Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-18@11:32:45 GMT

تدبیر برای احیای دائمی زاینده‌رود

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۸۲۵۳۰

خرداد؛ تداوم جریان زاینده رود در تابستان، به طور قطع یکی از بهترین اخبار چند روز گذشته برای اصفهانی‌ها و به خصوص کشاورزان بود. تصمیمی که چند روز بعد از سفر وزیر نیرو به استان اصفهان نهایی شد.
به گزارش ایسنا، هفته گذشته وزیر نیرو به بهانه اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه و همچنین افتتاح طرح‌های آب و فاضلاب در شهرستان‌های مختلف، به اصفهان سفر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگرچه وزیر نیرو در این سفر به طور رسمی به سوالات بسیار خبرنگاران در خصوص زاینده رود و آینده این رودخانه پاسخ نداد و حتی به گفته کشاورزان و حقابه داران اصفهانی، جلسه‌ای با آنها برگزار نشد، اما اصفهانی‌ها ره‌آوردی فراتر از افتتاح چند پروژه را از وزیر خواستار بودند و تشکل‌ها و انجمن‌های مختلفی از جمله جمعیت امید دوستداران زاینده رود در نامه‌ای سرگشاده به وزیر نیرو از عملکرد این وزراتخانه انتقاد کردند و خواستار اجرای مصوبات ۹ ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده رود، احیای تالاب گاوخونی، بازنگری در طرح فاقد مجوز زیست محیطی بن-بروجن شدند و در ادامه خواهان این شدند که تشکیل ستاد احیای زاینده رود در چه مرحله‌ای است و چرا تاکنون به ثمر نرسیده است؟ و در نهایت خواستار جریان دائمی رودخانه زاینده رود شدند.
در این سفر و در روزهایی که میزان آب خروجی از سد زاینده رود به سمت اصفهان جهت تحویل حقابه های کشاورزان رو به کاهش بود، آیت الله مظاهری در دیداری که وزیر نیرو با وی داشت، از عملکرد وزارت نیرو در ارتباط با آب اصفهان انتقاد کرد و گفت: برخی از طرح‌های بزرگ و حیاتی آب در استان اصفهان، سال‌های متمادی و طولانی در حال بررسی یا انجام بوده و هنوز هم به نتیجه نرسیده است و تأخیر در اتمام و بهره‌برداری از این طرح‌ها زیبنده نظام جمهوری اسلامی و دستگاه اجرایی کشور نیست.
رئیس حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: علی‌رغم وعده‌های مکرر رؤسای جمهور و دولت‌ها و وزرای مربوطه در سال‌های متمادی به مردم اصفهان و سایر استان‌هایی که از اجرای طرح‌های بزرگ آب در این استان بهره‌مند می‌شدند، متأسفانه چشم‌انداز روشنی در این مسیر نیست.
البته وزیر نیرو در این دیدار وعده داد که با برنامه‌ریزی و پیگیری‌های انجام شده و نیز با اهتمامی که رئیس‌جمهور و سایر اعضای دولت به منظور احیای حوضه آبریز زاینده‌رود دارند، یک نگاه ملی به این موضوع در دولت شکل گرفته و نتایج خوبی به بار خواهد آورد و امیدواریم با مشارکت و هم‌افزایی تمام مسئولان در دستگاه‌های گوناگون، معضلات موجود در این زمینه مرتفع شود و با تشکیل و فعال شدن ستاد احیای زاینده‌رود، مطالبات مردم اصفهان و برخی استان‌های دیگر برآورده شود.
همچنین اردکانیان در حاشیه یکی از برنامه‌های افتتاحی خود، از تشکیل کارگروه احیای زاینده رود خبر داد و گفت که واگذاری اختیارات لازم به کمیته استانی در حال پیگیری است.
به گفته وزیر نیرو، احیای تالاب گاوخونی یک مطالبه ملی است، همچنین موضوع احیای زاینده رود اکنون در دستور کار است و با یک کار میان بخشی و همگانی با همکاری تمام متولیان این حوزه انجام می‌شود. کار میان بخش با این معنا نیست که وزیر نیرو از وظیفه خود دور بماند، طبیعت مدیریت آب عرصه چند بخشی است.
