت و روزآمدسازی برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها مرتبط با فرصت‌های مطالعاتی اساتید، استفاده از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارتباط بخشی ظرفیت بنگاه‌های کوچک و متوسط با فرصت‌های مطالعاتی اساتید، استفاده از ابزار‌های تشویقی برای اعضای هیئت علمی، توجه به چالش عدم اعتماد در انتقال تجربیات بخش صنعت به سبب وجود رقبا، لزوم بهره گیری از فعالیت گروهی در پیشبرد برنامه‌های صنعت و اجرای پایلوت طرح ارائه شده در برخی از دانشگاه‌های کشور.
پس از ارائه نظرات و پیشنهاد‌های اعضاء سلطانخواه رئیس کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلا ب. فرهنگی گفت: محیط علم و فن‌آوری برخلاف تصور غالب صرفاً به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها محدود نمی‌شود.
وی افزود: مراکز دانشگاهی بخشی از محیط علم و فن‌آوری هستند و باید نهاد‌ها و دستگاه‌های دیگر که نیز در حوزه علم و فن‌آوری می‌توانند نقش ایفاء کنند در ایفای مسئولیت در توسعه و پیشرفت علم و فناوری و ایجاد ارتباط بین دانش و صنعت تلاش کنند.
رئیس کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری ادامه داد: لازم است بسیاری از فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در محیط علم و فناوری و خارج از محیط مراکز دانشگاهی بویژه در بخش‌هایی که مربوط به بخش تقاضای علم و فناوری هستند طراحی و عملیاتی گردد تا طرح‌هایی مانند فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در صنعت و جامعه، سودمندتر واقع شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی فرصت مطالعاتی اساتید رونق تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۲۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش در اجرای طرح‌های پژوهشی با قانون جهش تولید دانش‌بنیان / ۱۱ هزار طرح پژوهشی دانشگاه و صنعت در حال اجرا + فیلم

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: طبق ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان اگر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با بخش دولتی یا خصوصی قراردا تحقیق و توسعه منعقد کنند؛ می‌تواند به عنوان مشوق مالیاتی برای آن شرکت محاسبه شود.

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با ذکر تعداد طرح‌های پژوهشی در دست اجرای دانشگاه‌ها گفت: تا امروز دانشگا‌ها و پژوهشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۱ هزار و ۲۱۲ طرح جاری با صنعت دارند که این طرح‌ها جدای از طرح‌های درون دانشگاهی است و ارزش این قرارداد‌ها حدود ۶ هزار میلیارد تومان است.

صالحی با اشاره به قانون جهش تولید و نقش آن در اثر بخشی و اجرای طرح‌های پژوهشی تصریح کرد: طبق ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان اگر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با بخش دولتی یا خصوصی قراردا تحقیق و توسعه منعقد کنند؛ به عنوان مشوق مالیاتی برای آن شرکت‌ محاسبه می‌شود.

وی از تدوین آیین‌نامه ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان خبر داد و افزود: اگر شرکتی با دانشگاه قرارداد ببندد از بودجه خود هزینه نمی‌کند بلکه از مالیات آن کسر می‌شود که ظرفیت بسیار بزرگی است. این قانون قبلا مصوب شده، ولی آیین نامه اجرایی آن سال ۱۴۰۲ با همت معاونت علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و مشارکت وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزرات صمت تدوین و مصوب شده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم اظهار کرد: استفاده از ظرفیت قانون جهش تولید دانش‌بنیان به ویژه ماده ۱۳ و ماده ۱۱ این قانون می‌تواند جهشی را در اثر بخشی و اجرای طرح‌های پژوهشی در سطح کلان ملی و منطقه‌ای داشته باشد.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تبلیغات و اطلاع‌رسانی از راهکار‌های رونق گردشگری است
  • رونق کنسرت‌ها تهدید یا فرصت؟
  • تعطیلی کلاس‌ها در دانشگاه کلمبیای آمریکا پس از بازداشت دانشجویان حامی فلسطین
  • یورش پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا و بازداشت اساتید و دانشجویان
  • رسالت دانشجویان در راستای اجرای اهداف برنامه‌های زمین پاک
  • حمایت ۴ میلیارد تومانی بخش صنعتی از پژوهشگران امیرکبیر
  • لزوم ارایه راهکار مناسب در راستای رفع معضلات تالاب انزلی
  • فرصت سوزی ممنوع! /نوآوری و خلاقیت، کلید فتح بازار‌های جهانی است
  • سرپرست جدید پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار منصوب شد
  • جهش در اجرای طرح‌های پژوهشی با قانون جهش تولید دانش‌بنیان / ۱۱ هزار طرح پژوهشی دانشگاه و صنعت در حال اجرا + فیلم