با اتمام سفر اردکانیان، اصفهانی‌ها شاهد جریان اندک زاینده رود بودند و برخی اخبار حکایت از بستن رودخانه داشت، با این وجود روز یکشنبه دوم تیر ماه نوزدهمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه آبریز زاینده رود با حضور وزیر نیرو و استانداران اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری و معاونین وزرای صنعت و معدن و تجارت کشاورزی و برنامه بودجه، محیط زیست و نمایندگان کشاورزان اصفهان و چهارمحال و بختیاری در وزارت نیرو برگزار شد و در نهایت مصوب شد با توجه به بارش‌های خوب سال آبی جاری و میزان حجم سد زاینده رود توزیع آب بهاره انجام گیرد، اما این توزیع، چند خط قرمز مهم از جمله تأمین آب کافی برای شرب، صنعت و محیط زیست دارد.
در این جلسه مقرر شد حقابه صیفی کاری کشاورزان و باغات حوضه زاینده رود به میزان ۳۵۰ تا ۳۶۰ میلیون مترمکعب با رعایت نیازهای شرب و صنعت و همچنین رعایت اطمینان کشت پاییزه در سال آبی آینده از سد زاینده رود رهاسازی شود و در نهایت ۴۵۰ میلیون مترمکعب برای کشت پاییزه ۹۹-۹۸ تخصیص یابد.
به گفته دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان، قرار شد نحوه زمان بندی و توزیع آب در کمیته ۱۵ نفره صنف کشاورزی شهرهای حوضه زاینده رود با حضور نمایندگان جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای مشخص شود.
همچنین مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به ایسنا، گفت که هدف اصلی این بازگشایی آب حفظ و آبیاری باغات و کمک به حفظ اشجار و کشاورزی در استان اصفهان است.
میرمحمدصادقی افزود: در حال حاضر ۷۸۳ میلیون مترمکعب آب پشت سد زاینده رود قرار دارد، اما اینکه دبی آب خروجی از سد چه میزان باشد در در کمیته ۱۵ نفره مشخص خواهد شد و با توجه به اینکه کشت بهار انجام و رودخانه باز خواهد بود تمام مردم باید نهایت همکاری را در صرفه جویی آب انجام دهند و همچنین کشاورزان هر تصمیمی که کمیته مربوطه گرفت با رعایت و کمال همکاری را داشته باشند.
اما آنچه مشخص است در این جلسات گویی هنوز عزمی برای جریان دائمی زاینده رود و حتی تالاب گاوخونی وجود ندارد و به صورت مقطعی برای این رودخانه تصمیم گیری می‌شود تا جایی که قاسم تقی زاده معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از ارائه مجوز کشت به کشاورزان اصفهانی در تابستان داد و تاکید کرد که این اقدام در ۱۰ سال اخیر انجام نشده و برای نخستین بار طی یک دهه گذشته چنین اجازه‌ای به کشاورزان اصفهانی داده می‌شود.
البته کارشناسان و فعالان زیست محیطی بر این عقیده اند که زاینده رود جدای این تصمیمات مقطعی نیازمند اقدامی جدی برای احیا دارد و شاید نسخه نهایی آن تشکیل ستاد احیای زاینده رود و مهمتر از آن اجرای مصوبه ۹ ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده رود است که گویی وزارتخانه هنوز عزم برای حل مشکلات این رودخانه ندارد.
تا جایی که میرمحمد صادقی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای در پاسخ به یکی از رسانه‌ها در خصوص تأمین حقابه زیست محیطی زاینده رود و تالاب گاوخونی، گفت که به طور مشخص در مورد تالاب گاوخونی صحبتی نشد، اما با توجه به مقدورات حقابه زیست محیطی که شامل کل رودخانه، فضای سبز حوضه آبریز، تأمین آبخوان‌ها و آب‌های زیرزمینی و همچنین تالاب است، آبی برای تخصیص در نظر گرفته شده است. البته این حقابه را سال گذشته در حد مقدورات تأمین کردیم و در سال آبی آینده نیز تأمین خواهد شد.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان اصفهان در گفت‎وگو با ایسنا با بیان اینکه حقابه زیست محیطی تالاب ۱۷۶ میلیون مترمکعب در سال است، اظهار کرد که آب رها شده تاکنون به تالاب نرسیده است و آن درصدی هم که به سوی تالاب حرکت کرده در میانه راه برداشت شده به تالاب نرسیده است.
حسین اکبری با تاکید بر اینکه متأسفانه در عمل به حقابه زیست محیطی پرداخته نشده است و هر بار که با کم آبی مواجه بوده‌ایم روی حقابه زیست محیطی و آب تالاب گاوخونی خط قرمز کشیده شده است، گفت: در ۶۰ تا ۷۰ کیلومتری تالاب برداشت‌های آب اجازه نمی‌دهد آب به سوی تالاب حرکت کند و آنچه به تالاب رسیده است مقدار آن ناچیز بوده و کمتر از یک مترمکعب بر ثانیه است. برچسب ها: زاینده‌رود

منبع: خرداد

کلیدواژه: زاینده رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۲۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درنای بلژیکی خانه‌دار شد

رویا "‌درنای بلژیکی که زمانی قرار بود یار و همسفر "امید" تک درنای سیبری باشد از بلژیک بار سفر به مازندران بست و ششم بهمن ۱۴۰۱ با هماهنگی دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور به تالاب بین المللی فریدونکنار منتقل شد.

رویا سفر خود را از یک قفس شروع کرد و در تمامی مسیر بلژیک تا مازندران را مجبور به حبس در این قفس بود و به امید روزی که بتواند از این قفس رها شود پا به این خطه از شمال کشور گذاشت و البته این امیدش هم نتیجه داد.

طرح همسفر شدن رویا و تلاش‌ها برای همزادی طبیعی و محیطی این ۲ پرنده با رهاسازیش از قفس ادامه یافت و پس از گذشت پنج روز از زمانیکه به مازندران آمد با فراهم شدن همه شرایط، درنا همسفر بلژیکی با رها شدن از قفس طبیعی استتار شده در کنار درنای سیبری تالاب فریدونکنار قرار گرفت.

آن ۲ روز ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ پس از ۳۴ روز اقامت به صورت مشترک، تالاب بین المللی فریدونکنار را به سمت سیبری ترک کردند، اما رویا که تمام طول عمر زندگیش را در یک مرکز محدود و محصور نگهداری در بلژیک سپری کرده بود نتوانست مسیر را ادامه دهد و در ۲۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ در منطقه‌ای در عباس آباد تنکابن در مازندران فرود آمد و این بار او را به منطقه "اجاکله"‌در نزدیکی تالاب فریدونکنار منتقل کردند.

ازآن زمان تاکنون تمامی اقدامات محیط زیست کشور و مازندران حول این محور قرار داشت تا این پرنده در آسایش و آرامش کامل در این مدت انتظار امید تک درنای سیبری روزگار خود را در این استان سپری کند و برای این منظور اداره کل محیط زیست مازندران سنگ تمام گذاشت و تمامی امکانات مورد نیاز از جمله مه پاش برای خنکی هوا و رطوبت و نیز حضور شبانه روزی محیط بانان را فراهم کرده است.

دفتر فصل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در مازندران با نیامدن امید تک درنای سیبری به تالاب فریدونکنار سپری شد و همانطور که مسوولان محیط زیست استان اظهار داشتند رویا تا فصل سرد امسال نیز در این استان ماندگار شده است.

با توجه به تداوم حضور و میزبانی از این مهمان فرنگی، محیط زیست مازندران با لحاظ کردن نظر کارشناسان ملی و بین المللی حیات وحش تدابیر جدیدی برای محیط زیست این پرنده در نظر گرفته است که در نخستین گام جابه جایی محل سکونت آن است.


کوروس ربیعی رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران از تغییر محل سکونت رویا خبر داد و گفت که محل جدید در فاصله چند کیلومتری از اجاکله و در تالاب فریدونکنار قرار دارد.

او افزود: براساس نظرات کارشناسان محیط زیست برای مکان یابی محیط زیست مناسب این پرنده جزیره‌ای کوچک در محیط تالابی و آب بندانی انتخاب شد و رویا به آنجا منتقل شده است.

ربیعی گفت: محل سکونت جدید رویا در منطقه "بنه کنار ازباران"‌در تالاب فریدونکنار قرار دارد که محیطی مناسب برای زیست پرنده است.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران در توضیح محیط زیست جدید این پرنده گفت که محیط تالابی و آب بندانی و جزیره کوچک محل استقرار این پرنده با سازه ساخته شده از نی مناسب سازی شده است.


او افزود: این جزیره کوچک فراگرفته با آب برای درنا که زندگیش به آب وابسته است مناسب و مطلوب است همچنین سازه ساخته شده با نی به عنوان به آب وصل شده است.

ربیعی گفت:‌محیط آبی این جزیره امکان بدست آوردن مواد تغذیه‌ای را برای پرنده فراهم کرده و همچنین از حالت یکنواختی محیط قبلی خارج شده است.

او افزود: رویا تا فصول سرد امسال در این مکان می‌ماند و بعد از آن در صورت فرود امید تک درنای سیبری در تالاب فریدونکنار به این محل منتقل خواهد شد.

درنای سیبری به سه جمعیت اصلی شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می‌شد که جمعیت مرکزی آن به هند مهاجرت می‌کرد که منقرض شد، جمعیت غربی به ایران می‌آمد که الان فقط یک درنای نر با نام امید از آن باقی مانده که با تلف شدن آن این جمعیت نیز کامل منقرض می‌شود، اما جمعیت شرقی آن هنوز وجود دارد و می‌گویند که سه هزار درنا از آن همچنان به چین مهاجرت می‌کند.

درنا‌ها برای زندگی به آب وابسته اند به طوری که تغذیه، لانه‌سازی، زادآوری و زمستان‌گذرانی این پرنده در تالاب‌ها ترجیحا وسیع و کم عمق (حداکثر ۳۰ سانتیمتر) آب شیرین با میدان دید مناسب است و بیشتر از ریشه‌ها، جوانه‌ها، دانه‌های گیاهان آبزی، حشرات، ماهی‌ها و جوندگان کوچک تغذیه می‌کنند که در ایران تالاب فریدنکنار هر ساله میزبان یک درنا می‌شود که باقیمانده از جمعیت غربی آن است که اگر این یک عدد درنا هم از بین برود جمعیت غربی آن کامل منقرض می‌شود.

 

منبع:ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی
  • افزایش خروجی سد زاینده‌رود/ آب فردا عصر به اصفهان می‌رسد
  • کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب
  • شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده
  • مرغ داری آلوده کننده تالاب انزلی به مراجع قضایی معرفی شد
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان
  • اعطای دبیرخانه دائمی دانش سنتی محیط زیست کشور به چهارمحال و بختیاری
  • درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • آغاز همایش ملی دانش سنتی محیط زیست کشور در دانشگاه شهرکرد